wijnliefhebbers
Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Dit wil ik (/forum-32.html)
+--- Forum: even kwijt... (/forum-38.html)
+--- Discussie: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... (/thread-5860.html)


Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Jerver - 14-05-2018 05:52 PM

Veel teveel flessen...
Wellicht eindigt iedere wijntrip op dezelfde manier.

Wijntripje met mijn madam met als domeinbezoeken:
Chinon: Couly-Dutheil, Bernard Baudry, Philippe Alliet & l'Arpenty
Madiran: Domaine Berthoumieu, Montus/Bouscassé & Domaine Sergent
Jurançon: Clos Lapeyre, Domaine Cauhapé & Camin Larredya

Daartussen nog een citytripindereis in Bordeaux & de Aubisque opgesukkeld met de fiets.

Uiteraard was het efficiënter geweest om op 1 streek te focussen, maar het opzet was om net verschillende streken te combineren / vergelijken / ontdekken. Reis geslaagd.

Ik zal hier in schuifjes een aantal impressies posten

Chinon:
Vooraleerst en om te beginnen, bedankt aan de bijdragers op het forum, de eerste 3 bezoeken vastgelegd onder andere op basis van info hier te vinden.
Voor toekomstige bezoekers van de streek, we waren zeer goed gelogeerd in Domaine Givré, ideaal gelegen in Cravant les Coteaux.

Couly Dutheil:
Eerlijk gezegd was dit één van de minste bezoeken. Hoewel, zoals bij alle domeinen, op voorhand een afspraak gemaakt en bevestiging dat de chai en eventueel wijngaarden konden bezocht worden, werden we ontvangen in hun winkel, en zijn we niet verder geraakt dan de toonbank. Ik begrijp dat een wijndomein ook een bedrijf is, met focus op het verkopen van wijn, maar een goede ervaring zal ook leiden tot meer (toekomstige) aankopen denk ik dan. Zeer commercieel aanvoelen.
Naar degustatie zelf wel bijna het volledige gamma mogen proeven (er was de dag voordien een grote groep Zweden gepasseerd). Achteraf bekeken ook de minste wijnen pq.

In het glas:
Les Chanteaux 2016: wit, chenin, geen restzoet, degelijke wijn, geen waw factor
Rosé René Couly 2016: weinig opmerkelijks
Diligence 2015: de drinkwijn van de verkoopster des huizes
Les Gravières 2015:
René Couly 2015: iets strenger, met materie, zal later op dronk zijn, pq goed
Baronnie Madeleine 2015: rondere wijn dan de vorige, vroeger op dronk (aja), meer fruit
Le Clos d'Olive 2015: iets meer charmeur dan de Echo, maar miste dan ook een beetje karakter voor mij
Le Clos d'Echo 2014 & 2015: veel materie, mooie wijn in wording, om voor een tijdje in de kelder te zwieren
Crescendo 2014: goed, maar pq absoluut niet

Zie de domeinprijzen in bijlage
[attachment=3336]
Uiteindelijke buitengewandeld met Les Chanteaux 2016, Baronnie Madeleine 2015 en Clos de l'Echo 2015 & 2009

Bernard Baudry:
Zeer aangenaam bezoek. Bernard en Mathieu waren er beiden niet, maar een leerrijk gesprek gehad met een enthousiaste werkneemster. Onderandere over het veranderende klimaat, wat vooral meer extremen met zich meebrengt als probleem. Opwarming is geen grote zorg gezien de cab franc, maar houden ze wel in de gaten. De extremen zijn wel een groter probleem. Ze waren net de bougies aan het weghalen, omdat ze geen vorst meer voorzagen.
De laatste 15 jaar waren volgens haar behoorlijk goede jaren, met uitz van '13, althans om correcte wijnen, zonder de paprika toets, te kunnen maken. Uiteraard zijn er tussen deze jaren nog verschillen in kwaliteit.

De uitgehouwen godendrankrustplaats is een gezellig kille grot met veel schimmel. Werd vroeger gebruikt als champignonkweekplaats, maar wijn had toch iets meer toegevoegde waarde.
[attachment=3337]

Blijkbaar ben ik een foto vergeten nemen, maar in het proeflokaal is een interessante weergave per perceel van de ondergrond en de bijhorende cuvée. Per type ondergrond is dit namelijk een andere.

Een andere stijl dan Couly Dutheil, spreekt mij een stuk meer aan.
Gedronken:
Le Rosé 2017: zeer aangename rosé, zacht, fruitig, mineralig
La Croix Boissée Blanc 2015: top Chenin voor mij, zeer mooie wijn, kan zeker verouderen
Le domaine Rouge 2016: weinig blijven hangen
Les Granges 2015: iets directere stijl, knapperig
Le Clos Guillot 2015: door Bernard Baudry aangeplant, dicht bij Chinon zelf, ongeveer op hetzelfde niveau als de volgende wijn, maar alles toch net iets minder
La Croix Boissée 2015: volle wijn, mooie structuur, veel verouderingspotentieel,topper in wording

Zie domeinprijzen hieronder
[attachment=3338]

Als toemaatje nog een fles Franc de Pied meegekregen, gemaakt met Groleau. Is niet standaard te koop, ze hebben er ook maar 0.2ha van.


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - FRANCISPICCART - 14-05-2018 07:19 PM

Mooi verslag, ben benieuwd naar het vervolg. Baudry en Alliet spelen voor mij duidelijk en reeks hoger dan Couly-Dutheil en daar had ik de VAR niet voor nodig.


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Fre - 14-05-2018 07:23 PM

Mooi verslag Jeroen. Couly-Dutheil is inderdaad een commercieel domein wat niet betekent dat ze geen goeie wijn maken. Je kan best de koopjes afwachten in de Colruyt. Voor de 2014 betaalde ik een goeie 15 eur. Dat is m wel waard vind k.


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Olivier - 14-05-2018 07:31 PM

Bedankt voor het leerrijke verslag! Ik kijk al uit nazr de volgende Smile


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - vinejo - 14-05-2018 07:52 PM

Tof Jeroen, bedankt!

In bijlage de missing pictures Wink


Chinon deel 2 - Jerver - 15-05-2018 03:07 PM

Philippe Alliet:

Ontvangen door de vrouw des huizes, de kinderen en de hond. Niet ongelofelijk veel achtergrondinformatie naast de wijnen. Ze hebben vorig jaar ook een windmolen geïnstalleerd tegen de vorst, maar hadden deze dit voorjaar niet nodig, slechts eenmaal op het randje geweest. Toen hebben ze hem 2 uur laten draaien, anders was hij voor niets gekocht Smile

De wijnen liggen min of meer in dezelfde stijl als Baudry, voor mij halen ze beide de zachtheid in cab franc naar boven, zonder de randjes er volledig af te vijlen. Diepgang, veel materie, fraicheur, fruitig, lekker!
Aangeboden wijnen (niet meer zeker over de millesimes):
- Blanc 2017: ge(s)laagd, vol & rond maar niet vermoeiend, peer, lekker
- Tradition 2017: de cabernet was hier iets te frank voor mij, nogal wat beet in de wijn, straightfoward, wel veel fruit
- Vielles Vignes 2016: hebben we gedronken. Verder gaat mijn herinnering niet precies.
- L Huisserie 2015: een trapje hoger dan de vorige 2 rode, eleganter
- Coteaux de Noiré 2015: op het hoogste schavotje. Duidelijk bewaarwijn, maar toont nu al zijn potentieel; fruit, tannines, hout, alles mooi verweven. Lange afdronk

Prijzen: vergeten mee te nemen, maar wij namen l Huisserie 2015 mee aan € 18 en Coteau de Noirée ‘15 aan €45 aangezien enkel in magnum beschikbaar (max 3 aan te kopen).


Zoals hier op het forum reeds beschreven zijn C-D, Bernard Baudry & Alliet 3 topdomeinen in de regio, waarbij de laatste 2 nog een stukje beter zijn. Persoonlijk prefereer ik de wijnen van Baudry.


L’Arpenty:

Klein domein in Cravant les Coteaux, 2 sterren coup de cœur in de GH en voor de prijs van een magnum Coteau de Noirée heb je een doos van deze coup de coeur wijn Smile
Ontvangen door de moeder van de huidige wijnmaker. Haar man is met pensioen, maar aangezien dat niet telt op een wijndomein was hij vrolijk met een tractor aan het rondrijden.
De wijngaarden liggen zowel op de vlakte (rosé, blanc & l’Arpenty) als op de hellingen (VV, la Pointevinière & la Réserve)
Zit niet op het niveau van de vorige 3, maar zit ook in een andere prijsklasse. De VV zou bij de andere 3 niet misstaan in het gamma, maar zou verre van de topcuvée zijn.

Kregen we te drinken:
Rosé 2017 a 5.5€: voor de prijs van een glas rosé op een terras krijg je hier een volledige fles correct gemaakte rosé, fruitig, tikje mineralig. Geen grote wijn, maar zeer genietbaar in zomerse temperaturen
L’Arpenty 2016 a 6 € : weinig speciaals
Vieilles Vignes 2015 a 6.5€ : lekkere speelse wijn, veel fruit, tikje bitter & tannines. Geen hout, jong te drinken
La pointevinière 2015 a 8€ : houtlagering maar niet overdreven, minder fraicheur dan de VV
La Réserve 2015 a 9€ : teveel hout, een beetje lomp



Over het algemeen zeer leuke streek om te ontdekken. Voor mijzelf is het ook duidelijk geworden dat ik niet dé grote fan van CF monocépage ben. Ik drink het wel graag, maar het mag nét iets ronder voor mij, wat ik persoonlijk wel terugvond bij Baudry & Alliet. Mijn commentaren zijn dan wellicht ook met deze sidenote indachtig te lezen.


RE: Chinon deel 2 - don quichotte - 15-05-2018 04:19 PM

(15-05-2018 03:07 PM)Jerver schreef:  Philippe Alliet:

......................
Over het algemeen zeer leuke streek om te ontdekken. Voor mijzelf is het ook duidelijk geworden dat ik niet dé grote fan van CF monocépage ben. Ik drink het wel graag, maar het mag nét iets ronder voor mij, wat ik persoonlijk wel terugvond bij Baudry & Alliet. Mijn commentaren zijn dan wellicht ook met deze sidenote indachtig te lezen.

Ik ben ook geen grote amateur om een CF monocépage jong te drinken en zelfs Alliet vind ik te hoekig in zijn jeugdjaren.

Wijnen van Alliet die in mijn kelder liggen en waar ik zeker nog 5...10 jaar afblijf zijn:
Philippe Alliet, Chinon Rouge Vieilles Vignes 2013 (Wine Spectator 92/100, 15.60€ + transport - nov 2015)
Philippe Alliet Chinon Coteau de Noiré 2014 (RVF 18,5/20 + Coup de Coeur 22.50 € + transport - dec 2016)

Wijnen waarvan ik verwacht dat die na 10...15 jaar zacht door de mond zullen lopen.


RE: Chinon deel 2 - vinejo - 16-05-2018 09:19 AM

(15-05-2018 03:07 PM)Jerver schreef:  Over het algemeen zeer leuke streek om te ontdekken. Voor mijzelf is het ook duidelijk geworden dat ik niet dé grote fan van CF monocépage ben. Ik drink het wel graag, maar het mag nét iets ronder voor mij, wat ik persoonlijk wel terugvond bij Baudry & Alliet. Mijn commentaren zijn dan wellicht ook met deze sidenote indachtig te lezen.


Baudry en Alliet slagen er dan ook in om - althans in hun topcuvees- de cabernet franc mooi rijp te krijgen. Indien hij niet volledig rijp is heb je altijd wel wat paprika. Sedert ik die betere (rijpe) CF s heb gedronken ben ik ook niet meer zo n fan van de "gewone" cabernet franc.


RE: Chinon deel 2 - don quichotte - 16-05-2018 12:26 PM

(16-05-2018 09:19 AM)vinejo schreef:  
(15-05-2018 03:07 PM)Jerver schreef:  Over het algemeen zeer leuke streek om te ontdekken. Voor mijzelf is het ook duidelijk geworden dat ik niet dé grote fan van CF monocépage ben. Ik drink het wel graag, maar het mag nét iets ronder voor mij, wat ik persoonlijk wel terugvond bij Baudry & Alliet. Mijn commentaren zijn dan wellicht ook met deze sidenote indachtig te lezen.


Baudry en Alliet slagen er dan ook in om - althans in hun topcuvees- de cabernet franc mooi rijp te krijgen. Indien hij niet volledig rijp is heb je altijd wel wat paprika. Sedert ik die betere (rijpe) CF s heb gedronken ben ik ook niet meer zo n fan van de "gewone" cabernet franc.

Jo, zou je de Philippe Alliet Chinon Coteau de Noiré 2014 en 2015 nu al drinken?
Als drinkvenster heb ik voor de
2014 :Boire à partir de :2016 - Boire avant :2032
voor de
2015 :Boire à partir de :2017 - Boire avant :2030

Ik weet niet dat je de wijn Bolgheri Rosso Superiore 'Dedicato a Walter' van het domein Poggio al Tesoro al gedronken hebt.
Een Italiaanse 100% Cabernet Franc die ik meer dan 10 jaar laat liggen. En daar in Italië hebben ze wellicht ook geen probleem de Cabernet Franc tot volledige rijpheid uit te laten groeien.
Een wijn die ik nu niet meer koop omwille van zijn prijskaartje. Kost nu al bijna 90€ en bij sommigen nog meer.
Gelukkig heb ik nog wat oud spul liggen.


RE: Chinon deel 2 - wvd - 16-05-2018 02:34 PM

(16-05-2018 09:19 AM)vinejo schreef:  Sedert ik die betere (rijpe) CF s heb gedronken ben ik ook niet meer zo n fan van de "gewone" cabernet franc.

Ahh... Ergens hier op de site staat nog wat ivm Cabernet Franc. Ik herinner me dat we het hadden over pure CF uit Bordeaux en ik vermeldde dat Pierre Taïx (La Mauriane) een 100% CF maakte van 100 jarige stokken. Nog niks van gehoord intussen behalve dat die Montagen Saint Emilion heel duur zal zijn.
Misschien mag ik het niet vermelden hier en doe deze post dan maar weg, maar weldra komt er een 75%CF / 25%CS binnen, waarvoor de druiven licht gedroogd werden.


RE: Chinon deel 2 - vinejo - 16-05-2018 02:51 PM

(16-05-2018 12:26 PM)don quichotte schreef:  
(16-05-2018 09:19 AM)vinejo schreef:  
(15-05-2018 03:07 PM)Jerver schreef:  Over het algemeen zeer leuke streek om te ontdekken. Voor mijzelf is het ook duidelijk geworden dat ik niet dé grote fan van CF monocépage ben. Ik drink het wel graag, maar het mag nét iets ronder voor mij, wat ik persoonlijk wel terugvond bij Baudry & Alliet. Mijn commentaren zijn dan wellicht ook met deze sidenote indachtig te lezen.


Baudry en Alliet slagen er dan ook in om - althans in hun topcuvees- de cabernet franc mooi rijp te krijgen. Indien hij niet volledig rijp is heb je altijd wel wat paprika. Sedert ik die betere (rijpe) CF s heb gedronken ben ik ook niet meer zo n fan van de "gewone" cabernet franc.

Jo, zou je de Philippe Alliet Chinon Coteau de Noiré 2014 en 2015 nu al drinken?
Als drinkvenster heb ik voor de
2014 :Boire à partir de :2016 - Boire avant :2032
voor de
2015 :Boire à partir de :2017 - Boire avant :2030

Ik weet niet dat je de wijn Bolgheri Rosso Superiore 'Dedicato a Walter' van het domein Poggio al Tesoro al gedronken hebt.
Een Italiaanse 100% Cabernet Franc die ik meer dan 10 jaar laat liggen. En daar in Italië hebben ze wellicht ook geen probleem de Cabernet Franc tot volledige rijpheid uit te laten groeien.
Een wijn die ik nu niet meer koop omwille van zijn prijskaartje. Kost nu al bijna 90€ en bij sommigen nog meer.
Gelukkig heb ik nog wat oud spul liggen.

Don, ik denk dat deze wijnen (uit goede jaren) best zijn na een jaar of 10 (of meer) maar meestal kan ik zo lang niet wachten. De 2012 jong gedronken en was pas op dag drie top. De 2013 was direct na openen al zeer goed, zeer Bourgondisch. (Lichtere stijl door het mindere jaar) maar is sowieso geen bewaarwijn.


RE: Chinon deel 2 - Vinogan(s) - 16-05-2018 03:08 PM

(16-05-2018 12:26 PM)don quichotte schreef:  
(16-05-2018 09:19 AM)vinejo schreef:  
(15-05-2018 03:07 PM)Jerver schreef:  Over het algemeen zeer leuke streek om te ontdekken. Voor mijzelf is het ook duidelijk geworden dat ik niet dé grote fan van CF monocépage ben. Ik drink het wel graag, maar het mag nét iets ronder voor mij, wat ik persoonlijk wel terugvond bij Baudry & Alliet. Mijn commentaren zijn dan wellicht ook met deze sidenote indachtig te lezen.


Baudry en Alliet slagen er dan ook in om - althans in hun topcuvees- de cabernet franc mooi rijp te krijgen. Indien hij niet volledig rijp is heb je altijd wel wat paprika. Sedert ik die betere (rijpe) CF s heb gedronken ben ik ook niet meer zo n fan van de "gewone" cabernet franc.

Jo, zou je de Philippe Alliet Chinon Coteau de Noiré 2014 en 2015 nu al drinken?
Als drinkvenster heb ik voor de
2014 :Boire à partir de :2016 - Boire avant :2032
voor de
2015 :Boire à partir de :2017 - Boire avant :2030

Ik weet niet dat je de wijn Bolgheri Rosso Superiore 'Dedicato a Walter' van het domein Poggio al Tesoro al gedronken hebt.
Een Italiaanse 100% Cabernet Franc die ik meer dan 10 jaar laat liggen. En daar in Italië hebben ze wellicht ook geen probleem de Cabernet Franc tot volledige rijpheid uit te laten groeien.
Een wijn die ik nu niet meer koop omwille van zijn prijskaartje. Kost nu al bijna 90€ en bij sommigen nog meer.
Gelukkig heb ik nog wat oud spul liggen.

Indien het de 2008 betreft: toch wat oppassen!

Wij dronken deze eind vorig jaar (http://www.vinejo.freebb.be/thread-3800-page-23.html) en die was echt zowat overrijp, zelfs met wat oxidatieve toetsen in.

Ik vraag me af hoe dat nog verder zou evolueren....


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Jerver - 18-05-2018 09:53 PM

Deel 2 van de reis ging naar Madiran.
Door een verandering in de planning waren we er op 2 dagen met daartussen de Jurançon, de eerste dag een grijze dag waarbij het maar een saaie streek leek qua uitzicht, de 2e dag een mooi zonnetje en blauwe hemel, met de Pyreneeën op de verre achtergrond en een landschap dat zich plots veel mooier glooiend uitstrekt.
[attachment=3347][attachment=3348]

We hadden 3 bezoeken gepland:

Domaine Berthoumieu:

Wordt geleid door 2 zussen, die dan weer de dochters zijn van de eigenaars van Chateau Viella. Ze hebben dit domein vorig jaar overgenomen van Didier Barré en vinifiëren dit jaar dus voor het eerste jaar hun eigen wijnen. Momenteel verkopen ze dus de wijnen van de vorige eigenaar. De commercialisatie is uitbesteed aan Lionel Osmin (behalve bezoeken aan het domein en verkoop daar, doen ze zelf). Osmin heeft zelf een aantal domeinen in de Sud-Ouest en wil zo alle appelaties kunnen aanbieden aan klanten/handelaars; en neemt daarnaast de commercialisatie van een aantal domeinen op zich, om zo te kunnen gebruikmaken van één platform. De wijnboeren in de Sud-Ouest hebben het dan ook niet altijd makkelijk om hun wijnen in de markt te zetten.

Er wordt voornamelijk gefocust op rood en dus de Tannat, afhankelijk van de cuvée aangevuld met andere cepages. Er wordt na de fermentatie micro-bullage toegepast om de tannines al wat meer af te ronden. Behalve hun instapwijn houden ze de rode wijnen na het bottelen nog een paar jaar op stock alvorens deze in de markt te zetten.
Daarnaast hebben ze ook een droge & zoete witte onder Pacherenc du Vic Bilh, een rosé, en een rode vin de liqueur.

Hebben we gedronken:
-Pacherenc du Vic Bilh sec: Les Pierres de Grés 2016: Gros & Petit Manseng, voldoende zuren en materie, drinkwijn om jong te consumeren die zijn prijs waard is €8
-Rouge tradition 2015: de smaken stonden hier iets teveel naast elkaar, kan uiteraard nog verder integreren met veroudering, maar sprak mij niet direct aan
-Charles de Batz 2013: hét slechte jaar van het afgelopen decennium in Frankrijk. In het glas een evenwichtige wijn, zachter en rijper dan je zou verwachten van de cépages en jaar. Er werd dit jaar geen Vitis MCM (hun topcuvée) gemaakt, de druiven hiervan werd aan de Batz toegevoegd. Aan €12.8 een mooie wijn die nu te drinken is en nog een aantal jaren mee kan. Aangename verrassing gezien het jaar
-Charles de Batz 2014: momenteel minder zacht dan de 2013 (geen Vitis toegevoegd, ging in de eigen cuvée). Meer densiteit en kracht, zal nog langer mee gaan dan de '13. Betere wijn, en meer 'echt' Madiran dan de vorige jaargang €12.00
-Vitis MCM 2014 €24: prijzige krachtpatser die mits voldoende kelderrust kan ontplooien tot een zeer smakelijke wijn. Momenteel nog harde tannines en veel zuren, maar heeft zeker potentieel. De topper van het ander familiaal domein, de Eucalyptus van Sergent vond ik wel nog meer potentie hebben.
-Pacherenc du Vic Bilh doux: minste van de volledige line-up. Er werd ook aangegeven dat hier de meeste aanpassingen zullen gebeuren aan de vinificatie en smaak
-Tannatis Liqueur 2012: Er was een verhaal waarom men hier mee begonnen is, maar het ontsnapt mij nu. Was één van de eersten om hier mee te beginnen in Madiran werd gezegd. Niet echt mijn ding, maar mijn schoonvader zal hier content mee zijn. €12.5

Zeer vriendelijke ontvangst door Marion Bortolussi, waarbij ze veel tijd nam om uitleg te verschaffen op al onze vragen.


Domaine Montus / Bouscassé

De vaandeldrager van de appelatie, en we hebben het geweten..
Ontvangst op domein Montus met nog 5 andere geïnteresseerden, met een rondleiding in de chai, vinificatieruimte en dergelijke. Mooi gelegen domein met kraaknette ruimtes.Een aantal zaken:: fermentatie in grote houten foeders, pers met co2 toevoeging tegen oxidatie, selectie van druiven met camera (enkel voor topcuvée La Tyre),... We werden er vooral bij àlles op gewezen hoeveel een bepaalde machine wel niet kost, hoeveel arbeid kost, hoeveel alles kost dus. Geen vermelding van kost gekregen bij de lift naar de chai, die was wellicht gratis.
Er wordt ook steeds geëxperimenteerd met andere cepages en technieken om andere cuvées en betere resultaten met de huidige te verkrijgen. Hier wordt de volledige oogst van de 130ha Montus verwerkt.
[attachment=3351][attachment=3350][attachment=3349]
Nadien bezoek van het perceel La Tyre, het beste perceel van Montus. Mooi gelegen met een boomhut/uitkijkpost bovenaan de helling en de Pyreneeën op de achtergrond. (zie foto aan begin van deze post)

Nadien koers gezet richting Chateau Bouscassé voor degustatie & lunch. Op dit domein worden momenteel de meeste investeringen gedaan & dit is ook 'het hoofdkwartier' van het Brumont-imperium. Hier komt de opbrengst van de 170 ha Bouscassé terecht en van de 100 ha andere domein en in fermage. 400ha totaal dus watte
We kregen hier een aantal van hun wijnen te drinken en namen hier de lunch in aanwezigheid van Alain Brumont. Waar ik het normaal zeer interessant vind om met de verantwoordelijke te kunnen praten, waren we hier voornamelijk getuige van een monoloog over de uitzonderlijke kwaliteit van al hun wijnen, nog meer de visionaire geest van de pater familias die minimum 99% van alle kwaliteitsgronden in Madiran in zijn bezit heeft en de connecties die hij heeft.
Geen 'hogere' cuvée dan de gewone Montus gedronken want 'als we al onze wijnen aan iedereen moeten laten proeven hebben we niets meer over om te verkopen'.
We hadden hier echt het gevoel dat we vereerd mochten zijn om op het domein te mogen vertoeven.
Enige domein waar we niets gekocht hebben en eerlijk gezegd zelfs weinig zin om hun wijnen te bespreken. Over het algemeen vond ik ze ook (een heel stuk) te duur.
Er wordt hier zonder twijfel topwijn gemaakt, maar ik ben zo vrij om andere mensen deze te laten kopen.


Domaine Sergent:

Terug in de familiale sfeer hier; domein aangestuurd door opnieuw 2 zussen. Mooi gelegen, met de wijngaarden rond het domein. Ze hebben er ook een versafdeling eenden, waarvan de producten ook te koop zijn.
Ook hier het volledige aanbod van wit over rosé, rood & zoet en een 2* coup de coeur voor 1 van de wijnen. Voor de rode wijnen wordt hier ook een klein deel microbullage toegepast, maar zeer beperkt, anders dan bij Berthoumieu. Zoals bij de andere Madiran domeinen ziet men het klimaat wel een stuk veranderen, maar eerder extremer worden dan warmer. Daarnaast is de Tannat één van de beter aangepaste druiven om in warme klimaten nog steeds te kunnen presteren.

De wijnen:
- Pacherinc du Vic Bilh: eenvoudige witte wijn, best wel te pruimen onder een zonnetje, voldoende zuren
- Madiran Tradition 2015 € 7.5: Precies geen Tannat! En toch, 100%. Zeer fruitig gemaakt en makkelijk te drinken op zijn nochtans jonge leeftijd. Dit is de coup de coeur van het domein in de GH, en ik kan begrijpen waarom. Hoewel dit mij niet aan Tannat doe denken, is dit een zeer geslaagde wijn; fruitig met structuur, geen overextractie en de nodige zuren.
- Madiran fût de chêne 2014 €11: Kon mij minder overtuigen. Is sowieso minder op dronk dan de tradition, maar had voor mij ook teveel hout en in het geheel een magere wijn
- Madiran fût de chêne 2015 €10: ongeveer zelfde bemerkingen als voor de 2014
- Eucalyptus 2014, €28: Een ander niveau, zowel qua prijs als in het glas. Zeer beperkte oplage gemaakt met hun beste druiven en vinification integrale (alles volledig in de barrique, die na volledige fermentatie wordt afgesloten door de tonnelier). Na wat discussie vond ze het misschien wel interessant om volgend jaar een experiment met maceration semi carbonique te doen. De wijn zelf: zoals gezegd een ander niveau, zeer veel materie, edele tannines, zachte doch aanwezige zuren, potentie om een heel mooie wijn te worden. Krijgt de aanbeveling mee om nog een jaar of 10 te laten liggen.
- Pacherenc du Vic Bilh doux 20eniets: weinig speciaals, nogal vlak

Prijs kwaliteit terug zeer correcte wijnen, hoewel de Eucalyptus er qua prijs uiteraard wel bovenuitspringt. Lijkt mij echter wel een wijn die echt wel een mooi leven voor de boeg heeft om na het scalperen veel plezier te schenken.


Interessante streek, met als verrassing behoorlijk benaderbare (zachte zou overdreven zijn) wijnen, ondanks het verwachtingspatroon van de Tannat. De wijnbouwers zijn hier de weg ingeslagen om een grotere markt aan te spreken, mede geholpen door technieken die dit mogelijk maken. Het resultaat kan ik best pruimen, en er zijn nog best wel ouderwetse Madirans te vinden ook.


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Olivier - 19-05-2018 10:12 AM

Heel interessant, Jeroen! Bedankt cheers

Heb je ook eens de combinatie van eend en madiran geprobeerd? Ik heb onlangs eens eendenborst klaargemaakt en ondanks het feit dat ik zelf niet spontaan naar madiran grijp, had ik hier spontaan de gedachte : « had ik hier maar een madiran of een cahors bij ».
Los daarvan denk ik dat het voor die domeinen inderdaad nodig is om te experimenteren met sneller toegankelijke wijnen. Die traditionele madirans zijn toch serieuze kuitenbijters...


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - vinejo - 19-05-2018 11:58 AM

Schitterend geschreven en zalig leesplezier, Jeroen!
Wat een afknapper bij Montus...Teveel geld en faam doet blijkbaar ook Brumont zweven...jammer.


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - wvd - 19-05-2018 02:00 PM

Op dezelfde helling als Bouscassé ligt aan de ene kant Château Laffitte (let op de schrijfwijze). Hij was als eerste zo slim om geen vin de presse toe te voegen. Jean-Marc is wel een super sympathieke man die, ongelooflijk maar waar, zijn Château zelf gebouwd heeft. Aan de andere kant heb je het ex-domein van Patrick Ducourneau, die dat overliet om zich volledig met zijn uitvinding, de bullage of micro-oxigénération, te kunnen bezighouden. Daar heb ik op Chapelle l'Enclos de eerste proefopstellingen nog van meegemaakt. Het spijt me te vernemen dat de Barre's hun domein verkocht hebben, ik hoop dat het hen goed gaat, miserie genoeg gekend. En Osmin Lionel, is dat niet die van Château d'Aydie?


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - troisetoiles - 21-05-2018 09:37 PM

Erg mooie verslagen, Jeroen! Leuk om te lezen. Erg interessant wat je schrijft over Madiran. Had enkele maanden geleden eens een Montus in het glas die me niet kon overtuigen. Als ik je verslag lees, verbaast het me niet helemaal. In de streek zijn gelukkig veel kleinere, sympathiekere wijnboeren te vinden. Labranche-Laffont is ook een mooi familiaal domein met betaalbare, erg lekkere Madiran en Pacherenc.

Zeer benieuwd ook naar je verslag van de Jurançon. Vind ik persoonlijk de allermooiste streek met het Pyreneeënzicht. En hoe viel de beklimming van de Aubisque mee?


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Jerver - 06-06-2018 04:03 PM

Dan eindelijk eens de tijd genomen voor het laatste deel van de reis: Jurançon. Wellicht zullen al een hoop details vervlogen zijn.

Een zeer mooie groene streek, met het voorgebergte van de Pyreneeën en niet enkel wijnbouw. Akkerbouw en veeteelt wisselen de wijnvelden af & de diversiteit maakt het er voor mij mooier op. Los van de wijn een aanrader voor een vakantie; riviertjes, een uitstap naar de bergen, veel fietsuitdagingen (zorg dat je klein genoeg kan schakelen kusknipoog ), rust,…

Ons verblijf beviel ons ook zeer, voor de geïnteresseerden: Chambre d’hôtes Secret Pyrenees, uitgebaat door een Brits-Zuid-Afrikaans koppel, mooi & gastvrij.


Algemene bemerkingen obv de bezoeken: uiteraard meest gekend voor de zoete wijn, maar maken ook een groeiend deel droge wijn, aangezien de markt voor zoete wijn verder afneemt. In principe kan de wijnregio nog een stuk groeien obv de huidige allocaties, maar er is op dit moment weinig interesse (5000ha mag er op dit moment nog bijkomen). Zoete wijn wordt gemaakt door vendange tardive/passerillage, waarbij (extreem) lang wordt gewacht om te plukken. Dit concentreert zowel suiker als zuren, waardoor deze een mooie fraîcheur behouden en geen plakkerig boeltje worden.

Gebruikte druivensoorten; voornamelijke Petit & Gros Manseng, waarbij de Petit de meest kwalitatieve is & minimum 50% moet gebruikt worden voor zoet, daarnaast Courbu, Camaralet & Lauzet.

Wij hebben we 3 domeinen bezocht: Clos Lapeyre, Domaine Cauhapé & Camin Larredya in volgorde van bezoeken


Clos Lapeyre:

We werden ontvangen voor Magali en kregen een korte tour langs de dichtste percelen en vinificatieruimtes. De wijngaarden liggen zij aan zij met die van Camin Larredya, de vaders van de huidige eigenaars waren dan ook neven. De wijngaarden zelf kan je ook op je eentje verkennen met een wandelroute van een uurtje die langs de steile hellingen voert, ze vertrouwen er op dat iedereen verstandig omgaat met de geboden vrijheid. Ze hebben er weinig last van vorst aangezien ze op een heuvel liggen van een 400m hoog, wat hoog genoeg is om de koude lucht naar het dal te laten afglijden, maar nog niet te hoog om in te koude luchtlagen te komen. Daarnaast zijn ook de drogende winden van groot belang. Bodem is afkomstig van afzettingen van het gebergte & de hellingen zijn veelal zeer steil. Voor het werk in de wijngaard hebben ze onlangs een nieuwe traktor gekocht op rupsbanden, om de impact op de bodem zo goed mogelijk te verspreiden. Er wordt volledig bio gewerkt, en grotendeels bio-dynamisch.
[attachment=3402][attachment=3403]

In de chai was 1 specifiek vat interessant, aangezien één fond vervangen was door doorzichtig plastiek & ze de evolutie makkelijker kunnen opvolgen (& tonen aan bezoekers). Zie de foto’s hieronder, de eerste toont de zuurstof die zich bovenaan de barriques bevindt, de tweede de gistcellen.
[attachment=3401][attachment=3400][attachment=3399]

De wijnen zelf zitten al wat verder in het geheugen precies, wel het volledige gamma mogen proeven. Eerlijk gezegd waren deze wijnen zowel voor mijn vrouw als voor mij niet echt ons ding. Zeker niet slecht gemaakt, maar van ons beide niet echt ons smaakprofiel, wat bij de andere 2 domeinen wel het geval was. De Vitatge Vielh & Magendia vielen wel in de smaak en hebben we dan ook aangekocht. Indien interesse kan ik de prijslijst wel nog eens terugzoeken. Ook interessant, er zijn zeer veel oude jaargangen te koop aan schappelijke prijzen, staan wel niet op de prijslijst, enkel daar te raadplegen.


Domaine Cauhapé:


Groot domein, met een oprijlaan de nam waardig en zeer verzorgde gebouwen. Prachtige ligging en uitzicht.

We kwamen er aan op een feestdag, dus er was zeer weinig activiteit gaande, en werden ontvangen door Henri Ramonteu zelf die zijn gras aan het afrijden was. Er werden weinig woorden vuilgemaakt aan omkaderende informatie, we gingen direct aan het proeven. Ergens hadden we wel het gevoel dat het er behoorlijk commercieel aan toe ging, zonder de charme van vorige bezoeken, maar aan de andere kant stoorde het ook niet. Het belangrijkste van het bezoek maakt sowieso alles goed, de wijn.

Van de droge wijn dronken we enkel de Geiser & La Canopée. De eerste vond ik niet slecht, maar sprong er ook niet uit. La Canopée heeft zéker veel potentieel. We dronken en kochten de 2014; vol, kruidig, mineraal, steenfruit, bewaarpotentieel

De zoete wijnen spelen allen in een andere klasse, gebaseerd op gebruikte druiven & tijd van plukken. Hebben we gedronken (prijzen zijn dezelfde op het domein als op hun online shop op hun website)

- Boléro: 100% Petit Manseng, pluk mid okt – mid nov. Fris fruitig zoet, mét fraicheur. Agrumes & steenfruit, licht kruidig. Minder complexiteit, maar frivool & heel goed gemaakt. PQ echt zeer goed. Voor de liefhebbers van dergelijke wijn: kopen, binnen de paar jaar uitdrinken & gelukkig zijn.
- Symphonie de Novembre: 100% Petit Manseng, pluk 1e weken van nov. Een duidelijk niveau hoger, meer complexiteit & potentieel om mooi te verouderen. Meer exotisch fruit & meer uitgesproken kruidigheid. Ook deze vind ik een aanrader, maar zal zich maar na veroudering volledig prijsgeven
- Noblesse du Temps: 100% Petit Manseng, pluk eind nov. Was nog iets geconcentreerder dan de Symhonie hierboven, maar ook een stuk duurder en dan vond ik de vorige een betere koop.
- Quatuor: beste druiven van alle vorige & de instapper (dus ook klein deel Gros Manseng) Wat een wijn! Zeer lang & vol, fraîcheur, fruit, nootjes,mmm , nu reeds een waar genot maar zonde om niet te laten verouderen. Geen koopje meer te noemen, maar voor de liefhebbers van het genre; laat u maar eens gaan.
- Quintessence de Petit Manseng: Petit Manseng, pluk eind december: De vorige was mss een beetje overdreven, maar dan enkel omdat deze nog beter is. Concentratie van al wat goed is, maar de prijs begint hier wel serieus omhoog te gaan. Niet gekocht om deze reden.


Camin Larredya

Door een veranderde agenda pas een dag later bij de buren van Clos Lapeyre aanbeland. Hoewel ze voor een groot stuk dezelfde filosofie aanhangen en dezelfde helling(en) delen, vind ik toch een behoorlijk verschil in de stijlen van de wijnen. Deze van Larredya kunnen mij meer bekoren. Beide schakelden trouwens pas in de jaren 80 volledig over op wijnbouw, daarvoor werden bv ook aardbeien geteeld.

We kregen een korte rondleiding en mochten nadien gerust overal nog rondlopen. Bij de degustatie kwam Jean-Marc kort even piepen. De degustatie zelf enkel zoet kunnen proeven, alle droge waren uitverkocht.
Costat Darrer 2016: 80% Petit & 20% Gros, pluk eind okt-begin nov. Cuvée d'amis & verzorgt inderdaad straight forward drinkplezier. abrikoos, steenfruit, fris, compromisloos. Prijs kwaliteit zeker in orde
Au Capceu 2016: 100% Petit, pluk mid - eind nov. Rendement 20hl/ha. Om het verslag te eindigen: heerlijk. Karakter, complexiteit, fraîcheur, verouderingspotentieel. Heeft alles wat een top Jurançon moet hebben voor mij


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - vinejo - 06-06-2018 06:49 PM

Alweer een heel tof verslag, Jeroen, mooie foto s ook!
Cauhapé is inderdaad wel absolute top in de streek, vroeger verkrijgbaar bij Carrefour maar ook deze referentie zijn ze al lang kwijt...


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Olivier - 06-06-2018 08:04 PM

Bedankt voor het verslag, Jeroen! De man van Cauhapé is inderdaad selectief spraakzaam. Op de beurs in Lille zei hij tegen mij ook niet veel, terwijl ik hem tegen anderen, waarschijnlijk koopkrachtiger eruitziend, heel sympa was... Hij heeft mij dan zijn duurdere cuvées zelfs niet eens laten proeven. Persoonlijk vind ik Domaine du Cinquau nog iets beter, zowel in droog als zoet, en P/K stukken gunstiger.


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Fre - 06-06-2018 11:05 PM

Razend interessant. Bedankt. Cauhapé wordt vaak in promo aangeboden in Auchan


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - don quichotte - 06-06-2018 11:41 PM

(06-06-2018 11:05 PM)Fre schreef:  Razend interessant. Bedankt. Cauhapé wordt vaak in promo aangeboden in Auchan

Welke cuvées waren dan in de aanieding van Auchan?
Van Cauhapé dronk ik al:
Sève d' Automne
La Canopée
Ballet d'Octobre
Geyser

Herkomst: 1Jour1Vin


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Venne - 07-06-2018 07:18 PM

Cauhapé lang laten liggen! Nie lang geleden nog een 88 sève opengedaan, ola pait


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Fre - 08-06-2018 11:21 AM

(06-06-2018 11:41 PM)don quichotte schreef:  
(06-06-2018 11:05 PM)Fre schreef:  Razend interessant. Bedankt. Cauhapé wordt vaak in promo aangeboden in Auchan

Welke cuvées waren dan in de aanieding van Auchan?
Van Cauhapé dronk ik al:
Sève d' Automne
La Canopée
Ballet d'Octobre
Geyser

Herkomst: 1Jour1Vin
Zeker de Quintessence (die staat er nu nog op). Maar af en toe ook goedkopere cuvées. Ik ken het gamma van Cauhapé niet zo goed. Als 't nog eens van datte is, laat ik jullie iets weten.


RE: Jeroen ging naar Chinon & Sud-Ouest en bracht mee... - Jerver - 08-06-2018 12:05 PM

(06-06-2018 08:04 PM)Olivier schreef:  Persoonlijk vind ik Domaine du Cinquau nog iets beter, zowel in droog als zoet, en P/K stukken gunstiger.

Dat zeg je nu... Wink