wijnliefhebbers
Domaine de la Côte Sainte-Epine, M. Desestret, Saint-Joseph - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Rhone (/forum-4.html)
+--- Discussie: Domaine de la Côte Sainte-Epine, M. Desestret, Saint-Joseph (/thread-6082.html)


Domaine de la Côte Sainte-Epine, M. Desestret, Saint-Joseph - Olivier - 08-09-2018 12:35 PM

Toen ik recent in de NOordelijke Rhone was, ging ik elke dag een flesje kopen in Cave La Balthazar, in Tournon. Ik heb er zeer mooie dingen leren kennen, zoals André Perret en Stephane Montez. Op de laatste dag ging ik dus nog eens langs en vroeg ik wat hij me nog kon aanraden. En dat was de « Saint-Jo » van Desestret, een domein dat enkele kilometers verder ligt in Saint-Jean de Muzols. Volgens de man van de Cave was dat één van de beste Saint-Josephs! Ik kon mijn ongeloof/verbazing niet direct verbergen, dus voegde hij er direct aan toe : du coin ici hein! Volgens hem maken ze in het noorden, rond Chavanay, fijnere, mooiere Saint-Josephs en zijn die van het zuiden wat lomper.
Gisteren dus flesje opengetrokken omdat er nog een grote Saint-Jo-fan kwam. Even neus aan het glas zetten : oh nee... gekookt fruit, lactisch! Ge meent het niet... Het was dan ook een 2017. I know, zeer jong, maar goed, op het fruit, dacht ik dan. Ik had nog aan de caviste gevraagd, is 2017 niet te warm geweest? Nee hoor, was het antwoord.
Proeven : FcensorK!! Zelfde verhaal, gestoofde krieken, yoghurt. banghead
Later op de avond dan toch maar nog eens geprobeerd en er kwam al meer een typisch noordelijk rhone neusje naar boven, maar nog altijd zeer rijp, met cassis en krieken, en ergens nog altijd lactisch. Uit frustratie maar een ander fleske opengetrokken Sad
Straks nog eens proeven of er zich toch geen wonder voltrokken heeft overnacht. Als dat het geval is ga ik naar de Grot van Lourdes Sleepy


RE: Domaine de la Côte Sainte-Epine, M. Desestret, Saint-Joseph - Olivier - 08-09-2018 06:03 PM

(08-09-2018 12:35 PM)Olivier schreef:  Toen ik recent in de NOordelijke Rhone was, ging ik elke dag een flesje kopen in Cave La Balthazar, in Tournon. Ik heb er zeer mooie dingen leren kennen, zoals André Perret en Stephane Montez. Op de laatste dag ging ik dus nog eens langs en vroeg ik wat hij me nog kon aanraden. En dat was de « Saint-Jo » van Desestret, een domein dat enkele kilometers verder ligt in Saint-Jean de Muzols. Volgens de man van de Cave was dat één van de beste Saint-Josephs! Ik kon mijn ongeloof/verbazing niet direct verbergen, dus voegde hij er direct aan toe : du coin ici hein! Volgens hem maken ze in het noorden, rond Chavanay, fijnere, mooiere Saint-Josephs en zijn die van het zuiden wat lomper.
Gisteren dus flesje opengetrokken omdat er nog een grote Saint-Jo-fan kwam. Even neus aan het glas zetten : oh nee... gekookt fruit, lactisch! Ge meent het niet... Het was dan ook een 2017. I know, zeer jong, maar goed, op het fruit, dacht ik dan. Ik had nog aan de caviste gevraagd, is 2017 niet te warm geweest? Nee hoor, was het antwoord.
Proeven : FcensorK!! Zelfde verhaal, gestoofde krieken, yoghurt. banghead
Later op de avond dan toch maar nog eens geprobeerd en er kwam al meer een typisch noordelijk rhone neusje naar boven, maar nog altijd zeer rijp, met cassis en krieken, en ergens nog altijd lactisch. Uit frustratie maar een ander fleske opengetrokken Sad
Straks nog eens proeven of er zich toch geen wonder voltrokken heeft overnacht. Als dat het geval is ga ik naar de Grot van Lourdes Sleepy

Vandaag dus eens opnieuw proberen. De lactische toets is er gelukkig uit. De neus is een stuk interessanter geworden, met geweldig veel peper, zelfs nootmuskaat. In de mond ook evenwichtiger geworden, maar nog altijd op dat heel rijpe fruit. Vrij zanderige tannines ook, en een bittertje in de afdronk. Beter, maar nog altijd niet een wijn waar ik met plezier een avond van kan doordrinken...


RE: Domaine de la Côte Sainte-Epine, M. Desestret, Saint-Joseph - Fre - 08-09-2018 10:11 PM

Het lactische was idd aanwezig maar ik ben er van overtuigd dat dit er zal uit gaan. In die optiek ben ik iets positiever. Wat je wel eventueel zou kunnen opmerken is dat ie wat karakterloos is: alle elementen van een goeie NRH zijn aanwezig maar je zit wat te wachten op de kers die er niet komt. ik denk dat er voor de betaalde prijs wel interessanter op de markt is.


RE: Domaine de la Côte Sainte-Epine, M. Desestret, Saint-Joseph - wvd - 09-09-2018 11:42 AM

Ik ken het domein niet en heb nog geen Noordelijke Rhônes van 2017 geproefd, maar het lijkt me toch idd wat vroeg. Anderzijds maar ik moet zeggen dat ik geen wijnen meer koop die, eens op fles, niet al enig plezier geven bij openen en eventueel karafferen.