wijnliefhebbers
Korten Winery, Thracian Valley - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Andere Europese landen (/forum-28.html)
+--- Forum: Kroatië (/forum-83.html)
+--- Discussie: Korten Winery, Thracian Valley (/thread-6237.html)


Korten Winery, Thracian Valley - Olivier - 26-12-2018 05:21 PM

Mavrud & Rubin 2016, Thracian Valley

Tijdens het wijnfestival in de Carrefour eens zo'n fles meegenomen uit nieuwsgierigheid. Ik herinnerde me jaren geleden eens wijn gedronken te hebben van een Bulgaarse autochtone druif die ik wel lekker vond. Ik dacht dat het één van deze was. Ik was fout...

Uit nieuwsgierigheid eens terug gaan grasduinen in mijn notities van Bulgaarse wijnen hier op het forum, en ik vond deze terug van een andere wijn van mavrud. En eigenlijk is de TN volledig overzetbaar ...

Citaat:Terra Tangra, Bulgarije
Yatrus 2007

Rode wijn van mavrud. De neus geeft meteen heel rijp, zelfs overrijp fruit mee. Pruim, gedroogde tomaatjes. Ook in de mond heel rijp fruit, en nog een houttoets die echter redelijk goed geïntegreerd is in de wijn. De wijn mist frisheid en het hout doet er eigenlijk geen goed aan, want het maakt het geheel wat zwaarder. De combinatie van zoete pruim en zoethout is gewoon te veel zoet. Het geheel doet me wat denken aan een zinfandel. Dit valt me tegen. Zou waarschijnlijk wel passen bij een stoofpotje, maar om alleen te drinken vind ik dit te vermoeiend.

Eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat deze wijn een dag of drie later eigenlijk beter meevalt. Eerst al verrassend te zien dat de wijn niet geoxideerd is, maar nu ook nog een redelijk neusje van bosbessen en braambessen. Het zoetige is wat weg uit de wijn en doet nu wat aan een Australische cabernet denken of zo. Stevige tannines ook. Maar drinkbaar.

Om het verhaal af te maken, en ook terug gevonden dankzij het forum, de druif die ik wel lekker vond, was melnik. Aah...., hoor ik ze denken, melnik!