wijnliefhebbers
Wijnkasten - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: klik hier om bijzonder interessante topics te ontdekken! (/forum-42.html)
+--- Discussie: Wijnkasten (/thread-649.html)


Wijnkasten - J Sparrow - 28-10-2010 10:35 PM

Ik overweeg om een bewaarkast aan te kopen. Heeft er hier iemand kennis van? Op Megavino heb ik er één zien staan die mij kan bekoren, eentje van het merk Climadiff, om +/- 180 flessen in te bewaren van rond de €800. Een goed idee, of ? ? Blush


RE: Wijnkasten - VLC - 29-10-2010 07:02 AM

Zelf geen wijnkast maar als ik er eentje zou kopen zou'k de grootste kopen die er is want zo een kast gebruikt ge toch enkel voor de bewaarwijnen.
Enne... normaal koopt ge der toch elk jaar van bij en 180 flessen is dus weinig vind ik.


RE: Wijnkasten - Alex - 29-10-2010 12:58 PM

welk model?


RE: Wijnkasten - Kris G - 29-10-2010 01:03 PM

hou er rekening mee dat je er in de praktijk meestal niet zo veel flessen in krijgt, ik heb zelf 800 euro betaald voor mijn wijnfrigo : en blijkt veeeeeeeeeeeel te klein te zijn, maar het moet financieel natuurlijk wel mogelijk blijven, als je echt mooie voorraad hebt, of van plan bent om aan te leggen, misschien best nog een model grote kopen als de $ het toelaten, echt veel meer verbruik zal da nie kosten, wel in aankoop natuurlijk


RE: Wijnkasten - J Sparrow - 29-10-2010 01:06 PM

(29-10-2010 12:58 PM)Alex schreef:  welk model?

Climadiff AV175 tot dinsdag 2/11 aan €890


RE: Wijnkasten - Alex - 29-10-2010 01:30 PM

ben niet zo fan van frigo's zonder vensters. Kris heeft er ook zo een.

Ik hou van wijnfrigo's met apparte lades en een uv-beglazing. Staat mooi in leefruimtes. Nadeel is wel dat je er minder in krijgt. Maar het is gemakkelijk te ordenen.

Je hebt er een mooie prijs voor gekregen.


RE: Wijnkasten - J Sparrow - 29-10-2010 01:48 PM

(29-10-2010 01:30 PM)Alex schreef:  ben niet zo fan van frigo's zonder vensters. Kris heeft er ook zo een.

Ik hou van wijnfrigo's met apparte lades en een uv-beglazing. Staat mooi in leefruimtes. Nadeel is wel dat je er minder in krijgt. Maar het is gemakkelijk te ordenen.

Je hebt er een mooie prijs voor gekregen.

Jamaar, 't is ook maar om in mijn berging te plaatsen en mijn betere(?) wijnen te bewaren. Dus het hoeft niet met een glazen deur met belichting te zijn.


RE: Wijnkasten - Kris G - 29-10-2010 02:05 PM

(29-10-2010 01:48 PM)J Sparrow schreef:  
(29-10-2010 01:30 PM)Alex schreef:  ben niet zo fan van frigo's zonder vensters. Kris heeft er ook zo een.

Ik hou van wijnfrigo's met apparte lades en een uv-beglazing. Staat mooi in leefruimtes. Nadeel is wel dat je er minder in krijgt. Maar het is gemakkelijk te ordenen.

Je hebt er een mooie prijs voor gekregen.

Jamaar, 't is ook maar om in mijn berging te plaatsen en mijn betere(?) wijnen te bewaren. Dus het hoeft niet met een glazen deur met belichting te zijn.

stoort mij echt niet, je zal zelfs merken dat je ze eigenlijk niet eens zoveel opendoet, is iets om de bewaarwijnen in te leggen, zonder glas betekent ook iets lagere electriek factuur Wink


RE: Wijnkasten - Alex - 30-10-2010 11:40 AM

je kan die lichtjes ook uitzetten hé Smile
maar in mijn berging heb ik toch ook gekozen voor 1 met beglazing. Ik ken mezelf en zonder al die lades wordt alles een warboel Smile

naais and clien


RE: Wijnkasten - Peter VdV - 02-11-2010 04:31 PM

Och, frigo's zijn een mooie oplossing, maar helaas steeds te klein. Heb er ondertussen 4 draaien...


RE: Wijnkasten - Alex - 02-11-2010 05:57 PM

pijnlijk Smile beter een klimatisatie kopen zoals ik gedaan heb in mijn opslagplaats kost soms evenveel als een grote deftige frigo


RE: Wijnkasten - Jurgen - 08-11-2010 07:50 PM

Thuis hebben wij ook geen kelder. Gelukkig heb ik van 't vrouwtje een kamer van ons huis mogen inpalmen Smile. Alles mooi geïsoleerd en koeling ingestoken met buitencompressor. Deze is niet speciaal ontworpen voor 'wijnkamers' - dit is een nichemarkt waar men nogal durft doorrekenen - maar een gewone koeling zoals men gebruikt voor koelcellen in horecazaken, beenhouwerijen, enz.

Het toestel kan een ruimte van 4 op 4 aan 3 graden houden. De kamer is maar 3,5 op 3 en moet slechts aan 12 graden staan. Door de 'oversizing' blijft de kamer met een minimum aan energie mooi op temperatuur.

Niet iedereen heeft een ruimte op overschot natuurlijk maar wie het kan, zou ik het zeker aanraden. Vanaf 400 flessen kom je aan een prijs per fles die een bewaarkast nooit kan bieden. En natuurlijk hoe meer flessen je liggen hebt, hoe goedkoper het wordt...een argument dat ik bij mijn vrouw steeds blijf herhalen...Big Grin


RE: Wijnkasten - vinejo - 08-11-2010 11:59 PM

thumb


RE: Wijnkasten - Alex - 09-11-2010 06:51 PM

(08-11-2010 07:50 PM)Jurgen schreef:  Thuis hebben wij ook geen kelder. Gelukkig heb ik van 't vrouwtje een kamer van ons huis mogen inpalmen Smile. Alles mooi geïsoleerd en koeling ingestoken met buitencompressor. Deze is niet speciaal ontworpen voor 'wijnkamers' - dit is een nichemarkt waar men nogal durft doorrekenen - maar een gewone koeling zoals men gebruikt voor koelcellen in horecazaken, beenhouwerijen, enz.

zo heb ik het ook gedaan en het ideaal Smile
enkel uw vochtigheid heb je niet echt mee, maar ik weet niet of je dit in een wijnfrigo hebt.

De "speciale" klimatisatie voor wijnkelders is meestal dikke brol en is echt voor zeeeeeeeer kleine ruimtes. We koelen met zo een twee componenten een hele depot mee Smile


RE: Wijnkasten - Kris G - 09-11-2010 07:00 PM

ik heb een kamer op overschot Smile

@Jurgen op welk budget moet ik ongeveer rekenen? zoals ik nu bezig ben zal ik dra 10 frigo's nodig hebben en dat is ook geen optie Confused

maakt da niet te veel lawaai?


RE: Wijnkasten - Alex - 11-11-2010 02:48 PM

da maakt niets van lawaai. Ik heb dat laten plaatsen voor ruimte van meer dan 10.000 flessen voor iets van 3500€ geleverd en geplaatst. Niet echt goedkoop maar verdeeld door de flessen en het marcheert zeer goed.


RE: Wijnkasten - Jurgen - 12-11-2010 01:59 PM

@ Kris

Ik betaalde 1700 euro zonder btw, plaatsing inbegrepen. De compressor staat buiten, dus dat 'lawaai' valt goed mee. 't Is enkel de ventilator van de groep dat je hoort draaien. Ik zou hem niet aan een buitenmuur hangen maar op de grond plaatsen als die mogelijkheid bestaat. Dit veroorzaakt zo geen trillingen aan je gevel van je buitenmuur van je privéwoning. Eigenlijk kan je die compressor zetten waar je wil. Als het nodig is tot 10 meter van je kamer moest je dit willen (voor de esthetiek bvb). Hoe dichter, hoe beter natuurlijk. Minder energieverlies door transport. Je moet wel bereid zijn 2 gaten door je muur te laten boren van zo'n 5 cm doorsnede. Eén voor de aanvoer van 't koelgas en één voor de afvoer van het condenswater. Dit water loopt bij mij gewoon weg op 't terras.

Vochtigheid was een probleem aanvankelijk. Liep op tot 90%! Installateur is komen de boel herregelen en nu is 't 65%.

Normaal is er ook een ontdooiingsprocedure. Maar bij een toestel dat maar moet koelen tot 12° kan dit gewoonweg uitgeschakeld worden.

Plafond en muren zijn geïsoleerd met 6 cm dikke polystereen panelen te koop bij brico (2m op 1m). Voor 't plafond heeft brico panelen van 1m op 0,50m. Die zijn gemakkelijker te verwerken en blijven beter plakken aan 't plafond als de lijm nog niet droog is. Ik betaalde zo'n 175 euro aan panelen en lijm. Eén nadeel: ik heb de kamer 6 (!!) weken moeten verluchten om de stank van die lijm eruit te krijgen!

Ik zou zeggen: handen uit de mouwen en veel plezier bij het knutselwerk! Moest je in de buurt van de kust passeren, kan je gerust eens langskomen om te kijken.


RE: Wijnkasten - Kris G - 12-11-2010 02:45 PM

@ Jurgen : bedankt voor de info!

thank you


RE: Wijnkasten - Kris G - 29-09-2011 01:14 PM

iemand enig idee waar je goedkoop nen koolstoffilter kan kopen voor Liebherr wijnkast, ik heb +25 € betaald bij VandenBorre > kost volgens mij 0,5 € om da ding te maken Angry

ik denk dat er enkel actieve koolstof inzit, misschien dat je de grondstof ook ergens apart kan kopen?

ik moet de filter in mijn andere frigo ook nog vervangen maar ik vind dit gewoon te duur eigenlijk


RE: Wijnkasten - nco - 29-09-2011 05:00 PM

(29-09-2011 01:14 PM)Kris G schreef:  iemand enig idee waar je goedkoop nen koolstoffilter kan kopen voor Liebherr wijnkast, ik heb +25 € betaald bij VandenBorre > kost volgens mij 0,5 € om da ding te maken Angry

ik denk dat er enkel actieve koolstof inzit, misschien dat je de grondstof ook ergens apart kan kopen?

ik moet de filter in mijn andere frigo ook nog vervangen maar ik vind dit gewoon te duur eigenlijk

Hoe dikwijls moet je dat eigenlijk doen? Heb de mijne nu 2 jaar en de filters ook nog niet vervangen...


RE: Wijnkasten - jr02 - 29-09-2011 05:46 PM

In het ziekenhuis hebben wij nog actieve kool met hopen (suicide pogingen). Ik gebruik dat ook voor mijn klimaatkast, het zijn just dezelfde korreltje als origineel. Zal eens kijken wie de leverancier is.


RE: Wijnkasten - Kris G - 29-09-2011 05:47 PM

(29-09-2011 05:00 PM)nco schreef:  
(29-09-2011 01:14 PM)Kris G schreef:  iemand enig idee waar je goedkoop nen koolstoffilter kan kopen voor Liebherr wijnkast, ik heb +25 € betaald bij VandenBorre > kost volgens mij 0,5 € om da ding te maken Angry

ik denk dat er enkel actieve koolstof inzit, misschien dat je de grondstof ook ergens apart kan kopen?

ik moet de filter in mijn andere frigo ook nog vervangen maar ik vind dit gewoon te duur eigenlijk

Hoe dikwijls moet je dat eigenlijk doen? Heb de mijne nu 2 jaar en de filters ook nog niet vervangen...

normaal gezien elk jaar, ik heb ook langer gewacht en is gewoon belachelijk duur, ik ga eens mail sturen naar Liebherr met de vraag om prijsuitleg te geven daarover, no way dat ik elk jaar voor +50 € filters ga vervangen, daar drink ik liever een goe fleske mee Big Grin


RE: Wijnkasten - vinejo - 29-09-2011 07:16 PM

Oei, nog nooit vervangen... Waar zit dat juist die filter..? Rolleyes


RE: Wijnkasten - Hugel - 29-09-2011 08:55 PM

is enkel maar nodig als ie op een plaats staat waar soms geurtjes hangen...
en dan nog, in een kelder ruikt het toch ook naar 'kelder'?


RE: Wijnkasten - Jean - 17-10-2011 08:37 PM

Omdat het hier toch over het bewaren van wijn gaat, een klein vraagje. Ik volg tegenwoordig een wijncursus (louter informatief), en de docent vertelde dat het niet echt goed voor de wijn is om wijn in de houten kist te bewaren. Klopt dit? Ik heb namelijk nogal wat wijn in een (gesloten) kist zitten...


RE: Wijnkasten - Venne - 17-10-2011 09:23 PM

@vinejo : voor de tabak


RE: Wijnkasten - jazzper - 18-10-2011 09:51 AM

(17-10-2011 08:37 PM)Jean schreef:  Omdat het hier toch over het bewaren van wijn gaat, een klein vraagje. Ik volg tegenwoordig een wijncursus (louter informatief), en de docent vertelde dat het niet echt goed voor de wijn is om wijn in de houten kist te bewaren. Klopt dit? Ik heb namelijk nogal wat wijn in een (gesloten) kist zitten...

BS vologens mij, is net goed om de wijn in zijn houten kist te bewaren maar misschien heeft iemand hier een andere theorie


RE: Wijnkasten - barre - 18-10-2011 11:36 AM

das dan ook de eerste keer dat ik dat hoor.... veel bewaarwijn wordt zelfs bij voorkeur in gesloten kist bewaard. In ongeopende kist is de wijn later zelfs meer waard, zou straf zijn als dat dan een nadelig effect heeft.
Ik dacht dat het hout zelfs een beetje temperatuurbuffer speelde.

Wat ik wel al heb gemerkt in mijn kelder is dat sommige kisten vatbaar zijn voor schimmelvorming, en dat zijn dat uitsluitend die paar kisten, en het komt ook altijd terug op die paar kisten.


RE: Wijnkasten - vinejo - 18-10-2011 09:38 PM

Misschien bedoelde hij kartonnen dozen...?


RE: Wijnkasten - Kris G - 18-10-2011 10:09 PM

als het hout een sterke geur afgeeft lijkt het me niet zo ideaal, en ik denk dat de waarde van een gesloten kist echt niks heeft te maken met de bewaring, meer met het "idee" dat het over een nieuw, ongebruikt object gaat, ook een soort emotionele waarde : in die staat van het kasteel gekomen, maar liever een geopende kist die correct bewaard is geweest dan een gesloten kist die een paar jaar tegen de zoldering in een magazijn heeft gestaan

ik denk dat wijn die in rekken ligt in een donkere kelder nog het beste af is


RE: Wijnkasten - Terretoir - 11-01-2012 02:22 PM

ik heb net nog een bod gedaan op een tweedehands vinilux kastje van 40 flessen, zodoende kan ik men opslag uitbreiden tot een 100tal flesjes aangezien ik een prangend opslagprobleem heb Smile
De climadiff kasten lijken me een droom maar budgettair spijtig genoeg niet mogelijk


RE: Wijnkasten - Terretoir - 16-01-2012 02:36 AM

(11-01-2012 02:22 PM)De Canter schreef:  ik heb net nog een bod gedaan op een tweedehands vinilux kastje van 40 flessen, zodoende kan ik men opslag uitbreiden tot een 100tal flesjes aangezien ik een prangend opslagprobleem heb Smile
De climadiff kasten lijken me een droom maar budgettair spijtig genoeg niet mogelijk

Vandaag aangekomen, heb nu dus 2 vinulux kasten met temperatuur regeling en led verlichting gekocht uit faillisement. Zonder vochtigheidsgraadmeter/regelaar denk ik. Is de vochtigheid belangrijk? Zoja, ik heb nog bevochtigers van humidors (sigaren) en hydrometers... Ben ik iets hiermee? Zoja, hoe ga ik tewerk? Smile hoeveel luchtvochtigheid is perfect?

Ik heb een iets mindere opslag capaciteit dan eerst gemeld (nu +-70 flessen), wil 1 kast voor de flessen op dronk en 1 voor de bewaarwijnen.
Op dronk op 12gr zetten en de bewaarwijnen 10gr?
1 kast staat licht achterover gekanteld en die zou ik gebruiken om de 'op dronk' flessen in te leggen omdat de kurk niet optimaal bescherm wordt door de, weliswaar" zeer kleine hellingsgraad (2% achterover)...

De andere kast waar ik nog een bod heb op gedaan is een cadeau voor men pa, als dank voor zen kelderresten!

tips iemand?
Zal morgen eens foto's posten.....


RE: Wijnkasten - Kris G - 18-01-2012 01:11 AM

10 °C lijkt me wat te koud, rond de 12 °C is beter, de kast met wijnen op dronk mag zelfs op 14 °C > het is pas vanaf 15 °C dat de kurk begint af te zien Wink

ik heb mijn wijnkasten bewust een graadje hoger gezet (13 °C) om toch iets een iets snellere evolutie te hebben, ik zit met een veel te jonge kelder, dus ze mogen gerust een jaartje vroeger drinkklaar zijn, alhoewel die ene graad waarschijnlijk niet zo veel verschil zal geven

2% helling lijkt me totaal geen probleem : zolang er maar geen deel van de kurk bloot staat > en met 2% is dit zeker niet het geval

de houten wijnrekken die ik steeds bij Collishop bestel hebben van nature een hellingsgraad van minstens 10%, dit vind ik zelf wat veel en ik boor altijd andere gaten om die hoek wel wat kleiner te maken (ik zeg telkens dat het mijn allerlaatste wijnrek-aankoop was, maar die belofte moet ik steeds weer verbreken Blush)


RE: Wijnkasten - jazzper - 18-01-2012 10:33 AM

(16-01-2012 02:36 AM)De Canter schreef:  
(11-01-2012 02:22 PM)De Canter schreef:  ik heb net nog een bod gedaan op een tweedehands vinilux kastje van 40 flessen, zodoende kan ik men opslag uitbreiden tot een 100tal flesjes aangezien ik een prangend opslagprobleem heb Smile
De climadiff kasten lijken me een droom maar budgettair spijtig genoeg niet mogelijk

Vandaag aangekomen, heb nu dus 2 vinulux kasten met temperatuur regeling en led verlichting gekocht uit faillisement. Zonder vochtigheidsgraadmeter/regelaar denk ik. Is de vochtigheid belangrijk? Zoja, ik heb nog bevochtigers van humidors (sigaren) en hydrometers... Ben ik iets hiermee? Zoja, hoe ga ik tewerk? Smile hoeveel luchtvochtigheid is perfect?

Ik heb een iets mindere opslag capaciteit dan eerst gemeld (nu +-70 flessen), wil 1 kast voor de flessen op dronk en 1 voor de bewaarwijnen.
Op dronk op 12gr zetten en de bewaarwijnen 10gr?
1 kast staat licht achterover gekanteld en die zou ik gebruiken om de 'op dronk' flessen in te leggen omdat de kurk niet optimaal bescherm wordt door de, weliswaar" zeer kleine hellingsgraad (2% achterover)...

De andere kast waar ik nog een bod heb op gedaan is een cadeau voor men pa, als dank voor zen kelderresten!

tips iemand?
Zal morgen eens foto's posten.....
kast laten overhellen zou ik nooit doen, is slecht voor de koelingsmotor en als deze het begeeft ben je altijd gejost met een wijnfrigo (buizen zitten ingekapseld en ze kunnen er niet aan om te werken), probeer dan liever een andere manier om je lades te laten kantelen of zo


RE: Wijnkasten - Terretoir - 18-01-2012 01:51 PM

deze kleine hellingsgraad is omdat de beide frigo's op elkaar staan en er een afdekkapje van het deurscharnier zit waar de tweede frigo opstaat ... kan proberen andere (regelbare) pootjes eronder te zetten om het zo op te lossen


RE: Wijnkasten - koen - 18-01-2012 04:17 PM

een houten balkske/latje zal dat ook wel kunnen oplossen ... maar die 2% aflopend naar achter vind ik nog niet zo slecht ... kunnen er al geen flessen "wegglijden" vooral als je rhone of bourgogne stapelt.

BTW ik heb thuis ook nog ne LEGE wijnfrigo staan (capaciteit zo'n 120flessen) ... ga die één van deze dagen eens te koop zetten ... als er hier kandidaten zitten laa maar weten zal ik het merk en de referenties checken en een fotooke uploaden


RE: Wijnkasten - Terretoir - 18-01-2012 09:41 PM

(18-01-2012 04:17 PM)koen schreef:  BTW ik heb thuis ook nog ne LEGE wijnfrigo staan (capaciteit zo'n 120flessen) ... ga die één van deze dagen eens te koop zetten ... als er hier kandidaten zitten laa maar weten zal ik het merk en de referenties checken en een fotooke uploaden

ik heb een bod lopen op kapaza voor een vinilux (cadeau voor men pa) mss eens wat details posten/pm'men... als het binnen budget valt kan ik men bod op kapaza nog intrekken!


RE: Wijnkasten - jazzper - 18-01-2012 09:46 PM

(18-01-2012 01:51 PM)De Canter schreef:  deze kleine hellingsgraad is omdat de beide frigo's op elkaar staan en er een afdekkapje van het deurscharnier zit waar de tweede frigo opstaat ... kan proberen andere (regelbare) pootjes eronder te zetten om het zo op te lossen

gewoon een kinderslotje van de ikea opzetten en zo de deur opspannen, ik gebruik dat ook op alle drie mijn wijnkasten. kost 3 euro of zo


RE: Wijnkasten - Terretoir - 18-01-2012 09:52 PM

(18-01-2012 09:46 PM)jazzper schreef:  
(18-01-2012 01:51 PM)De Canter schreef:  deze kleine hellingsgraad is omdat de beide frigo's op elkaar staan en er een afdekkapje van het deurscharnier zit waar de tweede frigo opstaat ... kan proberen andere (regelbare) pootjes eronder te zetten om het zo op te lossen

gewoon een kinderslotje van de ikea opzetten en zo de deur opspannen, ik gebruik dat ook op alle drie mijn wijnkasten. kost 3 euro of zo

ik zal eens een foto nemen, zodoende kan je eens zien wat ik bedoel!
Denk niet dat het opspannen van de deur gaat helpen, het is echt bovenop de frigo dat dat afdekkapje zit. Plaatjes onder de drie andere pootjes zetten lijkt me nog het makkelijkst...

Ivm de bourgognes is ook wel een punt, heb al gemerkt dat die lastig stapelen Smile lang leve de bordeaux fles!


RE: Wijnkasten - Terretoir - 29-08-2012 09:30 PM

Nog eens even een oude thread oprakelen... Mijn klimaatkasten hebben glazen deuren, weliswaar UV werend. Nu, ik heb gemerkt dat deze 's ochtends ongeveer een uurtje last hebben van zon die erop schijnt. Zou het nut hebben er nog extra zonnewerende folie over te kleven? Dat je de flessen dan minder goed ziet liggen kan me niet boeien, wil dat de wijn optimaal bewaard kan worden!


RE: Wijnkasten - Jurgen - 06-09-2012 11:14 PM

@jean, 1 jaar geleden... Wijn bewaren in een gesloten, houten kist is niet aangeraden in die mate dat de luchtvochtigheid in de houten kist niet op peil gehouden wordt. Oplossing: deksel voorzichtig open doen en aan de kant zetten (dit als de kisten bedoeld zijn om verder te verkopen) en smalle houten latjes ertussen steken zodat de lucht kan circuleren.


RE: Wijnkasten - don quichotte - 06-09-2012 11:39 PM

(06-09-2012 11:14 PM)Jurgen schreef:  @jean, 1 jaar geleden... Wijn bewaren in een gesloten, houten kist is niet aangeraden in die mate dat de de luchtvochtigheid niet op peil gehouden wordt. Oplossing: deksel voorzichtig open doen en aan de kant zetten (dit als de kisten bedoeld zijn om verder te verkopen) en smalle houten latjes ertussen steken zodat de lucht kan circuleren.

Dag Jurgen,

Ik heb mijn twijfels in verband met de de luchtvochtigheid in de houten kist .
'k ga een van de dagen nog een kist van 1992 openen.(zwak jaar)
Proefnotities zullen volgen.

Gesloten kisten kunnen wel een probleem geven van schimmelvorming in te vochtige kelders met alle gevolgen van dien.


RE: Wijnkasten - koen - 07-09-2012 02:13 PM

(06-09-2012 11:39 PM)don quichotte schreef:  
(06-09-2012 11:14 PM)Jurgen schreef:  @jean, 1 jaar geleden... Wijn bewaren in een gesloten, houten kist is niet aangeraden in die mate dat de de luchtvochtigheid niet op peil gehouden wordt. Oplossing: deksel voorzichtig open doen en aan de kant zetten (dit als de kisten bedoeld zijn om verder te verkopen) en smalle houten latjes ertussen steken zodat de lucht kan circuleren.

Dag Jurgen,

Ik heb mijn twijfels in verband met de de luchtvochtigheid in de houten kist .
'k ga een van de dagen nog een kist van 1992 openen.(zwak jaar)
Proefnotities zullen volgen.

Gesloten kisten kunnen wel een probleem geven van schimmelvorming in te vochtige kelders met alle gevolgen van dien.

Ben akkoord met Don, hout is vochtregulerend met het bijkomende voordeel dat het als een buffer werkt. Als er gevaar voor schimmelvorming is zal dat gewoonlijk eerst aan de buitenkant zijn ... op houten latjes zetten is inderdaad aan te raden.


RE: Wijnkasten - Jurgen - 08-09-2012 09:29 PM

@ koen en don: een kist is niet hermetisch gesloten, akkoord, dus kan er altijd lucht naar binnen. Maar als je luchtvochtigheid in je kamer bvb 70 % is, is dit dan ook representatief voor de luchtvochtigheid binnen in de gesloten kist? Dat is wat ik me afvraag. Dus om geen risico te lopen, doe ik alle kisten netjes open.

Een andere reden om je kisten open te maken, is om te kijken of er geen karton in de kisten zit. Bvb bij Petit Bocq 06 lagen de flessen in kartonnen vormen om alles op zijn plaats te houden. Persoonlijk vind ik dat wijn aan +/- 17 euro per fles een houten latje verdient binnenin. En eigenlijk had ik geen karton verwacht. Dus controleren is de boodschap.


RE: Wijnkasten - jazzper - 09-09-2012 11:00 AM

ik heb mij hier ene van 200 flessen besteld: http://www.cooling.nl


RE: Wijnkasten - vinejo - 09-09-2012 12:29 PM

(08-09-2012 09:29 PM)Jurgen schreef:  @ koen en don: een kist is niet hermetisch gesloten, akkoord, dus kan er altijd lucht naar binnen. Maar als je luchtvochtigheid in je kamer bvb 70 % is, is dit dan ook representatief voor de luchtvochtigheid binnen in de gesloten kist? Dat is wat ik me afvraag. Dus om geen risico te lopen, doe ik alle kisten netjes open.

Een andere reden om je kisten open te maken, is om te kijken of er geen karton in de kisten zit. Bvb bij Petit Bocq 06 lagen de flessen in kartonnen vormen om alles op zijn plaats te houden. Persoonlijk vind ik dat wijn aan +/- 17 euro per fles een houten latje verdient binnenin. En eigenlijk had ik geen karton verwacht. Dus controleren is de boodschap.

Goed idee, al uw kisten openen! De spirit van de échte wijnliefhebber!!** thumbsup (dat van die kartonnetjes las ik ergens eerder ooit over La Louvière in Revue de Vins - iemand beklaagde zich er -terecht- ook over.

**(ik schrijf dit omdat ik mensen ken die ze niét openen omdat... ze dan meer waard zijn...) Angry


RE: Wijnkasten - Jurgen - 09-09-2012 09:16 PM

Hey Vinejo,

als je ze voorzichtig open doet, kan je ze ook weer voorzichtig toe doen... Evenveel waard!

Dat is dan het voordeel van wijn tegenover andere 'beleggingen': als het niet opbrengt kan je de wijn nog uitdrinken!
En zo komen we bij Chateau Gevrey-Chambertin... It's a shame...overgenomen door de chinezen! Wat nu? Enige suggesties van jullie? Hoe wapenen de fransen zicht tegen de overnamewoede?


RE: Wijnkasten - jazzper - 10-09-2012 07:00 PM

(09-09-2012 09:16 PM)Jurgen schreef:  Hey Vinejo,

als je ze voorzichtig open doet, kan je ze ook weer voorzichtig toe doen... Evenveel waard!

Dat is dan het voordeel van wijn tegenover andere 'beleggingen': als het niet opbrengt kan je de wijn nog uitdrinken!
En zo komen we bij Chateau Gevrey-Chambertin... It's a shame...overgenomen door de chinezen! Wat nu? Enige suggesties van jullie? Hoe wapenen de fransen zicht tegen de overnamewoede?

je hebt van die speciale tangetjes die je in de betere doe-het-zelf-zaak vindt die je onder het hout schuift en dan naar boven doet om spijkers uit te halen zonder die te beschadigen :-)


RE: Wijnkasten - vinejo - 10-09-2012 08:02 PM

Tja, ieder zijn manier om met wijn bezig te zijn... Rolleyes

( Wink )


RE: Wijnkasten - jr02 - 11-09-2012 07:41 AM

Nu we het toch over wijnbewaarmethode's hebben...
Iemand ervaring met een prefabkelder? Beton en luchtvochtigheidHuh
Ik ben in twijfel tussen een kamer in richten met aangepast koel-vochtigheidsysteem (type Eurocave Inoa) en het plaatsen van een kelder, weliswaar im mijn tuin. Prijs ongeveer hetzelfde.


RE: Wijnkasten - jazzper - 11-09-2012 10:34 AM

(11-09-2012 07:41 AM)jr02 schreef:  Nu we het toch over wijnbewaarmethode's hebben...
Iemand ervaring met een prefabkelder? Beton en luchtvochtigheidHuh
Ik ben in twijfel tussen een kamer in richten met aangepast koel-vochtigheidsysteem (type Eurocave Inoa) en het plaatsen van een kelder, weliswaar im mijn tuin. Prijs ongeveer hetzelfde.

ingegraven of prefab boven de grond? beton en vocht is niet echt een groot probleem zolang er maar voldoende geventileerd wordt :-) Enig probleem is vaak dat constructies boven de grond niet echt temp stabiel zijn en onder de grond moeten ze vrij diep ingegraven worden. In principe, als het goed gedaan wordt, moet beton duurder zijn dan het inoa-systeem maar je hebt wel geen elec kosten uiteraard


RE: Wijnkasten - koen - 11-09-2012 12:20 PM

Als de kost hetzelfde zou zijn dan zou ik zeker de prefabkelder kiezen. Je krijgt hier uiteindelijk extra ruimte hé, anders verlies je een kamer


RE: Wijnkasten - jr02 - 11-09-2012 03:08 PM

(11-09-2012 12:20 PM)koen schreef:  Als de kost hetzelfde zou zijn dan zou ik zeker de prefabkelder kiezen. Je krijgt hier uiteindelijk extra ruimte hé, anders verlies je een kamer
Daar heb je een punt.

De kelder 'zou*' volledig onder de grond komen een plateau erop en omdat de vrouw ook tevreden zou zijn een houten constructie erop waar ze kan in 'Loungen'kusknipoog

* zou; enkele jarenbanghead Hangt af van mijn overredingskracht


RE: Wijnkasten - doc - 11-09-2012 03:09 PM

(11-09-2012 03:08 PM)jr02 schreef:  
(11-09-2012 12:20 PM)koen schreef:  Als de kost hetzelfde zou zijn dan zou ik zeker de prefabkelder kiezen. Je krijgt hier uiteindelijk extra ruimte hé, anders verlies je een kamer
Daar heb je een punt.

De kelder 'zou*' volledig onder de grond komen een plateau erop en omdat de vrouw ook tevreden zou zijn een houten constructie erop waar ze kan in 'Loungen'kusknipoog

* zou; enkele jarenbanghead Hangt af van mijn overredingskracht

Met een fles Pavie misschien ? Wink


RE: Wijnkasten - jazzper - 11-09-2012 03:47 PM

anders moet je eens overleggen met mijn schoonvader (architect/gigantische wijnliefhebber) die kan je verder helpen met de mogelijkheden maar ik weet wem dat het al verschillende malen fout is gelopen met prefabkelders die niet diep genoeg gestoken waren...


RE: Wijnkasten - jr02 - 11-09-2012 04:19 PM

(11-09-2012 03:47 PM)jazzper schreef:  anders moet je eens overleggen met mijn schoonvader (architect/gigantische wijnliefhebber) die kan je verder helpen met de mogelijkheden maar ik weet wem dat het al verschillende malen fout is gelopen met prefabkelders die niet diep genoeg gestoken waren...

applaus Thanks


RE: Wijnkasten - carl - 11-09-2012 05:06 PM

(11-09-2012 03:09 PM)doc schreef:  
(11-09-2012 03:08 PM)jr02 schreef:  
(11-09-2012 12:20 PM)koen schreef:  Als de kost hetzelfde zou zijn dan zou ik zeker de prefabkelder kiezen. Je krijgt hier uiteindelijk extra ruimte hé, anders verlies je een kamer
Daar heb je een punt.

De kelder 'zou*' volledig onder de grond komen een plateau erop en omdat de vrouw ook tevreden zou zijn een houten constructie erop waar ze kan in 'Loungen'kusknipoog

* zou; enkele jarenbanghead Hangt af van mijn overredingskracht

Met een fles Pavie misschien ? Wink

Voor sommige mannen hier werkt dat ... misschien Wink


RE: Wijnkasten - jazzper - 12-09-2012 10:24 AM

wat ook schitterend is en veel goedkoper is om een prefabkelder gewoon in de tuin te zetten (bovengronds) en die te laten overdekken met zeer veel aarde: a) speelheuvel voor de kinderen b) in de winter met de slee van de helling c) geen inkijk van buren d) moestuin voor het vrouwtje e) in de zomer kan het vrouwtje zonnen etc alleen maar winners applaus


RE: Wijnkasten - Filip Ragolle - 12-09-2012 10:31 AM

(12-09-2012 10:24 AM)jazzper schreef:  wat ook schitterend is en veel goedkoper is om een prefabkelder gewoon in de tuin te zetten (bovengronds) en die te laten overdekken met zeer veel aarde: a) speelheuvel voor de kinderen b) in de winter met de slee van de helling c) geen inkijk van buren d) moestuin voor het vrouwtje e) in de zomer kan het vrouwtje zonnen etc alleen maar winners applaus


En in de put (gegraven voor die veel aarde) maakt ge een zwembad ...


RE: Wijnkasten - jazzper - 12-09-2012 11:33 AM

(12-09-2012 10:31 AM)Filip Ragolle schreef:  
(12-09-2012 10:24 AM)jazzper schreef:  wat ook schitterend is en veel goedkoper is om een prefabkelder gewoon in de tuin te zetten (bovengronds) en die te laten overdekken met zeer veel aarde: a) speelheuvel voor de kinderen b) in de winter met de slee van de helling c) geen inkijk van buren d) moestuin voor het vrouwtje e) in de zomer kan het vrouwtje zonnen etc alleen maar winners applaus


En in de put (gegraven voor die veel aarde) maakt ge een zwembad ...

hoe ik daar niet ben opgekomen, geniaal gewoon!!! nu weet ik hoe ik mijn project aan mijn vrouwke kan verkopen als we ooit eens een huis kopen :-)


RE: Wijnkasten - jr02 - 12-09-2012 02:54 PM

Kelder bovengronds lijkt mij inderdaad ook een haalbaar alternatief. Leuke tipapplaus
(Zwembad? de overburen hebben een verwarmd buitenzwembad, ze gaan 5x per jaar 3 weken op reis en wij moeten die dagen op hun zwembad passenrespect)

Zojuist de prijzen van een Prefab kelder binnengekregen
2560 ex Btw (6%) wel geleverd en geplaatst zonder trap. (2.40/2.80m)


RE: Wijnkasten - Terretoir - 28-02-2013 08:41 PM

Wijnkastjes aan het "pimpen".
Het feit dat er zoveel licht aan kan staat me niet zo aan, en we hadden nog wat folie over op het werk... Hieronder de oplossing:

Voor
[Afbeelding: 8515634351_d7143922bf_n.jpg]

Na
[Afbeelding: 8516749542_abb739e1e8_n.jpg]

Dit weekend doe ik ze opnieuw en werk ik alle blaasjes eruit...
Wou dit gewoon even delen :-)


RE: Wijnkasten - Benz - 18-02-2014 09:27 PM

Hier een liebherr wkb 4212 voor mijn bewaarwijnen. Het toestel staat ingesteld op 12°C. Heb een thermometer + luchtvochtigheidsmeter in het midden van de kast liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidapplaus


RE: Wijnkasten - nco - 26-09-2014 11:47 AM

(18-02-2014 09:27 PM)Benz schreef:  Hier een liebherr wkb 4212 voor mijn bewaarwijnen. Het toestel staat ingesteld op 12°C. Heb een thermometer + luchtvochtigheidsmeter in het midden van de kast liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidapplaus

Heb ook zo één sinds 5 jaar... alleen doet hij het niet meer sinds gisteren Huh

Hij maakt nog hetzelfde geluid als vroeger maar de temperatuur is opgelopen tot 18°C (staat ingesteld op 12°C)... Ze komen maandag eens kijken maar zou hoogst uitzonderlijk zijn dat zo een kast zo snel sneuvelt... Ik zie er nu al tegen aan dat ik ze waarschijnlijk helemaal ga moeten uitladen... Soit, goed moment om een tussentijdse inventaris te doen zeker...

Nog iemand dergelijke minder goede ervaringen?


RE: Wijnkasten - don quichotte - 26-09-2014 11:58 AM

(26-09-2014 11:47 AM)nco schreef:  
(18-02-2014 09:27 PM)Benz schreef:  Hier een liebherr wkb 4212 voor mijn bewaarwijnen. Het toestel staat ingesteld op 12°C. Heb een thermometer + luchtvochtigheidsmeter in het midden van de kast liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidapplaus

Heb ook zo één sinds 5 jaar... alleen doet hij het niet meer sinds gisteren Huh

Hij maakt nog hetzelfde geluid als vroeger maar de temperatuur is opgelopen tot 18°C (staat ingesteld op 12°C)... Ze komen maandag eens kijken maar zou hoogst uitzonderlijk zijn dat zo een kast zo snel sneuvelt... Ik zie er nu al tegen aan dat ik ze waarschijnlijk helemaal ga moeten uitladen... Soit, goed moment om een tussentijdse inventaris te doen zeker...

Nog iemand dergelijke minder goede ervaringen?

Wel met een frigo.
Nog geen maand oud en nog onder garantie.
Ergens een lek op het koelcircuit en het koelmiddel zo goed als weg.
De fabrikant heeft thuis een druktest en vacuümtest gedaan, het lek hersteld en terug freon in gedaan.
Draait nu al meer dan 20 jaar zonder probleem.


RE: Wijnkasten - nco - 29-09-2014 11:03 AM

(26-09-2014 11:47 AM)nco schreef:  
(18-02-2014 09:27 PM)Benz schreef:  Hier een liebherr wkb 4212 voor mijn bewaarwijnen. Het toestel staat ingesteld op 12°C. Heb een thermometer + luchtvochtigheidsmeter in het midden van de kast liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidapplaus

Heb ook zo één sinds 5 jaar... alleen doet hij het niet meer sinds gisteren Huh

Hij maakt nog hetzelfde geluid als vroeger maar de temperatuur is opgelopen tot 18°C (staat ingesteld op 12°C)... Ze komen maandag eens kijken maar zou hoogst uitzonderlijk zijn dat zo een kast zo snel sneuvelt... Ik zie er nu al tegen aan dat ik ze waarschijnlijk helemaal ga moeten uitladen... Soit, goed moment om een tussentijdse inventaris te doen zeker...

Nog iemand dergelijke minder goede ervaringen?

Het verdict: motor is stuk :-(
Heel uitzonderlijk zo vroeg, hadden ze nog niet meegemaakt. Zal dus een nieuwe worden, "gelukkig" geven ze blijkbaar bij Liebherr compensaties als je wijnfrigo stuk gaat binnen de acht jaar na aankoop... Ik zal dan maar aan mijn inventaris beginnen zeker...


RE: Wijnkasten - nco - 29-09-2014 02:06 PM

(29-09-2014 11:03 AM)nco schreef:  
(26-09-2014 11:47 AM)nco schreef:  
(18-02-2014 09:27 PM)Benz schreef:  Hier een liebherr wkb 4212 voor mijn bewaarwijnen. Het toestel staat ingesteld op 12°C. Heb een thermometer + luchtvochtigheidsmeter in het midden van de kast liggen en die geeft aan 11°C en 70% luchtvochtigheidapplaus

Heb ook zo één sinds 5 jaar... alleen doet hij het niet meer sinds gisteren Huh

Hij maakt nog hetzelfde geluid als vroeger maar de temperatuur is opgelopen tot 18°C (staat ingesteld op 12°C)... Ze komen maandag eens kijken maar zou hoogst uitzonderlijk zijn dat zo een kast zo snel sneuvelt... Ik zie er nu al tegen aan dat ik ze waarschijnlijk helemaal ga moeten uitladen... Soit, goed moment om een tussentijdse inventaris te doen zeker...

Nog iemand dergelijke minder goede ervaringen?


Het verdict: motor is stuk :-(
Heel uitzonderlijk zo vroeg, hadden ze nog niet meegemaakt. Zal dus een nieuwe worden, "gelukkig" geven ze blijkbaar bij Liebherr compensaties als je wijnfrigo stuk gaat binnen de acht jaar na aankoop... Ik zal dan maar aan mijn inventaris beginnen zeker...

Toch nog relatief goed nieuws: blijkt dat ik nog binnen de garantieperiode (5jaar) van de compressor val, Liebherr komt deze vervangen en ik moet enkel opdraaien voor de werkuren en het gas...


RE: Wijnkasten - Smaakatleet - 03-10-2014 01:14 PM

Beste mede formumleden ,

Ik ben van zin om een wijnkast te kopen .
Is dit iets denken jullie .
http://www.collishop.be/e/nl/cs/216326-117-climadiff-polyvalente-wijnkast-clpp137-3143105


RE: Wijnkasten - shiraz - 03-10-2014 01:34 PM

(03-10-2014 01:14 PM)gertjeuh schreef:  Beste mede formumleden ,

Ik ben van zin om een wijnkast te kopen .
Is dit iets denken jullie .
http://www.collishop.be/e/nl/cs/216326-117-climadiff-polyvalente-wijnkast-clpp137-3143105

Kijk ook eens op http://www.loeters.be/elektro/koelen-en-vriezen/wijnbewaarkasten.html
Mijn wijnkast komt vandaar.


RE: Wijnkasten - Smaakatleet - 03-10-2014 02:03 PM

(03-10-2014 01:34 PM)shiraz schreef:  
(03-10-2014 01:14 PM)gertjeuh schreef:  Beste mede formumleden ,

Ik ben van zin om een wijnkast te kopen .
Is dit iets denken jullie .
http://www.collishop.be/e/nl/cs/216326-117-climadiff-polyvalente-wijnkast-clpp137-3143105

Kijk ook eens op http://www.loeters.be/elektro/koelen-en-vriezen/wijnbewaarkasten.html
Mijn wijnkast komt vandaar.

thank you Smile


RE: Wijnkasten - nco - 03-10-2014 02:41 PM

(03-10-2014 01:14 PM)gertjeuh schreef:  Beste mede formumleden ,

Ik ben van zin om een wijnkast te kopen .
Is dit iets denken jullie .
http://www.collishop.be/e/nl/cs/216326-117-climadiff-polyvalente-wijnkast-clpp137-3143105

Gouden raad (die ik destijds ook kreeg): koop groot genoeg! Ik heb er eentje van 200 flessen, er was destijds (en nu nog) ook eentje van 312 flessen en soms toch een beetje spijt dat ik die niet kocht... (kost natuurlijk ook wat meer)


RE: Wijnkasten - Benz - 03-10-2014 05:49 PM

(03-10-2014 01:14 PM)gertjeuh schreef:  Beste mede formumleden ,

Ik ben van zin om een wijnkast te kopen .
Is dit iets denken jullie .
http://www.collishop.be/e/nl/cs/216326-117-climadiff-polyvalente-wijnkast-clpp137-3143105

Kijk ook eens bij Grenache in Willebroek daar komt de mijne vandaan, hebben ook heel veel keuze, en als ik je een goede raad mag meegeven koop groot genoeg, een grote wijnkast kost niet zo veel gek meer dan een kleine en je gaat achteraf blij zijn dat je voor die grote gekozen hebtWink


RE: Wijnkasten - shiraz - 03-10-2014 07:22 PM

Eigenlijk is zo' n kast nooit groot genoeg banghead


RE: Wijnkasten - TheWineVet - 03-10-2014 07:30 PM

(03-10-2014 07:22 PM)shiraz schreef:  Eigenlijk is zo' n kast nooit groot genoeg banghead

En mijn kelder lijkt momenteel veel te groot. Ik wil meer flessen, zodat ie snel te klein zal zijn. Maar ik krijg het maar niet uitgelegd...


RE: Wijnkasten - Smaakatleet - 04-10-2014 05:33 AM

Merci iedereen voor de reacties .
Ben hier mee al een stuk vooruit Wink


RE: Wijnkasten - lacocina - 13-11-2014 05:45 PM

Ik ben momenteel opzoek naar energiezuinige wijnklimaatkast waar toch rond de 100 flesjes in kunnen. Met 2 zones. Hebben jullie bepaalde favorieten?


RE: Wijnkasten - Tienne - 04-05-2016 03:24 PM

(08-11-2010 07:50 PM)Jurgen schreef:  Thuis hebben wij ook geen kelder. Gelukkig heb ik van 't vrouwtje een kamer van ons huis mogen inpalmen Smile. Alles mooi geïsoleerd en koeling ingestoken met buitencompressor. Deze is niet speciaal ontworpen voor 'wijnkamers' - dit is een nichemarkt waar men nogal durft doorrekenen - maar een gewone koeling zoals men gebruikt voor koelcellen in horecazaken, beenhouwerijen, enz.

Het toestel kan een ruimte van 4 op 4 aan 3 graden houden. De kamer is maar 3,5 op 3 en moet slechts aan 12 graden staan. Door de 'oversizing' blijft de kamer met een minimum aan energie mooi op temperatuur.

Niet iedereen heeft een ruimte op overschot natuurlijk maar wie het kan, zou ik het zeker aanraden. Vanaf 400 flessen kom je aan een prijs per fles die een bewaarkast nooit kan bieden. En natuurlijk hoe meer flessen je liggen hebt, hoe goedkoper het wordt...een argument dat ik bij mijn vrouw steeds blijf herhalen...Big Grin

Dit is idd een mooie oplossing.

Ik heb mijn "keldertje" ook volledig heringericht.
Ttz, de ruimte onder de trap. Hier is dit een afgesloten ruimte tss hall en keuken.
Onderkant van de trap: kaderment + isolatiedeken + planchetten.
Muren: polystreenplaat 2cm + overschilderde Mdfplaat 2mm
Deur: binnenkast opgespoten met isolatieschuim, deurkader geplaatst en opgevuld met polystreenplaat 3cm, slag afgeplakt met tochtlint.
Koelgroep zorgt voor ingestelde temperatuur.

De ruimte lijkt voor het ogenblik zeer temperatuurvast.


RE: Wijnkasten - vinejo - 04-05-2016 04:48 PM

(04-05-2016 03:24 PM)Tienne schreef:  
(08-11-2010 07:50 PM)Jurgen schreef:  Thuis hebben wij ook geen kelder. Gelukkig heb ik van 't vrouwtje een kamer van ons huis mogen inpalmen Smile. Alles mooi geïsoleerd en koeling ingestoken met buitencompressor. Deze is niet speciaal ontworpen voor 'wijnkamers' - dit is een nichemarkt waar men nogal durft doorrekenen - maar een gewone koeling zoals men gebruikt voor koelcellen in horecazaken, beenhouwerijen, enz.

Het toestel kan een ruimte van 4 op 4 aan 3 graden houden. De kamer is maar 3,5 op 3 en moet slechts aan 12 graden staan. Door de 'oversizing' blijft de kamer met een minimum aan energie mooi op temperatuur.

Niet iedereen heeft een ruimte op overschot natuurlijk maar wie het kan, zou ik het zeker aanraden. Vanaf 400 flessen kom je aan een prijs per fles die een bewaarkast nooit kan bieden. En natuurlijk hoe meer flessen je liggen hebt, hoe goedkoper het wordt...een argument dat ik bij mijn vrouw steeds blijf herhalen...Big Grin

Dit is idd een mooie oplossing.

Ik heb mijn "keldertje" ook volledig heringericht.
Ttz, de ruimte onder de trap. Hier is dit een afgesloten ruimte tss hall en keuken.
Onderkant van de trap: kaderment + isolatiedeken + planchetten.
Muren: polystreenplaat 2cm + overschilderde Mdfplaat 2mm
Deur: binnenkast opgespoten met isolatieschuim, deurkader geplaatst en opgevuld met polystreenplaat 3cm, slag afgeplakt met tochtlint.
Koelgroep zorgt voor ingestelde temperatuur.

De ruimte lijkt voor het ogenblik zeer temperatuurvast.

Nice!
Nu een beetje drinken om plaats te maken ;-)


RE: Wijnkasten - fleer - 29-05-2016 03:54 PM

Ik heb tweedehands een kast gekocht die heel veel weg heeft van deze, https://www.collishop.be/e/nl/cs/liebherr-wijnbewaarkast-wkr4211-21-216869 de mijne is van 2013 dus dat is mogelijk ... de afmetingen komen overeen, ik heb zelfs zeven schabben .... heb daar enkel flessen ingestoken die een bordeaux model hebben met 90 flessen zit hem vol, waarschijnlijk 120 flessen zonder schabben, ik wil die standaard fles wel eens zien waarmee ze het aantal in de folder bepalen.
Voor de nieuwsgierigen, ik heb hem 400€ betaald, ben redelijk tevreden ... momenteel nog wat aan het spelen met de temperatuur .... vanonder is het kouder dan boven, ik heb de witte dan maar vanonder gelegd en mijn grijpvoorraad vanboven.

Grts.


RE: Wijnkasten - FRANCISPICCART - 29-05-2016 05:11 PM

(29-05-2016 03:54 PM)fleer schreef:  Ik heb tweedehands een kast gekocht die heel veel weg heeft van deze, https://www.collishop.be/e/nl/cs/liebherr-wijnbewaarkast-wkr4211-21-216869 de mijne is van 2013 dus dat is mogelijk ... de afmetingen komen overeen, ik heb zelfs zeven schabben .... heb daar enkel flessen ingestoken die een bordeaux model hebben met 90 flessen zit hem vol, waarschijnlijk 120 flessen zonder schabben, ik wil die standaard fles wel eens zien waarmee ze het aantal in de folder bepalen.
Voor de nieuwsgierigen, ik heb hem 400€ betaald, ben redelijk tevreden ... momenteel nog wat aan het spelen met de temperatuur .... vanonder is het kouder dan boven, ik heb de witte dan maar vanonder gelegd en mijn grijpvoorraad vanboven.

Grts.

Ik heb hier ongeveer dezelfde staan van Liebherr samen met een Eurocave. In de Liebherr steek ik enkel wit en champagne op 10°. In de Eurocave rood en bewaarwijn op 13° omdat de temperatuur hierin veel stabieler blijft. Prijsverschil tussen beide wijnkasten is wel zeer groot. Ben wel tevreden over die Liebherr maar hoe ze aan die 200 flessen komen weet ik ook niet. 100 is veel realistischer, meer is mogelijk maar onpraktisch want als je dan één bepaalde fles wil hebben moet je alles hertasten en staat de deur heel lang open met energieverlies als gevolg. Onderaan de kast is het wel altijd ietsje kouder, dus je hebt goed gedaan (wit en champagne beneden).


RE: Wijnkasten - shiraz - 09-05-2019 10:16 AM

ter info
Ik ken het merk niet. Wel nog stevige prijzen
https://www.ibood.com/electronics-be/nl/flash-sales/48801/7062/wijnklimaatkasten/?utm_source=email&utm_medium=newsletter&utm_campaign=BE_news_nr_0