wijnliefhebbers
Trilogie de Le Pin - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Trilogie de Le Pin (/thread-657.html)


Trilogie de Le Pin - Sensor - 01-11-2010 10:45 PM

Vermits ik nog enige flessen op de kop kon tikken (zachtjes) vraag ik me af hoelang deze te bewaren zijn en ideaal op dronk. Iemand een idee mss?


RE: Trilogie de Le Pin - carl - 01-11-2010 11:03 PM

Zal vooral afhangen van uit welke jaren de Trilogie gemaakt is. Maar ik denk dat deze max 15 jaar bewaren...


RE: Trilogie de Le Pin - Sensor - 01-11-2010 11:07 PM

Deze zijn 2007/2008


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 02-11-2010 12:14 AM

(01-11-2010 11:07 PM)Sensor schreef:  Deze zijn 2007/2008

Optimaal drinken: tot 2015 schreef Frank Vander Auwera in Sabato de bijlage van de Tijd.

Ik heb er 2 flesjes van gekocht.(Herkomst Convento)

Daar dit een merlot geïnspireerde wijn is en ik deze keer geen kist van 12 heb Sad om de ontwikkeling op te volgen denk ergens in 2015 het eerste flesje te verwerken.


RE: Trilogie de Le Pin - Venne - 02-11-2010 11:39 PM

Al geproefd en is al heel mooi hoor, maar er zit nog veel verscholen in die wijn... kzou toch al vlugger eentje opendoen! :-)
maar over deze wijn kan onze master nog veel meer vertellen, zie zijn blog


RE: Trilogie de Le Pin - Olaf - 03-11-2010 01:33 AM

Heb er in juni nog van in het glas gehad bij Vinejo en dit was mijn PN:
In de neus potlood, gebrande toetsen zoals koffie en een zekere evolutie met leer.
In de mond ook evolutie met wat rijp rood fruit, hout en bosachtige toetsen zoals champignons. Elegant, rond, evenwichtig en complex met medium plus tannine. De wijn doet wat ouder aan dan de 07/08 die er in zit.


RE: Trilogie de Le Pin - Bert - 03-11-2010 08:42 PM

ik was er zeker van geen Merlot te drinken...
Foutje... banghead
Zou die graag nog eens onverwacht tegenkomen tss enkele andere blinde flesjes...


RE: Trilogie de Le Pin - Mt - 04-11-2010 12:15 AM

Wat is een redelijke prijs voor deze wijn?


RE: Trilogie de Le Pin - carl - 04-11-2010 10:23 AM

(04-11-2010 12:15 AM)Matten schreef:  Wat is een redelijke prijs voor deze wijn?


Ik denk dat ik deze laatst voor 45 euro gezien heb, in een wijnwinkel in Leuven.
Of dit een redelijke prijs is, da's een andere vraag Wink


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 04-11-2010 10:26 AM

http://www.conventowinebar.be/files/Trilogie2007-2008.pdf


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 21-10-2012 08:05 PM

(03-11-2010 01:33 AM)Olaf schreef:  Heb er in juni nog van in het glas gehad bij Vinejo en dit was mijn PN:
In de neus potlood, gebrande toetsen zoals koffie en een zekere evolutie met leer.
In de mond ook evolutie met wat rijp rood fruit, hout en bosachtige toetsen zoals champignons. Elegant, rond, evenwichtig en complex met medium plus tannine. De wijn doet wat ouder aan dan de 07/08 die er in zit.

Zaterdagavond in het glas, de TN van Olaf zegt het mooi.
Tweede dag nog mooier, elegantie ten top, evenwicht en finesse.


RE: Trilogie de Le Pin - de populist - 21-10-2012 10:32 PM

(21-10-2012 08:05 PM)vinejo schreef:  
(03-11-2010 01:33 AM)Olaf schreef:  Heb er in juni nog van in het glas gehad bij Vinejo en dit was mijn PN:
In de neus potlood, gebrande toetsen zoals koffie en een zekere evolutie met leer.
In de mond ook evolutie met wat rijp rood fruit, hout en bosachtige toetsen zoals champignons. Elegant, rond, evenwichtig en complex met medium plus tannine. De wijn doet wat ouder aan dan de 07/08 die er in zit.

Zaterdagavond in het glas, de TN van Olaf zegt het mooi.
Tweede dag nog mooier, elegantie ten top, evenwicht en finesse.

Ik heb de Trilogie (geen jaartal, is blijkbaar mix van verschillende jaartallen, Jacques Thienpont was zelf aanwezig op de proeverij) ooit geproefd naast Vieux Château Certan 2004. Wel die laatste ging er voor mij serieus over qua kwaliteit. Trilogie was wel goed, maar voor mij niet super (en ik heb hem de dag daarop niet geproefd).


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 21-10-2012 10:50 PM

(21-10-2012 10:32 PM)de populist schreef:  Ik heb de Trilogie (geen jaartal, is blijkbaar mix van verschillende jaartallen, Jacques Thienpont was zelf aanwezig op de proeverij) ooit geproefd naast Vieux Château Certan 2004. Wel die laatste ging er voor mij serieus over qua kwaliteit. Trilogie was wel goed, maar voor mij niet super (en ik heb hem de dag daarop niet geproefd).

Ik denk inderdaad dat de Trilogie niet het niveau haalt van VCC.


RE: Trilogie de Le Pin - claret - 22-10-2012 10:20 AM

Dronk de Trilogie (07/08) ook ooit eens naast de VCC 07 en vond toch dat hij zeker niet moest onderdoen. Zal wel aan jaartal gelegen hebben zekers.


RE: Trilogie de Le Pin - Peter VdV - 24-10-2012 10:57 AM

(21-10-2012 10:50 PM)vinejo schreef:  
(21-10-2012 10:32 PM)de populist schreef:  Ik heb de Trilogie (geen jaartal, is blijkbaar mix van verschillende jaartallen, Jacques Thienpont was zelf aanwezig op de proeverij) ooit geproefd naast Vieux Château Certan 2004. Wel die laatste ging er voor mij serieus over qua kwaliteit. Trilogie was wel goed, maar voor mij niet super (en ik heb hem de dag daarop niet geproefd).

Ik denk inderdaad dat de Trilogie niet het niveau haalt van VCC.

Die Trilogie is en blijft maar een Merlot hé jongens!!!

Alle gekheid op een stokje, VCC en de trilogie: ik heb de Trilogie nog maar één maal mogen proeven (de anecdotes daarrond moet je maar op de blog van Vinejo lezen), de VCC daarentegen al verschillende keren, maar voor mij is er geen competitie hoor. VCC any day...


RE: Trilogie de Le Pin - BrunoBR - 13-11-2012 01:40 PM

Trilogie 2009/2010 gisterenavond gedronken.Vol van rood en zwart fruit. Exotisch en fluweelzacht van textuur. Stond naast VCC 2008: moest zeker niet onderdoen.
Prachtige wijn! Kan nog jaren mee. (zou 60 euro moeten kosten)


RE: Trilogie de Le Pin - carl - 13-11-2012 04:48 PM

Een assemblage van 2 jaren kan helpen om een wat zwakker jaar op te smukken door er een beter jaar onder te mengen maar wanneer je over 2 sterke jaren in 1 fles spreekt dan krijg je een heel geconcentreerde wijn met alles wat een goede wijn moet hebben, hé.


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 13-11-2012 07:28 PM

(13-11-2012 01:40 PM)BrunoBR schreef:  Trilogie 2009/2010 gisterenavond gedronken.Vol van rood en zwart fruit. Exotisch en fluweelzacht van textuur. Stond naast VCC 2008: moest zeker niet onderdoen.
Prachtige wijn! Kan nog jaren mee. (zou 60 euro moeten kosten)

Dag Bruno, welkom op het forum!
Mooie opener moet ik zeggen ;-)


RE: Trilogie de Le Pin - BrunoBR - 14-11-2012 10:22 AM

Wat meer erover gelezen, en toch minder duidelijk geworden.
Link met Le Pin of niet?

FM bevestigt expliciet "gedeklasseerde vaten Le Pin".
http://www.thienpontwine.com/blog/wp-content/uploads/artikel_de_morgen.pdf

JT stelt "andere wijn met een ander karakter".
http://www.perswijn.nl/core/content.php?option=viewitem&id=19&rd=2059&le=120&rg=5

Soit. Was en blijft een topper.
(en nu dringend vliegtuig op)


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 15-11-2012 12:16 AM

(14-11-2012 10:22 AM)BrunoBR schreef:  Wat meer erover gelezen, en toch minder duidelijk geworden.
Link met Le Pin of niet?

........

Ben het er mee eens. Wat tegenstrijdigheden in verband met de Trilogie.
Maar het is en blijft een goede wijn. Kocht deze nog voor minder dan 50 Euro.

Wat me ook intrigeert is: "Er bestaat geen enkele fles Le Pin 2003. Je moet wijn hebben die met plezier gedronken wordt. We hebben onze vaten toen vlug aan de Carrefour gesleten, dat we er van af waren.”

Is deze wijn ook in de Carrefour van Belgie terecht gekomen en indien zo ook; onder welke label?


RE: Trilogie de Le Pin - Venne - 15-11-2012 11:47 PM

Chateau le Nip er eens van denk ik?


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 18-11-2012 07:18 PM

(13-11-2012 01:40 PM)BrunoBR schreef:  Trilogie 2009/2010
Prachtige wijn!

Gedronken en comment approved.

Kleur is robijnrood en verbazend doorzichtig.
Het aroma bedwelmt meteen. Intens maar toch subtiel, rood én zwart fruit, cocos, toast, exotisch hout,.. moeilijk te beschrijven wegens redelijk uniek. Mokka, ceder, cacao en goeddoorbakken broodkorstjes.
Maar vooral: Charme, luchtigheid, wulps en rijk.
In de mond eerst kersen, dan komen de impressies van de neus terug. Een ultieme zachtheid, de wijn voelt velours aan, een zijdezacht genot. Bij aanvang (eerste slok na openen) leek de materie niet enorm, maar enkele uren later houden de twee proefkonijnen elke slok om ter langst in de mond. Op het einde kan je bijten. Een wijn om in te bijten. Luchtig en toch concentratie. Aërien zouden onze Waalse vrienden zeggen.
Eigenaardig genoeg had ook deze wijn weer eigenschappen van een topChateauneuf. Iets wat eerder al het geval was (genoteerd door andere proevers) bij de Pensées de Lafleur 2008. Is dit een kenmerk van merlot in zijn perfectie? Een kenmerk van topwijnbouwers in Pomerol? Een bewijs dat men in Pomerol grenache bij de topcuvées voegt? Cool

Nu, Bordelese Chateauneuf of niet, wij genoten enorm van deze wijn en gaven hem volmondig en eensgezind een score van 96(!)

Edit: Nu vergeet ik nog het belangrijkste te vermelden: De afdronk.
Deze wijn is niet goedkoop maar je krijgt dubbel waar voor je geld: Eerst een minuut genot in de mond, dan nogmaals een minuut in de afdronk. Fenomenaal.


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 18-11-2012 07:27 PM

(18-11-2012 07:18 PM)vinejo schreef:  
(13-11-2012 01:40 PM)BrunoBR schreef:  Trilogie 2009/2010
Prachtige wijn!

Gedronken en comment approved.

Kleur is robijnrood en verbazend doorzichtig.
Het aroma bedwelmt meteen. Intens maar toch subtiel, rood én zwart fruit, cocos, toast, exotisch hout,.. moeilijk te beschrijven wegens redelijk uniek. Mokka, ceder, cacao en goeddoorbakken broodkorstjes.
Maar vooral: Charme, luchtigheid, wulps en rijk.
In de mond eerst kersen, dan komen de impressies van de neus terug. Een ultieme zachtheid, de wijn voelt velours aan, een zijdezacht genot. Bij aanvang (eerste slok na openen) leek de materie niet enorm, maar enkele uren later houden de twee proefkonijnen elke slok om ter langst in de mond. Op het einde kan je bijten. Een wijn om in te bijten. Luchtig en toch concentratie. Aërien zouden onze Waalse vrienden zeggen.
Eigenaardig genoeg had ook deze wijn weer eigenschappen van een topChateauneuf. Iets wat eerder al het geval was (genoteerd door andere proevers) bij de Pensées de Lafleur 2008. Is dit een kenmerk van merlot in zijn perfectie? Een kenmerk van topwijnbouwers in Pomerol? Een bewijs dat men in Pomerol grenache bij de topcuvées voegt? Cool

Nu, Bordelese Chateauneuf of niet, wij genoten enorm van deze wijn en gaven hem volmondig en eensgezind een score van 96(!)

Daar moet ik toch even bij stilstaan en dit doet me nadenken.
Toch even proberen met een fles van meer dan 50 Euro?Sleepy


RE: Trilogie de Le Pin - Bert - 18-11-2012 07:30 PM

(18-11-2012 07:18 PM)vinejo schreef:  
(13-11-2012 01:40 PM)BrunoBR schreef:  Trilogie 2009/2010
Prachtige wijn!


Edit: Nu vergeet ik nog het belangrijkste te vermelden: De afdronk.
Deze wijn is niet goedkoop maar je krijgt dubbel waar voor je geld: Eerst een minuut genot in de mond, dan nogmaals een minuut in de afdronk. Fenomenaal.

Die afdronk was idd fenomenaal, nog niet meegemaakt.
De wijn is reeds meer dan halve minuut tevoren de slokdarm ingegleden,
maar alle smaken blijven in de mond hangen alsof je nog steeds de wijn mooi laat rondgaan in de mond. Subliem...


RE: Trilogie de Le Pin - doc - 18-11-2012 08:23 PM

(18-11-2012 07:30 PM)Bert schreef:  
(18-11-2012 07:18 PM)vinejo schreef:  
(13-11-2012 01:40 PM)BrunoBR schreef:  Trilogie 2009/2010
Prachtige wijn!


Edit: Nu vergeet ik nog het belangrijkste te vermelden: De afdronk.
Deze wijn is niet goedkoop maar je krijgt dubbel waar voor je geld: Eerst een minuut genot in de mond, dan nogmaals een minuut in de afdronk. Fenomenaal.

Die afdronk was idd fenomenaal, nog niet meegemaakt.
De wijn is reeds meer dan halve minuut tevoren de slokdarm ingegleden,
maar alle smaken blijven in de mond hangen alsof je nog steeds de wijn mooi laat rondgaan in de mond. Subliem...

Fenomenale wijn naar ik lees. Ik kan daar alleen maar erg gelukkig mee zijn. Smile


RE: Trilogie de Le Pin - claret - 18-11-2012 09:38 PM

Waar te verkrijgen?


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 18-11-2012 09:42 PM

(18-11-2012 09:38 PM)claret schreef:  Waar te verkrijgen?

Bij de maker zelf - enkel voor de 'goede oude' klant... Naar ik meen wordt ie niet meer via andere kanalen aangeboden.


RE: Trilogie de Le Pin - claret - 18-11-2012 09:49 PM

Aiaiai, noch goede noch oude klant...


RE: Trilogie de Le Pin - Venne - 18-11-2012 09:53 PM

Pomerol is toch iets speciaals eh.... daar wil ik wel eens een thema degustatie van meemaken.
Schone beschrijving, zo kwam hij ook bij mij aan... andere jaartallen wel


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 18-11-2012 09:57 PM

(18-11-2012 09:53 PM)Venne schreef:  Pomerol is toch iets speciaals eh.... daar wil ik wel eens een thema degustatie van meemaken.
Schone beschrijving, zo kwam hij ook bij mij aan... andere jaartallen wel

Ja, wij dronken ooit de 01 -02 toe die een jaar of 7-8 was, minder explosief maar t werd toch ook stil rond de tafel ;-)


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 19-11-2012 12:23 PM

Ik kreeg wat uitleg over de Trilogie vanwege Hof ter Cattebeke.
Géén tweede wijn van Le Pin dus ;-)

"De « Trilogie » is een wijn die twintig jaar geleden werd gemaakt door Jacques Thienpont.
Het is een assemblage van druiven uit verschillende percelen van wijngaarden gelegen te Pomerol, die nooit worden gebruikt om « Le Pin » te maken.
De laatste « Trilogie » die is uitgekomen, is een blend van de millésimes 2009 en 2010 - twee grote jaargangen geroemd om de grote rijkdom van hun fruit.
De wijn is rond, rijk en fruitig met aroma's van zwart fruit, braambessen, pruimen en cassis met tonen van ceder en tabak.
Deze wijn kan tamelijk jong worden gedronken om te genieten van zijn fruitige aroma's."


RE: Trilogie de Le Pin - Franzo - 19-11-2012 05:17 PM

Dit weekend staat in Sabato (weekendbijlage De Tijd) een interview met Jacques Thienpont waarbij men uiteindelijk de Le Pin 2010 en de jongste Trilogie degusteert. Daar wordt hij omschreven als volgt: 'De wijn wordt gemaakt met de basiswijnen die 'net niet goed genoeg' werden bevonden voor de topwijn 'Le Pin'.
Je zou toch mogen veronderstellen dat de schrijver van dat artikel Jacques Thienpont eens heeft gepolst naar de origine van deze cuvée? Niet dus blijkbaar... :-)
Heeft die Trilogie trouwens bewaarpotentieel?


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 19-11-2012 09:41 PM

(19-11-2012 05:17 PM)Franzo schreef:  Heeft die Trilogie trouwens bewaarpotentieel?

We dronken de 01-02 in 2010 en die was heel mooi.
Ik was vroeger trouwens zelf in de veronderstelling dat er 'afgekeurde' Le Pin in de blend zat... (en denk het eigenlijk nog steeds een beetje ;-))

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/tag/trilogie


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 27-11-2012 12:39 AM

(18-11-2012 09:49 PM)claret schreef:  Aiaiai, noch goede noch oude klant...

Maak je geen zorgen Claret.
Ik schat dat de hoeveelheid Trilogie 2009/2010 die over de Franse/Belgische grens kwam nog niet 10% is van de Trilogie 2007/2008.
En hier en daar zijn er een paar gelukkigen die één of een paar flesjes op de kop wisten te tikken van de Trilogie 2009/2010.Rolleyes


RE: Trilogie de Le Pin - Mt - 21-01-2013 08:43 PM

(18-11-2012 07:18 PM)vinejo schreef:  
(13-11-2012 01:40 PM)BrunoBR schreef:  Trilogie 2009/2010
Prachtige wijn!

Gedronken en comment approved.

Kleur is robijnrood en verbazend doorzichtig.
Het aroma bedwelmt meteen. Intens maar toch subtiel, rood én zwart fruit, cocos, toast, exotisch hout,.. moeilijk te beschrijven wegens redelijk uniek. Mokka, ceder, cacao en goeddoorbakken broodkorstjes.
Maar vooral: Charme, luchtigheid, wulps en rijk.
In de mond eerst kersen, dan komen de impressies van de neus terug. Een ultieme zachtheid, de wijn voelt velours aan, een zijdezacht genot. Bij aanvang (eerste slok na openen) leek de materie niet enorm, maar enkele uren later houden de twee proefkonijnen elke slok om ter langst in de mond. Op het einde kan je bijten. Een wijn om in te bijten. Luchtig en toch concentratie. Aërien zouden onze Waalse vrienden zeggen.
Eigenaardig genoeg had ook deze wijn weer eigenschappen van een topChateauneuf. Iets wat eerder al het geval was (genoteerd door andere proevers) bij de Pensées de Lafleur 2008. Is dit een kenmerk van merlot in zijn perfectie? Een kenmerk van topwijnbouwers in Pomerol? Een bewijs dat men in Pomerol grenache bij de topcuvées voegt? Cool

Nu, Bordelese Chateauneuf of niet, wij genoten enorm van deze wijn en gaven hem volmondig en eensgezind een score van 96(!)

Edit: Nu vergeet ik nog het belangrijkste te vermelden: De afdronk.
Deze wijn is niet goedkoop maar je krijgt dubbel waar voor je geld: Eerst een minuut genot in de mond, dan nogmaals een minuut in de afdronk. Fenomenaal.

Ik kan weinig anders dan deze TN te beamen. Ook het feit dat na enkele uren karaf de wijn duidelijk aan body won (korf boordevol fruit en het hout perfect geïntegreerd. Evenwicht. Enorm jong.). Ik twijfelde vroeger nog of deze wijn zijn geld waard is. Maar (zeker met deze cuvée van excellente jaargangen) Trilogie is eigenlijk een Pomerol die op zichzelf staat en niet hoeft beschouwd te worden als de officieuze 2e van Le Pin.


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 21-01-2013 11:45 PM

(21-01-2013 08:43 PM)Matten schreef:  
(18-11-2012 07:18 PM)vinejo schreef:  
(13-11-2012 01:40 PM)BrunoBR schreef:  Trilogie 2009/2010
Prachtige wijn!

Gedronken en comment approved.

Kleur is robijnrood en verbazend doorzichtig.
Het aroma bedwelmt meteen. Intens maar toch subtiel, rood én zwart fruit, cocos, toast, exotisch hout,.. moeilijk te beschrijven wegens redelijk uniek. Mokka, ceder, cacao en goeddoorbakken broodkorstjes.
Maar vooral: Charme, luchtigheid, wulps en rijk.
In de mond eerst kersen, dan komen de impressies van de neus terug. Een ultieme zachtheid, de wijn voelt velours aan, een zijdezacht genot. Bij aanvang (eerste slok na openen) leek de materie niet enorm, maar enkele uren later houden de twee proefkonijnen elke slok om ter langst in de mond. Op het einde kan je bijten. Een wijn om in te bijten. Luchtig en toch concentratie. Aërien zouden onze Waalse vrienden zeggen.
Eigenaardig genoeg had ook deze wijn weer eigenschappen van een topChateauneuf. Iets wat eerder al het geval was (genoteerd door andere proevers) bij de Pensées de Lafleur 2008. Is dit een kenmerk van merlot in zijn perfectie? Een kenmerk van topwijnbouwers in Pomerol? Een bewijs dat men in Pomerol grenache bij de topcuvées voegt? Cool

Nu, Bordelese Chateauneuf of niet, wij genoten enorm van deze wijn en gaven hem volmondig en eensgezind een score van 96(!)

Edit: Nu vergeet ik nog het belangrijkste te vermelden: De afdronk.
Deze wijn is niet goedkoop maar je krijgt dubbel waar voor je geld: Eerst een minuut genot in de mond, dan nogmaals een minuut in de afdronk. Fenomenaal.

Ik kan weinig anders dan deze TN te beamen. Ook het feit dat na enkele uren karaf de wijn duidelijk aan body won (korf boordevol fruit en het hout perfect geïntegreerd. Evenwicht. Enorm jong.). Ik twijfelde vroeger nog of deze wijn zijn geld waard is. Maar (zeker met deze cuvée van excellente jaargangen) Trilogie is eigenlijk een Pomerol die op zichzelf staat en niet hoeft beschouwd te worden als de officieuze 2e van Le Pin.

Ik had toch graag uw score geweten hoor ( op 100) Big Grin


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 22-01-2013 12:18 AM

(21-01-2013 11:45 PM)vinejo schreef:  
(21-01-2013 08:43 PM)Matten schreef:  
(18-11-2012 07:18 PM)vinejo schreef:  
(13-11-2012 01:40 PM)BrunoBR schreef:  Trilogie 2009/2010
Prachtige wijn!

Gedronken en comment approved.

Kleur is robijnrood en verbazend doorzichtig.
Het aroma bedwelmt meteen. Intens maar toch subtiel, rood én zwart fruit, cocos, toast, exotisch hout,.. moeilijk te beschrijven wegens redelijk uniek. Mokka, ceder, cacao en goeddoorbakken broodkorstjes.
Maar vooral: Charme, luchtigheid, wulps en rijk.
In de mond eerst kersen, dan komen de impressies van de neus terug. Een ultieme zachtheid, de wijn voelt velours aan, een zijdezacht genot. Bij aanvang (eerste slok na openen) leek de materie niet enorm, maar enkele uren later houden de twee proefkonijnen elke slok om ter langst in de mond. Op het einde kan je bijten. Een wijn om in te bijten. Luchtig en toch concentratie. Aërien zouden onze Waalse vrienden zeggen.
Eigenaardig genoeg had ook deze wijn weer eigenschappen van een topChateauneuf. Iets wat eerder al het geval was (genoteerd door andere proevers) bij de Pensées de Lafleur 2008. Is dit een kenmerk van merlot in zijn perfectie? Een kenmerk van topwijnbouwers in Pomerol? Een bewijs dat men in Pomerol grenache bij de topcuvées voegt? Cool

Nu, Bordelese Chateauneuf of niet, wij genoten enorm van deze wijn en gaven hem volmondig en eensgezind een score van 96(!)

Edit: Nu vergeet ik nog het belangrijkste te vermelden: De afdronk.
Deze wijn is niet goedkoop maar je krijgt dubbel waar voor je geld: Eerst een minuut genot in de mond, dan nogmaals een minuut in de afdronk. Fenomenaal.

Ik kan weinig anders dan deze TN te beamen. Ook het feit dat na enkele uren karaf de wijn duidelijk aan body won (korf boordevol fruit en het hout perfect geïntegreerd. Evenwicht. Enorm jong.). Ik twijfelde vroeger nog of deze wijn zijn geld waard is. Maar (zeker met deze cuvée van excellente jaargangen) Trilogie is eigenlijk een Pomerol die op zichzelf staat en niet hoeft beschouwd te worden als de officieuze 2e van Le Pin.

Ik had toch graag uw score geweten hoor ( op 100) Big Grin

Hoe lang deze 2009/2010 laten liggen?


RE: Trilogie de Le Pin - Mt - 22-01-2013 11:23 AM

Allez dan: ik geef 94+ punten. Don, zeker na een uur of 2 à 4 karaf is dit volgens mij min of meer vergelijkbaar met de body van de toppers uit Pomerol. Ik zou er vanaf nu minimum 10 jaar afblijven. Of nu alvast eentje proeven... .


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 31-05-2013 09:57 PM

Na het 2009 experiment schonk ik mijn gasten nog een wijn blind.
Van zodra hun neus in het glas verdween waren ze verloren. De reactie was dezelfde. Waaaauwww..... Wat is dit....? Vince vergeleek de neus met die van een Grand Cru in Bourgogne. Die finesse, dat fluwelige, dat mooie discrete hout... In de mond ging men direct wel voor Bordeaux, hoewel ook hier een Bourgondische elegantie werd waargenomen.
De Trilogie 07 08 kreeg 94/100.


RE: Trilogie de Le Pin - Terretoir - 31-05-2013 10:00 PM

(31-05-2013 09:57 PM)vinejo schreef:  Na het 2009 experiment schonk ik mijn gasten nog een wijn blind.
Van zodra hun neus in het glas verdween waren ze verloren. De reactie was dezelfde. Waaaauwww..... Wat is dit....? Vince vergeleek de neus met die van een Grand Cru in Bourgogne. Die finesse, dat fluwelige, dat mooie discrete hout... In de mond ging men direct wel voor Bordeaux, hoewel ook hier een Bourgondische elegantie werd waargenomen.
De Trilogie 07 08 kreeg 94/100.

Het water loopt me in men mond...


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 31-05-2013 10:42 PM

(31-05-2013 10:00 PM)Tom T schreef:  
(31-05-2013 09:57 PM)vinejo schreef:  Na het 2009 experiment schonk ik mijn gasten nog een wijn blind.
Van zodra hun neus in het glas verdween waren ze verloren. De reactie was dezelfde. Waaaauwww..... Wat is dit....? Vince vergeleek de neus met die van een Grand Cru in Bourgogne. Die finesse, dat fluwelige, dat mooie discrete hout... In de mond ging men direct wel voor Bordeaux, hoewel ook hier een Bourgondische elegantie werd waargenomen.
De Trilogie 07 08 kreeg 94/100.

Het water loopt me in men mond...

Nu de rest van de fles aan t uitdrinken. Zelfde frisse, zuivere neus, fruit nu meer op de voorgrond, mond nog steeds in balans, afdronk is lang maar niet enorm. Vandaag toch puntje eraf, 93.


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 31-05-2013 11:08 PM

(31-05-2013 09:57 PM)vinejo schreef:  Na het 2009 experiment schonk ik mijn gasten nog een wijn blind.
Van zodra hun neus in het glas verdween waren ze verloren. De reactie was dezelfde. Waaaauwww..... Wat is dit....? Vince vergeleek de neus met die van een Grand Cru in Bourgogne. Die finesse, dat fluwelige, dat mooie discrete hout... In de mond ging men direct wel voor Bordeaux, hoewel ook hier een Bourgondische elegantie werd waargenomen.
De Trilogie 07 08 kreeg 94/100.

Moest ik er daar nu 12 van hebben liggen haalde ik nu nog zeker eentje boven.Wink


RE: Trilogie de Le Pin - Bert - 01-06-2013 06:48 PM

(31-05-2013 09:57 PM)vinejo schreef:  Na het 2009 experiment schonk ik mijn gasten nog een wijn blind.
Van zodra hun neus in het glas verdween waren ze verloren. De reactie was dezelfde. Waaaauwww..... Wat is dit....? Vince vergeleek de neus met die van een Grand Cru in Bourgogne. Die finesse, dat fluwelige, dat mooie discrete hout... In de mond ging men direct wel voor Bordeaux, hoewel ook hier een Bourgondische elegantie werd waargenomen.
De Trilogie 07 08 kreeg 94/100.

En daar kwam mijn neus klaar...
(gelukkig niet gepaard gaand met enig vochtverlies)


RE: Trilogie de Le Pin - Mt - 01-06-2013 10:08 PM

applaus
(01-06-2013 06:48 PM)Bert schreef:  
(31-05-2013 09:57 PM)vinejo schreef:  Na het 2009 experiment schonk ik mijn gasten nog een wijn blind.
Van zodra hun neus in het glas verdween waren ze verloren. De reactie was dezelfde. Waaaauwww..... Wat is dit....? Vince vergeleek de neus met die van een Grand Cru in Bourgogne. Die finesse, dat fluwelige, dat mooie discrete hout... In de mond ging men direct wel voor Bordeaux, hoewel ook hier een Bourgondische elegantie werd waargenomen.
De Trilogie 07 08 kreeg 94/100.

En daar kwam mijn neus klaar...
(gelukkig niet gepaard gaand met enig vochtverlies)

applaus Ik kan er mij zeker iets bij voorstellen, Bert. Maar wil ik dat wel Confused?

Maar na de zeer verdienstelijke wijnen tijdens "het experiment 2009" werd er nog een absolute topper geopend. Ik twijfelde er niet aan Wink.


RE: Trilogie de Le Pin - shiraz - 21-06-2013 11:18 AM

Is Trilogie van 2009-2010 nog ergens te verkrijgen? Bij Thienpont is hij uitverkocht


RE: Trilogie de Le Pin - Bert - 21-06-2013 09:50 PM

(21-06-2013 11:18 AM)shiraz schreef:  Is Trilogie van 2009-2010 nog ergens te verkrijgen? Bij Thienpont is hij uitverkocht

Bij mij in de kelder Big Grin


RE: Trilogie de Le Pin - shiraz - 21-06-2013 09:56 PM

:
(21-06-2013 09:50 PM)Bert schreef:  
(21-06-2013 11:18 AM)shiraz schreef:  Is Trilogie van 2009-2010 nog ergens te verkrijgen? Bij Thienpont is hij uitverkocht

Bij mij in de kelder Big Grin

banghead


RE: Trilogie de Le Pin - shiraz - 12-09-2013 08:04 PM

Mocht er iemand trilogie kopen, graag een seintje aub. Al veel over gelezen, maar nog niet het geluk gehad hem te proeven.


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 12-09-2013 09:22 PM

(21-06-2013 11:18 AM)shiraz schreef:  Is Trilogie van 2009-2010 nog ergens te verkrijgen? Bij Thienpont is hij uitverkocht

@ shiraz,
De hoeveelheden Trilogie van 2009-2010 die nog in België zijn beland waren veel; veel minder dan de "release" 2007-2008.
Ik heb er een paar van op de kop kunnen tikken door deze op voorhand te reserveren.
Zie ook mijn vroegere post hierover.
Moest ik ergens nog iets vinden dan hou ik je op de hoogte.


RE: Trilogie de Le Pin - shiraz - 12-09-2013 10:36 PM

(12-09-2013 09:22 PM)don quichotte schreef:  
(21-06-2013 11:18 AM)shiraz schreef:  Is Trilogie van 2009-2010 nog ergens te verkrijgen? Bij Thienpont is hij uitverkocht

@ shiraz,
De hoeveelheden Trilogie van 2009-2010 die nog in België zijn beland waren veel; veel minder dan de "release" 2007-2008.
Ik heb er een paar van op de kop kunnen tikken door deze op voorhand te reserveren.
Zie ook mijn vroegere post hierover.
Moest ik ergens nog iets vinden dan hou ik je op de hoogte.

Thanks, het mag ook de volgende release zijn


RE: Trilogie de Le Pin - Stievie - 13-09-2013 08:07 AM

Hou mij ook op de hoogte please...thanks.


RE: Trilogie de Le Pin - Stievie - 13-09-2013 11:30 AM

Ik zie dat men op Catawiki op een magnum Trilogie '03/'04 kan bieden. Bod n°91 en start over 28 min. ;-)

Voor een '09/'10 zal je toch flink wat eurootjes moeten neertellen!!!

ps. Ik koop nooit magnums, dus als iemand 0,75cl Trilogie liggen heeft en hij geraakt 'm niet kwijt mag je mij altijd een seintje geven. Ik zou zo'n flesje wel kunnen smaken.


RE: Trilogie de Le Pin - Stievie - 28-02-2014 08:42 PM

@ Shiraz: GOED NIEUWS...wat zeg ik...UITSTEKEND nieuws!!!

Wie nog enkele flesjes Trilogie wenst, restaurant 't Genot op den Berg in Maarke Kerkem (Maarkedal) verkoopt wijnen uit de kelder. Ik heb zopas 3 flesjes Trilogie '09-'10 besteld en de factuur staat al klaar. Eigenlijk wou ik niet te veel reclame maken want ik vrees dat ze daar snel zullen uitgeput zijn Confused
ps. Qua prijs lijkt het me ok...76,00 Euro incl btw per fles wel te verstaan. Ik geloof zelfs dat zij de enige zijn in België die nog Trilogie verkopen, zelfs Jacques Thienpont verkoopt geen Trilogie meer, tenzij inderdaad aan zijn beste klanten. Trilogie is sowieso een wijn die maar in weinig winkels heeft gelegen en hierdoor ook wel een beetje een wijn is waar naar mijn mening een beetje een mysterie rondhangt. Voor wie dus een kleine Le Pin op de kop kan en wil tikken, 't is de moment mannen maar liefst niet allemaal tegelijk Wink


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 28-02-2014 09:21 PM

(28-02-2014 08:42 PM)Stievie schreef:  @ Shiraz: GOED NIEUWS...wat zeg ik...UITSTEKEND nieuws!!!

Wie nog enkele flesjes Trilogie wenst, restaurant 't Genot op den Berg in Maarke Kerkem (Maarkedal) verkoopt wijnen uit de kelder. Ik heb zopas 3 flesjes Trilogie '09-'10 besteld en de factuur staat al klaar. Eigenlijk wou ik niet te veel reclame maken want ik vrees dat ze daar snel zullen uitgeput zijn Confused
ps. Qua prijs lijkt het me ok...76,00 Euro incl btw per fles wel te verstaan. Ik geloof zelfs dat zij de enige zijn in België die nog Trilogie verkopen, zelfs Jacques Thienpont verkoopt geen Trilogie meer, tenzij inderdaad aan zijn beste klanten. Trilogie is sowieso een wijn die maar in weinig winkels heeft gelegen en hierdoor ook wel een beetje een wijn is waar naar mijn mening een beetje een mysterie rondhangt. Voor wie dus een kleine Le Pin op de kop kan en wil tikken, 't is de moment mannen maar liefst niet allemaal tegelijk Wink

@ Stevie,

Ik weet niet juist wanneer een prijs Ok is maar ik betaalde minder voor de 2009-2010.
Ter illustratie ; de 2005-2006 betaalde ik een kleine 40 €
; de 2007-2008 minder dan 50 € en de 2009-2010 rond de 55 €.
Bij deze laatste heb ik gezondigd want ik hou me in principe aan een prijsklasse onder de 50€.
Blush
De 2011-2012 zal ik niet meer kopen omdat hij weer boven de 50€ zal kosten en mijn aankooppunt deze wellicht niet meer in het assortiment zal krijgen.


RE: Trilogie de Le Pin - Stievie - 01-03-2014 11:40 AM

(28-02-2014 09:21 PM)don quichotte schreef:  
(28-02-2014 08:42 PM)Stievie schreef:  @ Shiraz: GOED NIEUWS...wat zeg ik...UITSTEKEND nieuws!!!

Wie nog enkele flesjes Trilogie wenst, restaurant 't Genot op den Berg in Maarke Kerkem (Maarkedal) verkoopt wijnen uit de kelder. Ik heb zopas 3 flesjes Trilogie '09-'10 besteld en de factuur staat al klaar. Eigenlijk wou ik niet te veel reclame maken want ik vrees dat ze daar snel zullen uitgeput zijn Confused
ps. Qua prijs lijkt het me ok...76,00 Euro incl btw per fles wel te verstaan. Ik geloof zelfs dat zij de enige zijn in België die nog Trilogie verkopen, zelfs Jacques Thienpont verkoopt geen Trilogie meer, tenzij inderdaad aan zijn beste klanten. Trilogie is sowieso een wijn die maar in weinig winkels heeft gelegen en hierdoor ook wel een beetje een wijn is waar naar mijn mening een beetje een mysterie rondhangt. Voor wie dus een kleine Le Pin op de kop kan en wil tikken, 't is de moment mannen maar liefst niet allemaal tegelijk Wink

@ Stevie,

Ik weet niet juist wanneer een prijs Ok is maar ik betaalde minder voor de 2009-2010.
Ter illustratie ; de 2005-2006 betaalde ik een kleine 40 €
; de 2007-2008 minder dan 50 € en de 2009-2010 rond de 55 €.
Bij deze laatste heb ik gezondigd want ik hou me in principe aan een prijsklasse onder de 50€.
Blush
De 2011-2012 zal ik niet meer kopen omdat hij weer boven de 50€ zal kosten en mijn aankooppunt deze wellicht niet meer in het assortiment zal krijgen.

Uiteraard hou ik er rekening mee dat we ondertussen 2014 zijn en de prijzen sterk gestegen zijn, ook de wijnprijzen schieten natuurlijk de lucht in. Voor een wijn die bijna zeldzaam is of voor weinigen weggelegd (behalve dan de geluksvogels Wink), meen ik toch, blijft 76 Euro relatief goedkoop. En ik vind hem uitermate lekker, ne keer voor een speciale gelegenheid, dan kan het er wel af. Ik denk niet dat hij nog ergens goedkoper te vinden is, als hij al ergens te vinden is...let wel, ik snap wel dat het om een follieke gaat. De rest van mijn wijnen drink ik uiteraard bij gewone gelegenheden en die zijn een pak goedkoper cheers
@ Don quichotte: als jij er dan toch een paar liggen hebt tegen sterk verminderde prijzen, misschien eens een mooi voorstel lanceren, er zijn kandidaten genoeg den ik ;-)


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 01-03-2014 12:06 PM

(28-02-2014 09:21 PM)don quichotte schreef:  de 2009-2010 rond de 55 €.

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Rechtstreeks bij Thienpont was de prijs 60 euro en een sjiek.


RE: Trilogie de Le Pin - Stievie - 01-03-2014 12:14 PM

(01-03-2014 12:06 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2014 09:21 PM)don quichotte schreef:  de 2009-2010 rond de 55 €.

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Rechtstreeks bij Thienpont was de prijs 60 euro en een sjiek.

Heb inmiddels wat opzoek werk verricht en stel vast dat de prijzen vanaf 2010 de lucht inschieten. Gaan van 50Euro in 2010 naar 250Euro per fles in 2012/2013. Op wijnantiquariaat.nl verkopen ze de '07/'08 aan 250 Euro per fles en de magnum '09/'10 tegen een slordige 983 Euro per fles. Verbeter me indien ik ongelijk heb...Huh


RE: Trilogie de Le Pin - shiraz - 01-03-2014 12:33 PM

(28-02-2014 08:42 PM)Stievie schreef:  @ Shiraz: GOED NIEUWS...wat zeg ik...UITSTEKEND nieuws!!!

Wie nog enkele flesjes Trilogie wenst, restaurant 't Genot op den Berg in Maarke Kerkem (Maarkedal) verkoopt wijnen uit de kelder. Ik heb zopas 3 flesjes Trilogie '09-'10 besteld en de factuur staat al klaar. Eigenlijk wou ik niet te veel reclame maken want ik vrees dat ze daar snel zullen uitgeput zijn Confused
ps. Qua prijs lijkt het me ok...76,00 Euro incl btw per fles wel te verstaan. Ik geloof zelfs dat zij de enige zijn in België die nog Trilogie verkopen, zelfs Jacques Thienpont verkoopt geen Trilogie meer, tenzij inderdaad aan zijn beste klanten. Trilogie is sowieso een wijn die maar in weinig winkels heeft gelegen en hierdoor ook wel een beetje een wijn is waar naar mijn mening een beetje een mysterie rondhangt. Voor wie dus een kleine Le Pin op de kop kan en wil tikken, 't is de moment mannen maar liefst niet allemaal tegelijk Wink

Thanks, mail is verstuurd.Ik heb mijzelf getrakteerd op 3 flessen ( ik verjaar vandaag) Nu hopen dat ze nog niet zijn uitverkocht.


RE: Trilogie de Le Pin - Stievie - 01-03-2014 12:36 PM

(01-03-2014 12:33 PM)shiraz schreef:  
(28-02-2014 08:42 PM)Stievie schreef:  @ Shiraz: GOED NIEUWS...wat zeg ik...UITSTEKEND nieuws!!!

Wie nog enkele flesjes Trilogie wenst, restaurant 't Genot op den Berg in Maarke Kerkem (Maarkedal) verkoopt wijnen uit de kelder. Ik heb zopas 3 flesjes Trilogie '09-'10 besteld en de factuur staat al klaar. Eigenlijk wou ik niet te veel reclame maken want ik vrees dat ze daar snel zullen uitgeput zijn Confused
ps. Qua prijs lijkt het me ok...76,00 Euro incl btw per fles wel te verstaan. Ik geloof zelfs dat zij de enige zijn in België die nog Trilogie verkopen, zelfs Jacques Thienpont verkoopt geen Trilogie meer, tenzij inderdaad aan zijn beste klanten. Trilogie is sowieso een wijn die maar in weinig winkels heeft gelegen en hierdoor ook wel een beetje een wijn is waar naar mijn mening een beetje een mysterie rondhangt. Voor wie dus een kleine Le Pin op de kop kan en wil tikken, 't is de moment mannen maar liefst niet allemaal tegelijk Wink

Thanks, mail is verstuurd.Ik heb mijzelf getrakteerd op 3 flessen ( ik verjaar vandaag) Nu hopen dat ze nog niet zijn uitverkocht.

Proficiat! Met je verjaardag ook wel te verstaan cheers


RE: Trilogie de Le Pin - shiraz - 01-03-2014 02:31 PM

(01-03-2014 12:33 PM)shiraz schreef:  
(28-02-2014 08:42 PM)Stievie schreef:  @ Shiraz: GOED NIEUWS...wat zeg ik...UITSTEKEND nieuws!!!

Wie nog enkele flesjes Trilogie wenst, restaurant 't Genot op den Berg in Maarke Kerkem (Maarkedal) verkoopt wijnen uit de kelder. Ik heb zopas 3 flesjes Trilogie '09-'10 besteld en de factuur staat al klaar. Eigenlijk wou ik niet te veel reclame maken want ik vrees dat ze daar snel zullen uitgeput zijn Confused
ps. Qua prijs lijkt het me ok...76,00 Euro incl btw per fles wel te verstaan. Ik geloof zelfs dat zij de enige zijn in België die nog Trilogie verkopen, zelfs Jacques Thienpont verkoopt geen Trilogie meer, tenzij inderdaad aan zijn beste klanten. Trilogie is sowieso een wijn die maar in weinig winkels heeft gelegen en hierdoor ook wel een beetje een wijn is waar naar mijn mening een beetje een mysterie rondhangt. Voor wie dus een kleine Le Pin op de kop kan en wil tikken, 't is de moment mannen maar liefst niet allemaal tegelijk Wink

Thanks, mail is verstuurd.Ik heb mijzelf getrakteerd op 3 flessen ( ik verjaar vandaag) Nu hopen dat ze nog niet zijn uitverkocht.

applaus 3 flessen zijn binnen, prijs is ondertussen 65,00 € excl 21% BTW. Prijs BTW inbegrepen, 78,65 €


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 01-03-2014 05:27 PM

(01-03-2014 12:06 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2014 09:21 PM)don quichotte schreef:  de 2009-2010 rond de 55 €.

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Rechtstreeks bij Thienpont was de prijs 60 euro en een sjiek.

Jo,

Voor deze jaargang 2009-2010 doe je me nu wel twijfelen daar mijn aankooppunt ook via een kanaal van Thienpont was en die een overeenkomst hebben mekaar niet te beconcureren.
De vroegere duo-jaargangen betaalde ik zeker minder dan 50 Euro.


RE: Trilogie de Le Pin - Jef - 01-03-2014 06:05 PM

Is deze wijn echt goed?
Heb me 3 flesjes besteld.


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 02-03-2014 09:25 AM

(01-03-2014 06:05 PM)Jef schreef:  Is deze wijn echt goed?

Beetje een retorische vraag als je deze topic hebt gelezen, Jef. Wink
Nu ja, als je 78 euro uitgeeft voor een fles wijn mag je wel verwachten dat ie goed is. Aan die prijs kan je -met uitzondering van de puur speculatieve wijnen- eigenlijk alle toppers kopen uit andere streken.


RE: Trilogie de Le Pin - Stievie - 02-03-2014 10:00 AM

(02-03-2014 09:25 AM)vinejo schreef:  
(01-03-2014 06:05 PM)Jef schreef:  Is deze wijn echt goed?

Beetje een retorische vraag als je deze topic hebt gelezen, Jef. Wink
Nu ja, als je 78 euro uitgeeft voor een fles wijn mag je wel verwachten dat ie goed is. Aan die prijs kan je -met uitzondering van de puur speculatieve wijnen- eigenlijk alle toppers kopen uit andere streken.

Da's ook waar vinejo.
De prijs lijkt veel en die is het ook ware het niet dat de prijzen van de Trilogie en andere toppers alleen maar zullen blijven stijgen...ik ga niet langer wachten om over twee jaar misschien 100 Euro te moeten betalen voor dezelfde wijn die ik nu tegen 78 Euro nog kan aankopen of die tegen dan wellicht niet meer te verkrijgen zal zijn...'t is een dubbeltje op z'n kant.

Nu, ik lees hier soms dat er tastings gebeuren waarbij er Moutons, Lafites, Yquems en zelfs La Taches worden geproefd. Op de één of de andere manier worden of werden die wijnen ook ooit aangekocht door wijnliefhebbers onder ons...maar dan wellicht in de goedkopere jaren '80 ...

Ga hopelijk toch genieten van mijn flesjes over enkele jaartjes...cheers


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 19-05-2014 10:58 PM

(01-03-2014 12:06 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2014 09:21 PM)don quichotte schreef:  de 2009-2010 rond de 55 €.

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Rechtstreeks bij Thienpont was de prijs 60 euro en een sjiek.

Jo,

Juist is juist,he.
Heb in mijn archieven het juiste cijfer gevonden; 72 Euro. Sad

Onlangs hadden we het nog over de kwaliteit van ons geheugen.Wink


RE: Trilogie de Le Pin - Terretoir - 19-05-2014 11:03 PM

ik zou het er nog aan durven geven, wishlist materiaal. Er zijn andere die veel meer kosten en me minder aanspreken!


RE: Trilogie de Le Pin - Stievie - 14-06-2014 02:30 PM

Net een kistje van 6 afgehaald ten huize Thienpont. Ik stond blijkbaar in het boekje van Jacques ;-) genoteerd en hij had me dus duidelijk niet vergeten, na mijn regen van mails... Deze maal bestaat de blend van de Trilogie uit de jaren '11 / '12 / '13. Flesjes om te koesteren en zeker van te genieten over een aantal jaartjes. Bedankt Jacques, mijn dag (jaar) is goed!


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 14-06-2014 11:13 PM

(14-06-2014 02:30 PM)Stievie schreef:  Net een kistje van 6 afgehaald ten huize Thienpont. Ik stond blijkbaar in het boekje van Jacques ;-) genoteerd en hij had me dus duidelijk niet vergeten, na mijn regen van mails... Deze maal bestaat de blend van de Trilogie uit de jaren '11 / '12 / '13. Flesjes om te koesteren en zeker van te genieten over een aantal jaartjes. Bedankt Jacques, mijn dag (jaar) is goed!

Hoeveel kost de Trilogie uit de jaren '11 / '12 / '13 nu?


RE: Trilogie de Le Pin - Stievie - 15-06-2014 12:18 AM

60,50 incl. btw.


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 15-06-2014 12:46 PM

(15-06-2014 12:18 AM)Stievie schreef:  60,50 incl. btw.

thank you


RE: Trilogie de Le Pin - shiraz - 12-12-2014 01:33 PM

voor de liefhebbers, waag uw kans
http://veiling.catawiki.be/kavels/1128898-2003-trilogie-de-le-pin-magnum-1-fles


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 21-11-2017 01:09 AM

'k Ben van plan een fleske Trilogie 2007/2008 tijdens de jaarwisseling boven te halen.
Wat mag ik verwachten?


RE: Trilogie de Le Pin - Bert - 21-11-2017 09:13 AM

(21-11-2017 01:09 AM)don quichotte schreef:  'k Ben van plan een fleske Trilogie 2007/2008 tijdens de jaarwisseling boven te halen.
Wat mag ik verwachten?

Mij! Wink


RE: Trilogie de Le Pin - Smaakatleet - 21-11-2017 01:19 PM

07-08 zou wel eens goed drinkklaar kunnen zijn.


RE: Trilogie de Le Pin - TmWijn - 21-11-2017 08:53 PM

Iemand enig idee waar je de trilogies kan kopen?

Alvast bedankt!

Groetjes Tim


RE: Trilogie de Le Pin - Mathijs81 - 21-11-2017 09:45 PM

(21-11-2017 01:09 AM)don quichotte schreef:  'k Ben van plan een fleske Trilogie 2007/2008 tijdens de jaarwisseling boven te halen.
Wat mag ik verwachten?

Glunderende ogen vermoedelijk - ik mocht ooit 2x de Trilogie 2009/2010 proeven.
Heerlijke wijn, maar aan de huidige prijzen zijn er alternatieven binnen Pomerol.


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 21-11-2017 10:02 PM

(21-11-2017 09:45 PM)Mathijs81 schreef:  
(21-11-2017 01:09 AM)don quichotte schreef:  'k Ben van plan een fleske Trilogie 2007/2008 tijdens de jaarwisseling boven te halen.
Wat mag ik verwachten?

Glunderende ogen vermoedelijk - ik mocht ooit 2x de Trilogie 2009/2010 proeven.
Heerlijke wijn, maar aan de huidige prijzen zijn er alternatieven binnen Pomerol.

Die 2009/2010 heb ik ook nog maar die zou volgens de kenners nog 10 ....20 jaar goed zijn.
Het bewaarpotentieel van de 2007/2008 wordt wel in vraag gesteld door de kenners. ( bv Optimaal drinken: tot 2015 schreef Frank Vander Auwera in Sabato de bijlage van de Tijd.)
En de huidige prijzen kunnen me ook niet meer overhalen van deze wijn te kopen.


RE: Trilogie de Le Pin - Bert - 21-11-2017 10:13 PM

De nieuwe Trilogie werd/wordt dit jaar gemaakt en zal dubbel van prijs worden van de vorige ‘editie’


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 22-11-2017 01:06 AM

(21-11-2017 10:13 PM)Bert schreef:  De nieuwe Trilogie werd/wordt dit jaar gemaakt en zal dubbel van prijs worden van de vorige ‘editie’

Ik zag ook op internet dat sommigen voor de 2009/2010 rond de 500€ nu al willen betalen.
Zijn die nu echt op hunne kop gevallen? Gek?


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 23-12-2017 11:37 PM

Probleem.

Welk is de Trilogie 2007-2008? Welk is de trilogie 2009-2010?
Er staat niets ervan op het etiket vermeld.
Graag antwoord voor morgen 24 december 17 uur.


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 23-12-2017 11:43 PM

(23-12-2017 11:37 PM)don quichotte schreef:  Probleem.

Welk is de Trilogie 2007-2008? Welk is de trilogie 2009-2010?
Er staat niets ervan op het etiket vermeld.
Graag antwoord voor morgen 24 december 17 uur.

Staat onderaan rechts dacht ik, in zeer kleine lettertjes.0708 of 09010


RE: Trilogie de Le Pin - Mathijs81 - 23-12-2017 11:49 PM

(23-12-2017 11:43 PM)vinejo schreef:  Staat onderaan rechts dacht ik, in zeer kleine lettertjes.0708 of 09010

Yep ... zie voorbeeld hieronder ...

[attachment=3105]

Mathijs


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 23-12-2017 11:57 PM

Bedankt Jo en Mathijs.

Mijn ogen en ook wat anders laten het meer en meer afweten.
Ook heb ik een hekel aan al die kleine lettertjes.(contracten....)
't Was de bedoeling morgen de 2007-2008 in het glas te hebben.


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 24-12-2017 12:54 AM

(23-12-2017 11:57 PM)don quichotte schreef:  Bedankt Jo en Mathijs.

Mijn ogen en ook wat anders laten het meer en meer afweten.
Ook heb ik een hekel aan al die kleine lettertjes.(contracten....)
't Was de bedoeling morgen de 2007-2008 in het glas te hebben.

Ben benieuwd...


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 25-12-2017 04:35 PM

Et voilà de ervaring met de Trilogie.

Popp and pour.
Temperatuur van de wijn: 19-20°C
Sterk tranend in het glas.(Zalto)
Briljante karmijnrode kleur.
Discrete neus na walsen en na 10 minuten rust in het glas kruidigheid en ook rood fruit.
In de mond zachte aanzet .
Daarna is het een zoektocht naar inhoud waar de verwachtingen niet worden van ingelost
Wel wat zwart fruit maar mist kracht dat op zijn hielen wordt gevolgd door bittere groenigheid in zijn tannines maar wel mooie zuurtjes.
Het is pas na een half uur dat het fruit iets geprononceerder uit het glas komt maar het bittere accent blijft bestaan.
Een wijn die wel sappig is en een fijnheid vertoont.
In totaliteit iets te mager; en dit is ook geen foutloze wijn
Te vroeg gedronken.
Krijgt van mij, nu het Kerstmis is, met veel goede wil een 89...90.

Vergelijking:
Omdat die wijn niet de verwachtingen inloste direct een andere fles bovengehaald (ook popp and pour): Dufort-Vivens Margaux 2004.
Deze wint zeker het duel met de Trilogie.
Nadeel van deze Margaux heeft niet de zuiverheid van de Trilogie.
En nog ter illustratie de Les Fiefs de lagrange 1994 ( ook uit dezelfde kelder) die de dochter eergisteren dronk vind ze beter dan deze Trilogie.

Conclusie / Verdict:
Een geluk dat ik er daar geen 6 of 12 heb van gekocht.
Dit is een gehypte wijn in navolging van zijn baasje Le Pin.
De andere fles 2007-2008 ga ik nog 5 jaar laten liggen de 2009-2010 nog 10 jaar.
Mijn ervaring kan ik niet koppelen aan de impressies hier op het forum van OLaf .
Ben het in 't geheel niet eens met wat ik vroeger las in Sabato de bijlage van de Tijd "Optimaal drinken: tot 2015" (schreef Frank Vander Auwera)
Zalig de zotten die nu voor deze wijn 300...400€ lossen want ze zullen zo zeker naar den hemel krossen. Big Grin

Prettige Kerstmis.


RE: Trilogie de Le Pin - Olivier - 25-12-2017 09:25 PM

(25-12-2017 04:35 PM)don quichotte schreef:  Et voilà de ervaring met de Trilogie.

Popp and pour.
Temperatuur van de wijn: 19-20°C
Sterk tranend in het glas.(Zalto)
Briljante karmijnrode kleur.
Discrete neus na walsen en na 10 minuten rust in het glas kruidigheid en ook rood fruit.
In de mond zachte aanzet .
Daarna is het een zoektocht naar inhoud waar de verwachtingen niet worden van ingelost
Wel wat zwart fruit maar mist kracht dat op zijn hielen wordt gevolgd door bittere groenigheid in zijn tannines maar wel mooie zuurtjes.
Het is pas na een half uur dat het fruit iets geprononceerder uit het glas komt maar het bittere accent blijft bestaan.
Een wijn die wel sappig is en een fijnheid vertoont.
In totaliteit iets te mager; en dit is ook geen foutloze wijn
Te vroeg gedronken.
Krijgt van mij, nu het Kerstmis is, met veel goede wil een 89...90.

Vergelijking:
Omdat die wijn niet de verwachtingen inloste direct een andere fles bovengehaald (ook popp and pour): Dufort-Vivens Margaux 2004.
Deze wint zeker het duel met de Trilogie.
Nadeel van deze Margaux heeft niet de zuiverheid van de Trilogie.
En nog ter illustratie de Les Fiefs de lagrange 1994 ( ook uit dezelfde kelder) die de dochter eergisteren dronk vind ze beter dan deze Trilogie.

Conclusie / Verdict:
Een geluk dat ik er daar geen 6 of 12 heb van gekocht.
Dit is een gehypte wijn in navolging van zijn baasje Le Pin.
De andere fles 2007-2008 ga ik nog 5 jaar laten liggen de 2009-2010 nog 10 jaar.
Mijn ervaring kan ik niet koppelen aan de impressies hier op het forum van OLaf .
Ben het in 't geheel niet eens met wat ik vroeger las in Sabato de bijlage van de Tijd "Optimaal drinken: tot 2015" (schreef Frank Vander Auwera)
Zalig de zotten die nu voor deze wijn 300...400€ lossen want ze zullen zo zeker naar den hemel krossen. Big Grin

Prettige Kerstmis.

Voor het geld dat deze Trilogie kost kunt ge nen schone bourgogne drinken hoor, Don. Big Grin
Nu het Kerst is mag ik toch zo’n grapje maken he Don?


RE: Trilogie de Le Pin - don quichotte - 25-12-2017 09:51 PM

thumbsup

Olivier,

Je mag dat ook de 364 andere dagen van het jaar.Wink


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 25-12-2017 10:24 PM

(25-12-2017 04:35 PM)don quichotte schreef:  Et voilà de ervaring met de Trilogie.

Popp and pour.
Temperatuur van de wijn: 19-20°C
Sterk tranend in het glas.(Zalto)
Briljante karmijnrode kleur.
Discrete neus na walsen en na 10 minuten rust in het glas kruidigheid en ook rood fruit.
In de mond zachte aanzet .
Daarna is het een zoektocht naar inhoud waar de verwachtingen niet worden van ingelost
Wel wat zwart fruit maar mist kracht dat op zijn hielen wordt gevolgd door bittere groenigheid in zijn tannines maar wel mooie zuurtjes.
Het is pas na een half uur dat het fruit iets geprononceerder uit het glas komt maar het bittere accent blijft bestaan.
Een wijn die wel sappig is en een fijnheid vertoont.
In totaliteit iets te mager; en dit is ook geen foutloze wijn
Te vroeg gedronken.
Krijgt van mij, nu het Kerstmis is, met veel goede wil een 89...90.

Vergelijking:
Omdat die wijn niet de verwachtingen inloste direct een andere fles bovengehaald (ook popp and pour): Dufort-Vivens Margaux 2004.
Deze wint zeker het duel met de Trilogie.
Nadeel van deze Margaux heeft niet de zuiverheid van de Trilogie.
En nog ter illustratie de Les Fiefs de lagrange 1994 ( ook uit dezelfde kelder) die de dochter eergisteren dronk vind ze beter dan deze Trilogie.

Conclusie / Verdict:
Een geluk dat ik er daar geen 6 of 12 heb van gekocht.
Dit is een gehypte wijn in navolging van zijn baasje Le Pin.
De andere fles 2007-2008 ga ik nog 5 jaar laten liggen de 2009-2010 nog 10 jaar.
Mijn ervaring kan ik niet koppelen aan de impressies hier op het forum van OLaf .
Ben het in 't geheel niet eens met wat ik vroeger las in Sabato de bijlage van de Tijd "Optimaal drinken: tot 2015" (schreef Frank Vander Auwera)
Zalig de zotten die nu voor deze wijn 300...400€ lossen want ze zullen zo zeker naar den hemel krossen. Big Grin

Prettige Kerstmis.

Bedankt voor t verslag, Don!
Ik dronk deze ook al en gaf hem uiteindelijk 93 punten. Had m blind geschonken aan Vince en die dacht aan een Grand cru uit Bourgogne. Daar kon ik wel inkomen door zijn ceder in de neus en zijn fluwelige elegantie. Maar goed, misschien was ik wel wat starstruck. Rolleyes
07 en 08 zijn natuurlijk niet de allerbeste jaren, de 09-010 gaat er een heel stuk boven.


RE: Trilogie de Le Pin - jr02 - 22-10-2020 06:01 AM

Een verrassing van formaat, om mijn 44 jarige lentes te vieren, uit de handen van mijn vader.
Trilogie le Pin 16-17-18 Magnum wijn

Hij had er 3 op zijn naam kunnen krijgen en daar ben ik absoluut niet rouwig om. En als kers op mijn verjaardagstaart had hij de Trilogie 11-12-13 (0.75) bij.
Geen taart als begeleider maar een lekker stukje hazenrugfilet met wildsaus is het geworden.

De Trilogie mocht een uurtje luchten en op kamertemperatuur komen in de fles. Dit resulteerde in een aantrekkelijk kamervullend aroma, gepaard gaande met een big smile. Zwart fruit en ceder primeerden, een vleugje vanille loerde om de hoek en de smaakpapillen konden genieten van een extra dimensie; Sigarenkistje, chocolade, kruiden en nog subtiel braambesjes en opgelegde kriekjes, ...

Niet de topjaren die vervaardigd zijn in deze Trilogie. Komt deze wijn nu van de afgedankte Le Pin druiven of jong aangeplante percelen... Geen idee. Maar wat ik wel weet is dat deze mindere-jaren-fles verdomd nog jeugdig voor de dag kwam. Stond goed zijn mannetje bij de hazenrug. 90-91
Een fles die gerust nog een 5 tal jaar rust had mogen genieten in de kelder, het afronden van de tannines had dan nog een punt extra kunnen opleveren kusknipoog
Volgens mijn vader heeft de 13-14-15 veel meer body. Dan lijkt mij de 16-17-18 (gezien de beter jaren) absoluut een topkadohuhuh

Een verjaardag om te koesteren
(De wachttijd van een uur werd opgevuld met De Souza Brut Réserve Heart )


RE: Trilogie de Le Pin - Benz - 22-10-2020 12:41 PM

(22-10-2020 06:01 AM)jr02 schreef:  Een verrassing van formaat, om mijn 44 jarige lentes te vieren, uit de handen van mijn vader.
Trilogie le Pin 16-17-18 Magnum wijn

Hij had er 3 op zijn naam kunnen krijgen en daar ben ik absoluut niet rouwig om. En als kers op mijn verjaardagstaart had hij de Trilogie 11-12-13 (0.75) bij.
Geen taart als begeleider maar een lekker stukje hazenrugfilet met wildsaus is het geworden.

De Trilogie mocht een uurtje luchten en op kamertemperatuur komen in de fles. Dit resulteerde in een aantrekkelijk kamervullend aroma, gepaard gaande met een big smile. Zwart fruit en ceder primeerden, een vleugje vanille loerde om de hoek en de smaakpapillen konden genieten van een extra dimensie; Sigarenkistje, chocolade, kruiden en nog subtiel braambesjes en opgelegde kriekjes, ...

Niet de topjaren die vervaardigd zijn in deze Trilogie. Komt deze wijn nu van de afgedankte Le Pin druiven of jong aangeplante percelen... Geen idee. Maar wat ik wel weet is dat deze mindere-jaren-fles verdomd nog jeugdig voor de dag kwam. Stond goed zijn mannetje bij de hazenrug. 90-91
Een fles die gerust nog een 5 tal jaar rust had mogen genieten in de kelder, het afronden van de tannines had dan nog een punt extra kunnen opleveren kusknipoog
Volgens mijn vader heeft de 13-14-15 veel meer body. Dan lijkt mij de 16-17-18 (gezien de beter jaren) absoluut een topkadohuhuh

Een verjaardag om te koesteren
(De wachttijd van een uur werd opgevuld met De Souza Brut Réserve Heart )

Schitterend, klinkt heerlijk! thumbsup


RE: Trilogie de Le Pin - vinejo - 22-10-2020 01:12 PM

(22-10-2020 12:41 PM)Benz schreef:  
(22-10-2020 06:01 AM)jr02 schreef:  Een verrassing van formaat, om mijn 44 jarige lentes te vieren, uit de handen van mijn vader.
Trilogie le Pin 16-17-18 Magnum wijn

Hij had er 3 op zijn naam kunnen krijgen en daar ben ik absoluut niet rouwig om. En als kers op mijn verjaardagstaart had hij de Trilogie 11-12-13 (0.75) bij.
Geen taart als begeleider maar een lekker stukje hazenrugfilet met wildsaus is het geworden.

De Trilogie mocht een uurtje luchten en op kamertemperatuur komen in de fles. Dit resulteerde in een aantrekkelijk kamervullend aroma, gepaard gaande met een big smile. Zwart fruit en ceder primeerden, een vleugje vanille loerde om de hoek en de smaakpapillen konden genieten van een extra dimensie; Sigarenkistje, chocolade, kruiden en nog subtiel braambesjes en opgelegde kriekjes, ...

Niet de topjaren die vervaardigd zijn in deze Trilogie. Komt deze wijn nu van de afgedankte Le Pin druiven of jong aangeplante percelen... Geen idee. Maar wat ik wel weet is dat deze mindere-jaren-fles verdomd nog jeugdig voor de dag kwam. Stond goed zijn mannetje bij de hazenrug. 90-91
Een fles die gerust nog een 5 tal jaar rust had mogen genieten in de kelder, het afronden van de tannines had dan nog een punt extra kunnen opleveren kusknipoog
Volgens mijn vader heeft de 13-14-15 veel meer body. Dan lijkt mij de 16-17-18 (gezien de beter jaren) absoluut een topkadohuhuh

Een verjaardag om te koesteren
(De wachttijd van een uur werd opgevuld met De Souza Brut Réserve Heart )

Schitterend, klinkt heerlijk! thumbsup

Die 16-17-18 zou idd wel eens een toppertje kunnen zijn.
Anderzijds, de 11-12-13 vond ik ook de minste vd Trilogies die ik al dronk.


RE: Trilogie de Le Pin - Olivier - 22-10-2020 01:43 PM

Citaat: Een verjaardag om te koesteren
(De wachttijd van een uur werd opgevuld met De Souza Brut Réserve)

Amai, zal wel!

Gelukkige verjaardag trouwens! Smile