wijnliefhebbers
Chianti Classico - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Toscane, midden-Italië (/forum-17.html)
+--- Discussie: Chianti Classico (/thread-6609.html)


Chianti Classico - wvd - 27-08-2019 10:54 AM

Al ruim 35 jaar vertel ik iedereen die het wil horen dat je in de Chianti Classico sommige van 's werelds grootste bewaarwijnen vindt aan zonder twijfel de beste prijs voor dergelijk niveau. Toen logischerwijze minder dan nu, net zoals overal. Buiten de gevestigde waarden komen er ook nieuwe bijzonder interessante producenten bij. Het wordt een hot region.
Momenteel zijn de prijzen nog steeds relatief laag en zelfs belachelijk laag als je vergelijkt met om het even welke andere klassieke wijnstreek.
Ik schrijf dit, omdat ik er nu net 100% zeker van ben: DIT GAAT NIET BLIJVEN DUREN!
Enige tijd geleden werd door de AOP namelijk besloten dat er niet meer mag aangeplant worden, tenzij er plantrechten aangekocht worden UIT DE REGIO. Dus niet binnen Europa zoals de EU wet voorschrijft, maar wel degelijk uit Chianti Classico. Er komt dus enkel nog een verschuiving naar de beste terroirs en dat was uiteraard de bedoeling.
Recent begint het overal door te dringen. Vorige week publiceerde Antonio Galloni een prachtig artikel over CC. Daarna was er wat geschrijf over op "Your Say" en een post van AG wil ik jullie niet onthouden:

"IMO, the focus on just a few wines is a bit misplaced. That is understandable given the exceptional quality of some wines, but it is not what matters most. The big picture is what matters most. And that means:

1) Chianti Classico offers the greatest value of any region in the world for consumers who enjoy Old World wines that age gracefully. Period.

2) There are a number of new estates making truly breathtaking wines.

3) It is only a matter of time before the region's most in-demand wines join the ranks of Piedmont, Burgundy etc in terms of scarcity and therefore price. The acceleration probably won't be as fast only because there is more volume of Tuscan wines, but in terms of where prices are today and where they could be in a few years' time.... I would be buying my favorite wines now. [i]
[/i]

En kom nu binnen een paar jaar niet zagen dat "Chianti duur wordt". U was gewaarschuwd.
Ik ben van plan om vanaf nu maandelijks een degustatie te doen in de shop en daar zal weldra zeker Chianti bij zijn want zoals hierboven vermeld, wij zijn al 40 jaar fan!


RE: Chianti Classico - Thomas - 27-08-2019 03:14 PM

Door jarenlang in Toscane een pied à terre te hebben en ook jaarlijks de CC regio te bezoeken kan ik alleen maar zeggen: het is al bezig. De meeste Chianti Classico normale is bij de boer zelf op tien jaar tijd een derde in prijs gestegen. Er zijn nog uitzonderingen maar ze worden zeldzamer en zeldzamer. In de eerste SlowWine gidsen kon je nog heel wat CC’s als Vini Cottidiani (= toppers voor minder dan 10 euro) vinden, nu nauwelijks nog. Wat ik in 2012 kocht voor 12-14 euro is nu gemakkelijk 20 euro, en hetzelfde geldt voor de toprosso’s in Montalcino...


RE: Chianti Classico - wvd - 27-08-2019 03:19 PM

(27-08-2019 03:14 PM)Thomas schreef:  Door jarenlang in Toscane een pied à terre te hebben en ook jaarlijks de CC regio te bezoeken kan ik alleen maar zeggen: het is al bezig. De meeste Chianti Classico normale is bij de boer zelf op tien jaar tijd een derde in prijs gestegen. Er zijn nog uitzonderingen maar ze worden zeldzamer en zeldzamer. In de eerste SlowWine gidsen kon je nog heel wat CC’s als Vini Cottidiani (= toppers voor minder dan 10 euro) vinden, nu nauwelijks nog. Wat ik in 2012 kocht voor 12-14 euro is nu gemakkelijk 20 euro, en hetzelfde geldt voor de toprosso’s in Montalcino...

Dat is zo, maar die prijsstijging ging in andere regio's (Bourgogne, Piëmonte,...) door op 5 jaar tijd en dan nog vind ik dat je nu voor 15 à 30 EUR hier wijnen vindt van een niveau waar je elders een pak meer gaat betalen. En dat die trend zich verder zal doorzetten, dat leidt niet de minste twijfel!