wijnliefhebbers
Rioja proeverij op 24/11 - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Wijn kopen/verkopen+ aankondiging degustaties (/forum-56.html)
+--- Forum: Degustaties, proeverijen (/forum-60.html)
+--- Discussie: Rioja proeverij op 24/11 (/thread-6618.html)


Rioja proeverij op 24/11 - buck rogers - 07-09-2019 02:50 PM

Hallo iedereen,

Ik organiseer voor de Vlaamse Wijngilde op zondag 24 november een Rioja degustatie in De Lozen Boer in Lochristi.

Rioja is lang niet meer de eenzijdige streek van houterige rode wijnen, er is vandaag de dag een grote diversiteit aan stijlen, en het doel van dit event is om iedereen hiermee kennis te laten maken.

Er zullen 2 masterclasses gegeven worden door echte "Riojanos": Jorge Muga (technisch directeur Bodegas Muga) over de diversiteit van Rioja en Juan Carlos Sancha (professor oenologie aan de universiteit van Rioja en ook wijnmaker) over de minder bekende cepages van Rioja.

Daarna is er de degustatie waarvoor ik geprobeerd heb de top van Rioja naar België te halen. Bodegas als Artadi, Roda, Muga, Telmo Rodriguez, maar ook "nieuwere sterren" als Pujanza en Bhilar, garage-winemakers als Javier Arizcuren en Oxer Bastegieta, en de jonge wolven van "Rioja n Roll" zoals Artuke, Tentenublo en Sierra de Toloña. In totaal zullen er een 20-tal bodegas aanwezig zijn.

Ja, dit is een ietwat promotioneel bericht maar de Vlaamse Wijngilde is een VZW, en ikzelf heb hier veel tijd en energie ingestoken en verdien er niets aan, behalve voldoening indien het event een succes wordt. Ik zou het dan ook jammer vinden dat het onder de radar zou blijven. Tickets zullen binnenkort beschikbaar zijn (hou onze website in het oog) en het event staat uiteraard ook open voor niet-leden van de Vlaamse Wijngilde. Dus markeer dit alvast in uw agenda en deel gerust met andere wijnvrienden!

Muchas gracias y salud! Smile

Peter Arijs


RE: Rioja proeverij op 24/11 - fleer - 07-09-2019 08:27 PM

Enkele van die wijnen zijn beperkt verkrijgbaar, ze staan al een tijdje op mijn aankooplijst, gelukkig heb ik nog tijd tot 24 november Wink

Misschien kom ik wel af, ik hou het in gedachten!


RE: Rioja proeverij op 24/11 - buck rogers - 03-10-2019 11:45 PM

Voor de geïnteresseerden, de tickets voor dit event zijn beschikbaar:
https://www.eventbrite.be/e/aula-vini-rioja-tickets-74544553767

Sorry voor het raar bedrag, het is 15 euro maar er gaat 1,92 euro naar Eventbrite. Minder kunnen we echt niet vragen, het is nu al een lachtertje voor wat er allemaal op tafel gaat staan van wijnen!

Als je trouwens lid bent van de Vlaamse Wijngilde dan schrijf je best via je commanderij in, dan is het nog goedkoper en kan je ook al inschrijven voor de masterclasses 's ochtends.


RE: Rioja proeverij op 24/11 - buck rogers - 13-11-2019 06:50 PM

Dit is de finale lijst van bodega's op deze uitzonderlijke Rioja tasting:
Abel Mendoza
Arizcuren
Artadi
Artuke
Baigorri
Barbarot
Bhilar
Bodega 202
Contador
Exopto
Gomez Cruzado
Heras Cordon
Ijalba
Juan Carlos Sancha
MacRobert & Canals
Muga
Oxer Bastegieta
Palacios Remondo
Pujanza
Remelluri
Remirez de Ganuza
Roda
Sierra de Toloña
Tentenublo
Valdemar

Inschrijven kan nog steeds via: https://www.eventbrite.be/e/aula-vini-rioja-tickets-74544553767

Even wat highlights:
  • 9 bodega's die "first growths" of premier cru zijn in het Rioja klassement van Tim Atkin + 1 "hors categorie" (Artadi)
  • 8 second growths
  • 4 third growths + 3 fourth growths
  • 6 Rioja 'n Roll bodega's, een groep van jonge ambitieuze wijnmakers
  • Een 6-tal primeurs, die voor het eerst in België te proeven zijn
  • 14 bodega's met rechtstreekse aanwezigheid uit Rioja, waaronder 6 wijnmakers
  • In totaal 25 bodegas en een 100-tal hoogstaande en zeer diverse Rioja wijnen op de proeftafel!



RE: Rioja proeverij op 24/11 - vinejo - 13-11-2019 08:32 PM

Indrukwekkend!
Ik kan er niet zijn, maar alvast heel veel succes gewenst!


RE: Rioja proeverij op 24/11 - Olivier - 13-11-2019 10:39 PM

Ik ben ingeschreven!