wijnliefhebbers
"Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Onvergetelijke degustaties (/forum-64.html)
+--- Discussie: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië (/thread-6638.html)


"Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - FRANCISPICCART - 19-09-2019 08:48 PM

Eerste degustatie van alweer een nieuwe jaargang voor onze wijnclub. We gaan Malbec wijnen uit Cahors vergelijken met Argentijnse wijnen van de regio's Mendoza en Salta. Mendoza staat voor ongeveer 75% van de wijnbouw in Argentinië. Salta is de meest noordelijke wijnstreek en tevens één van de hoogst gelegen wijnstreken ter wereld.

Beginnen doen we echter met een flesje Chorey-les-Beaune "Les Petits Champs Longs" van Romain Pertuzot. Meegebracht door een lid van onze club die vorige zaterdag samen met 11 andere plukkers op één dag de ganse oogst van deze minuscule wijnbouwer binnen gehaald heeft. Romain Pertuzot heeft nl. slechts 1 ha druivelaars staan, een beetje als amusement na zijn job in de kelders van Jacques Prieur in Meursault. Pertuzot bezit vooral pinot noir, maar deze heel beperkt gemaakte Chorey-les-Beaune (blanc) is echt wel een mooi ding dat iedereen kan charmeren.

En nu naar de degustatie van onze Malbecs. Alle wijnen bestaan ook voor 100% uit deze druif.

Château du Port - Cateraie 2016 - Cahors
Vrij donker met purperen rand. Geen héél groot concentraat. Fruitgedreven neus met cuberdons, cassis en wat floraliteit. Wat rokerigheid, later wat tabak. Verrassend rond en soepel. Pittig en kruidig met veel violet in de smaak. Redelijk aangenaam maar de zuren moeten toch nog wat afronden. Geen houtgebruik voor deze wijn. Goede instapper voor € 7,50.

Bodega y Vinedos Lanzarini - Monte Cepas 2017 (Mendoza)
Iets donkerder maar reeds merkbare evolutie in kleur. Eerste impressie is vrij gesloten. Daarna wat bessengelei en opgelegde pruimen. In de mond donker fruit, rozijnen, pruim, bessengelei. Minder fris en komt wat zoet over in de afdronk. (€ 9,90)

Clos du Chêne - "Hors Série" 2016 - Cahors
Zeer donker en erg geconcentreerd. Eerste neus is wat muffigheid. Verdwijnt en maakt plaats voor opgelegde kers, confituur en wat kruidige elementen. Cahors oude stijl met wat cassis en donker fruit. Frisse zuren maar lichtjes uitdrogende tannines. Wijn met veel body die toch wel aanspreekt. (€ 14)

Funckenhausen Vineyards - La Espera 2017 (Mendoza)
Terug ietwat lichter van kleur. Matig geconcentreerd. Komt dadelijk heel animaal over, stalgeuren, tabak en met wat moeite donkere kersen. Redelijk soepel in de mond, drop met een wat zoete toets van zoethout. Soepele tannines. Lijkt echter niet volledig in evenwicht en komt niet echt aantrekkelijk over. Animale toets blijft overheersen. (€ 10,80)

Château Rouffiac - La Passion 2014 - Cahors
Bijna inktkleur. Vanille, rokerig, violet, cassis, eucalyptus. Vlezige wijn die toch elegant overkomt. Chocolade en koffie in een smeuig rond, smakelijk geheel. Zéér mooie wijn voor € 13.

Bodega Colomé Estate Malbec 2014 (Salta)
Bijna zwart met paarse rand. Zwart fruit, braambes, peper, chocolade, wat gerookt met wat animaliteit. Ook wat florale elementen. Geeft een zoete smaakimpressie, overconcentraat, crème de cassis. Overrijpe toetsen waardoor hij wat frisheid mist. (€ 18,00)

Château La Gineste - Grand Secret 2014 (Cahors)
Neus van besjes, cassis, koffie, wat kruidigheid en wat cederhout.
Heel elegante, finessevolle wijn. Lichtjes uitdrogende tannines. Wijn heeft 24 maanden op nieuwe eik gelegen. Fijn product (€ 20,50)

Château de Cénac - Eulalie 2011 (Cahors)
Robijnrood, weinig evolutie. Rokerig, gebrand hout, zouthout. Licht animaal karakter, eucalyptus, gelei. Mist wat fruit in de neus. In de mond bramen, kersen, wat zoethout en wat peperigheid. ( € 20,50)

Château de Cayx - Cuvée Majesté 2014 (Cahors)
Eigendom van de Deense koninklijke familie. Duze cuvée is in het leven geroepen ter ere van de zeventigste verjaardag van Koningin Margrethe van Denemarken.
Jonge, donkere, geconcentreerde kleur. Neus van donker fruit, aards, sous-bois, cassis en gerookte toetsen. Komt erg vol over met aardse tonen, donker fruit, rijpe tannines. Veel potentieel. Dit is een heerlijke superwijn waarvan er slechts 5400 geproduceerd werden. (€ 40,00)

Bodega Colomé - "Altura Maxima" 2013 (Salta)
Unieke wijn van de hoogst gelegen wijngaard ter wereld (3111 meter hoogte). Bijna zwart met paarse schakeringen.
Vegetale elementen, kool, groene olijven, kers, bramen, cassis, inkt, ceder. Komt heel soepel en rond over, reeds vlot drinkbaar. Heel mineraal met veel donker fruit en wat houtimpressies. Wordt steeds beter in het glas. Heel speciale wijn die zeker met aandacht mag gedronken worden. Medidatiewijn in goed gezelschap. Wij betaalden € 100 maar wordt ruim > 100 verkocht.

Als dat geen goede start van het nieuwe seizoen was. Erg mooie degustatie van een niet zo tot de verbeelding sprekend druivenras. Priis kwaliteit was de Rouffiac "a steal"!


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - Olivier - 20-09-2019 12:27 PM

Weer een interessante degustatie, Francis, bedankt voor het verslag!

Die Funckenhausen heeft zijn naam niet gestolen precies... Smile

Apart van de altura maxima heb ik de indruk dat Cahors het toch wel haalt van de malbecs?


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - Fre - 20-09-2019 02:34 PM

aparte druif inderdaad die me minder aanspreekt. Vaak missen de Malbecs finesse en fraicheur. Maar tijdens jullie degustatie toch een paar ontdekt blijkbaar...


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - vinejo - 20-09-2019 02:34 PM

Met uitzondering van de Maxima uit Salta (is die dan geen eigendom van de Nederlandse kroon? Wink ) lees ik bij elke malbec het woordje zoet. En dat vind ik nu ook het kenmerkende (en soms storende) aan die Argentijnen. Altijd weer denk ik bij de eerste slok, goh, lekker, goed gemaakt, veel minder jammy dan pakweg Australiers of Chilenen. Maar na een paar glazen (of soms slokken) begint de wijn me veelal wat te vervelen, het zoetige maakt ze soms too easy to get.

BTW, die La Gineste is idd zeer mooi, gaf m vorig jaar in de les. Je hebt m wel redelijk duur betaald, in de winkel waar ik m koop (Wijnzolder) kost de Grand Secret meer dan 3 euro minder...


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - rlin - 20-09-2019 03:09 PM

(20-09-2019 02:34 PM)vinejo schreef:  Met uitzondering van de Maxima uit Salta (is die dan geen eigendom van de Nederlandse kroon? Wink ) lees ik bij elke malbec het woordje zoet. En dat vind ik nu ook het kenmerkende (en soms storende) aan die Argentijnen. Altijd weer denk ik bij de eerste slok, goh, lekker, goed gemaakt, veel minder jammy dan pakweg Australiers of Chilenen. Maar na een paar glazen (of soms slokken) begint de wijn me veelal wat te vervelen, het zoetige maakt ze soms too easy to get.

BTW, die La Gineste is idd zeer mooi, gaf m vorig jaar in de les. Je hebt m wel redelijk duur betaald, in de winkel waar ik m koop (Wijnzolder) kost de Grand Secret meer dan 3 euro minder...
Dat storende zoetige in de malbec-wijnen, komt dat ook niet door de plaats, waar deze druif geteeld wordt? Ik heb nog cot (malbec) uit de Loire-streek gedronken, die dat euvel helemaal niet hadden. Zowel in Cahors (Causses) als in Argentinië (Andes) zoekt men de hoogte om wat koelere regio's te vinden, maar blijkbaar volstaat dat niet.


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - wvd - 20-09-2019 04:31 PM

Het grote verschil tussen Malbec in Cahors en in Mendoza is behalve het totaal andere terroir ook en misschien zelfs vooral dat hij in Medoza op eigen voet staat!
Met de phylloxera en het daarna enten op Vitis Labrusca reageren niet alle druiven even goed. Vroeger stond er zeer veel Malbec en vrij weinig Merlot in Bordeaux. Maar Malbec past ich blijkbaar moeilijk aan aan zijn nieuwe voeten en de opbrengst werd lager, vele dode stokken enz. en daardoor bijna volledig verdwenen in Bordeaux. Merlot, die voorheen zeer veel last had van coulure en daardoor maar weinig werd verbouwd, heeft echter veel te danken aan zijn voetjes en werd een steviger drager met goede resultaten.
Een andere zaak: in Mendoza valt zeer weinig neerslag en er wordt geïrrigeerd met smeltwater van de Andes, iets waar men zich daar trouwens ook zorgen begint om te maken want door de opwarming minder sneeuw en dus minder smeltwater. Ook de grotere hoogte zou een oorzaak van de wat zachter / zoeter aandoende smaak zijn door meer rechtstreeks zonlicht, zoiets als bruinen in de Alpen.
Enfin, dit geheel terzijde, ik proefde toch al héél mooie Malbecs en die ik best ken(de) was uiteraard Achaval-Ferrer toen Roberto Cipresso daar aan de knoppen zat.
Anderzijds, de allermooiste Cahors vind ik de topcuvée van Cèdre, een bijzonder krachtige, zeer brede wijn van hoog niveau.


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - Mathijs81 - 20-09-2019 07:57 PM

(20-09-2019 04:31 PM)wvd schreef:  Anderzijds, de allermooiste Cahors vind ik de topcuvée van Cèdre, een bijzonder krachtige, zeer brede wijn van hoog niveau.

Zelf was ik direct verkocht aan "The (new) Black Wine" van Clos Triguedina ( Baldes ) - overheerlijk intens.


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - FRANCISPICCART - 20-09-2019 08:00 PM

(20-09-2019 02:34 PM)vinejo schreef:  Met uitzondering van de Maxima uit Salta (is die dan geen eigendom van de Nederlandse kroon? Wink ) lees ik bij elke malbec het woordje zoet. En dat vind ik nu ook het kenmerkende (en soms storende) aan die Argentijnen. Altijd weer denk ik bij de eerste slok, goh, lekker, goed gemaakt, veel minder jammy dan pakweg Australiers of Chilenen. Maar na een paar glazen (of soms slokken) begint de wijn me veelal wat te vervelen, het zoetige maakt ze soms too easy to get.

Ik denk de nagel op de kop Jo. Die Argentijnse malbecs misten over het algemeen allemaal wat frisheid. Goed gemaakt, maar inderdaad altijd dat confituurachtige, die zoete impressie, die na een tijdje wat eentoning overkomt. Redelijk massief ook. Bij de Cahors wijnen was dat toch wat minder. Maar het blijven toch wijnen die je niet zomaar elke dag opentrekt. Desalniettemin toch een heel interessante oefening, net omwille van het feit dat die wijnen bij ons minder aan bod komen. En nu kunnen we ook tenminste zeggen dat we de wijn uit de hoogste wijngaard ter wereld geproefd hebben, die van Koningin Maxima Wink


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - Vinogan(s) - 21-09-2019 02:08 PM

(20-09-2019 07:57 PM)Mathijs81 schreef:  
(20-09-2019 04:31 PM)wvd schreef:  Anderzijds, de allermooiste Cahors vind ik de topcuvée van Cèdre, een bijzonder krachtige, zeer brede wijn van hoog niveau.

Zelf was ik direct verkocht aan "The (new) Black Wine" van Clos Triguedina ( Baldes ) - overheerlijk intens.

De GC van cèdre is inderdaad misschien wel iets beter, maar persoonlijk vind ik m zijn (forse) meerprijs tov hun le cèdre niet waard

Black wine van triguedina: inderdaad bommetje, maar jammer genoeg wel zwaar op de aanpak van het domein afgeknapt toen ik het bezocht

Fraicheur en toegankelijkheidis toch iets waar een deel van de hedendaagse producenten in cahors echt naar op zoek zijn. In Mendoza is dat, gezien de uitleg ivm terroir hierboven, misschien net iets moeilijker


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - Jordaens - 21-09-2019 04:20 PM

Vorig jaar hadden we dit:

5 - Ch. de Haute-Serre 2015
Grand Vin Seigneur
A.C. Cahors
G.F.A. Georges Vigouroux, Cieurac
M.C. - 90% Malbec (=Cot, = Auxerrois), 7% Merlot, 3% Tannat - 10-12 maanden eik (1/3 nieuw).
14% Vol. - Colruyt 15,69 €

Een eerste fles was slecht. Geen kurk, maar blijkbaar een mislukte botteling.

Na diverse zwakke en een aantal veel te black-wine-achtige Cahors te hebben geproefd had ik me jaren afgekeerd van deze AOC. Maar Vigouroux heeft me met deze wat toegankelijkere versie opnieuw met Cahors verzoend.

Helder en intens, ondoorzichtig, naar zwart nijgend karmijnrood met nog een mauve meniscus. gekleurde tranen.
Intense neus, bij aanvang nog vrij gesloten, met veel zwart fruit en kruiden in de aanzet. Verse zwarte bes, braam, vlier en ander vers fruit, ceder en eik, peper, kruidentuiltje en vanille. Een sterk aroma met een behoorlijk evenwicht.
Evenwichtig en harmonisch in de mond met nog te versmelten tannines. Erg lang.
Een grote wijn in wording, maar al erg lekker nu.


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - wvd - 21-09-2019 04:22 PM

(21-09-2019 02:08 PM)Vinogan(s) schreef:  
(20-09-2019 07:57 PM)Mathijs81 schreef:  
(20-09-2019 04:31 PM)wvd schreef:  Anderzijds, de allermooiste Cahors vind ik de topcuvée van Cèdre, een bijzonder krachtige, zeer brede wijn van hoog niveau.

Zelf was ik direct verkocht aan "The (new) Black Wine" van Clos Triguedina ( Baldes ) - overheerlijk intens.

De GC van cèdre is inderdaad misschien wel iets beter, maar persoonlijk vind ik m zijn (forse) meerprijs tov hun le cèdre niet waard

Black wine van triguedina: inderdaad bommetje, maar jammer genoeg wel zwaar op de aanpak van het domein afgeknapt toen ik het bezocht

Fraicheur en toegankelijkheidis toch iets waar een deel van de hedendaagse producenten in cahors echt naar op zoek zijn. In Mendoza is dat, gezien de uitleg ivm terroir hierboven, misschien net iets moeilijker

Eigenlijk geen idee wat het verschil in prijs is, maar ik vond (vroeger) de tannines in GC ongezien voor Cahors.
Dat afknappen, wel, dat heb ik ook! De wijn mag de beste van de wereld zijn, als het volk u niet aanstaat is het nogo! Of zoals Ray Kaufman me ooit antwoordde toen ik hem vroeg waarom hij niet met een toen zeer, zeer bekende en hoog aangeschreven Napa domein werkte: "Life too short to bother with people like that."


RE: "Wine Watchers" degustatie Malbec - Frankrijk versus Argentinië - vinejo - 21-09-2019 05:56 PM

(21-09-2019 04:20 PM)Jordaens schreef:  Vorig jaar hadden we dit:

5 - Ch. de Haute-Serre 2015
Grand Vin Seigneur
A.C. Cahors
G.F.A. Georges Vigouroux, Cieurac
M.C. - 90% Malbec (=Cot, = Auxerrois), 7% Merlot, 3% Tannat - 10-12 maanden eik (1/3 nieuw).
14% Vol. - Colruyt 15,69 €

Een eerste fles was slecht. Geen kurk, maar blijkbaar een mislukte botteling.

Na diverse zwakke en een aantal veel te black-wine-achtige Cahors te hebben geproefd had ik me jaren afgekeerd van deze AOC. Maar Vigouroux heeft me met deze wat toegankelijkere versie opnieuw met Cahors verzoend.

Helder en intens, ondoorzichtig, naar zwart nijgend karmijnrood met nog een mauve meniscus. gekleurde tranen.
Intense neus, bij aanvang nog vrij gesloten, met veel zwart fruit en kruiden in de aanzet. Verse zwarte bes, braam, vlier en ander vers fruit, ceder en eik, peper, kruidentuiltje en vanille. Een sterk aroma met een behoorlijk evenwicht.
Evenwichtig en harmonisch in de mond met nog te versmelten tannines. Erg lang.
Een grote wijn in wording, maar al erg lekker nu.

Haute Serre is idd van het beste wat er te krijgen is in Cahors, en nog zeer betaalbaar. De 2010 was een paar jaar terug topper op een degustatie met behoorlijk wat duurdere opponenten.