wijnliefhebbers
Château Lesparre, Graves-de-Vayres - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Château Lesparre, Graves-de-Vayres (/thread-6639.html)


Château Lesparre, Graves-de-Vayres - rlin - 19-09-2019 09:13 PM

Het kasteel Lesparre in Beychac-et-Caillau Graves-de-Vayres is sinds 1986 het eigendom van de familie Gonet uit de Champagne-streek. Deze familie bezit nog een zevental andere wijngoederen in de Bordeaux-streek. Château Lesparre heeft 48 ha rode en 6 ha witte wijngaarden. Het rode wijn-areaal bestaat 80 % uit merlot, 15 % cabernet sauvignon en 5 % cabernet franc. Het kasteel produceert jaarlijks circa 200.000 flessen rode Château Lesparre.

Ik was laatst aangenaam verrast door Château Brazalem 2012 en wenste nu ook even Château Lesparre 2012 aan de tand te voelen. Donkerrood in het glas, met een expressief boeket van zwarte bessen en zoethout en vanielje toetsen. Ondanks het aanwezige fruit blijkt de wijn nog niet compleet versmolten en is er nog een duidelijke houttoon, die alsnog verwerkt dient te worden. Het etiket vermeldt ook dat deze wijn vergist is op eikenhouten vaten. Belooft niettemin.


RE: Château Lesparre, Graves-de-Vayres - Thomas - 04-05-2022 08:10 PM

Ik proefde gisterenavond de 2016 van deze wijn en was zeer aangenaam verrast door het krokante fruit, de soepelheid die ik bijna bourgondisch zou noemen en de mooie delicaat uitgevoerde elevage (vat) die op geen enkel moment de bovenhand nam. Een zeer bescheiden appellatie in Bordeaux die weet te verrassen...


RE: Château Lesparre, Graves-de-Vayres - Fre - 04-05-2022 09:29 PM

(04-05-2022 08:10 PM)Thomas schreef:  Ik proefde gisterenavond de 2016 van deze wijn en was zeer aangenaam verrast door het krokante fruit, de soepelheid die ik bijna bourgondisch zou noemen en de mooie delicaat uitgevoerde elevage (vat) die op geen enkel moment de bovenhand nam. Een zeer bescheiden appellatie in Bordeaux die weet te verrassen...

Het zoveelste bewijs dat er nog veel gems in Bordeaux verborgen zitten. Je moet er wel opvallen natuurlijk. T jaartal zal hier ook wel helpen.


RE: Château Lesparre, Graves-de-Vayres - Thomas - 05-05-2022 07:26 AM

Bovendien is dit ook spotgoedkoop...