wijnliefhebbers
Sparapani, Marche - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Toscane, midden-Italië (/forum-17.html)
+--- Discussie: Sparapani, Marche (/thread-6640.html)


Sparapani, Marche - Olivier - 20-09-2019 12:48 PM

Nog een domein waar ik deze zomer geweest ben, gesitueerd in Cupramontana. Bij aankomst wrijf je wel even in de ogen : ben ik op de juiste plaats? Daar waar ik volgens de gps moet zijn, zie ik een benzinestation! Pas na nog eens goed gekeken te hebben is de bijhorende winkel ook de wijnwinkel van het domein... Nadien blijkt ook dat ze ook nog een restaurantje naast de deur hebben.

Ze hebben enkele rode, maar hun specialiteit is de verdicchio. Hun prijswijn is de Frati Bianchi, waarvoor ze in de gids van 2019 ook tre bicchieri hebben gekregen. Maar in mijn glas zit de Donna Cloe, Verdicchio dei Castelli di Jesi Riserva Classico 2016. Een mondvol. En voor openen had ik verwacht dat deze wijn dat ook zou zijn. Ondanks de heersende visie dat verdicchio geen hout nodig heeft, hebben ze hier toch een cuvée gemaakt die op hout gerijpt is.

Vrij discreet in de neus. Verdicchio is dan ook geen aromatische druif, maar ook het hout laat zich niet meteen merken. Eerder mineraliteit, en iets dat ik etherisch noem, iets ongrijpbaar, natte steen, jodium? Wat brie ook. Hier blijf je aan snuffelen.

In de mond een heel frisse aanzet, mooie zuren, en hier voel je het hout wel, maar het is mooi hout. Dit voelt aan als een mooie bourgogne in de mond. Goede afdronk ook. Lineair fris en toch goed gevuld. Klassewijn hoor!

Het is ergens wel dubbel. Ik begrijp de mensen wel die zeggen dat verdicchio dit niet nodig heeft. Verdicchio heeft een eigen identiteit die hier een beetje verloren gaat, de floraliteit, steenfruit en exotisch fruit, de bitters. Van dat alles is hier weinig te merken, behalve de typische zuren. De vraag is waar de mensen het meeste van houden...

Misschien een straffe uitspraak maar toch : Verdicchio, wereldbekend in Italië?


RE: Sparapani, Marche - 33S - 20-09-2019 02:02 PM

Die Frati Bianchi "Il Priore" is een heel goeie verdicchio, koop hier al een aantal jaren zo goed als elke jaargang wel 1 of meer flessen van.

Heeft geen hout gezien, en persoonlijk geniet dit mijn voorkeur. Moet naar mijn mening wel altijd nog een paar jaar liggen, toch best 4 à 5 jaar na oogstdatum. Dan wint hij aan complexiteit.

Destijds ook ingevoerd door Van Eccelpoel.


RE: Sparapani, Marche - Olivier - 20-09-2019 03:09 PM

(20-09-2019 02:02 PM)33S schreef:  Die Frati Bianchi "Il Priore" is een heel goeie verdicchio, koop hier al een aantal jaren zo goed als elke jaargang wel 1 of meer flessen van.

Heeft geen hout gezien, en persoonlijk geniet dit mijn voorkeur. Moet naar mijn mening wel altijd nog een paar jaar liggen, toch best 4 à 5 jaar na oogstdatum. Dan wint hij aan complexiteit.

Destijds ook ingevoerd door Van Eccelpoel.

Ik heb daar de 2017 van liggen. Vrij krachtige verdicchio vond ik. En heel typisch met die amandelbitters.

De Donna Cloe moet je toch ook eens proberen. Benieuwd wat je ervan zou vinden.


RE: Sparapani, Marche - Olivier - 20-09-2019 07:59 PM

(20-09-2019 12:48 PM)Olivier schreef:  Nog een domein waar ik deze zomer geweest ben, gesitueerd in Cupramontana. Bij aankomst wrijf je wel even in de ogen : ben ik op de juiste plaats? Daar waar ik volgens de gps moet zijn, zie ik een benzinestation! Pas na nog eens goed gekeken te hebben is de bijhorende winkel ook de wijnwinkel van het domein... Nadien blijkt ook dat ze ook nog een restaurantje naast de deur hebben.

Ze hebben enkele rode, maar hun specialiteit is de verdicchio. Hun prijswijn is de Frati Bianchi, waarvoor ze in de gids van 2019 ook tre bicchieri hebben gekregen. Maar in mijn glas zit de Donna Cloe, Verdicchio dei Castelli di Jesi Riserva Classico 2016. Een mondvol. En voor openen had ik verwacht dat deze wijn dat ook zou zijn. Ondanks de heersende visie dat verdicchio geen hout nodig heeft, hebben ze hier toch een cuvée gemaakt die op hout gerijpt is.

Vrij discreet in de neus. Verdicchio is dan ook geen aromatische druif, maar ook het hout laat zich niet meteen merken. Eerder mineraliteit, en iets dat ik etherisch noem, iets ongrijpbaar, natte steen, jodium? Wat brie ook. Hier blijf je aan snuffelen.

In de mond een heel frisse aanzet, mooie zuren, en hier voel je het hout wel, maar het is mooi hout. Dit voelt aan als een mooie bourgogne in de mond. Goede afdronk ook. Lineair fris en toch goed gevuld. Klassewijn hoor!

Het is ergens wel dubbel. Ik begrijp de mensen wel die zeggen dat verdicchio dit niet nodig heeft. Verdicchio heeft een eigen identiteit die hier een beetje verloren gaat, de floraliteit, steenfruit en exotisch fruit, de bitters. Van dat alles is hier weinig te merken, behalve de typische zuren. De vraag is waar de mensen het meeste van houden...

Misschien een straffe uitspraak maar toch : Verdicchio, wereldbekend in Italië?

‘s Avonds verder gedronken en ik moet zeggen dat de wijn nog serieus geëvolueerd is, “meer verdicchio” geworden is. Die groene kruidigheid en het bittertje komen nu wel duidelijk voor de dag. De wijn ging zelfs goed bij de tikka massala!


RE: Sparapani, Marche - Thomas - 20-09-2019 08:08 PM

Twee jaar geleden vlakbij gelogeerd (in Apiro, het dorpje van Andrea Felici) en ook bij Sparapani geluncht. Het restaurant / tankstation / wijnhuis is geweldig en vooral no nonsense. Heerlijk geluncht tussen de bouwvakkers en de boeren. Een pasta pesto met een fles Frati Bianchi... ook wat flesjes van meegenomen, alsook van de houtgelagerde versie die nog een stuk steviger was. Maar geen enkele fles heeft het einde van de reis en onze kelder gehaald. Effectief een zeer mooie druif en zoals elders al anderen zeiden: hoort in de top 3 van Italiaans wit.


RE: Sparapani, Marche - Olivier - 20-09-2019 08:17 PM

(20-09-2019 08:08 PM)Thomas schreef:  Twee jaar geleden vlakbij gelogeerd (in Apiro, het dorpje van Andrea Felici) en ook bij Sparapani geluncht. Het restaurant / tankstation / wijnhuis is geweldig en vooral no nonsense. Heerlijk geluncht tussen de bouwvakkers en de boeren. Een pasta pesto met een fles Frati Bianchi... ook wat flesjes van meegenomen, alsook van de houtgelagerde versie die nog een stuk steviger was. Maar geen enkele fles heeft het einde van de reis en onze kelder gehaald. Effectief een zeer mooie druif en zoals elders al anderen zeiden: hoort in de top 3 van Italiaans wit.

Ha, mooi! Nog andere domeinen bezocht toen?


RE: Sparapani, Marche - Thomas - 21-09-2019 04:55 PM

(20-09-2019 08:17 PM)Olivier schreef:  Ha, mooi! Nog andere domeinen bezocht toen?

Eerst de regionale enoteca in Cupramontana bezocht en daar een proeverij gedaan van de coöperatieve Colonnara.
Wat ik me nog herinner:

- de MT spumante was heel degelijk, maar aan prijzen waarvoor je toch liever een champagne koopt (ik denk 25 euro). De sommelier die uitschonk vertelde dat heel wat Prosecco-producenten uit de Veneto naar de Marche komen voor verdicchio owv de regeling dat er wettelijk 15% andere druiven in bijna elke Italiaanse DOC of DOCG wijn mogen (zelfs ook 15% uit een ander oogstjaar). Verdicchio is een stuk gestructureerder dan Glera en zo maken ze hun Prosecco steviger.

- De Classico Superiore genaamd Cuprese was een heel mooi product en daar hebben we flesjes van meegenomen. 9 euro per fles dus schitterende pqr. Bij JancisRobinson.com staat er trouwens een mooi proefartikel over hoe die Cuprese probleemloos 10 tot 15 jaar kan ouderen.

- We konden in die enoteca ook wijnen van andere huizen kopen. Het zwaar gehypete biodomein Pievalta viel ferm tegen. De typerende défauts waar ik ooit enthousiast over werd bij biowijnen (versta speciale geurtjes, baby vomit enzo) overheersten en qua fruitdefinitie was het nogal grof en kort.

- Vallerosa Bonci was wel lekker en dat hebben we dan ook bezocht. Ik herinner me een mooie riserva San Michele met houtlagering waarvan de eerste neus me deed denken aan een Puligny. Ter plekke 13 euro, ook erg de moeite.

- Het beste domein die reis bleek uiteindelijk het dichtst bij ons verblijf te liggen: Andrea Felici. Vader Andrea is de rondwandelende kroniek van de regio, zoon Leopardo heeft eerst de wereld verkend (was sommelier in Londen bij Gordon Ramsay en in Firenze bij de wereldberoemde Enoteca Pinchiorri) vooraleer hij wijn kwam maken in het familiebedrijf. We proefden de gewone en de riserva, maar het loonde de moeite niet om veel mee te nemen: prijs op het domein was toen 15 euro en 45 euro. Meer dus dan wat je er bij Leuvin voor betaalt...

Intussen echt fan geworden van Verdicchio en vorig jaar ook het domein Villa Bucci ontdekt, dat ook wel tot de top van de appellatie behoort. Stijl is iets minder strak dan Felici. Ze gebruiken bv. hout, (oude botte) voor hun gewone superiore, dus die zal nog meer in de smaak vallen bij bourgogneliefhebbers. De riserva Villa Bucci wel nog niet geproefd. Nu bij Delhaize in promo maar ik heb mezelf een koopstop opgelegd tot 2020...


RE: Sparapani, Marche - Olivier - 21-09-2019 09:09 PM

Interesting, bedankt!

Pievalta stond ook op de old but gold-degustatie en deden het daar niet slecht als ik me goed herinner.
45€ voor de verdicchio van Felici is wel zeer veel. 38€ ook trouwens Wink Ik vind het wel leuk om nu enkele verdicchio’s te proberen, maar zoveel geld begrijp ik niet goed voor een verdicchio’
Succes met de koopstop Tongue


RE: Sparapani, Marche - wvd - 22-09-2019 11:26 AM

(21-09-2019 09:09 PM)Olivier schreef:  Interesting, bedankt!

Pievalta stond ook op de old but gold-degustatie en deden het daar niet slecht als ik me goed herinner.
45€ voor de verdicchio van Felici is wel zeer veel. 38€ ook trouwens Wink Ik vind het wel leuk om nu enkele verdicchio’s te proberen, maar zoveel geld begrijp ik niet goed voor een verdicchio’
Succes met de koopstop Tongue

Sorry Olivier, maar dat vind ik nogal kortzichtig "voor een Verdicchio". Een overeikte Pessac mag €100 kosten, maar een Verdicchio aan €38, ho maar! Laat me nog vermelden dat onze prijs ongeveer de laagste is in de EU. Misschien begrijp je het al beter als een internationale jury de Andrea Felici Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Riserva Vigna Il Cantico della Figura 2016 bij de 50 beste wijnen van Italië rekent? Ik zou zeggen proef hem eens en oordeel dan, maar helaas is hij nu opeens zowat uitverkocht. Tiens... Cool

@Thomas De wijngaarden van Felici liggen nog in de Jesi DOP, maar ze liggen dicht tegen de ook hoger gelegen Matelica en dat geeft idd wat strakkere, meer minerale wijnen. De Riserva van Bucci wordt algemeen beschouwd als de allergrootste Verdicchio (@Olivier: is nog duurder...Wink) en het is inderdaad een bijzonder mooie wijn en absoluut bij de top van de AOP, maar was op de Old is Gold degustatie niet mijn topfavoriet, noch die van de groep.


RE: Sparapani, Marche - vinejo - 22-09-2019 11:48 AM

(22-09-2019 11:26 AM)wvd schreef:  
(21-09-2019 09:09 PM)Olivier schreef:  Interesting, bedankt!

Pievalta stond ook op de old but gold-degustatie en deden het daar niet slecht als ik me goed herinner.
45€ voor de verdicchio van Felici is wel zeer veel. 38€ ook trouwens Wink Ik vind het wel leuk om nu enkele verdicchio’s te proberen, maar zoveel geld begrijp ik niet goed voor een verdicchio’
Succes met de koopstop Tongue

Sorry Olivier, maar dat vind ik nogal kortzichtig "voor een Verdicchio". Een overeikte Pessac mag €100 kosten, maar een Verdicchio aan €38, ho maar! Laat me nog vermelden dat onze prijs ongeveer de laagste is in de EU. Misschien begrijp je het al beter als een internationale jury de Andrea Felici Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Riserva Vigna Il Cantico della Figura 2016 bij de 50 beste wijnen van Italië rekent? Ik zou zeggen proef hem eens en oordeel dan, maar helaas is hij nu opeens zowat uitverkocht. Tiens... Cool

@Thomas De wijngaarden van Felici liggen nog in de Jesi DOP, maar ze liggen dicht tegen de ook hoger gelegen Matelica en dat geeft idd wat strakkere, meer minerale wijnen. De Riserva van Bucci wordt algemeen beschouwd als de allergrootste Verdicchio (@Olivier: is nog duurder...Wink) en het is inderdaad een bijzonder mooie wijn en absoluut bij de top van de AOP, maar was op de Old is Gold degustatie niet mijn topfavoriet, noch die van de groep.

Kortzichtig van jou eerder, Werner. Olivier zal van z’ n leven nooit 100 euro uitgeven voor een witte Pessac, zelfs geen 45 €. Alvorens algemeenheden in iemand anders mond te leggen zou je die persoon toch eerst beter moeten kennen.
Trouwens, zolang die Italianen niet eens wat eenvoudigere namen bedenken zal ik het moeilijk hebben om door het bos de bomen te zien...
Allez jong
Andrea Felici Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Riserva Vigna Il Cantico della Figura 2016
Probeer dat maar eens te onthouden watte


RE: Sparapani, Marche - Thomas - 22-09-2019 02:29 PM

Wat die Cantico della figura betreft: ik vond het een schitterende wijn, maar merkte tijdens het proeven ter plekke op mijn smartphone dat de 2013 die we er proefden in België te koop was voor 20 euro. Dat had ik er graag voor over, 45 euro niet. Heb hem dan ook thuis besteld. Een half jaar of zo later heeft de importeur waar ik hem kocht zijn prijs verdubbeld. Staat sinds 2018 ook in alle gidsen aan richtprijs rond de 40 euro of zelfs nog iets meer. Voor zover ik er zicht op heb heeft Felici gewoon zelf zijn prijzen ergens in 2017-18 verdubbeld voor de riserva.

Om welke redenen?
- moeilijke oogst de laatste jaren? te warm in 15 en 17, te nat in 14 en 18?
- extra investeringen? (op Facebook lees ik dat ze hun wijngaard gerooid, uitgebreid en heraangeplant hebben)
- omdat hij zich in de exclusievere segmenten van de markt wil positioneren en daarvoor zo'n prijs nodig acht?

Je kan die Leopardo Felici in elk geval niet beschuldigen van niet ambitieus te zijn...


RE: Sparapani, Marche - wvd - 22-09-2019 04:13 PM

(22-09-2019 11:48 AM)vinejo schreef:  
(22-09-2019 11:26 AM)wvd schreef:  
(21-09-2019 09:09 PM)Olivier schreef:  Interesting, bedankt!

Pievalta stond ook op de old but gold-degustatie en deden het daar niet slecht als ik me goed herinner.
45€ voor de verdicchio van Felici is wel zeer veel. 38€ ook trouwens Wink Ik vind het wel leuk om nu enkele verdicchio’s te proberen, maar zoveel geld begrijp ik niet goed voor een verdicchio’
Succes met de koopstop Tongue

Sorry Olivier, maar dat vind ik nogal kortzichtig "voor een Verdicchio". Een overeikte Pessac mag €100 kosten, maar een Verdicchio aan €38, ho maar! Laat me nog vermelden dat onze prijs ongeveer de laagste is in de EU. Misschien begrijp je het al beter als een internationale jury de Andrea Felici Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Riserva Vigna Il Cantico della Figura 2016 bij de 50 beste wijnen van Italië rekent? Ik zou zeggen proef hem eens en oordeel dan, maar helaas is hij nu opeens zowat uitverkocht. Tiens... Cool

@Thomas De wijngaarden van Felici liggen nog in de Jesi DOP, maar ze liggen dicht tegen de ook hoger gelegen Matelica en dat geeft idd wat strakkere, meer minerale wijnen. De Riserva van Bucci wordt algemeen beschouwd als de allergrootste Verdicchio (@Olivier: is nog duurder...Wink) en het is inderdaad een bijzonder mooie wijn en absoluut bij de top van de AOP, maar was op de Old is Gold degustatie niet mijn topfavoriet, noch die van de groep.

Kortzichtig van jou eerder, Werner. Olivier zal van z’ n leven nooit 100 euro uitgeven voor een witte Pessac, zelfs geen 45 €. Alvorens algemeenheden in iemand anders mond te leggen zou je die persoon toch eerst beter moeten kennen.
Trouwens, zolang die Italianen niet eens wat eenvoudigere namen bedenken zal ik het moeilijk hebben om door het bos de bomen te zien...
Allez jong
Andrea Felici Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Riserva Vigna Il Cantico della Figura 2016
Probeer dat maar eens te onthouden watte

Ahh, OK, sorry zeg. Inderdaad, ik ken de man niet, misschien moeten we daar dan eens iets aan doen hé. Smile

Wat die naam betreft, daar kan ik je niet in tegenspreken, dat is al bijna Duitse wijn!

2013 was de eerste jaargang van deze wijn. Sindsdien veel veranderd, o.a. lagere rendementen, strengere selectie enz. Staat niet voor niets bij de 50 beste wijnen van Italië. Deze wijngaard werd uiteraard niet gerooid, maar is 50 jaar oud. Je zou het misschien niet denken, maar deze vergist 14 dagen op de schil, als een rode wijn dus! Daarna rijpt hij nog een jaar "sur lie" op cuve.
Hij maakt maar 2 wijnen en van deze slechts een fractie van de hoeveelheid van de "basis" cuvée die, geloof me, al meer dan de moeite waard is. Wij verkopen die laatste aan €14,90 en dat is hij m.i. dik waard.


RE: Sparapani, Marche - Olivier - 22-09-2019 04:26 PM

Wel Wvd, ik heb nog één fles Donna Cloe. Ik stuur ze jou op als jij mij jouw riserva stuurt van Felici. Ik zal eerlijk oordelen.


RE: Sparapani, Marche - wvd - 22-09-2019 04:33 PM

(22-09-2019 04:26 PM)Olivier schreef:  Wel Wvd, ik heb nog één fles Donna Cloe. Ik stuur ze jou op als jij mij jouw riserva stuurt van Felici. Ik zal eerlijk oordelen.

Misschien beter halverwege samen proeven. Helaas is hij intussen op dus dat wordt iets voor een volgend jaar (met 2017).


RE: Sparapani, Marche - Thomas - 22-09-2019 05:10 PM

(22-09-2019 04:13 PM)wvd schreef:  2013 was de eerste jaargang van deze wijn. Sindsdien veel veranderd, o.a. lagere rendementen, strengere selectie enz. Staat niet voor niets bij de 50 beste wijnen van Italië. Deze wijngaard werd uiteraard niet gerooid, maar is 50 jaar oud. Je zou het misschien niet denken, maar deze vergist 14 dagen op de schil, als een rode wijn dus! Daarna rijpt hij nog een jaar "sur lie" op cuve.
Hij maakt maar 2 wijnen en van deze slechts een fractie van de hoeveelheid van de "basis" cuvée die, geloof me, al meer dan de moeite waard is. Wij verkopen die laatste aan €14,90 en dat is hij m.i. dik waard.

Daarin moet ik je tegenspreken, Werner. Ik heb hier in mijn oudste Slow Wine (2012) al een bespreking van jaargang 2008 van de Cantico della figura. Ook op CellarTracker terug te vinden tot 2008. Op dat moment geprijsd in de gids aan €17.

Ik wil de kwaliteit ervan absoluut niet betwisten. Het is inderdaad een cru van een wijngaard met oude stokken, fantastisch gemaakt (rosso vestito in bianco eccetera, ik kreeg de hele uitleg ter plaatse), en het is effectief een van de beste witte wijnen van Italië die ik al proefde en ook de basiscuvée is zeer mooi. Maar op een gegeven moment heeft Felici zijn prijs van zijn riserva letterlijk verdubbeld, en als dat is wegens schaarste van zijn product, tanto meglio per lui. Dan ben ik blij dat ik ze nog aan 20 euro heb kunnen kopen. huhuh huhuh huhuh


RE: Sparapani, Marche - wvd - 23-09-2019 10:51 AM

(22-09-2019 05:10 PM)Thomas schreef:  
(22-09-2019 04:13 PM)wvd schreef:  2013 was de eerste jaargang van deze wijn. Sindsdien veel veranderd, o.a. lagere rendementen, strengere selectie enz. Staat niet voor niets bij de 50 beste wijnen van Italië. Deze wijngaard werd uiteraard niet gerooid, maar is 50 jaar oud. Je zou het misschien niet denken, maar deze vergist 14 dagen op de schil, als een rode wijn dus! Daarna rijpt hij nog een jaar "sur lie" op cuve.
Hij maakt maar 2 wijnen en van deze slechts een fractie van de hoeveelheid van de "basis" cuvée die, geloof me, al meer dan de moeite waard is. Wij verkopen die laatste aan €14,90 en dat is hij m.i. dik waard.

Daarin moet ik je tegenspreken, Werner. Ik heb hier in mijn oudste Slow Wine (2012) al een bespreking van jaargang 2008 van de Cantico della figura. Ook op CellarTracker terug te vinden tot 2008. Op dat moment geprijsd in de gids aan €17.

Ik wil de kwaliteit ervan absoluut niet betwisten. Het is inderdaad een cru van een wijngaard met oude stokken, fantastisch gemaakt (rosso vestito in bianco eccetera, ik kreeg de hele uitleg ter plaatse), en het is effectief een van de beste witte wijnen van Italië die ik al proefde en ook de basiscuvée is zeer mooi. Maar op een gegeven moment heeft Felici zijn prijs van zijn riserva letterlijk verdubbeld, en als dat is wegens schaarste van zijn product, tanto meglio per lui. Dan ben ik blij dat ik ze nog aan 20 euro heb kunnen kopen. huhuh huhuh huhuh

Bedankt om dat recht te zetten. Misschien vind hij 2013 de eerste jaargang "op niveau", want dat was de wijn die hij zelf voorstelde op "Old is Gold" met de mededeling dat die jaargang zijn oudste was. Ik zal het hem zelf eens vragen hoe het juist zit.


RE: Sparapani, Marche - Olivier - 12-10-2019 12:30 PM

Il Priore 2017, Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Superiore

Peer, kruidig, een frisse ziltigheid, mooie neus. Zeer evenwichtig in de mond, het rijp fruit wordt mooi in evenwicht gehouden door de zuurtjes. De kruidigheid komt hier ook terug. Er is een subtiel bittertje achteraan, maar meer een agrumebittertje, zeer aangenaam. Geen “oily” verdicchio, ook niet superstrak maar gewoon zeer goed in evenwicht! Ik herinnerde me deze wijn iets krachtiger van ginder te proeven. Nu vind ik hem eerder elegant en fijn zelfs. Een van de beter verdicchio’s die ik al geproefd heb, eerlijk gezegd. Goed huis!


RE: Sparapani, Marche - 33S - 23-05-2020 10:37 AM

(12-10-2019 12:30 PM)Olivier schreef:  Il Priore 2017, Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Superiore

Peer, kruidig, een frisse ziltigheid, mooie neus. Zeer evenwichtig in de mond, het rijp fruit wordt mooi in evenwicht gehouden door de zuurtjes. De kruidigheid komt hier ook terug. Er is een subtiel bittertje achteraan, maar meer een agrumebittertje, zeer aangenaam. Geen “oily” verdicchio, ook niet superstrak maar gewoon zeer goed in evenwicht! Ik herinnerde me deze wijn iets krachtiger van ginder te proeven. Nu vind ik hem eerder elegant en fijn zelfs. Een van de beter verdicchio’s die ik al geproefd heb, eerlijk gezegd. Goed huis!

Gisteren de 2015 in het glas. Het evenwicht, het bittertje, ... Ik zou jouw TN kunnen kopiëren eigenlijk. Nog geen echt merkbare evolutie in kleur en smaak. Zou zelfs durven stellen dat deze wijn binnen een paar jaar pas op z'n hoogtepunt zal zijn. Er rest mij nu enkel nog een fles van de 2018. Toch nog eens wat bijbestellen.


RE: Sparapani, Marche - Olivier - 23-05-2020 02:32 PM

(23-05-2020 10:37 AM)33S schreef:  
(12-10-2019 12:30 PM)Olivier schreef:  Il Priore 2017, Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Superiore

Peer, kruidig, een frisse ziltigheid, mooie neus. Zeer evenwichtig in de mond, het rijp fruit wordt mooi in evenwicht gehouden door de zuurtjes. De kruidigheid komt hier ook terug. Er is een subtiel bittertje achteraan, maar meer een agrumebittertje, zeer aangenaam. Geen “oily” verdicchio, ook niet superstrak maar gewoon zeer goed in evenwicht! Ik herinnerde me deze wijn iets krachtiger van ginder te proeven. Nu vind ik hem eerder elegant en fijn zelfs. Een van de beter verdicchio’s die ik al geproefd heb, eerlijk gezegd. Goed huis!

Gisteren de 2015 in het glas. Het evenwicht, het bittertje, ... Ik zou jouw TN kunnen kopiëren eigenlijk. Nog geen echt merkbare evolutie in kleur en smaak. Zou zelfs durven stellen dat deze wijn binnen een paar jaar pas op z'n hoogtepunt zal zijn. Er rest mij nu enkel nog een fles van de 2018. Toch nog eens wat bijbestellen.

Ben ook benieuwd om eens een meer geëvolueerde Verdicchio te proeven. Maar mijn Sparapani’s zijn allemaal op Sad


RE: Sparapani, Marche - Olivier - 26-02-2024 08:45 PM

‘sso Gioele 2015, IGT Marche Rosso

Toen ik dit domein bezocht, heb ik deze wijn niet kunnen proeven, maar uit benieuwdheid toch een flesje meegenomen. Het is een bewaarwijn, zeiden ze me toen. Maar na bijna 9 jaar vond ik de wijn genoeg bewaard. 100% Montepulciano. 3 jaar op barrique.

Bosfruit en kersjes in de neus. Zwarte chocolade ook. Zacht en mondvullend. Tannines nog wat aanwezig. Mooie afdronk. Op dag 2 niet veel verandering.

Op zich vind ik dit wel leuk voor een glas of twee, maar wat mij toch snel verveelt is die chocoladetoets. Het vult bij manier van spreken de poriën op, en laat weinig plaats voor andere zaken.

Weinig ervaring met Montepulciano maar net omwille van deze reden. Hout is vaak nogal aanwezig en vervlakt het karakter. Alsof ik een Monferrero in mijn mond heb. Iets dat ik met Tempranillo ook soms heb. Enfin, diegene die ik al gedronken heb.