wijnliefhebbers
Château Bélair-Monange ( St. Emilion ) - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Château Bélair-Monange ( St. Emilion ) (/thread-6849.html)


Château Bélair-Monange ( St. Emilion ) - Mathijs81 - 25-03-2020 08:34 PM

Leek me best om een apart topic aan te maken, gezien een "nieuw" domein in de Moueix stal.
Gevormd door gecombineerde aankopen van Bélair in 2008 en vervolgens Magdelaine in 2012.
Langs de ene kant wel jammer, van beide domeinen al heerlijke wijnen kunnen proeven.

Annonce de Bélair-Monange 2014 ( 2de wijn v/h domein, eerste jaargang van deze vinificatie )

Vorig jaar aangekocht tijdens promotie Delhaize, was destijds 34,64 Euro / fles ( fles 1/6 )

- Voorbereiding : kist opengebroken, fles rechtop gezet en dan 1/2 in de karaf, de rest straks uit de fles ( dit gaat geen twee dagen duren Slurp )
- Kleur : mooi robijn rood, jong, fris, voor een of de andere reden dacht ik aan stierenbloed, gekleurde tranen aan het glas
- Neus : zeer verrassend, volop jeugdig en fris rood fruit, beetje krokantje, intens, zeer aangenaam, en vooral sexy
- Mond : voor mij à point, ook hier volop jong rood fruit, mooi gepolijst maar met toch een verrassend wild en pittig kantje dat er perfect bij hoort
- Afdronk : jeugdig, mooie tannines hier ( niet te hard, maar wel nog overschot ), zeer kruidig en peperig, pittig, mooie lengte

Gezien de huidige prijszetting van de eerste wijn, was ik blij om toch even deze eerste jaargang van de 2de te proeven.
En ja, het is Bordeaux. En ja, het is grotendeels voorspelbaar. Maar toch ... dit was voor mij een zeer aangename verrassing.
In die prijsklasse is het een heerlijke wijn, dit 2de label kan vlotjes mee met stalgenoten uit de buurt en misschien nog iets meer.
Had vooral een eikbom verwacht, maar ik las 16 maand op eik, waarvan 30% nieuw. Daarom is het mooi en subtiel aanwezig.

Heerlijke wijn, blij om daar destijds een kist van hebben gekocht - en in deze Corona tijden altijd leuk om dergelijke wijnen te proeven.

Score ... 92+/100

Mathijs


RE: Château Bélair-Monange ( St. Emilion ) - fleer - 26-03-2020 10:00 PM

Eentje om te onthouden cheers