wijnliefhebbers
Castello di Ama - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Toscane, midden-Italië (/forum-17.html)
+--- Discussie: Castello di Ama (/thread-719.html)


Castello di Ama - Mt - 29-11-2010 06:16 PM

Ik ben een halfje Castello di Ama 2006 (15,15 euro Licata) aan het proeven. Mooie sombere robijnrode kleur. Neus: geroosterd brood, sprokkelhout, gedistingeerd zwart en rood fruit, duidelijke florale toets. Nog jong met zeer goede en fijne zuur- en tanninestructuur. Weelderig in de mond, maar nog wat strak vanwege de leeftijd. Love it, maar is niet goedkoop. Ben er nog altijd niet uit of ik dit wel een gerechtvaardigde prijs vind.. Maar wel: Classico! Euh, klasse!


RE: Castello di Ama - Kris G - 29-11-2010 10:17 PM

streek en druif?

hele mooie beschrijving applaus


RE: Castello di Ama - Mt - 29-11-2010 10:29 PM

Chianti classico: 80% sangiovese, 8% canaiolo, 12% merlot en malvasia nera.
http://www.castellodiama.com


RE: Castello di Ama - koen - 30-11-2010 10:37 AM

Krijg zin in een chiantietje als ik dit lees, een goeie classico betaal je toch rap tussen de 11 en 17€ (als ik naar mijn aankopen kijk) dus prijsgewijs lijkt mij dit correct[/align]


RE: Castello di Ama - 33S - 30-11-2010 10:59 AM

Het gaat om een half flesje ...


RE: Castello di Ama - Mt - 30-11-2010 11:01 AM

Ja maar Koen 't ging om een halfje. Een fles van 75cl kost bijna 30 euro. Confused


RE: Castello di Ama - koen - 30-11-2010 11:13 AM

ok get the picture, dat maakt jouw opmerking inderdaad relevanter. Ken 't domein enkel van naam dus ... is dat de basis chianti of één of andere upgrade?


RE: Castello di Ama - Mt - 30-11-2010 11:23 AM

Is de basiscuvée. Daarna volgt hun Vigneto Bellavista en dan hebben ze nog eentje met meer merlot (zij zouden als eerste met de combinatie sangiovese/merlot begonnen zijn) en ook nog een 100 % merlot. Die drie zijn zeer duur.


RE: Castello di Ama - koen - 30-11-2010 11:38 AM

Inderdaad was nieuwsgierig en heb eens gegoogled, die bellavista loopt al tegen de 100.

Als ik naar de gambero rosso en de duemilavini kijk dan zit ie qua score en prijs op 't niveau van de Castello di Brolio en de Castello di Fonterutoli en dat is goed spul Wink.


RE: Castello di Ama - Roeland V - 12-05-2011 09:32 AM

Ben twee maanden geleden nog gaan slapen op Castello di Ama.
(was al de tweede keer).

Hebben toen een grote verticale degustatie gedaan van al hun wijnen (basischianti - Bellavista - La Casuccia) en een dubbele magnum van de Apparita 1995 opgezjoeberd.

Is echt een topdomein binnen Toscane en qua concentratie en diepgang met maar heel weinig toscanen te vergelijken.
Alleen hebben ze nu sinds dit jaar een experiment gestart: ze hebben een pinot nero gebotteld (met merlot geloof ik) en daar was ik geen fan van.

maar voor de rest toppie .


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 11-06-2012 09:56 AM

Dit weekend de 2005 gedronken voor vaderdag :-)

Zaterdag opgehaald, effe op temperatuur laten komen, ontkurkt en eraan begonnen.

Deze fles begon wel wat tekenen van ouderdom te vertonen (licht bruine tint). Fruit gaat wat achteruit en zuren springen meer naar voor. Relatief kort en middenstuk valt wat licht uit.

Gaf een indruk dat er een soort lichte "doffe sluier" over de wijn lag, waardoor het fruit niet helemaal tot zijn recht kwam.

Wel nog zeer goed te drinken. Op dag 2 was dat beter, maar de jeugdigheid is er wel uit en dat vind ik eigenlijk wel jammer.

Ik denk niet dat deze nog gaat verbeteren, integendeel. Binnen enkele maanden nog een fles proberen en dan een actieplan opstellen om de resterende flessen te liquideren. Nu 88. Ging wel zeer goed bij het eten - paardesteak met dragonsaus - maar op zijn eentje wat minder.

Van de "vergelijkbare" flessen die ik al gedronken heb van 2005 (wat geen echt topjaar was btw, vermits in 2005 Ama hun topcuvees niet gemaakt hebben, alle fruit is in deze CC gegaan) - Poggio Valente, Veneroso en Torrione vind ik de Torrione het meest geslaagd (en best tegen de tijd bestand).

Vinogan(s)


RE: Castello di Ama - doc - 24-06-2012 05:07 PM

2001

Aanvankelijk wat gesloten in de neus. Na walsen kwam de wijn toch wat meer open in het glas maar bleef ingetogen. Donkerrood fruit, ook wat framboos. Creosoot. Gedroogde pruimen en witte peper. De wijn begint lichtjes over z'n top te geraken maar nog zeer te genieten.


RE: Castello di Ama - Terretoir - 24-06-2012 05:15 PM

(24-06-2012 05:07 PM)dr_magooo schreef:  Aanvankelijk wat gesloten in de neus. Na walsen kwam de wijn toch wat meer open in het glas maar bleef ingetogen. Donkerrood fruit, ook wat framboos. Creosoot. Gedroogde pruimen en witte peper. De wijn begint lichtjes over z'n top te geraken maar nog zeer te genieten.

Als je deze nog hebt liggen, nu drinken! Nog zeer goed maar beter gaat hij zeker niet worden. Zoals Doc al zegt, begint aan zen terugweg... Lekkere classico!

Was een 2001 trouwens.


RE: Castello di Ama - carl - 25-06-2012 12:37 PM

Chianti Classico 2001

Creozoot, rood fruit, champignons, lichte houtindruk, pruimencompote. Zeer lekkere wijn die op zijn toppunt zit. 92


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 10-09-2012 09:51 AM

Zaterdag opnieuw fles Castello di Ama 2005 gedronken (was 1e fles in een 2005 degustatie - anderen waren brunello Col d'orcia, Guidalberto en ... Nambrot (Tenuta di Ghizzano); TNs van andere flessen in hun respectievelijke topics te vinden).

Vond hem terug geslaagder dan de vorige fles in juni. Meer fruit dan vorige maal en het viel me opnieuw op dat Ama eigenlijk een zeer vriendelijke, aangename en "zachte" (durf ik vrouwelijk zeggen?) wijn is, en geen "nerveuze" CC. Klasse, maar komt voor sommigen aan tafel "braaf" over.89-90.


@Vinejo & 33s: ging wonderwel bij de carpaccio :-), waarschijnlijk dankzij de afwezigheid aan agressiviteit en was eigenlijk ideale 1e fles om de rest van de avond op verder te bouwen.


Vinogan(s)


RE: Castello di Ama - vinejo - 10-09-2012 07:59 PM

(10-09-2012 09:51 AM)Vinogan(s) schreef:  Zaterdag opnieuw fles Castello di Ama 2005 gedronken (was 1e fles in een 2005 degustatie - anderen waren brunello Col d'orcia, Guidalberto en ... Nambrot (Tenuta di Ghizzano); TNs van andere flessen in hun respectievelijke topics te vinden).

Vond hem terug geslaagder dan de vorige fles in juni. Meer fruit dan vorige maal en het viel me opnieuw op dat Ama eigenlijk een zeer vriendelijke, aangename en "zachte" (durf ik vrouwelijk zeggen?) wijn is, en geen "nerveuze" CC. Klasse, maar komt voor sommigen aan tafel "braaf" over.89-90.


@Vinejo & 33s: ging wonderwel bij de carpaccio :-), waarschijnlijk dankzij de afwezigheid aan agressiviteit en was eigenlijk ideale 1e fles om de rest van de avond op verder te bouwen.
Vinogan(s)

Oef, pak van ons hart ;-)
Bedankt voor de foodback (sic) Wink


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 25-02-2013 10:40 AM

Zaterdag nogmaals 05 in het glas. Rode kleur met bruinige rand. Er zit nu een mooi gedeelte aards en paddestoelen in de smaak. Lijkt dus wat geëvolueerd, en zeker niet in slechte zin (flesvariatie?).

Gedronken over een tijdspanne van 6 uur - voor tijdens en na het eten - (eerst 2,5 uur op voorhand geopend) en kwam na +- 3 uur echt sterk voor de dag tot het eind.

Zijn smaakprofiel vraagt echt wel om eten, als meditatiewijn/wijn na het eten is hij niet echt bedoeld, maar blijft wel lekker. Nog 1 fles 05 te gaan.


RE: Castello di Ama - orion - 25-02-2013 05:34 PM

2 jaar geleden kocht ik 3 flessen van de 2007 toen we op verlof waren in Toscanië in de COOP in Poggibonsi (de plaatselijke Colruyt zeg maar) aan 23,50 € de fles - ondertussen is de laatste fles ook al gesneuveld en ze waren inderdaad heel lekker, maar waarom Castello di Ama zoveel meer moet kosten als andere goede Chianti Classico's (Fontodi, Fonterutoli, Verrazzano, Riecine etc...) is mij een raadsel.

In de Coop hadden ze overigens een heel mooi assortiment Chianti's, Nobile's, Brunello's en supertuscans aan zachte prijzen die lager lagen dan op het domein zelf. Als je in Toscanië bent, loont het zeker de moeite om hier binnen te lopen.


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 06-03-2013 10:06 AM

Simpel:

1) reputatie/naam;
2) de facto -hoewel niet op het etiket vermeld- is de Ama eigenlijk een riserva, waarvoor de prijzen bij de andere producenten ook hoger liggen - het is dus niet correct om de Ama te vergelijken met de basis CC van andere producenten, dat vertekend het beeld een beetje.

Vinogan(s)


RE: Castello di Ama - Innesto - 18-06-2013 11:12 PM

(06-03-2013 10:06 AM)Vinogan(s) schreef:  Simpel:

1) reputatie/naam;
2) de facto -hoewel niet op het etiket vermeld- is de Ama eigenlijk een riserva, waarvoor de prijzen bij de andere producenten ook hoger liggen - het is dus niet correct om de Ama te vergelijken met de basis CC van andere producenten, dat vertekend het beeld een beetje.

Vinogan(s)

Als ik goed ingelicht ben gaat aan deze veelvoorkomende verwarring nu wel een einde komen. De gekende Chianti Classico zal vanaf jaargang 2009 klaarblijkelijk de toevoeging Riserva krijgen. Ondertussen is in Toscane al de nieuwe Chianti Classico DOCG 2010 'Ama' van jongere wijnstokken te verkrijgen.

Ik vermoed dat de prijzen van deze 'Ama' hier tussen de 20 en 25 euro gaan liggen. Ik ben benieuwd wat met de prijs van de voormalige Chianti Classico DOCG, nu dus Chianti Classico DOCG Riserva, gaat gebeuren.


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 19-06-2013 10:10 AM

Inderdaad, maar ik heb ook gehoord dat er een "derde" niveau bijkomt in CC - de "gran reserve" (dus boven de riserva). Dit is vanaf jaargang 2012 en deze moet minstens 3 jaar verkocht worden. Dus pas vanaf 2015 "live". Ik zal vanavond nog eens de details opsnorren.


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 19-06-2013 09:52 PM

Klein tekstje geplaatst over het derde niveau in CC, Gran Selezione, geplaatst onder volgende topic:

http://www.vinejo.freebb.be/thread-2661.html


RE: Castello di Ama - 33S - 03-07-2013 11:59 AM

(18-06-2013 11:12 PM)Innesto schreef:  
(06-03-2013 10:06 AM)Vinogan(s) schreef:  Simpel:

1) reputatie/naam;
2) de facto -hoewel niet op het etiket vermeld- is de Ama eigenlijk een riserva, waarvoor de prijzen bij de andere producenten ook hoger liggen - het is dus niet correct om de Ama te vergelijken met de basis CC van andere producenten, dat vertekend het beeld een beetje.

Vinogan(s)

Als ik goed ingelicht ben gaat aan deze veelvoorkomende verwarring nu wel een einde komen. De gekende Chianti Classico zal vanaf jaargang 2009 klaarblijkelijk de toevoeging Riserva krijgen. Ondertussen is in Toscane al de nieuwe Chianti Classico DOCG 2010 'Ama' van jongere wijnstokken te verkrijgen.

Ik vermoed dat de prijzen van deze 'Ama' hier tussen de 20 en 25 euro gaan liggen. Ik ben benieuwd wat met de prijs van de voormalige Chianti Classico DOCG, nu dus Chianti Classico DOCG Riserva, gaat gebeuren.

Voor de liefhebbers: de Ama 2010 is sinds kort te verkrijgen op superiore.de aan 15,9 euro. Bij m'n volgende bestelling toch eens een proeffles bestellen.


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 03-07-2013 01:18 PM

Dit is dus een "gewone" CC blijkbaar nieuw in hun gamma. En moet dus perfect te vergelijken zijn met de CCs van Fontodi, Fonterutoli, Isola e Olena etc.


RE: Castello di Ama - Innesto - 03-07-2013 05:41 PM

(03-07-2013 01:18 PM)Vinogan(s) schreef:  Dit is dus een "gewone" CC blijkbaar nieuw in hun gamma. En moet dus perfect te vergelijken zijn met de CCs van Fontodi, Fonterutoli, Isola e Olena etc.

Klopt, zoals ik hierboven reeds aanhaalde van jongere stokken. De Chianti Classico Castello di Ama zou volgens mijn info gewoon blijven en in "goede" jaren brengt men hiervan ook een Riserva op de markt.

Ik zal de nieuwe "Ama" dra eens proberen, heb een aantal flesjes uit Italië laten meebrengen. Naar men mij vertelde al jong lekker en nu veel meer genietbaar dan bijvoorbeeld de Fontodi 2009. Qua prijzen is Superiore weer moeilijk te kloppen. Goedkoper dan op het domein en dezelfde prijs als in de (naar verluid best geprijsde) lokale enoteca.


RE: Castello di Ama - 33S - 16-07-2013 10:41 AM

Rosato 2012 viel wat tegen. Veel zuren, echte maaltijdrosé. Te duur.


RE: Castello di Ama - Innesto - 21-07-2013 01:05 PM

Al Poggio 2011

Chardonnay (geënt op stokken van Malvasia) en (al dan niet) wat Pinot Gris

In het glas niet de strogele kleur die je zou verwachten, iets lichter met duidelijk groene reflecties. Frisse en fruitige neus met perzik en appel, ook wat hout. In de mond aanvankelijk een persistent bittertje maar naarmate de wijn wat opwarmt gaat dit liggen. Fris en fruitig in de mond, bloemig, redelijk complex en rijk met een mooie aromatische en voldoende frisse afronk. De wijn wordt wel duidelijk beter en complexer naarmate hij wat lucht krijgt.

Ik ben niet de grootste fan van Chardonnay en al helemaal niet als deze niet uit zijn (voor mij) "natuurlijke" biotoop komt, maar dit is een lekker glas wijn bij gebakken, gegrilde en al dan niet van saus voorziene vis. Prijs/kwaliteit is dit natuurlijk geen topkoopje, zeker niet aan "Belgische" prijzen, 14,90 euro bij Superiore of de lokale wijnhandels in Chianti is aanvaardbaar voor de liefhebbers van het genre.


RE: Castello di Ama - 33S - 04-10-2013 09:48 PM

(03-07-2013 05:41 PM)Innesto schreef:  
(03-07-2013 01:18 PM)Vinogan(s) schreef:  Dit is dus een "gewone" CC blijkbaar nieuw in hun gamma. En moet dus perfect te vergelijken zijn met de CCs van Fontodi, Fonterutoli, Isola e Olena etc.

Klopt, zoals ik hierboven reeds aanhaalde van jongere stokken. De Chianti Classico Castello di Ama zou volgens mijn info gewoon blijven en in "goede" jaren brengt men hiervan ook een Riserva op de markt.

Ik zal [u]de nieuwe "Ama"[/u] dra eens proberen, heb een aantal flesjes uit Italië laten meebrengen. Naar men mij vertelde al jong lekker en nu veel meer genietbaar dan bijvoorbeeld de Fontodi 2009. Qua prijzen is Superiore weer moeilijk te kloppen. Goedkoper dan op het domein en dezelfde prijs als in de (naar verluid best geprijsde) lokale enoteca.

De 2010 in het glas en bevalt me wel. Niet te veel hout en geen storende tannines, maar zuiver en puur sangiovesefruit. Wellicht valt hij voor sommigen wat te licht uit (door de jonge stokken) maar ik hou wel van deze stijl.

Over de P/K kan gediscussieerd worden. 15,95 € bij Superiore vind ik aanvaardbaar.


RE: Castello di Ama - Innesto - 01-11-2013 10:35 PM

Chianti Classico 'AMA' 2010

Mooie fonkelende kleur, rijpe rode bessen in combinatie met subtiele kruidenaccenten. Een frisse fruitige en kokante wijn, harmonieus van structuur met zachte tannines. Zuiver en puur "sangiovesefruit" zoals hierboven terecht aangehaald werd. Mist inderdaad misschien wat "power" en sommige gasten vonden hem solo wat hoog in de zuren maar tijdens de maaltijd, waarbij deze "Ama" zich verrassend ontpopte tot een toegevoegde waarde voor de homemade vol-au-vent, viel de wijn plotsklaps bij iedereen weer helemaal in de smaak.

Mooi glas Chianti, perfect om jong van te genieten. Over de verhouding p/k kan je inderdaad een boompje opzetten... al vind ik ca. 15 euro (Superiore of de Toscaanse detailhandel) redelijk, maar veel meer zou ik er echter niet voor neertellen.


RE: Castello di Ama - don quichotte - 01-11-2013 11:26 PM

(25-02-2013 05:34 PM)orion schreef:  2 jaar geleden kocht ik 3 flessen van de 2007 toen we op verlof waren in Toscanië in de COOP in Poggibonsi (de plaatselijke Colruyt zeg maar) aan 23,50 € de fles - ondertussen is de laatste fles ook al gesneuveld en ze waren inderdaad heel lekker, maar waarom Castello di Ama zoveel meer moet kosten als andere goede Chianti Classico's (Fontodi, Fonterutoli, Verrazzano, Riecine etc...) is mij een raadsel.

In de Coop hadden ze overigens een heel mooi assortiment Chianti's, Nobile's, Brunello's en supertuscans aan zachte prijzen die lager lagen dan op het domein zelf. Als je in Toscanië bent, loont het zeker de moeite om hier binnen te lopen.

Ik dronk ook die 2007 en betaalde daar rond de 30 Euro voor. ( bij een Limburgse wijnhandel )
Was geen slechte wijn maar doet me danken aan de wijn van De Gucht 2 X te duur.
Als de prijs bij Superiore.de rond de 15 Euro is dan is dit volgens mij wel redelijk.
De Castello di Ama Reserva kost bij Superiore.de toch wel ook rond de 30 Euro. Huh


RE: Castello di Ama - Terretoir - 02-11-2013 01:17 AM

Van de week nog met een collega over Di Ama bezig geweest. Blijkbaar ook een fervent wijndrinker en hij was aan het vertellen dat hij een bijzonder goede CC gedronken had... Di Di, Di Ama? :-)


RE: Castello di Ama - Innesto - 02-11-2013 12:14 PM

(01-11-2013 11:26 PM)don quichotte schreef:  
(25-02-2013 05:34 PM)orion schreef:  2 jaar geleden kocht ik 3 flessen van de 2007 toen we op verlof waren in Toscanië in de COOP in Poggibonsi (de plaatselijke Colruyt zeg maar) aan 23,50 € de fles - ondertussen is de laatste fles ook al gesneuveld en ze waren inderdaad heel lekker, maar waarom Castello di Ama zoveel meer moet kosten als andere goede Chianti Classico's (Fontodi, Fonterutoli, Verrazzano, Riecine etc...) is mij een raadsel.

In de Coop hadden ze overigens een heel mooi assortiment Chianti's, Nobile's, Brunello's en supertuscans aan zachte prijzen die lager lagen dan op het domein zelf. Als je in Toscanië bent, loont het zeker de moeite om hier binnen te lopen.

Ik dronk ook die 2007 en betaalde daar rond de 30 Euro voor. ( bij een Limburgse wijnhandel )
Was geen slechte wijn maar doet me danken aan de wijn van De Gucht 2 X te duur.
Als de prijs bij Superiore.de rond de 15 Euro is dan is dit volgens mij wel redelijk.
De Castello di Ama Reserva kost bij Superiore.de toch wel ook rond de 30 Euro. Huh

Doc,

Chianti Classico 'AMA' is een nieuwe botteling van Castello di Ama en dus niet te verwaren met de Castello di Ama Chianti Classico waar jij naar refereert.

‘Ama’ is het resultaat van nieuwe aanplanten in de Chianti Classico DOCG wijngaarden. Om het karakter van de Castello di Ama Chianti Classico (Riserva) niet te wijzigen, bracht men een nieuwe Chianti op de markt onder de naam ‘Ama’. De "Castello di Ama Chianti Classico" die in feite altijd al als een "Riserva" door het leven mocht gaan zal volgens mijn info nu ook daadwerkelijk de bijvoeging "Riserva" krijgen. Als ik ze op het domein goed begrepen heb gebeurde dit vroeger enkel in topjaren.

Dus wat de Chianti Classico's betreft heb je momenteel in volgorde van "importantie":

Castello di Ama Chianti Classico 'AMA'
Castello di Ama Chianti Classico Riserva
Castello di Ama Chianti Classico Bellavista
Castello di Ama Chianti Classico La Casuccia

Hoe je het draait of keert, waar je de wijnen ook aankoopt... het is een domein met mooie tot schitterende wijnen maar de naam en faam van " Castello di Ama" betaal je mijns inziens ook.


RE: Castello di Ama - koen - 02-11-2013 06:06 PM

(02-11-2013 12:14 PM)Innesto schreef:  
(01-11-2013 11:26 PM)don quichotte schreef:  
(25-02-2013 05:34 PM)orion schreef:  2 jaar geleden kocht ik 3 flessen van de 2007 toen we op verlof waren in Toscanië in de COOP in Poggibonsi (de plaatselijke Colruyt zeg maar) aan 23,50 € de fles - ondertussen is de laatste fles ook al gesneuveld en ze waren inderdaad heel lekker, maar waarom Castello di Ama zoveel meer moet kosten als andere goede Chianti Classico's (Fontodi, Fonterutoli, Verrazzano, Riecine etc...) is mij een raadsel.

In de Coop hadden ze overigens een heel mooi assortiment Chianti's, Nobile's, Brunello's en supertuscans aan zachte prijzen die lager lagen dan op het domein zelf. Als je in Toscanië bent, loont het zeker de moeite om hier binnen te lopen.

Ik dronk ook die 2007 en betaalde daar rond de 30 Euro voor. ( bij een Limburgse wijnhandel )
Was geen slechte wijn maar doet me danken aan de wijn van De Gucht 2 X te duur.
Als de prijs bij Superiore.de rond de 15 Euro is dan is dit volgens mij wel redelijk.
De Castello di Ama Reserva kost bij Superiore.de toch wel ook rond de 30 Euro. Huh

Doc,

Chianti Classico 'AMA' is een nieuwe botteling van Castello di Ama en dus niet te verwaren met de Castello di Ama Chianti Classico waar jij naar refereert.

‘Ama’ is het resultaat van nieuwe aanplanten in de Chianti Classico DOCG wijngaarden. Om het karakter van de Castello di Ama Chianti Classico (Riserva) niet te wijzigen, bracht men een nieuwe Chianti op de markt onder de naam ‘Ama’. De "Castello di Ama Chianti Classico" die in feite altijd al als een "Riserva" door het leven mocht gaan zal volgens mijn info nu ook daadwerkelijk de bijvoeging "Riserva" krijgen. Als ik ze op het domein goed begrepen heb gebeurde dit vroeger enkel in topjaren.

Dus wat de Chianti Classico's betreft heb je momenteel in volgorde van "importantie":

Castello di Ama Chianti Classico 'AMA'
Castello di Ama Chianti Classico Riserva
Castello di Ama Chianti Classico Bellavista
Castello di Ama Chianti Classico La Casuccia

Hoe je het draait of keert, waar je de wijnen ook aankoopt... het is een domein met mooie tot schitterende wijnen maar de naam en faam van " Castello di Ama" betaal je mijns inziens ook.

Inderdaad, maar Volgens mij is er toch geen verschil in importantie tussen bellavista en la casuccia, niet qua prijs, niet qua aantallen, niet qua vinificatie. 'T zijn Verschillende single vineyards en verschillende ondersteunende cepage. Malvasia voor de bellavista en merlot voor la casuccia.


RE: Castello di Ama - Innesto - 09-11-2013 12:46 AM

(02-11-2013 06:06 PM)koen schreef:  
(02-11-2013 12:14 PM)Innesto schreef:  
(01-11-2013 11:26 PM)don quichotte schreef:  
(25-02-2013 05:34 PM)orion schreef:  2 jaar geleden kocht ik 3 flessen van de 2007 toen we op verlof waren in Toscanië in de COOP in Poggibonsi (de plaatselijke Colruyt zeg maar) aan 23,50 € de fles - ondertussen is de laatste fles ook al gesneuveld en ze waren inderdaad heel lekker, maar waarom Castello di Ama zoveel meer moet kosten als andere goede Chianti Classico's (Fontodi, Fonterutoli, Verrazzano, Riecine etc...) is mij een raadsel.

In de Coop hadden ze overigens een heel mooi assortiment Chianti's, Nobile's, Brunello's en supertuscans aan zachte prijzen die lager lagen dan op het domein zelf. Als je in Toscanië bent, loont het zeker de moeite om hier binnen te lopen.

Ik dronk ook die 2007 en betaalde daar rond de 30 Euro voor. ( bij een Limburgse wijnhandel )
Was geen slechte wijn maar doet me danken aan de wijn van De Gucht 2 X te duur.
Als de prijs bij Superiore.de rond de 15 Euro is dan is dit volgens mij wel redelijk.
De Castello di Ama Reserva kost bij Superiore.de toch wel ook rond de 30 Euro. Huh

Doc,

Chianti Classico 'AMA' is een nieuwe botteling van Castello di Ama en dus niet te verwaren met de Castello di Ama Chianti Classico waar jij naar refereert.

‘Ama’ is het resultaat van nieuwe aanplanten in de Chianti Classico DOCG wijngaarden. Om het karakter van de Castello di Ama Chianti Classico (Riserva) niet te wijzigen, bracht men een nieuwe Chianti op de markt onder de naam ‘Ama’. De "Castello di Ama Chianti Classico" die in feite altijd al als een "Riserva" door het leven mocht gaan zal volgens mijn info nu ook daadwerkelijk de bijvoeging "Riserva" krijgen. Als ik ze op het domein goed begrepen heb gebeurde dit vroeger enkel in topjaren.

Dus wat de Chianti Classico's betreft heb je momenteel in volgorde van "importantie":

Castello di Ama Chianti Classico 'AMA'
Castello di Ama Chianti Classico Riserva
Castello di Ama Chianti Classico Bellavista
Castello di Ama Chianti Classico La Casuccia

Hoe je het draait of keert, waar je de wijnen ook aankoopt... het is een domein met mooie tot schitterende wijnen maar de naam en faam van " Castello di Ama" betaal je mijns inziens ook.

Inderdaad, maar Volgens mij is er toch geen verschil in importantie tussen bellavista en la casuccia, niet qua prijs, niet qua aantallen, niet qua vinificatie. 'T zijn Verschillende single vineyards en verschillende ondersteunende cepage. Malvasia voor de bellavista en merlot voor la casuccia.

Klopt Koen.


RE: Castello di Ama - koen - 09-11-2013 12:55 AM

Toeval wil dat ik van 't WE de kans heb om eens de apparita (100% merlot) te kunnen proeven ... Keep you posted


RE: Castello di Ama - Kris G - 09-11-2013 01:31 AM

(09-11-2013 12:55 AM)koen schreef:  Toeval wil dat ik van 't WE de kans heb om eens de apparita (100% merlot) te kunnen proeven ... Keep you posted

toevallig geen assistent nodig? Wink


RE: Castello di Ama - koen - 09-11-2013 01:47 AM

Neen, ik ben de assistent Cool


RE: Castello di Ama - carl - 09-11-2013 01:49 AM

(09-11-2013 01:31 AM)Kris G schreef:  
(09-11-2013 12:55 AM)koen schreef:  Toeval wil dat ik van 't WE de kans heb om eens de apparita (100% merlot) te kunnen proeven ... Keep you posted

toevallig geen assistent nodig? Wink

Die is al present Cool


RE: Castello di Ama - koen - 09-11-2013 01:51 AM

(09-11-2013 01:49 AM)carl schreef:  
(09-11-2013 01:31 AM)Kris G schreef:  
(09-11-2013 12:55 AM)koen schreef:  Toeval wil dat ik van 't WE de kans heb om eens de apparita (100% merlot) te kunnen proeven ... Keep you posted

toevallig geen assistent nodig? Wink

Die is al present Cool

Big Grin


RE: Castello di Ama - Kris G - 09-11-2013 02:22 AM

pfffffffffffffffff huhuh

ik had wel eens zin om een paar Italiaanse toppers te proeven Wink


RE: Castello di Ama - koen - 12-11-2013 04:29 PM

(09-11-2013 12:55 AM)koen schreef:  Toeval wil dat ik van 't WE de kans heb om eens de apparita (100% merlot) te kunnen proeven ... Keep you posted

Geproefd:

L'Apparita 2009 IGT 100% merlot... rijpe merlot, suave, peperig, rijpe tannninnes en een enorme struktuur. Maar mist vanalles: spanning, finesse, complexiteit, diepgang, frisheid. Kon hier met de beste wil van de wereld geen topwijn in herkennen. 87

Trouwens heb die avond nog een andere 100% merlot gedronken de Galatrona 2000 van Petrolo en deze was al behoorlijk geevolueerd maar ook hier hetzelfde verdict, rijp, te vlak, gebrek aan spanning 88


RE: Castello di Ama - vinejo - 12-11-2013 08:18 PM

(12-11-2013 04:29 PM)koen schreef:  
(09-11-2013 12:55 AM)koen schreef:  Toeval wil dat ik van 't WE de kans heb om eens de apparita (100% merlot) te kunnen proeven ... Keep you posted

Geproefd:

L'Apparita 2009 IGT 100% merlot... rijpe merlot, suave, peperig, rijpe tannninnes en een enorme struktuur. Maar mist vanalles: spanning, finesse, complexiteit, diepgang, frisheid. Kon hier met de beste wil van de wereld geen topwijn in herkennen. 87

Trouwens heb die avond nog een andere 100% merlot gedronken de Galatrona 2000 van Petrolo en deze was al behoorlijk geevolueerd maar ook hier hetzelfde verdict, rijp, te vlak, gebrek aan spanning 88

Peter VdV zou zeggen " wat wil je, zo n slet van een druif" ;-)


RE: Castello di Ama - carl - 12-11-2013 09:12 PM

(12-11-2013 08:18 PM)vinejo schreef:  
(12-11-2013 04:29 PM)koen schreef:  
(09-11-2013 12:55 AM)koen schreef:  Toeval wil dat ik van 't WE de kans heb om eens de apparita (100% merlot) te kunnen proeven ... Keep you posted

Geproefd:

L'Apparita 2009 IGT 100% merlot... rijpe merlot, suave, peperig, rijpe tannninnes en een enorme struktuur. Maar mist vanalles: spanning, finesse, complexiteit, diepgang, frisheid. Kon hier met de beste wil van de wereld geen topwijn in herkennen. 87

Trouwens heb die avond nog een andere 100% merlot gedronken de Galatrona 2000 van Petrolo en deze was al behoorlijk geevolueerd maar ook hier hetzelfde verdict, rijp, te vlak, gebrek aan spanning 88

Peter VdV zou zeggen " wat wil je, zo n slet van een druif" ;-)

We hebben niet gevraagd wat hij ervan vond maar ik ben er dan ook niet zeker van dat hij deze wijn geproefd heeft. Wat Koen schrijft komt overeen met mijn bevindingen. Deze wijn was zo rijp en vol dat hij een essentieel wijnkenmerk mistte : spanning en vooral frisheid. Voor mij in deze jaargang zijn geld niet waard.


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 13-11-2013 10:33 AM

Ah, hier zijn nog mensen vant forum op de giro esclusivo geraakt...

De Galatrona vond ik persoonlijk ook (veel) beter dan de Apparita. Was inderdaad wel al behoorlijk geëvolueerd, misschien daarom wat vlak.

Bij de Apparita was onze indruk eigenlijk dat er een fout in de wijn zat. Op het moment dat wij em dronken zat daar ook een soort groenig accent in, deed me even denken dat het hier eigenlijk een (onrijpe) cabernet franc betrof ipv een merlot. Dit was niet wat men van een 100% merlot zou/mag verwachten. Misser van de avond voor mij.

Vinogan(s)


RE: Castello di Ama - koen - 13-11-2013 10:47 AM

Aha, dan hebben we elkaar gemist ... zeker niets groenig in de apparita die wij dronken ... juist zeer rijp fruit


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 13-11-2013 10:49 AM

Tja, zoals gezegd mss foute fles. Idd, jammer om je gemist te hebben (was rond 7-8 wel pokkedruk aan bepaalde tafels zeg :-) )


RE: Castello di Ama - koen - 13-11-2013 10:56 AM

Dan hebben we elkaar toch gezien Smile , ik stond aan tafel 3 (2de tafel met witte wijnen) te schenken (Carl aan de 1ste tafel met witte wijnen). Pokkedruk komt in de buurt, heb nog nooit zo snel wijntjes uitgeschonken ... Rolleyes


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 13-11-2013 11:05 AM

Ah idd. Mijn frank is niet gevallen - zo gefixeerd op de wijn. Aan jouw tafel de chardonnay's van avignonesi en lageder vergeleken (lowengang). Persoonlijk prefereerde ik avignonesi - wat meer frisheid; andere wat voller en ronder volgens mij.

Aan de tafel van Carl enkel de greco geprobeerd, vond ik zeer geslaagd.


RE: Castello di Ama - koen - 13-11-2013 11:19 AM

Mijn favourites: de La Rocca van Pieropan en de Villa Bucci Riserva


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 13-11-2013 11:26 AM

De La Rocca deze x niet geproefd want al gekend, is ook 1 van mn favorieten, maar de prijs is eigenlijk buiten het bedrag dat ik voor een fles wit vooropstel, dus deze wordt zelden aangeschaft.


RE: Castello di Ama - Innesto - 01-06-2014 02:57 PM

Al Poggio IGT 2011

Deze middag in het glas gehad... en los van het al dan niet gerechtvaardigd prijskaartje toch een zeer mooi glas. Van genoten, zowel bij de antipasti als de risotto.


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 17-11-2014 10:44 AM

Gisteren de 2006 in het glas. Zit wel mooi in mekaar, beetje evolutie en tannines mooi versmolten en zacht. Echter wel wat (te) hoog in zuren naar mijn smaak voor een wijn van die leeftijd. Heb dit wel meer met sangiovese van 06, dat de zuren voor mij redelijk hoog zitten in verhouding tot het fruit. Wel zeer goed bij de maaltijd.

Ik weet niet of dit nog gaat goedkomen? Mogelijk wordt dit alleen nog maar erger met de tijd als het fruit verder wegzakt?

P/K hoegenaamd niet denderend voor mij: 88. Maar het vrouwtje vindt deze echt geweldig, dus ja... ik zie het (op dit moment) echter niet.

Vinogan(s)


RE: Castello di Ama - Kris G - 17-11-2014 03:12 PM

(17-11-2014 10:44 AM)Vinogan(s) schreef:  Gisteren de 2006 in het glas. Zit wel mooi in mekaar, beetje evolutie en tannines mooi versmolten en zacht. Echter wel wat (te) hoog in zuren naar mijn smaak voor een wijn van die leeftijd. Heb dit wel meer met sangiovese van 06, dat de zuren voor mij redelijk hoog zitten in verhouding tot het fruit. Wel zeer goed bij de maaltijd.

Ik weet niet of dit nog gaat goedkomen? Mogelijk wordt dit alleen nog maar erger met de tijd als het fruit verder wegzakt?

P/K hoegenaamd niet denderend voor mij: 88. Maar het vrouwtje vindt deze echt geweldig, dus ja... ik zie het (op dit moment) echter niet.

Vinogan(s)

duur fleske, 2006 heeft tijd nodig, de zuurstructuur is bij de meeste idd vrij indrukwekkend, maar ik het gevoel dat het bij de meeste wel zal versmelten


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 17-11-2014 04:42 PM

Was mn 1e fles 2006.

Ik was zo stilaan van plan om een aantal van mn (sangiovese) flessen 06 open te beginnen doen om te testen, maar als ze allemaal zo zijn dan vrees ik dat het wat te vroeg is.

Misschien eerder naar 07 grijpen dan... (hoewel ik nogal autistisch ben op dat vlak en 06 voor 07 komt :-) )


RE: Castello di Ama - Kris G - 17-11-2014 07:03 PM

(17-11-2014 04:42 PM)Vinogan(s) schreef:  Misschien eerder naar 07 grijpen dan... (hoewel ik nogal autistisch ben op dat vlak en 06 voor 07 komt :-) )

ik snap je Wink maar voor Sangiovese in Toscane ga je de top uit 2007 een 5-tal jaar voor de 2006 moeten drinken denk ik, misschien zelf met meer jaren verschil, vorig weekend de Brunello van Il Poggione geproefd : 2007 was nu al te rijp en te ver geëvolueerd, de 2006 was een jong veulen dat nog moet getemd worden
(17-11-2014 04:42 PM)Vinogan(s) schreef:  Misschien eerder naar 07 grijpen dan... (hoewel ik nogal autistisch ben op dat vlak en 06 voor 07 komt :-) )

ik snap je Wink maar voor Sangiovese in Toscane ga je de top uit 2007 een 5-tal jaar voor de 2006 moeten drinken denk ik, misschien zelf met meer jaren verschil, vorig weekend de Brunello van Il Poggione geproefd : 2007 was nu al te rijp en te ver geëvolueerd, de 2006 was een jong veulen dat nog moet getemd worden


RE: Castello di Ama - Vinogan(s) - 17-11-2014 11:32 PM

Vandaag laatste 2 glaasjes uit de fles.

Zuren zijn inderdaad wat gaan liggen en komt nu beter voor de dag.

Ama blijft wel niet echt mijn stijl, komt iets te gelikt over.

@ Kris,

Tx! Dan zal ik me er gewoon moeten overzetten en dringend wat 07 beginnen openen ...


RE: Castello di Ama - 33S - 02-05-2015 09:34 PM

Chianti Classico 'Ama' 2011. Zeer mooie, elegante Chianti. Perfect gemaakt gewoon.

Als je dit aan ongeveer 15 euro kan vinden, niet twijfelen.


RE: Castello di Ama - Innesto - 03-05-2015 11:22 AM

(02-05-2015 09:34 PM)33S schreef:  Chianti Classico 'Ama' 2011. Zeer mooie, elegante Chianti. Perfect gemaakt gewoon.

Als je dit aan ongeveer 15 euro kan vinden, niet twijfelen.

Voor wie een doosje van 6 wil inslaan: bij Licata (tot en met vandaag dacht ik) actie 5+1. Komt dan op 18 euro de fles uit maar wel gratis transport.


RE: Castello di Ama - FRANCISPICCART - 03-05-2015 02:44 PM

(03-05-2015 11:22 AM)Innesto schreef:  
(02-05-2015 09:34 PM)33S schreef:  Chianti Classico 'Ama' 2011. Zeer mooie, elegante Chianti. Perfect gemaakt gewoon.

Als je dit aan ongeveer 15 euro kan vinden, niet twijfelen.

Voor wie een doosje van 6 wil inslaan: bij Licata (tot en met vandaag dacht ik) actie 5+1. Komt dan op 18 euro de fles uit maar wel gratis transport.

18 euro bij Licata heb ik ook gevonden maar waar kan je dit aan 15 euro vinden? Want dan moet je zeker niet twijfelen!!


RE: Castello di Ama - 33S - 04-05-2015 09:23 AM

Was in promo bij xtrawine onlangs, gekocht aan 12,85 euro, met verzendingskosten bij nog altijd minder dan 15 euro. Staat nu 14,30 euro, dus nog altijd goedkoper dan de 5+1 actie bij Licata.


RE: Castello di Ama - Cisse M - 25-01-2016 11:15 AM

Ama 2011 - Chianti Classico

Expressieve, fijne neus. Zacht, zeer toegankelijk. Goed fruit (pruimen?)
Fijn en breed, mét diepgang, erg evenwichtige en stabiele neus
Levendige aciditeit, zeer goed evenwicht
Krachtig mooi fruit, wat noten en vlees, veel beet
Erg goed lengte

Heel erg goede chianti, zonder de echte complexiteit en de diepte van de grote broers, maar erg toegankelijk, lekker en boeiend.