wijnliefhebbers
Chateau Olivier - Graves GCC - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Chateau Olivier - Graves GCC (/thread-771.html)


Chateau Olivier - Graves GCC - Jan VG - 17-12-2010 11:30 AM

Verleden week donderdag een fleske Olivier 1996 opengetrokken.

Heel mooi versmolten en aangename Bordeaux-wijn. Neus met nog wat hinten van fruit en verder vooral hout- en aanverwante aroma`s (ook beetje champignons en boswandeling). Prima uitnodigende neus, kleur nog mooi rood, geen bruinvorming te zien.
Smaak was erg prima, mooi versmolten, smakelijk, dronk makkelijk weg.
Geen echte top-Bordeaux (niet de volle vlezigheid van Barbara Dex), maar wel smakelijk en voor de 16-17 Euro (denk ik) dat dat gekost heeft, een mooi product.
Zou hem 88 geven.

Zag dat Alex van de 2008 geen fan was op zijn proeverij, maar de 96 mag er zijn.

Door omstandigheden (andere proeverijen) de wijn dan niet meer kunnen drinken tot eergisteren (woe avond - fles 6 dagen open) en hij was nog steeds erg goed (wel iets meer geevolueerd).
Gisteren dan de fles leeggemaakt (dag 7 !) en dan was hij op zijn laatste benen aan het lopen, maar was hij ook nog best charmant (er kwam nog geen rolstoel aan te pas).

De wijn had ik gewoon bewaard met de stop erop (geen speciale toestanden a la N2 ofzo), wel in de frigo. Het duidt toch op een zekere kwaliteit als de wijn zo lang "open" kan blijven staan (nog nooit getest want normaal halen de wijnen bij mij nauwelijks dag 2).


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - Alex - 17-12-2010 12:47 PM

idd 2008 was echt niet dat, op dit moment thans
andere jaargangen nog niet geproefd, als ik de kans krijg zal ik het eens proberen


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - Johan_Vdd - 18-12-2010 11:27 AM

Even een 1999 opengetrokken na deze bespreking. Mijn bevindingen zijn zowat gelijklopend met deze van Jan VG, maar 1999 had wel een stevig bittertje op het einde.


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - Olivier - 11-03-2013 03:41 PM

even ouwe topic oprakelen : heb een 2002 hiervan. Iemand ervaring mee? Nog laten liggen of niet?


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - vinejo - 11-03-2013 06:45 PM

(11-03-2013 03:41 PM)Olivier schreef:  even ouwe topic oprakelen : heb een 2002 hiervan. Iemand ervaring mee? Nog laten liggen of niet?

Die krijg je af en toe eens cadeau zeker? :-)
Ik zou m drinken, denk dat ie mooi op dronk zal zijn. 2002 linkeroever is trouwens beter dan algemeen gedacht.


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - Olivier - 11-03-2013 09:18 PM

Citaat:Die krijg je af en toe eens cadeau zeker? :-)

hoe raad je het Smile Maar dat vind ik helemaal niet erg...

Bedankt voor het advies!


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - Olivier - 07-04-2013 08:42 AM

Gisteren de 2002 soldaat gemaakt. Beetje putlucht bij opening. In de mond viel direct op dat de tannines nog duidelijk aanwezig waren. Kan nog wel even liggen. Maar ik weet niet of er veel materie zal overschieten eens de tannines nog wat zachter geworden zijn. Namelijk weinig fruit, weinig concentratie, wat ook al in de vorige TNs gezegd werd.
Had iets meer verwacht...


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - soiando - 16-08-2019 11:02 AM

Le Dauphin d'Olivier 2009

14% alc - 60% merlot - 40% cabernet sauvignon.

Kurk in perfecte conditie, recht uit de fles geschonken.
Wauw wat een blockbuster is dit, dacht eventjes aan een nieuwe wereld wijn.
Donkere bijna zwarte kern met rood randje, vet tranend.
In de neus donkere vruchten, leder, drop en wat laurier.
In de mond zet deze wijn vrij zoet aan volle krachtige smaak en alc precent, een duidelijk waarneembaar bittertje. Vergelijkbaar met de demoiselle SM 2010.
Naar mijn gevoel enkele jaren te vroeg geopend, zal deze ooit evolueren naar een mooi verouderde pessac?
In ieder geval onder de indruk van de kracht en power in deze second vin.


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - vinejo - 16-08-2019 02:10 PM

(16-08-2019 11:02 AM)soiando schreef:  Le Dauphin d'Olivier 2009

14% alc - 60% merlot - 40% cabernet sauvignon.

Kurk in perfecte conditie, recht uit de fles geschonken.
Wauw wat een blockbuster is dit, dacht eventjes aan een nieuwe wereld wijn.
Donkere bijna zwarte kern met rood randje, vet tranend.
In de neus donkere vruchten, leder, drop en wat laurier.
In de mond zet deze wijn vrij zoet aan volle krachtige smaak en alc precent, een duidelijk waarneembaar bittertje. Vergelijkbaar met de demoiselle SM 2010.
Naar mijn gevoel enkele jaren te vroeg geopend, zal deze ooit evolueren naar een mooi verouderde pessac?
In ieder geval onder de indruk van de kracht en power in deze second vin.

Ik dronk hiervan onlangs de 2015 en herkende hem zelfs niet als Bordeaux, dacht ook aan de Nieuwe wereld...
Ik weet dit aan het oogstjaar maar blijkbaar is dit zowat de stijl van de wijn..


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - Hugel - 24-08-2019 03:41 PM

(16-08-2019 02:10 PM)vinejo schreef:  
(16-08-2019 11:02 AM)soiando schreef:  Le Dauphin d'Olivier 2009

14% alc - 60% merlot - 40% cabernet sauvignon.

Kurk in perfecte conditie, recht uit de fles geschonken.
Wauw wat een blockbuster is dit, dacht eventjes aan een nieuwe wereld wijn.
Donkere bijna zwarte kern met rood randje, vet tranend.
In de neus donkere vruchten, leder, drop en wat laurier.
In de mond zet deze wijn vrij zoet aan volle krachtige smaak en alc precent, een duidelijk waarneembaar bittertje. Vergelijkbaar met de demoiselle SM 2010.
Naar mijn gevoel enkele jaren te vroeg geopend, zal deze ooit evolueren naar een mooi verouderde pessac?
In ieder geval onder de indruk van de kracht en power in deze second vin.

Ik dronk hiervan onlangs de 2015 en herkende hem zelfs niet als Bordeaux, dacht ook aan de Nieuwe wereld...
Ik weet dit aan het oogstjaar maar blijkbaar is dit zowat de stijl van de wijn..

Even geleden de Dauphin 2014 in het glas gehad. Ik herinner de wijn als modern, maar wel elegant, zeker niet zwaar, fris ook, vrij complex voor 2e wijn. Maakte me benieuwd naar 1e wijn, die ik nog nooit gedronken heb. Een wijn met karakter wel, die me voor 2014 zeer beviel. Die baat had met lichtjes fris te drinken.


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - soiando - 24-08-2019 04:28 PM

2014 is een meer klassiek jaar, 2009 was een zeer rijp jaar vandaar het verschil waarschijnlijk.


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - soiando - 01-12-2019 01:58 PM

Momenteel in de Cora ch. Olivier rood :

2014 = 18€
2015 = 28€
2016 = 31€

De prijzen swingen de pan uitSad


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - wvd - 02-12-2019 11:35 AM

OP WA lijkt 2014 de beste koop, wel andere proever: 2014: 91/100 (Neal Martin), 2015 91/100 (Lisa Perrotti-Brown) en 2016 90 (LPB), maar persoonlijk heb ik meer vertrouwen (?) in NM.
Bij JMQ iq het anders: 2014 15/20, 2015 15,5/20 en 2016 15,75/20. Hier al bij al vrij lage scores voor een GCC en er is dus beter in Pessac. Zelf eerlijk gezegd nooit onder de indruk geweest van dit Château.


RE: Chateau Olivier - Graves GCC - Olivier - 08-01-2021 08:46 PM

Le Dauphin d’Olivier 2018 (wit)

Witte perzik, beetje vanille in de neus. Niet complex, maar wel aantrekkelijk.
In de mond beetje zelfde beeld, maar ondersteund door mooie zuurtjes. Is net alsof je een snoepje in je mond hebt, en dat bedoel ik in dit geval wel positief. Een zuurzoet snoepje Wink Redelijk vettig, maar toch fris.
In de afdronk een vrij aanwezig bittertje, maar waar mij dat meestal stoort, kan ik het hier wel verdragen. Het zit ingekleed tussen het fruit en een beetje vanille. En het biedt ook wat schakering.
Beter dan ik dacht!