![]() |
|
Ch. St.-Genès 1983 - Afdrukversie +- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be) +-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html) +--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html) +--- Discussie: Ch. St.-Genès 1983 (/thread-8050.html) |
Ch. St.-Genès 1983 - Rik Martens - 10-03-2026 12:19 PM In een andere thread ging het over kleinere of onbekendere wijnen die toch wonderbaarlijk de tand des tijds weerstaan hadden. Toevallig bladerde ik, om geen enkele reden, eens door onze wijncatalogus van september 1986. Naar het einde toe staan daarin een aantal dozen Chateau St.-Genès 1983 A.C. Premières Côtes de Blaye (vermoedelijk) 65% Merlot, 25% Cabernet Sauvignon, 10% Malbec - 12.5%Vol. Eigenaar zou Bernard Magrez (geweest) zijn. 's Avonds thuisgekomen en op zoek naar een passende fles voor bij het avondmaal, viel mijn oog op een fles, helemaal onderaan het rek met bordeaux. Natuurlijk, tijdens die veiling had ik zelf ook één of twee dozen van die toen nog piepjonge St.-Genès gekocht. En zoals dat dan gaat (bij mij toch), uiteindelijk krijg ik het niet over mijn hart om de allerlaatste fles te kraken. Een schaamfles als het ware, zoals het schaamstukje op de koekjesschaal. Ik koos een fles voor bij de kip, besloot om die ouwe Blaye nu maar eens op te ruimen en nam ze ook mee naar boven. Het etiket zag er na veertig jaar niet meer uit, onze kelder is zeker niet te droog, maar het niveau zat nog pal onder de kurk. En die ging er zonder brokkelen uit. De kleur was hoogglanzend, deed denken aan een (veel jongere) Gevrey-Chambertin of zo. Op het zicht gaf je dit geen 43 jaar. We weten natuurlijk dat 1983 het derde van drie opeenvolgende mooie jaren was in Bordeaux. Krachtiger, met meer zuren en tannines dan het beroemdere 1982. De neus vertoonde de te verwachten dode bladeren, het kreupelhout, wat teer en metaal, maar liet dan toch stilaan flink wat rood fruit los, rode bessen en krieken. In de mond flink wat zuren, maar toch ook nog wat rood fruit en de smaak van staal, die slechts langzaam milderde. Meestal geen liefhebber zijnde van heel oude wijnen, heb ik hier toch over de hele avond een halve fles van soldaat gemaakt. Om maar te zeggen: altijd minstens eerst ruiken en desgevallend proeven, voor je iets weggiet. Doet me eraan denken dat ik ergens nog een fles Brouilly van 1981 heb liggen. Het telefoonnummer van het antigifcentrum heb ik bij de hand 070 245 245. P.S. Op dit moment is de kleur flink richting mahonie geëvolueerd. In de geur merk ik o.m. velpon, er zijn nog krieken, maar ook kersenpit, plastic zak en as. Nog steeds niet onaangenaam. In de mond hebben de zuren het overgenomen, maar met toch nog veel krieken, meloen en kersenpit, as en aarde. Erg explosief met al dat zuur en een behoorlijke dosis alcoholwarmte. Hier nu geen halve fles meer van voor mij. Maar deze kleine Blaye is toch nog intrigerend. Op het etiket staat Propriétaire S.A. Oudinot. Dat was destijds een drankenhandel in Saint-Genès-de-Blaye. Wellicht heeft Magrez het van hen overgenomen. |