wijnliefhebbers
Arneis - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Noord-Italië (/forum-16.html)
+--- Discussie: Arneis (/thread-8095.html)

Arneis - Rik Martens - 04-07-2026 02:24 PM

Lang geleden las ik eens dat Italië op het gebied van witte wijn zeer zwak presteerde. Dat moet in de tijd geweest zijn dat goeie witte wijn alleen maar van chardonnay en sauvignon kon gemaakt worden, volgens de meerderheid van de schrijvende pers.
Pas veel later stak ik schoorvoetend mijn neus aan het Italiaanse venster en wist ik wel dat arneis bestond, maar was ik er nog niet toe gekomen om deze Noordelijke Druif eens te proeven. Het was bijna niet meer nodig, want er waren in de jaren zeventig nog maar twee producenten die er wijn van maakten.
Naast de zeshonderd-en-zoveel hectare in Piedmonte en Langhe is er intussen ook wat belangstelling vanuit d Amerikaanse Westkust en van de Aussies en de Kiwis.

In het dialect van Piëmonte zou "arneis" waardeloos spul betekenen. Historisch plaatste men de druif rondom de barolo-aanplant, zodat de vogels zich aan deze zoetere druif te goed deden en de duurdere barolo met rust zouden laten... Slechte reclame is ook reclame, dus heb ik me toch maar een paar flessen aangeschaft.

Arneis 2025
D.O.C. Langhe Arneis
DAMILANO, Barolo (CN)
13%Vol - 8Wines 15.38 euro

Oog: mooie glans, heel licht strogeel. In een kleurloze fles met een lichtgroene capsule, dat helpt ook.
Neus: wat kiezelig, vrij bescheiden met witte bes, stekelbes, limoen, pompelmoes toont hij toch wel wat karakter
Mond: behoorlijk hoog in de zuren, wat verfrissend is met de huidige helse temperaturen, de neus zet zich mooi verder in de mond, eindigend op pompelmoesvelletjesbitter.

Een mooie jonge witte wijn, Mady was zelfs redelijk enthousiast.
Gaan we de druif herkennen tussen de Verdicchio's, de Pecorino's, de Gavi's en de Soave's of de Pinot Grigio's? Misschien tussen die laatste wel...

RE: Arneis - Olivier - 05-07-2026 08:39 PM

Als je nog wat witte Italiaanders wil proeven, kan je ook eens gaan snuisteren in Sicilië. Etna Bianco geeft zeer frisse, Chablisiaanse wijnen.

Maar aangezien je getriggerd bent door slechte reclame : zeker niet proberen, het smaakt naar zeik!

RE: Arneis - Rik Martens - 06-07-2026 11:25 AM

Ooit wel eens Etna Bianco gedronken, al herinner ik er me niets meer van. Wit, ja.

Dat van die slechte reclame is en misverstand. Ik heb me tot een eind in deze eeuw afgekeerd van witte Italianen, omwille van enkele slechte reviews. Waarschijnlijk in Decanter, waarop ik destijds geabonneerd was. Intussen heb ik het tegendeel ondervonden.

Maar ik ben niet zozeer op zoek naar Italiaanse wijnen als wel naar witte wijnen met een zekeren originaliteit en/of smakelijkheid om de éne hittegolf na de andere mee door te komen. Zie ook Malagousia. Die is echt geweldig.

RE: Arneis - wvd - 06-07-2026 04:11 PM

Misschien ook de 3 van Campanië eens testen? Falanghina is wat simpeler maar er zijn zeer verfrissende exemplaren, Greco vind ik interessanter en Fiano is een topdruif.
Dat was vroeger inderdaad de insteek van de Angelsaksische pers: Italië is een rode-wijn land, maar dat is intussen nog zo geen klein beetje achterhaald....