wijnliefhebbers
Domaine Huet, AOC Vouvray - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Loire (/forum-7.html)
+--- Discussie: Domaine Huet, AOC Vouvray (/thread-960.html)


Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 13-02-2011 02:37 PM

Clos du Bourg 2007, sec

Blijkbaar eerste TN op het forum ? Ik zal als inleiding kort zijn, deze wijn is absolute wereldtop. Demeter op z'n top. Gisteren over gesproken bij Portovino, hij verkocht deze 2007 niet omdat hij zo hoog in zuren zit dat hij bang was dat hij ze niet verkocht zou krijgen. Dito het verhaal. Kocht ze paar jaren geleden bij Cave des Oblats. Gisteravond dus open getrokken en na nachtje karaf, en wat blijkt...
Neus is elegant maar niet explosief, zuren van citrus, pompelmoes en de sweetness van peren, vers gesneden rode paprika, grassigheid wat je niet vaak tegenkomt bij Chenin blanc. Zeer lang onderbouwde structuur van zuren. Prachtig en toch discreet. Floraal, mineraal...Fruit terug citrus, pompelmoes, beetje discrete restsuiker, het woordje honing is hier misplaatst volgens ons (Mrs). Enorm boeiende wijn, we zijn erg onder de indruk. Puntig, perfecte blans, rechtlijnig. Deze wijn zal een lange toekomst tegemoet gaan. Na wat research kreeg deze wijn idd 17/20 RVF en 19/20 bij Bettane. Fin apogée tot 2030. Domaine Huet MOET in ieders kelder !! 2009 is groot in de moelleux. Probeer aan premier tri 2009 (moelleux) te geraken.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Tom - 13-02-2011 09:13 PM

Mooi, mooi, mooi! Straffe TN, goe bezig!
En als je naderhand dan ook nog eens de bevestiging krijgt dat RVF de fles een 19,5 toebedeelt...

Gisteren bij Jan de Clerck van Portovino gezien dat hij momenteel de Clos du Bourg van 2009 verkoopt. Maar 2009 zal voor de droge witte wat te warm en te zonnig geweest zijn.
Bij de eerste gunstige millesime slaan we toe, Doc!
(Al hebben we met de rode Mas Jullien 2007 en de witte 2008 ook al mooi ingekocht. En die andere sublieme Loire, natuurlijk)


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 13-02-2011 11:25 PM

Van die andere sublieme Loire volgt nog een TN dacht ik ?Wink 2009 is inderdaad wat warm, voor de moelleux echter subliem. Jan prees toch z'n waar aan, misschien ééntje op de kop tikken en proeven zeker ? Vond z'n info zeer degelijk en correct. Geen commercieel gewauwel... We gaan er zeker nog eens naar toe, volgende week afspraak op de degustatie Tom ?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 14-02-2011 12:41 AM

Is idd zeer goed huis, aantal jaar geleden zes flessen Haut Lieu gekocht bij Jan en die gingen er zeer snel door. Moet er dringend nog eens passeren...


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 14-02-2011 12:42 AM

Next week Jo ?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 14-02-2011 12:44 AM

A ja t is Languedoc-degustatie... En bij Vinam ook opendeur...


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 14-02-2011 12:45 AM

Got to chose ....


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 14-02-2011 12:47 AM

Bwa, St Amandsberg-Maldegem is zo ver nie hoor... Wink


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 14-02-2011 12:55 AM

Ok, wie weet, meet in Maldegem dan !


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 14-02-2011 01:53 PM

Er was een vergissing geslopen in de kwotaties RVF en Bettane van mijn post gisteren, deze zijn nu rechtgezet. De eerstgeplaatste punten waren van de moelleux. Met excuus dus... zal in 't vervolg beter kijken, maar het enthousiasme was zo groot dat ik er zelf wel 19.5 wou aangeven, niet dus.... toch blijft het een must-have.


RE: 2008 Huët Vouvray Moelleux 1ère Trie Le Mont - TimmyR - 14-02-2011 11:51 PM

Toeval of niet, maar op onze wekelijkse Syntra les, heb ik vanavond de Moelleux 1ere Trie Le Mont 2008 geproefd. Ik noteerde volgende TN:
Schitterende helder gele wijn. 1ste neus van kweepeer, abrikoos, sinaasappelmarmelade, chutney van mango... zeer expressief. Frisse aanzet gevolgd door een medium volle body met sappig rijp geel fruit (abrikoos, ananas...) en zeer mooie zuren om weerwerk te bieden aan de subtiel aanwezige restsuiker. Wat kruidigheid (witte peper?) en levendige zuren in de lange finale. Zeer mooie balans voor deze jonge wijn die ongetwijfeld nog een lang leven beschoren is. Heerlijke wijn.
Als ik dit punten moet geven: 93.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 14-02-2011 11:52 PM

Zeer mooie TN ! Merci... Beetje restsuiker ook aanwezig in de Clos du Bourg trouwens.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 15-02-2011 12:26 AM

Goed bezig daar in Syntra! Wink


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - TimmyR - 15-02-2011 12:32 AM

(15-02-2011 12:26 AM)vinejo schreef:  Goed bezig daar in Syntra! Wink

Om dan nog maar te zwijgen over de "1998 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant", die we ook proefden vanavond! Op zo'n momenten ben ik echt blij dat ik maandagavond naar de les mag! Tongue


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 15-02-2011 12:33 AM

Hopelijk volgt er een TN, Timmy, ben zeer benieuwd.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - TimmyR - 15-02-2011 12:52 AM

(15-02-2011 12:33 AM)dr_magooo schreef:  Hopelijk volgt er een TN, Timmy, ben zeer benieuwd.

Omdat je het zo vriendelijk vraagt:
http://www.vinejo.freebb.be/thread-359-post-10893.html#pid10893

Ik vond persoonlijk de Huet de wijn van de avond, die legde iets meer complexiteit aan de dag en was echt lekker sappig: daar drink ik met plezier een fles van leeg! Tongue De Coulee daarentegen is toch meer een "specialleke": leuk om geproefd te hebben, maar zal daar niet direct mijn kelder mee volstouwen.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 15-02-2011 12:53 AM

En dan te weten dat de prijzen bij Dom. Huet heus nog meevallen , als je dat vergelijkt met een Coulée...


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Venne - 17-02-2011 11:41 PM

@ dr magoo
2009 : 1 trie Le Mont of Clos du bourg ? :-)


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 18-02-2011 12:04 AM

De Clos du Bourg krijgt 19/20 in RVF en de Le Mont 18/20, beide premier Tri, ik kan mij ook maar enkel baseren op deze quotaties. De Clos zou dus de voorkeur krijgen. Ook in Bettane krijgt Clos du Bourg premier tri 18/20. Maken de punten de wijn, of maakt de wijn de punten that's the ques ... Pas op ze zijn wel prijzig ! 2009 blijft trouwens een zeer goed millésime in zoete rayon.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Venne - 18-02-2011 12:20 AM

Prijzig? :-) goed zoeken eh:-)


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - koen - 09-09-2011 04:59 PM

Haut Lieu sec 2000: eindelijk een ouder beestje op de kop kunnen tikken. Eerst eventjes in de frigo gezet en met opzet wat te koud laten worden, frisse neus maar vrij bescheiden en in de mond heel onevenwichtig (een speciaal smaakske en vrij bitter) ... oeps komt dit wel goed? Naarmate hij warmer werd en langer open stond verbeterde alles enorm ... na zo'n 4 uur was ie mooi. Op dag twee was ie gewoon schitterend, mooie gele appel maar niet oxidatief, floraal, mineraal/ziltig. Een enorme fraicheur en afdronk die niet wou verdwijnen. Wil er nog iemand iets over bio zeggen ....? Conclusie lang laten openstaan (karaferen) en rond keldertemperatuur drinken 11-13° .... zeer blij met de aankoop een toppertje 92.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 09-09-2011 05:24 PM

Hm, ik krijg er goesting van...
(en alweer een pleidooi voor t karaferen van witte wijn)


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - 33S - 09-09-2011 05:36 PM

(09-09-2011 05:24 PM)vinejo schreef:  Hm, ik krijg er goesting van...
(en alweer een pleidooi voor t karaferen van witte wijn)

en het niet te koud drinken van witte wijn


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 10-09-2011 01:00 AM

jamjam2007 Haut Lieu is ook zo prachtig, die finesse in die puntige zuren is ongeëvenaard, maar... verlang om eens een 2000 te proeven !Slurp


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 10-11-2011 10:05 PM

Le Haut Lieu Sec, 2001

Scoorde er ééntje op ebay. Licht goudgele geëvolueerde kleur met brede waterrand. Subtiele weinig intense neus van rijp geel fruit met doorweven florale toetsen van acacia, idem na walsen, ook vleugje honing. Zijdezachte aanzet van terug rijp geel fruit en in de lengte nog wat bijkomende zuurtjes, heel fijntjes, zorgen voor mooie finesse en lange afdronk, lichtjes vettig en puntje zout op de tong (saline Wink ? ). Heel puur. Zoals dikwijls al bij Huet, verwacht hier geen geweld, altijd finesse, elegantie en rondeur.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - koen - 11-11-2011 10:08 AM

Nice ... op ebay hoe heb je dat geflikt ... heb het afgelopen jaar al een 10-tal keren op de 2001 geboden maar werd systematisch overboden ... de keren dat ik niet bood ging ie dan weer soms belachelijk weinig (voor 3 flessen gingen de toewijzingen tussen 51 en 112 of zoiets). Vandaar da ik me maar tevreden heb gesteld met de 2000 Cool


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - koen - 30-11-2011 12:32 PM

(09-09-2011 04:59 PM)koen schreef:  Haut Lieu sec 2000: eindelijk een ouder beestje op de kop kunnen tikken. Eerst eventjes in de frigo gezet en met opzet wat te koud laten worden, frisse neus maar vrij bescheiden en in de mond heel onevenwichtig (een speciaal smaakske en vrij bitter) ... oeps komt dit wel goed? Naarmate hij warmer werd en langer open stond verbeterde alles enorm ... na zo'n 4 uur was ie mooi. Op dag twee was ie gewoon schitterend, mooie gele appel maar niet oxidatief, floraal, mineraal/ziltig. Een enorme fraicheur en afdronk die niet wou verdwijnen. Wil er nog iemand iets over bio zeggen ....? Conclusie lang laten openstaan (karaferen) en rond keldertemperatuur drinken 11-13° .... zeer blij met de aankoop een toppertje 92.

Gisteren toch iets minder blij. Had er eentje 's ochtends geopend voor de tasting bij Carl ... 's avonds geproefd, een vuil neuzeke en smaakske (denk kurk, zag er ook niet echt fris meer uit, ga vanavond nog eens checken). Een tweede opengetrokken nog een kwartierke laten luchten, stop erop en de auto in ... toen ik bij Carl de kurk er terug af wou halen leek het of ik een champagne opendeed ... duidelijk nagisting. Nog een uurke gekarafeerd maar toch niet het niveau van de eerste fles een heel stukske verder geevolueerd, voor mij op 't randje (denk dat sommige medetasters daar niet 100% akkoord mee gaan zijn, maar ja ik had de frisse versie al gedronken Sad )

Doc bij deze weze gewaarschuwd.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 30-11-2011 12:54 PM

Tnx voor waarschuwing Koen, ik proefde zondag een Huet Brut (echt dan) VV 2002, zeer mooi geslaagd ! Te krijgen bij Portovino...
'k Zal dus niet te lang wachten voor de 2000 open te doen, ik laat iets weten :-)


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - koen - 30-11-2011 03:35 PM

Heb gelezen dat de oude Sancerres van Cotat 2 tot drie dagen karaf nodig hebben ... misschien hier ook het geval.. [/align]


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Dave - 30-11-2011 03:55 PM

(30-11-2011 12:32 PM)koen schreef:  
(09-09-2011 04:59 PM)koen schreef:  Haut Lieu sec 2000: eindelijk een ouder beestje op de kop kunnen tikken. Eerst eventjes in de frigo gezet en met opzet wat te koud laten worden, frisse neus maar vrij bescheiden en in de mond heel onevenwichtig (een speciaal smaakske en vrij bitter) ... oeps komt dit wel goed? Naarmate hij warmer werd en langer open stond verbeterde alles enorm ... na zo'n 4 uur was ie mooi. Op dag twee was ie gewoon schitterend, mooie gele appel maar niet oxidatief, floraal, mineraal/ziltig. Een enorme fraicheur en afdronk die niet wou verdwijnen. Wil er nog iemand iets over bio zeggen ....? Conclusie lang laten openstaan (karaferen) en rond keldertemperatuur drinken 11-13° .... zeer blij met de aankoop een toppertje 92.

Gisteren toch iets minder blij. Had er eentje 's ochtends geopend voor de tasting bij Carl ... 's avonds geproefd, een vuil neuzeke en smaakske (denk kurk, zag er ook niet echt fris meer uit, ga vanavond nog eens checken). Een tweede opengetrokken nog een kwartierke laten luchten, stop erop en de auto in ... toen ik bij Carl de kurk er terug af wou halen leek het of ik een champagne opendeed ... duidelijk nagisting. Nog een uurke gekarafeerd maar toch niet het niveau van de eerste fles een heel stukske verder geevolueerd, voor mij op 't randje (denk dat sommige medetasters daar niet 100% akkoord mee gaan zijn, maar ja ik had de frisse versie al gedronken Sad )

Doc bij deze weze gewaarschuwd.

Die proeverij bij Carl, wat dat die met de Petrus ? ;-))))


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 30-11-2011 04:25 PM

(30-11-2011 03:35 PM)koen schreef:  Heb gelezen dat de oude Sancerres van Cotat 2 tot drie dagen karaf nodig hebben ... misschien hier ook het geval.. [/align]

Misschien toch wel beetje.... Smile
http://www.youtube.com/watch?v=oj20LKdg8-8


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - koen - 30-11-2011 04:41 PM

Hoop doet leven ... de steun van mijn forumvrienden een beetje minder Sad


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 30-11-2011 05:16 PM

(30-11-2011 04:41 PM)koen schreef:  Hoop doet leven ... de steun van mijn forumvrienden een beetje minder Sad

't liedje was bedoeld als steun Koen ! toch schoon...Cool


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - koen - 02-12-2011 12:02 PM

't Heeft toch een beetje gewerkt, het vuil neuzeke was er op dag 2 uit en op dag 3 zat alles nog beter op zijn plaats. Niet het wauwgevoel van mijn eerste fles maar beter dan op de tasting bij Carl. Vreemd 85


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - koen - 16-12-2011 03:49 PM

(30-11-2011 12:54 PM)dr_magooo schreef:  Tnx voor waarschuwing Koen, ik proefde zondag een Huet Brut (echt dan) VV 2002, zeer mooi geslaagd ! Te krijgen bij Portovino...
'k Zal dus niet te lang wachten voor de 2000 open te doen, ik laat iets weten :-)
Ook gedronken bij Syntra en enkele interessante weetjes bij deze fles ... gene mousseux dus maar ne pétillant ... normaal dus minder bubbels(persoonlijk tijdens het proeven niks van gemerkt). In plaats van ne liqueur de tirage voegen ze er ne moelleux Première Trie aan toe om de gisting in de fles verder te laten zetten, zodoende blijft het pure chenin karakter bewaard. Persoonlijk vond ik dit niet slecht maar ook geen wauw ... heb liever een fris jong dingske uit de zelfde streek Cool


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 16-12-2011 05:16 PM

Aldus schreef Jan De Clercq over de Pétillant 02 Huet

De Pétillant 2002 van Huet stond al eens in een nieuwsbrief van juni 2007. We schreven toen het volgende : “De Chenin druif met zijn frisse zuren leent zich goed tot het maken van een mousserende wijn. De meeste Crémant de Loire en Saumur bevatten veel Chenin en de kleinere AOC Montlouis en Vouvray bestaan uit 100 % Chenin. De Méthode Traditionnelle (vroeger Méthode Champenoise genoemd) zorgt voor een fijne kwaliteit, zeker als men het geduld heeft de wijnen een tijdje in contact te laten met de fijne droesem. Het wettelijke minimum is 9 maand contact maar bij de betere cuvées kan dat oplopen tot 24 of 36 maand (zoals de fijnste Champagnes).Een specialiteit van Vouvray en Montlouis is de zogenaamde ‘Pétillant’. Men voegt voor de tweede gisting wat minder suiker toe en je krijgt dan ook duidelijk minder koolzuurgas. De druk in de fles ligt bij een pétillant op 2,5 bar terwijl dat bij een ‘klassieke’ mousseux rond de 5,5 bar draait. Een pétillant heeft dus wat minder bubbels en geeft de smaak van de wijn iets meer ruimte om zich te ontplooien. Deze stijl bestond ook in de Champagne streek (met 3,5 tot 4 bar druk) en werd vaak ‘crémant’ genoemd. Zo had je bvb de ‘Crémant de Cramant’ van het huis Mumm. Gezien de mogelijke verwarring met de benaming Crémant uit andere streken werd onder Europese druk deze benaming in de Champagne verboden. De stijl bestaat wel nog altijd (Mumm de Cramant, Lilbert Perle,…) maar is heel zeldzaam geworden.Voor de mousserende wijnen van Vouvray en Montlouis koos men meestal de zuurste (en kleinste) jaren. Wat zelfs niet meer voor een ‘sec’ kon dienen werd dan als basiswijn aangewend voor ‘mousseux’. Bij Huet ligt de focus nu zodanig op kwaliteit en precisie dat ook in de ‘Pétillant’ enkel topmateriaal wordt gebruikt en dat ook hier de indringende mineraliteit en loepzuiverheid van een topchenin doorschijnt..” Het is zeker niet onze gewoonte om dezelfde wijn na vier jaar opnieuw als ‘ontdekking’ naar voor te schuiven. Vooraleer u ons van gemakzucht beschuldigt moeten we nuanceren dat het inderdaad om identiek dezelfde wijn gaat maar die toch WEZENLIJK verschillend is. Een paradox ? Nee, maar wel een heel mooi bewijs dat enkele jaren extra veroudering op de fijne droesem een wereld van verschil kan maken. Bij Huet vonden ze de kwaliteit van hun 2002 zo uitzonderlijk dat ze besloten om een grote hoeveelheid flessen verder te laten rijpen op de fijne droesem en ze dan later uit te brengen als een ‘Réserve’. Qua smaak is er namelijk een groot verschil tussen een fles die gedégorgeerd (droesem verwijderen) wordt en die in uw kelder vier jaar rijpt en een fles die op zijn droesem blijft zitten en pas later (in dit geval na 9 jaar !) word gedégorgeerd. Zolang de wijn op die voedingsbodem zit van dode gistcellen blijft hij enerzijds een grotere frisheid bewaren maar tegelijk verrijkt de wijn zich enorm en krijgt hij meer textuur, diepte en complexiteit . Net zoals in de Champagne streek doet men dat wel enkel met de beste cuvées en in de allerbeste jaren. Ook onze conclusie van toen blijft geldig : “ De ragfijne zuren van het jaar geven deze Pétillant een vibrerende frisheid terwijl de discrete mousse zorgt voor een romige textuur die de onderliggende mineraliteit perfect ondersteund. Een gedroomde aperitief die de klasse van een prachtige witte wijn combineert met het feestelijke en opwekkende van een geraffineerde mousserende wijn “ De extra jaren rijping zorgen voor een zinnenstrelende rijkheid, opgesmukt met een luxueus parelsnoer van bubbels, die de smaakpapillen van bij de eerste slok beroert en nooit meer lijkt los te laten …


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 28-12-2011 02:29 AM

Haut Lieu sec 2000

Koen had gelijk , enkele uren karaf doen deugd.
Bij eerste neuscontact moest ik denken aan een Coulée van Joly, Jo trouwens ook. Bioneusje, herkenbaar (beetje "stinkiewinkie" onmiddellijk na schenken). Verder bloesems van acacia, appeltjes, koekebrood, mineraal.
Pompelmoes-zuurtjes die het geheel mee trekken tot in een lange finale waar nog wat hazelnootjes te vinden waren, beetje oxidatief.
Chenin Blanc kan zure keet schoppen. Maar hier toch zeer aangenaam na een paar slokjes.
De Haut-Lieu 2007 daarentegen zit enorm hoog in zuren, zal enkele jaren nodig hebben om z'n evenwicht te vinden maar voor mij rasechte CB met heel veel karakter in dat millésime.
Over "evenwicht" gesproken, we hadden er een boompje over dat misschien een aparte topic verdient.
In elke Loire kelder ligt Huet, no more no less !


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 28-12-2011 01:23 PM

Ik noteerde honing, rijpe appel, bloesem.
Getoaste toets in de mond, pompelmoes, en vooral een steekspel van zuren en moelleux waarbij je het ene moment denkt aan een onevenwicht, terwijl je een slok later een complexe harmonie ontwaart.
Nootjes in de mooie afdronk.

Een bijzonder, bizarre, maar vooral boeiende wijn!


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Bart H - 15-01-2012 09:39 PM

In mei-juni ieder jaar doen ze bij Huet 2 of 3 weekends een proeverij. Ben daar al 3 jaar op rij naar toe geweest; is enorm de moeite, een 40-50 tal wijnen te proeven in zelfbediening tot en met de cuvée Constance toe + een Brueghelbuffet om vingers bij af te likken om weer bij te komen.
Maak er een ééndagstochtje van naar Layon, dan Saumur en vandaar naar Huet, indien nog tijd via de Vendomois terug.
1400 km, 4-8 boeren, een 60-90 tal wijnen, in één dag op en af.
Crazy about wine...........

Dit jaar terug, indien interesse laat maar weten, 3 plaatsen vrij in (firma)wagen, alleen de péage te betalen...


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 15-01-2012 09:55 PM

Mooi aanbod, ik voel alvast de kriebels ...benieuwd welke domeinen je dan nog aandoet ? Datum ?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Venne - 15-01-2012 10:34 PM

nog 3 plaatsen vrij? En waar ga je dan de wijn steken? :-)


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 15-01-2012 10:36 PM

(15-01-2012 10:34 PM)Venne schreef:  nog 3 plaatsen vrij? En waar ga je dan de wijn steken? :-)

Hoe ? Ga jij dan niet mee ?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Bart H - 15-01-2012 10:39 PM

mondeo break, Venne mag in de koffer, wijn op de achterbank
jamjamSlurp


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Venne - 20-01-2012 12:14 AM

meestal is toch achterbank EN koffer nodig voor de wijn:-)
Koffer ?..Héél struiwes


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 23-10-2012 09:18 PM

Clos du Bourg, 2007

Exotisch, acaciahoning, heel fijne eindeloze zuurtjes maar toch "vettig". Dit is gewoon prachtig. Gaat nog een heel lange toekomst tegemoet, met een dik surplus aan complexiteit. 91


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Bart H - 23-10-2012 09:56 PM

Vrijdag le haut lieu sec 2002 geproefd: honing, boenwas, kweepeer en mineralen in de neus. Mon heel vol en vettig, zeer frisse zuren bewaarden het evenwicht met een licht perceptibele zoetheid (5-7 g/l). Impressie van een nog jonge wijn ( max 3-4 j oud) en met een nog gouden toekomst.
Eveneens Vodanis 2003 sec geproefd, heel andere wijn: zeer fis voor een 2003 maar met minder diepte en complexiteit


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 23-10-2012 11:56 PM

(23-10-2012 09:56 PM)Bart H schreef:  Vrijdag le haut lieu sec 2002 geproefd: honing, boenwas, kweepeer en mineralen in de neus. Mon heel vol en vettig, zeer frisse zuren bewaarden het evenwicht met een licht perceptibele zoetheid (5-7 g/l). Impressie van een nog jonge wijn ( max 3-4 j oud) en met een nog gouden toekomst.
Eveneens Vodanis 2003 sec geproefd, heel andere wijn: zeer fis voor een 2003 maar met minder diepte en complexiteit

2003 dan toch patte du millésime ? Vorig jaar zelfde fles geproefd, Bart. Beviel me toen ook uitstekend. Ik vermoed zelfs dat ik er nog ééntje liggen heb. Ga moeten graven. Die zuurtjes zijn toch wel typerend blijkbaar ...blijft de uitnodiging van hierboven staand ?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - doc - 19-07-2013 12:15 AM

Pétillant 2002

Vanavond bij wijze van apero, maar bleek eigenlijk volledig verkeerd, nog 's dit wijntje geproefd. Zo complex geworden, strogeel, wat honingtoetsen, geel rijp fruit, fraîcheur, sprankelend. Eigenlijk meer een stand alond sparkling wine...Te complex om als apero te dienen. En 't was het laatste flesje. Prijscategorie Champagne maar zeker de ervaring waard.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - nco - 02-04-2014 10:48 AM

Le Haut-Lieu Sec 2011

Om maar met de deur in huis te vallen: één van de beste witte wijnen die ik recent dronk. Ik vond dit echt geweldig lekker, prachtig samenspel van fruit, florale accenten, zuurtjes, etc etc... Zeer complex, zeer lang, genieten!


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 02-04-2014 01:00 PM

(02-04-2014 10:48 AM)nco schreef:  Le Haut-Lieu Sec 2011

Om maar met de deur in huis te vallen: één van de beste witte wijnen die ik recent dronk. Ik vond dit echt geweldig lekker, prachtig samenspel van fruit, florale accenten, zuurtjes, etc etc... Zeer complex, zeer lang, genieten!

Heb daar ook zeer goede herinneringen aan, Portovino verkoopt die.
Btw, Nico, al die Loirewijnen in de les gedronken? In dat geval heb je chance met je lesgever, hij schenkt topflesjes Slurp


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - nco - 02-04-2014 01:51 PM

(02-04-2014 01:00 PM)vinejo schreef:  
(02-04-2014 10:48 AM)nco schreef:  Le Haut-Lieu Sec 2011

Om maar met de deur in huis te vallen: één van de beste witte wijnen die ik recent dronk. Ik vond dit echt geweldig lekker, prachtig samenspel van fruit, florale accenten, zuurtjes, etc etc... Zeer complex, zeer lang, genieten!

Heb daar ook zeer goede herinneringen aan, Portovino verkoopt die.
Btw, Nico, al die Loirewijnen in de les gedronken? In dat geval heb je chance met je lesgever, hij schenkt topflesjes Slurp

Nope, in de wijnclub (Muscadet-Chenin Blanc -CF avond), maar was idd een zeer aangename verrassing om al die bejubelde Loire flessen van het forum te zien passerenSmile


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 02-04-2014 02:09 PM

(02-04-2014 01:51 PM)nco schreef:  
(02-04-2014 01:00 PM)vinejo schreef:  
(02-04-2014 10:48 AM)nco schreef:  Le Haut-Lieu Sec 2011

Om maar met de deur in huis te vallen: één van de beste witte wijnen die ik recent dronk. Ik vond dit echt geweldig lekker, prachtig samenspel van fruit, florale accenten, zuurtjes, etc etc... Zeer complex, zeer lang, genieten!

Heb daar ook zeer goede herinneringen aan, Portovino verkoopt die.
Btw, Nico, al die Loirewijnen in de les gedronken? In dat geval heb je chance met je lesgever, hij schenkt topflesjes Slurp

Nope, in de wijnclub (Muscadet-Chenin Blanc -CF avond), maar was idd een zeer aangename verrassing om al die bejubelde Loire flessen van het forum te zien passerenSmile

Aha, leve FC de Wijnclub! ( t Was te mooi om waar te zijn ;-) )


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - nco - 02-04-2014 02:31 PM

(02-04-2014 02:09 PM)vinejo schreef:  Aha, leve FC de Wijnclub! ( t Was te mooi om waar te zijn ;-) )

Geen les meer aan het volgen trouwens, hou het bij praktiserend proeven Rolleyes


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - koen - 02-04-2014 03:06 PM

(02-04-2014 01:51 PM)nco schreef:  Nope, in de wijnclub (Muscadet-Chenin Blanc -CF avond), maar was idd een zeer aangename verrassing om al die bejubelde Loire flessen van het forum te zien passerenSmile

Ben ik verkeerd maar ik heb nog geen TN met Muscadet zien passeren?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - nco - 02-04-2014 03:21 PM

(02-04-2014 03:06 PM)koen schreef:  
(02-04-2014 01:51 PM)nco schreef:  Nope, in de wijnclub (Muscadet-Chenin Blanc -CF avond), maar was idd een zeer aangename verrassing om al die bejubelde Loire flessen van het forum te zien passerenSmile

Ben ik verkeerd maar ik heb nog geen TN met Muscadet zien passeren?

Had nog niet alles gepost, ondertussen wel Smile


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 08-08-2015 11:14 AM

Begin juli bezochten we dit toonaangevende domein in Vouvray.
Het domein beslaat 30 ha en bestaat sedert 1979.
De kelders bestaan reeds sedert de 12de eeuw, toen ze werden uitgegraven voor de bouw van de kastelen.
Volgens keldermeester Jean Bernard Berthomé is er nooit enige herbicide gebruikt, vandaag werkt men zelfs biodynamisch.
Men koopt wel de preparaten (zoals vele domeinen die biodynamisch werken) maar verwerkt die dan zelf in een "dynamiseur" van 600 liter om vervolgens druppelsgewijs de wijngaarden te besproeien.
De ondergrond is klei -kalk (de beroemde tufsteen), klei silex of pure klei (cuvee Haut Lieu). JB zei ons dat chenin blanc de klei "zoekt".
plukken doet men begin oktober telkens in verschillende tries, afhankelijk van perceel en rijpheid van de druiven. De laatste jaren was er telkens geen botritys (wel zoete wijnen door passerilage).
De wijnen gisten in demi-muids vaten van 600 liter, ze ondergaan nooit een malo-lactische gisting. De chenin heeft namelijk zijn mooie zuurtjes nodig.
De (half)zoete wijnen bekomt men door afkoelen en filteren alvorens te bottelen.
Men maakt ook schuimwijnen die tot drie jaar sur lie blijven liggen.
De remuage gebeurt nog manueel (1 x per dag gedurende 20 dagen), men zou de 12duizend flessen kunnen draaien op twee uur tijd.
We dronken de petillant (slechts 2,5 bar) en waren zeer aangenaam verrast.
De haut Lieu 2014 had mooi fris fruit, wel 5 gram restsuiker.
Clos du Bourg was breed en zacht openbloeiend, had wel wat meer alcohol. Le Mont onderscheidde zich in een langere afdronk.
De halfzoete Clos Du Bourg (20 g restsuiker) leek discreet en zeer zuiver in de mond, helemaal niet overdreven zoet.
Vorige drie wijnen scoorde ik allen 92.
De Haut lieu 2008 rook naar asperges en had mooie zuurtjes.
We kregen nog een zoete 2007 (cuvee niet genoteerd) die schitterend was, met een vleugje botritys. 93
Een heel mooi en interessant bezoek, heel vriendelijk ontvangen (ondanks de rare berichten, zie topic Bezoek Loire 2015), mooie degustatie (terwijl wij werden rongeleid en verschillende cuvees te proeven kregen werden de gewone passanten in de winkel vergast op een mini proeverij van 3 cuvees. Steeds je bezoek aankondigen dus!

Op de blog staan een aantal foto s EN... de reden waarom we dit domein EXTRA dankbaar zijn.. :
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2015/08/08/domaine-huet-juli-2015.html


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Venne - 08-08-2015 01:24 PM

aah, hier is het se :-)
Das nog eens ne service van Huet , vooral 2014 gekocht dan?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 07-02-2016 04:22 PM

Huet Le Mont 2014

Te jong wellicht, in de neus hadden we eerder de vinificatie dan de druif (blind onmiddellijk als natuurlijke wijn herkend). Heel fruitig.
In de mond veel materie, nu al heel mooi geschakeerd maar toch te jong om al ten volle van te genieten-
89++


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Venne - 08-02-2016 09:37 PM

Das jong ja, Huet is voor de langen trein denk ik:-)
Maar bij Huet heb ik nog niet direct gedacht aan natuurlijke wijnen? Maar laatst geproefde wijnen waren 2010 dus kan intussen wel andere stijl geworden zijn?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Kupers - 08-02-2016 10:07 PM

Ze werken biodynamisch, zowel in de wijngaard (terug erkend in 2011) als in de kelder, voornamelijk onder impuls na de management switch. Vorige week proefde ik de petnat 2010, zeer vineus in karakter. Hij werd ook geschonken uit karaf wat eigenlijk niets afdeed aan de bubbels of frisheid maar hem wel beter opende in de neus, kwam in eerste instantie zelfs een beetje reductief over. Belachelijk mooie wijn voor een zeer schappelijke prijs (34 euro op restaurant)


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Kupers - 20-05-2016 06:07 PM

Vandaag had een collega voor zijn verjaardagsdrink een paar flessen Le Mont Premier Trie 2009 opengedaan, wat een wijn! Mirabellen en bloesem in de neus met een heel rokerige mineraliteit die na een tijdje opdook. Heel breed in de mond, diepte zonder zoetheid, echt de energie die je vindt in goede chenin blanc, punchy maar vederlicht, gewoon top!


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Kris - 30-06-2016 09:29 PM

(20-05-2016 06:07 PM)Kupers schreef:  Vandaag had een collega voor zijn verjaardagsdrink een paar flessen Le Mont Premier Trie 2009 opengedaan, wat een wijn! Mirabellen en bloesem in de neus met een heel rokerige mineraliteit die na een tijdje opdook. Heel breed in de mond, diepte zonder zoetheid, echt de energie die je vindt in goede chenin blanc, punchy maar vederlicht, gewoon top!

Een paar flessen?!? man man, waarom heb ik zo gene collega...


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Kris - 30-10-2016 09:52 AM

Le Haut Lieu 2011. Floraal, gist, wit fruit en zuurtjes die rieslinggewijs knetteren in de neus. Complex, krachtig en lang. Prachtige wijn! Ik denk niet dat chenin nog beter kan....


RE: Domaine Huet, Clos du Bourg première tri - vinejo - 20-11-2016 11:51 AM

Gisteren de Clos du Bourg premiere tri mogen proeven. We vonden dit allen een sublieme wijn. Aardbei (jawel!) in de neus, naast exotisch fruit en acacia. In de mond een subliem spel tussen zuur en zoet, geen spoor van plakkerige ressuiker. Verfrissend zelfs.
Van het allerbeste dat ik al dronk in zoet.
Gekocht op t domein, Gerten dacht dat hij 22 euro had betaald. Ik begreep niet waarom ik van deze cuvée niks had meegebracht.
Net even gecheckt bij Portovino, prijs is 48 euro. Ik vermoed dus dat Gerten zich vergist heeft, maar wij vonden dat niet erg. Big Grin

(Jaargang post ik later, niet genoteerd)


RE: Domaine Huet, Clos du Bourg première tri - FRANCISPICCART - 20-11-2016 05:36 PM

(20-11-2016 11:51 AM)vinejo schreef:  Gisteren de Clos du Bourg premiere tri mogen proeven. We vonden dit allen een sublieme wijn. Aardbei (jawel!) in de neus, naast exotisch fruit en acacia. In de mond een subliem spel tussen zuur en zoet, geen spoor van plakkerige ressuiker. Verfrissend zelfs.
Van het allerbeste dat ik al dronk in zoet.
Gekocht op t domein, Gerten dacht dat hij 22 euro had betaald. Ik begreep niet waarom ik van deze cuvée niks had meegebracht.
Net even gecheckt bij Portovino, prijs is 48 euro. Ik vermoed dus dat Gerten zich vergist heeft, maar wij vonden dat niet erg. Big Grin

(Jaargang post ik later, niet genoteerd)

Schitterend zo een mooie zoete Vouvray met die onberispelijke zuren! Gisteren toevallig in Luik geweest bij TG Vins waar Philippe Foreau van Clos Naudin aanwezig was. Dus ook een aantal Vouvrays geproefd die redelijk de moeite waren. Bij Foureau is er naast de Vouvray Moelleux ook een Moelleux Réserve met een aanzienlijk prijsverschil. Bij Huet is er ook al een Moelleux aan de prijs die Gerten dacht. Maar de Première Tri is wel een soort SGN. Misschien verwisselt hij de twee wijnen.
Buiten Foreau waren in Luik ook Clape (Cornas), Philippe Alliet, Zind-Humbrecht en Oratoire Saint-Martin van de partij. Mooie degustatie.


RE: Domaine Huet, Clos du Bourg première tri - vinejo - 20-11-2016 07:26 PM

(20-11-2016 05:36 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(20-11-2016 11:51 AM)vinejo schreef:  Gisteren de Clos du Bourg premiere tri mogen proeven. We vonden dit allen een sublieme wijn. Aardbei (jawel!) in de neus, naast exotisch fruit en acacia. In de mond een subliem spel tussen zuur en zoet, geen spoor van plakkerige ressuiker. Verfrissend zelfs.
Van het allerbeste dat ik al dronk in zoet.
Gekocht op t domein, Gerten dacht dat hij 22 euro had betaald. Ik begreep niet waarom ik van deze cuvée niks had meegebracht.
Net even gecheckt bij Portovino, prijs is 48 euro. Ik vermoed dus dat Gerten zich vergist heeft, maar wij vonden dat niet erg. Big Grin

(Jaargang post ik later, niet genoteerd)

Schitterend zo een mooie zoete Vouvray met die onberispelijke zuren! Gisteren toevallig in Luik geweest bij TG Vins waar Philippe Foreau van Clos Naudin aanwezig was. Dus ook een aantal Vouvrays geproefd die redelijk de moeite waren. Bij Foureau is er naast de Vouvray Moelleux ook een Moelleux Réserve met een aanzienlijk prijsverschil. Bij Huet is er ook al een Moelleux aan de prijs die Gerten dacht. Maar de Première Tri is wel een soort SGN. Misschien verwisselt hij de twee wijnen.
Buiten Foreau waren in Luik ook Clape (Cornas), Philippe Alliet, Zind-Humbrecht en Oratoire Saint-Martin van de partij. Mooie degustatie.

watte
Mooie degustatie indeed...!
Stond Alliet er met al zijn 2014s?
En kon je de Cornas van Clape zomaar proeven..?

(denk idd dat Gerten de twee cuvees kocht en zich van prijs vergiste)


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Fre - 20-11-2016 07:32 PM

Miljaarde. Weeral aan de verkeerde kant van het land.


RE: Domaine Huet, Clos du Bourg première tri - FRANCISPICCART - 20-11-2016 08:35 PM

(20-11-2016 07:26 PM)vinejo schreef:  
(20-11-2016 05:36 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(20-11-2016 11:51 AM)vinejo schreef:  Gisteren de Clos du Bourg premiere tri mogen proeven. We vonden dit allen een sublieme wijn. Aardbei (jawel!) in de neus, naast exotisch fruit en acacia. In de mond een subliem spel tussen zuur en zoet, geen spoor van plakkerige ressuiker. Verfrissend zelfs.
Van het allerbeste dat ik al dronk in zoet.
Gekocht op t domein, Gerten dacht dat hij 22 euro had betaald. Ik begreep niet waarom ik van deze cuvée niks had meegebracht.
Net even gecheckt bij Portovino, prijs is 48 euro. Ik vermoed dus dat Gerten zich vergist heeft, maar wij vonden dat niet erg. Big Grin

(Jaargang post ik later, niet genoteerd)

Schitterend zo een mooie zoete Vouvray met die onberispelijke zuren! Gisteren toevallig in Luik geweest bij TG Vins waar Philippe Foreau van Clos Naudin aanwezig was. Dus ook een aantal Vouvrays geproefd die redelijk de moeite waren. Bij Foureau is er naast de Vouvray Moelleux ook een Moelleux Réserve met een aanzienlijk prijsverschil. Bij Huet is er ook al een Moelleux aan de prijs die Gerten dacht. Maar de Première Tri is wel een soort SGN. Misschien verwisselt hij de twee wijnen.
Buiten Foreau waren in Luik ook Clape (Cornas), Philippe Alliet, Zind-Humbrecht en Oratoire Saint-Martin van de partij. Mooie degustatie.

watte
Mooie degustatie indeed...!
Stond Alliet er met al zijn 2014s?
En kon je de Cornas van Clape zomaar proeven..?

(denk idd dat Gerten de twee cuvees kocht en zich van prijs vergiste)

Alliet was daar met zijn Chinon 2015, VV en Huisserie 2014 en Noiré 2013.
Clape en zijn echtgenote waren daar met hun Côtes du Rhône 15, Renaissance 14 en Cornas 14. Je kan daar idd. die kleppers allemaal proeven, de wijnboeren vullen zelf de glazen.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Gerten - 20-11-2016 09:03 PM

Het was inderdaad geen 22 maar 38 euro en de jaargang betreft 2008


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Kupers - 17-03-2017 09:04 AM

Onlangs slaagde ik er in om via een collega een paar flessen oude Huet-wijnen op de kop te tikken (lang genoeg zagen om eens door zijn collectie te gaan helpt). De eerste fles is reeds gesneuveld, en was memorabel genoeg om er een artikel aan te wijden.

https://thewineanalyst.org/2017/03/06/2017-week-4-domaine-huet-clos-de-bourg-demi-sec-2001/

Chenin kan soms toch zo geweldig frustrerend zijn. In het verleden had ik drie flessen van Mosse die na een dag in de koelkast compleet geoxideerd waren, en nu heb ik een fles die het zonder problemen een week uithoudt en er enkel beter op lijkt te worden. Heel straf, zeker gezien deze ook nog restsuiker bevat en maar met mate gesulfiteerd werd blijkbaar. Ik heb hier al met verschillende wijnboeren over gepraat, maar zoals steeds in de wijnwereld is het niet zo eenvoudig, frusterend maar ongemeen boeiend tegelijkertijd!


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Venne - 18-03-2017 05:06 PM

Tijdje geleden bij CSP een Haut Lieu 89 gedronken.
Geweldige nectar , geen botrytis , champignons , complex en nog steeds zo jong. Ik blijf van mijn Huet's die in de kelder liggen.

Mosse gebruikt beperkt sulfiet hoor, sommige cuvee's / flessen kunnen idd wat bruiner worden na wat tijd open. Maar in de mond proef ik toch geen erge oxidatie dan?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Kupers - 25-03-2017 02:21 PM

Het was gewoon spijtig en vooral frappant dat het niet met een enkele fles gebeurde of een enkele cuvee, maar met maar liefst drie. Ofwel hebben ze slecht gelegen bij Melotte, wat ik betwijfel, ofwel is het ongelofelijke pech. Soit, ik zal nog wel eens iets bestellen op restaurant als ik het op de kaart zie, maar om in de kelder te leggen met het risico van het over enkele dagen te moeten drinken, toch maar even niet.

Mijn post hierrover vorig jaar:
http://www.vinejo.freebb.be/thread-190-post-63555.html#pid63555


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 07-05-2017 09:50 PM

Gisteren bij de hapjes dronken we een Huet Vouvray Petillant 2010.
Heerlijke, crispy bubbel met mooie minerale en lichtvoetige fruittoets.
Voor mij Champagne niveau (wel lichter maar dat vind ik een voordeel als het over een aperitief gaat), nochtans herkende Olivier hier de chenin in.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - FRANCISPICCART - 07-05-2017 10:56 PM

(07-05-2017 09:50 PM)vinejo schreef:  Gisteren bij de hapjes dronken we een Huet Vouvray Petillant 2010.
Heerlijke, crispy bubbel met mooie minerale en lichtvoetige fruittoets.
Voor mij Champagne niveau (wel lichter maar dat vind ik een voordeel als het over een aperitief gaat), nochtans herkende Olivier hier de chenin in.

Waarschijnlijk minstens van het niveau van de Vouvray Brut van Clos Naudin zo te lezen. Inderdaad zeker niet slecht maar dan ook een prijskaartje dat aanleunt bij Champagne niveau.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Olivier - 08-05-2017 07:17 AM

(07-05-2017 09:50 PM)vinejo schreef:  Gisteren bij de hapjes dronken we een Huet Vouvray Petillant 2010.
Heerlijke, crispy bubbel met mooie minerale en lichtvoetige fruittoets.
Voor mij Champagne niveau (wel lichter maar dat vind ik een voordeel als het over een aperitief gaat), nochtans herkende Olivier hier de chenin in.

Was zeer fijn en elegant, met een zachte pareling. De neus had inderdaad minder die toast of briochetoetsen van champagne, maar zat wel op hetzelfde niveau qua finesse. Perfect aperitief!


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - vinejo - 08-05-2017 08:30 AM

(07-05-2017 10:56 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(07-05-2017 09:50 PM)vinejo schreef:  Gisteren bij de hapjes dronken we een Huet Vouvray Petillant 2010.
Heerlijke, crispy bubbel met mooie minerale en lichtvoetige fruittoets.
Voor mij Champagne niveau (wel lichter maar dat vind ik een voordeel als het over een aperitief gaat), nochtans herkende Olivier hier de chenin in.

Waarschijnlijk minstens van het niveau van de Vouvray Brut van Clos Naudin zo te lezen. Inderdaad zeker niet slecht maar dan ook een prijskaartje dat aanleunt bij Champagne niveau.

Inderdaad, ik dacht een 18 euro op domein.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - PvdW - 28-10-2017 04:14 PM

“Paul, ik denk dat ik iets doms gedaan heb.”
Bram, een van mijn klanten, was lichtjes in paniek toen hij me belde.
“Een kameraad van mij maakt azijn en ik heb hem gisteren twaalf flessen oude witte wijn meegegeven. Maar nu zoek ik die flessen op en ze lijken me misschien toch nog wel iets waard.”
Het ging om Clos du Bourg 1983, een Vouvray demi-sec van Huet…
“Euh, ik zou ons gesprek NU beëindigen en uw vriend ONMIDDELLIJK bellen met de melding dat hij DIRECT moet stoppen met azijn maken”, raadde ik Bram aan. “Ik ben niet zeker dat de flessen na 35 jaar nog OK zullen zijn, maar met Huet weet je nooit…”
Twee dagen later bleek dat mijn oproep effect gehad had, want Bram stond met een fles Clos de Bourg aan mijn deur. “Voor u, een cadeautje.”
Enkele dagen geleden opende ik de fles.
De kurk was volledig doordrongen en verstorven, brak trouwens ook af. Het kleur deed ook weinig goed vermoeden: de wijn was bijna bruin.
Maar aroma en smaak: wow!
Na bijna 35 jaar was deze (witte!) wijn absoluut nog niet kapot. Uit het glas kwam een fantastisch aroma van noten, gekonfijt fruit en een tikje boenwas. In de mond was de zoetheid volledig verdwenen. Het leek wel alsof de restsuiker omgezet was naar een bijna smeerbare moelleux die ervoor zorgde dat de wijn na al die jaren nog steeds heel veel body en dikte had. Na die heerlijk zalvende intro kwamen schitterend fijne zuren.
Twee dagen hebben we aan de fles gedronken en op dag twee was de Vouvray nog steeds heel genietbaar.
Misschien net iets te jong gedronken Wink


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - wvd - 29-10-2017 12:43 PM

Het is inderdaad onwaarschijnlijk hoe goed wijnen van Chénin ontwikkelen. En dit is dan "maar" een demi-sec! Ooit een 1976 moelleux gedronken en die was ook fabuleus. Prachtig domein, jammer dat ik die nooit "en masse" heb ingeslagen.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Venne - 01-11-2017 03:06 PM

Tijdje geleden op CSP degustatie Haut Lieu Moelleux 89 gedronken , piepjong en een witte topwijn.


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - TheWineVet - 06-07-2018 06:15 PM

Le Mont sec 2016: net geopend om straks de vlucht van de Kanaries te bewonderen: ontroerend mooi, dit is boenk erop! Deze geeft mij het aaarrgh-gevoel dat ik een tijdje geleden had met de Le Clos van Chapoutier. Zoooooooooooooolekkkkkkkkkkkkkeer


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - redacteur - 08-08-2021 01:04 PM

(06-08-2021 09:34 AM)redacteur schreef:  Gisteren op restaurant in Tours Le Mont '17 van domaine Huet gedronken. Dit valt misschien onder peutermoord, maar deze topchenin kwam al heel mooi voor de dag. Gekonfijte citroen, wit steenfruit, acacia, honing. Mooi filmend met een lange afdronk. En aan €41, tja, no brainer Big Grin

Daarnet dan maar een bezoek geregeld aan het domein om 11 uur ... Wink

Eergisterenmorgen de auto ingestapt richting Vouvray. Hartelijk ontvangen op het domein. Bij het horen dat we Belgen waren, kwam het WK voetbal meteen ter sprake, tiens... Big Grin

Een mooie degustatieruimte grenst aan de kelders, waar we begonnen met een rondleiding. Vinificatie gebeurt hier zowel op inox als op hout, maar een merkbare houtinvloed in de wijn wordt steeds ten stelligste vermeden. Men opteert voor gebruikte vaten (600 liter en kleinere barriques) en wanneer er toch nieuwe vaten in gebruik worden genomen, zal er het aandeel van wijn uit die vaten nooit meer dan 5% bedragen in de fles.
[attachment=5726][attachment=5725][attachment=5724]

Bij Huet maakt men enkel chenin-wijnen, maar wel in alle types; pétillant, sec, demi-sec & moelleux. De warmere jaren beginnen wel een probleem te vormen voor de productie van de droge wijnen. Er wordt de laatste jaren minder droge wijn geproduceerd omdat het moeilijker wordt om de wijnen de nodige frisheid (en een aanvaardbaar alcoholgehalte) te geven. Sowieso maakt men bij Huet meer (half)zoete wijnen, maar is de afzet van droge wijnen in België een stuk groter.

We namen vervolgens plaats in de degustatieruimte om een reeks wijnen te proeven (aja!). Ik nam geen notities, maar probeer enkel indrukken mee te geven.

Pétillant 2015: fris, fijne bubbel, mooie materie, ik hou sowieso wel van cheninbubbels. De non-millésimé viel niet te degusteren wegens beperkte voorraad, maar daarvan ging ook een karton mee naar België. Uiteraard al een fles geleegd en ook die is spek naar mijn bek.
Sec: Le Haut-Lieu/Le Mont '19 - Haut-Lieu duidelijk een stapje onder Le Mont (stuk goedkoper ook), simpeler, minder materie. Le Mont is meer mijn ding, strakker, preciezer, meer materie, maar nog heel jong en zeer primair.
Demi-Sec: Le Haut-Lieu '20 & '16/Clos du Bourg '20 - Clos du Bourg staat duidelijk een stap hoger staat dan Le Haut-Lieu, meer materie, ronder mondgevoel, vettiger. Toch was het de '16 die hier de show stal. De nodige jaren op de teller toonden al wat geëvolueerde smaken die goed ondersteund werden door de aciditeit.
Moelleux: Clos du Bourg '18 & Le Mont 1er trie 2005: Clos du Bourg toont zich uiteraard nog heel primair en is dan ook maar matig interessant. Balans zoet-zuur is wel mooi. Le Mont 2005 vond ik eigenlijk ook nog fris als een hoentje, wel al een stuk interessanter, maar dit kan nog eeuwen mee.

[attachment=5727][attachment=5728][attachment=5729]


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - Thomas - 08-08-2021 02:26 PM

Enkele jaren geleden zwaar onder de indruk geweest van de toppers van Huet bij een Vouvray-degustatie. Wat kosten die op het domein?


RE: Domaine Huet, AOC Vouvray - redacteur - 08-08-2021 02:51 PM

Ben vergeten een foto te nemen van de volledige prijslijst, maar rond de €30 voor de huidige jaargangen Le Mont / Clos du Bourg. 2019 wat meer, 2020 wat minder.