Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een plezante ontdekking in mijn kelder
26-02-2011, 04:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-02-2011 om 10:53 AM door koen.)
Bericht: #1
Een plezante ontdekking in mijn kelder
Net een schitterende ontdekking gedaan in mijn eigen kelder nota bene (niet mijn wijnkelder). Ons huis dat we bijna vijf jaar geleden gekocht hebben, heeft een kleine ruimte in de kelder onder en langs de trapruimte. Zo'n een klein vies hoekse maar aangezien het afgesloten is met een deur stoort het niet en hebben we er nog niets mee gedaan sinds de aankoop.    
De vorige eigenaar Duitser, 74 jaar en al 20 jaar het drinken afgezworen had er zijn wijnkelder. Hij had voorgesteld van ze allemaal weg te gooien maar ik had hem gezegd dat ie ze mocht laten liggen. Bij een eerste vlugge inspectie van de eerste lagen was mijn hoop op iets drinkbaar onmiddellijk in de kiem gesmoord. Crémant Limousin 1984, flessen rosé van 1988, Italiaanse witte van 1981, Cabernet de chile 1986, Sauvignon of California 1980, Hospice de beaune 1980, .... enkel in een hoekske en recht opstaand enkele Barolo's van 1978 (van de vijf waren er drie drinkbaar met een niveau -1,-2cm (ongelooflijk). Ik was niet verrast door dit gezien het pintje dat ik gepresenteerd kreeg bij het tekenen van het voorakkoord ook al meer dan 3 jaar vervallen was.
Vandaag in het kelderke gepasseerd voor een kabel te trekken en wat zie ik een Nuits-saint-george ... etiket verstopt onder een dikke laag stof ik blaas en ..de helft van het etiket is weg maar ik zie het jaar 1971 applaus. Uitgerekend ik die half België afrij om een fleske van mijn geboortejaar te bemachtigen vind er nu eentje in mijn eigen kelder. Aangespoord door deze ontdekking begin ik verder te kijken en ... vind er nog 11 andere watte Nuits-Saint-George, Pierre Bourée, 1971. Iemand info over dit domein?
       

PS.De rest nog niet volledig nagekeken maar ook nog rieslings van 1980, 1981 en 1984 gevonden, een meursault van 1967, enkele onbekende bordeautjes van 1986, .. nog zo'n 15 flessen te checken Rolleyes

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
26-02-2011, 04:44 PM
Bericht: #2
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Dat is nu toch de natte droom van iedere wijnliefhebber, verborgen 'schatten' vinden in je eigen huis.
Het vinden, afstoffen, opzoeken alleen al lijkt me leuk op een druilige zaterdagnamiddag.
26-02-2011, 06:13 PM
Bericht: #3
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Inderdaad, het lijkt wel een scenario voor een romantisch-nostalgische weekendfilm Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-02-2011, 06:38 PM
Bericht: #4
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
nog maar één keer zo'n verhaal meegemaakt: een vriend van mij koopt in st amandsberg een huisje en in de kelder liggen ongeveer 2000 flessen op zo goed als één grote berg. de buitenste hopen flessen zijn duidelijk allemaal naar de vaantjes maar de "middenberg" van zo'n 250 flessen zijn nog allemaal goed (kelder op zich was super maar teveel water op de buitenste flessen) en daar zaten ook wel wat pareltjes tussen (niet van het niveau pétrus of margaux maar toch veel grand cru classé's.
sindsdien toch zeer veel goede flesjes gedronken...applaus

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
26-02-2011, 06:44 PM
Bericht: #5
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Gelukkig hebben wij nu ook allemaal zo'n vriend...! Wink
cheers

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-02-2011, 07:19 PM
Bericht: #6
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Jammer genoeg zal mij dat nooit overkomen, heb een nieuwbouw neergepoot waarvan ik iedere steen in mijn handen heb gehad.
Maar, mijne metser was wel een van de gelukkigen die ook zo'n ontdekking gedaan had in zijn huis. Fier als een gieter vertelde hij me over zijn ontdekking en ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer de baas en vroeg promp of ik zijn flessen eens mocht zien.
Ongeveer een 50 tal flessen uit de jaren '40 die allemaal een bewaarpotentieel hadden van toch 1 à 2 jaar puke
Vol van zichzelf en met een verhaaltje dat een kenner hem had toevertrouwd dat zijn wijnen een appeltje voor de dorst zullen zijn beschouwde hij zijn flessen 'azijn' als zijn pesioenspaarplan Huh
Heb hem in de waan gelaten, tegen de woorden van een kenner kan ik niet op Wink
26-02-2011, 07:23 PM
Bericht: #7
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Vraag is of het domein nog bestaat ? Al gegoegeld Koen ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-02-2011, 08:22 PM
Bericht: #8
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
(26-02-2011 07:19 PM)jr02 schreef:  Jammer genoeg zal mij dat nooit overkomen, heb een nieuwbouw neergepoot waarvan ik iedere steen in mijn handen heb gehad.
Maar, mijne metser was wel een van de gelukkigen die ook zo'n ontdekking gedaan had in zijn huis. Fier als een gieter vertelde hij me over zijn ontdekking en ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer de baas en vroeg promp of ik zijn flessen eens mocht zien.
Ongeveer een 50 tal flessen uit de jaren '40 die allemaal een bewaarpotentieel hadden van toch 1 à 2 jaar puke
Vol van zichzelf en met een verhaaltje dat een kenner hem had toevertrouwd dat zijn wijnen een appeltje voor de dorst zullen zijn beschouwde hij zijn flessen 'azijn' als zijn pesioenspaarplan Huh
Heb hem in de waan gelaten, tegen de woorden van een kenner kan ik niet op Wink

binnen een twintig jaar heeft misschien miljoenen in zijn handen als de chinezen zo voortdoen en die zijn gewoon om met veel azijn te werken :-)

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
27-02-2011, 01:55 AM
Bericht: #9
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Openkletsen Koen! Vandaag nog even bij Laurent geweest, was precies goed gisteren?
Licata wat tegengevallen vandaag:-(

Wine is sunlight , held together by water !
28-02-2011, 10:07 AM
Bericht: #10
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Een vriend van mij (niet echt een wijnkenner) vond bij het leegmaken van het huis van zijn overleden grootmoeder, 3 flessen in de kelder met volledig weggerot etiket, waar de oma dan maar een wit etiket over geplakt had waar op stond: Yquem 1947.

Maar ze hebben de flessen dus niet open gedaan, ze houden ze bij als aandenken aan de oma............. DAMN !!!!!!
28-02-2011, 10:52 AM
Bericht: #11
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
(27-02-2011 01:55 AM)Venne schreef:  Openkletsen Koen! Vandaag nog even bij Laurent geweest, was precies goed gisteren?
Licata wat tegengevallen vandaag:-(

We zijn bij Laurent met zo'n 40 flessen buitengekomen Blush gelukkig niet allemaal voor mij (of ander geformuleerd, gelukkig dat ik ze niet allemaal moest betalen). Zaterdagavond stond er een biowijnen tasting op 't programma, we hebben er een stuk of 12 geproefd. Als ik tijd heb zal ik een verslagske posten. De moeite waren (tussen de 87 en 90): Kronenburg (Stoefler), Les Chalasses (Ganevat), Milan sans soufre, Chateau Cornélie, Sirius (Stella Nova) en Khayyam (Mas de Libian). Echt slecht waren Chirouble en Terra Solis.

Wat die andere fleskes betreft, ik heb een mailke naar de producent gestuurd http://www.pierre-bouree-fils.com/fr/index.htm en ga er deze week eentje opentrekken ... wordt vervolgd uiteraard. Van de andere flessen heb ik tot nu toe alleen een foto getrokken. Moet nog alles opzoeken ... vrij veel wit jaren 80 tussen ... riesling, pinot gris, sancerre, rueda ook een paar exoten israel, libanon ... en voorwaar zelfs een côtes de blaye van 1993 Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
28-02-2011, 06:56 PM
Bericht: #12
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Antwoord van de firma, ben nu nog meer curieus :

Monsieur,

La découverte d’un bon filon n’est pas que le propre des chercheurs d’or !!

Le niveau des bouteilles que vous avez trouvées est parfait ce qui signifie que la cave est excellente.

Ce vin a été mis en bouteilles en Belgique ; c’était l’usage à l’époque de vendre les vins de Bourgogne dans votre pays en fûts. ; les importateurs procédaient à la mise en bouteilles.

Pour la dégustation de ce vin je vous engage à chambrer la bouteille debout un jour à l’avance et à la décanter soigneusement au moment de la déguster.

Nous pratiquons une vinification lente sans aucun égrappage et un élevage d’environ 18 mois à 24 mois exclusivement en fûts de chêne : ce qui assure une longue conservation..

Ces bouteilles ont certainement été vendues à vos parents par une société qui hélas a disparu CORDY MORIN à CHERATTE LES LIEGE qui s’est installée quelque temps à Bruxelles.

Nous lirons avec intérê t v os commentaires après dégustation.

Il nous reste quelques bouteilles de ce vin dans le même millésime.

Louis VALLET

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
01-03-2011, 12:00 AM
Bericht: #13
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Hey Koen, tss 87 en 90 is niet slecht voor een eerste bio tasting:-)
Van wie was de Chiroubles ? Coquelet , Descombes ?

Wine is sunlight , held together by water !
07-03-2011, 01:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-03-2011 om 01:30 PM door koen.)
Bericht: #14
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Van 't WE was 't zover, ik ga één van mijn ontdekkingen proeven, Nuits-Saint-George, Pierre Bourée, 1971. Het "slechtste" flesje (niveau -5cm) bovengehaald en 12 uur rechtgezet (eentje van -3cm als reserve gezet Smile ). Bij het openen ziet het er al slecht uit, kurk volledig doordrongen en een beetje wijn tussen onderste gedeelte kurk en fles (wel geen lekkage dus toch nog wat hoop. De geur van de kurk: nat rottend hout Sad , voorspelt niet veel goeds.
De kleur is transparant, oranjebruin     , aarzelend een eerste slokje en .... the wine is fine applaus. Meer nog zeer verrassend en aangenaam om drinken. In de neus vind ik wat fruit terug (aalbessen), leer, herfstaromas en zoete kruiden. In de mond complexe zuren die eerder aan wit dan rood doen denken. Ongelooflijk hoeveel fraicheur er nog in de wijn zit, sappige krokante zuren die me aan een ietwat lichtere versie van de Chenin zuren doen denken. Dit drinkt zeeer vlotjes en voor dat ik het besef heb ik op mijn eentje de fles zo goed als leeg. Genieten, mijmeren ... 40 jaar ... 1971 a long time ago.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
07-03-2011, 08:15 PM
Bericht: #15
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
@ Koen,

Toen ik enkel de foto zag van de wijn in het glas dacht ik dat dit eens heel goed zou kunnen meevallen.

De beschrijving ” Genieten, mijmeren ... 40 jaar ... 1971 a long time ago” zegt meer dan genoeg.

Je wordt nog nen echte.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
07-03-2011, 08:25 PM
Bericht: #16
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
(07-03-2011 01:25 PM)koen schreef:  Van 't WE was 't zover, ik ga één van mijn ontdekkingen proeven, Nuits-Saint-George, Pierre Bourée, 1971. Het "slechtste" flesje (niveau -5cm) bovengehaald en 12 uur rechtgezet (eentje van -3cm als reserve gezet Smile ). Bij het openen ziet het er al slecht uit, kurk volledig doordrongen en een beetje wijn tussen onderste gedeelte kurk en fles (wel geen lekkage dus toch nog wat hoop. De geur van de kurk: nat rottend hout Sad , voorspelt niet veel goeds.
De kleur is transparant, oranjebruin , aarzelend een eerste slokje en .... the wine is fine applaus. Meer nog zeer verrassend en aangenaam om drinken. In de neus vind ik wat fruit terug (aalbessen), leer, herfstaromas en zoete kruiden. In de mond complexe zuren die eerder aan wit dan rood doen denken. Ongelooflijk hoeveel fraicheur er nog in de wijn zit, sappige krokante zuren die me aan een ietwat lichtere versie van de Chenin zuren doen denken. Dit drinkt zeeer vlotjes en voor dat ik het besef heb ik op mijn eentje de fles zo goed als leeg. Genieten, mijmeren ... 40 jaar ... 1971 a long time ago.

Mooi cheers
De kans dat ik dit gevoel ooit kan meemaken is jammer genoeg miniem. Sad

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-03-2011, 09:00 PM
Bericht: #17
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Whow Koen, komt gij ook op de Forum degustatiewatte?
07-03-2011, 11:18 PM
Bericht: #18
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
(07-03-2011 09:00 PM)gertt schreef:  Whow Koen, komt gij ook op de Forum degustatiewatte?

Volgens de lijst wel.
Dan kan hij wel als supplementje dat eentje van -3cm meebregen.Cool

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
08-03-2011, 10:43 AM
Bericht: #19
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
(07-03-2011 08:15 PM)don quichotte schreef:  De beschrijving ” Genieten, mijmeren ... 40 jaar ... 1971 a long time ago” zegt meer dan genoeg.

Je wordt nog nen echte.Wink

applaus applaus... denk ik toch Rolleyes

(07-03-2011 11:18 PM)don quichotte schreef:  
(07-03-2011 09:00 PM)gertt schreef:  Whow Koen, komt gij ook op de Forum degustatiewatte?

Volgens de lijst wel.
Dan kan hij wel als supplementje dat eentje van -3cm meebregen.Cool

't Schijnt dat die flessen nogal transportgevoelig zijn en blijkbaar zijn er al teveel flessen Wink ... en te weinig spuwemmers hé Kris (of wil ie al op voorhand een beetje damage control doen) ? Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
08-03-2011, 01:20 PM
Bericht: #20
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Is blijkbaar alleen voor diegenne die van 1971 zijn Smile
08-03-2011, 02:59 PM
Bericht: #21
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
wie weet ... en voor diegene die 71 zijn hé Don Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
08-03-2011, 03:05 PM
Bericht: #22
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
ik zal een tafeltje buiten zetten voor de '71 tasters Tongue

idem voor diegene die komen tasten in Anderlecht-kleuren
10-03-2011, 10:44 AM
Bericht: #23
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
De 1971-ers nog beschikbaar op 't domein aan zeer "democratische" prijzen Confused :
Monsieur,

Le millésime 1971 n’a pas eu une production abondante ; les vins de cette année se font rares.

Si cela peut vous intéresser, nous pouvons vous proposer 1 bouteille de l’un de ces vins ou de deux ou trois dans les appellations suivantes :

Vosne—Romanée 1er cru Suchots 1971 à 150,00€ Clos de Vougeot grand cru 1971 à 170,00€ Chambolle-Musigny 1er cru Charmes 1971 à 140,00 Chambertin grand cru 1971 à 25,00€ Cote de Nuits Villages 1971 à 70,00€

Monthélie 1971 à 60,00€

La tva est incluse dans ces prix. Port en sus.

Meilleures salutations

Louis V ALLET

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
10-03-2011, 11:10 AM
Bericht: #24
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
(08-03-2011 03:05 PM)Kris G schreef:  ik zal een tafeltje buiten zetten voor de '71 tasters Tongue

idem voor diegene die komen tasten in Anderlecht-kleuren


Welke kleuren zijn wel toegestaan Smile
10-03-2011, 01:52 PM
Bericht: #25
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
(10-03-2011 11:10 AM)jurgen71 schreef:  
(08-03-2011 03:05 PM)Kris G schreef:  ik zal een tafeltje buiten zetten voor de '71 tasters Tongue

idem voor diegene die komen tasten in Anderlecht-kleuren


Welke kleuren zijn wel toegestaan Smile

alles behalve paars-witte combinaties Big Grin
15-06-2011, 10:34 AM
Bericht: #26
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Eén van mijn ontdekkingen opengetrokken op de Leuven-Brussel tasting en indeed it was fine (was content zulle Wink ):
Carl:
9. Pierre Bourée 1971 (N-S-G) : hesp, rijpe krieken, kruidigheid
Jo:
9. Pierre Bourée 1971 (N-S-G) : Superfijn, totaal niet over tijd (mss wel over zijn top), deed me denken aan de Chicotot 1970 die we mochten proeven op het domein. Zéér mooi!

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
25-02-2013, 02:43 PM
Bericht: #27
RE: Een plezante ontdekking in mijn kelder
Nog ééntje opengetrokken van een minder niveau en hij blijft me charmeren. Kriekskes, aalbesjes, champignons, leer, sousbois. In de mond blijft ie mooi in de zuren zitten ... nog steeds vlot drinkbaar.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....


Ga naar locatie: