Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Albert Mann
20-03-2011, 04:42 PM
Bericht: #1
Albert Mann
Pinot Blanc Barrique 2007

Onmiddellijk minerale neus, citrus, ananas en licht gerookte toets. De wijn is fijn en complex, met duidelijke maar mooi geschakeerde zuren. Doet wat denken aan een goede Chablis. Zachte, getoaste afdronk.
Deze wijn bevestigt de goede indruk die hij de vorige keer liet, toen we hem dronken bij risoto van vergeten groenten. En neen, ik ben ze niet vergeten Wink , het ging om pastinaak, aardpeer, wortel van peterselie en frisé van andijvie. Bij dezelfde gelegenheid probeerden we daar ook de Knabb weisburgunder en de riesling van Eva Clusserath bij. Pasten ook zeer mooi, maar de pinot blanc zorgde voor een drie maal is scheeps(ge)rechtfinale!

Aanrader!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-03-2011, 05:20 PM
Bericht: #2
RE: Albert Mann
Zoals je al zei, doet denken aan Bourgogne, of ben ik verkeerd. Albert Mann is een groot domein en mag niet vergeten worden, raar dat dit nog niet eerder werd vermeld. Kopen jongens !

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-03-2011, 06:59 PM
Bericht: #3
RE: Albert Mann
De 2006 staat momenteel in rode prijs. Zou die van hetzelfde niveau zijn als de 2007?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
20-03-2011, 07:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-03-2011 om 07:02 PM door doc.)
Bericht: #4
RE: Albert Mann
Ik zou eerlijk gezegd de Riesling Gd Cru Schlossberg 2008 kopen. Deed ik trouwens ook.

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-03-2011, 07:09 PM
Bericht: #5
RE: Albert Mann
(20-03-2011 07:02 PM)dr_magooo schreef:  Ik zou eerlijk gezegd de Riesling Gd Cru Schlossberg 2008 kopen. Deed ik trouwens ook.

Heb je deze zelf al geproefd, Dr.? Ik weet ook dat deze mooie commentaren krijgt in Decanter (beste Rielsing boven de 10 euro in de IWC) alsook in RdVdF (18,5/20) maar is hij zijn 24,5 euro wel waard?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
20-03-2011, 07:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-03-2011 om 07:12 PM door doc.)
Bericht: #6
RE: Albert Mann
Als je de prijs vergelijkt "inter pares", zou ik niet twijfelen, de mijne ligt in de kelder. Een Boxler kost al gauw boven de 30 euro. Hangt er van af wat je wil, drinkwijn of bewaarwijn, die Grand Crus kunnen behoorlijk verouderen en winnen aan complexiteit. 2008 is trouwens een mooi millésime ! Staat in de Revue bij de beste witte ...2008

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-03-2011, 08:42 PM
Bericht: #7
RE: Albert Mann
@Carl
Zou geen risico nemen en voor de 2007 gaan, aan 14,95 blijft het PQ zeer mooi.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-04-2011, 09:02 PM
Bericht: #8
RE: Albert Mann
(20-03-2011 04:42 PM)vinejo schreef:  Pinot Blanc Barrique 2007

Onmiddellijk minerale neus, citrus, ananas en licht gerookte toets. De wijn is fijn en complex, met duidelijke maar mooi geschakeerde zuren. Doet wat denken aan een goede Chablis. Zachte, getoaste afdronk.
Deze wijn bevestigt de goede indruk die hij de vorige keer liet, toen we hem dronken bij risoto van vergeten groenten. En neen, ik ben ze niet vergeten Wink , het ging om pastinaak, aardpeer, wortel van peterselie en frisé van andijvie. Bij dezelfde gelegenheid probeerden we daar ook de Knabb weisburgunder en de riesling van Eva Clusserath bij. Pasten ook zeer mooi, maar de pinot blanc zorgde voor een drie maal is scheeps(ge)rechtfinale!

Aanrader!

Gisteren een flesje 2006 opengedaan.
Meteen een WOW in de neus, met ook hier die mineraliteit, toast, vette boter en de geur van een warme suikerwafel.
In de mond zorgt die zacht zoete schakering voor een mooi evenwicht met die aciditeit.
Zeker proberen!
(2006 blijkbaar niet meer beschikbaar bij Klassewijnen, Colruyt)

Bibere humanum est, ergo bibamus.
17-04-2011, 08:21 PM
Bericht: #9
RE: Albert Mann
@Carl, sorry voor het late antwoord, nee nog niet zelf geproefd, ik zou liever wat wachten maar ik baseer me wat op de prijs en op de reputatie van het domein (en eerlijk gezegd ook op de kwotatie van RVF). Zoals ik al zei prijs voor een Gd Cru valt reuze mee in vgl met bvb een Boxler. Als ik dan de TN van Jo lees over de Pinot Blanc, ben ik benieuwd wat de Riesling Gd Cru gaat geven. Ik laat die toch graag wat jaren liggen hoor.

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-04-2011, 10:04 AM
Bericht: #10
RE: Albert Mann
Onlangs bij de Collishop nog Pinot Blanc Auxerrois 2008 gekocht van Mann. Was ook een zeer lekker wijntje. Zeker niet complex, maar heerlijk fris fruitig en licht mineraal. Tot nu toe eigenlijk alleen maar goede ervaringen met dit domein.
19-06-2011, 01:14 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-06-2011 om 01:24 PM door doc.)
Bericht: #11
RE: Albert Mann
Clos de la Faille, 2008

Wijngaard van 1 ha groot, gelegen te Wintzenheim in een beschermd natuurgebied bekend vanwege z’n orchideeën. 100% pinot noir.
Briljante spiegel, doorschijnend, mooie tranengordel. Neus van rode vruchtjes, wat leder, varens , beetje boslucht en rauwe biefstuk. Rijk vullende mond, zeer zuur gedragen, stevige lange afdronk, opvallend is de crasse de fer cfr Pomerol (bloed, ijzer). Mineraliteit, fraîcheur en mooie structuur. Ben zeer gecharmeerd door deze Bourgogne-like rode Elzasser. Kan zeker enkele jaren vergeten worden in de kelder. Kopen dit beestje ! Colruyt... Alles van Mann is schitterend ! Mrs vermoedt dat ik in m'n Albert Mann periode ben, of dat maandelijks is zal moeten blijken Smile

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-07-2011, 10:49 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-07-2011 om 10:52 PM door doc.)
Bericht: #12
RE: Albert Mann
Pinot Blanc en Barrique 2007

Eénvoudige cuvée van MANN , maar zoals Jo hierboven beschreef, onmiddellijk charmante neus met citrustoetsen, ananas, wat gestoofde abrikoos,tikkeltje pétrole direct na het schenken maar blijft niet lang hangen. Boterige, toasty afdronk waardoor Mrs aanvankelijk dacht aan een Chardonnay, helemaal niet zo er naast eigenlijk. Voldoende volume, niet zo lang in de afdronk wat rechtlijnig maar P/Q is top. Het was ook Jo die me deze cuvée leerde kennen, was toen ook zeer aangenaam verrast.... Kopen en proeven mannen !

Buvez du vin et vivez joyeux !
09-08-2011, 08:35 PM
Bericht: #13
RE: Albert Mann
als je graag pinot blanc drinkt in de elzas , hierbij enkele adressen van wijnmakers die er hun handelsmerk van gemaakt hebben

Josmeyer in wintzenheim : toonbeeld van verfijning en frisheid , zonder restsuikers
Rijker qua stijl , geconcentreerd doch ook droog : marc tempé in zellenberg
de pinot blanc vieilles vignes van meyer-fonné zit er wat tussenin
09-03-2012, 12:24 AM
Bericht: #14
RE: Albert Mann
Proefde vanavond de Crémant van Mann, hmm, wat gistig in de neus, wit fruit maar te weinig finesse, beetje grof, harde zuren. Geef me voorlopig toch nog maar Crémants uit Jura.

Buvez du vin et vivez joyeux !
17-11-2012, 10:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-11-2012 om 10:34 PM door doc.)
Bericht: #15
RE: Albert Mann
Clos de la Faille 2008

Opnieuw verrassend zu. Aaards, sous-bois, varen en dat al voor een jonge PN. Ook in de mond stelt deze Pinot absoluut niet teleur, zonder twijfel de mooiste PN uit Elzas die ik ooit dronk. M'n notities hierboven blijven stand houden, maar die rauwe biefstuk vind ik zeker niet meer terug Smile. Heel goeie balans in deze wijn, fris, fruitig, niet zo complex maar toch niet te missen i!

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-12-2012, 10:49 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-12-2012 om 10:50 AM door Bert.)
Bericht: #16
RE: Albert Mann
Pinot Gris Grand Cru Furstentum 2007

Alweer een klassewijn van Mann.
Citrus, tip ananas, caramel en honingraten in de neus.
Mooi samenspel van licht zoet, fris en zuur en lange afdronk.
Zo lekker, je wil steeds meer en meer en verlangt naar dat volgende glas.
Fles was dan ook veel te snel uit....

Bibere humanum est, ergo bibamus.
25-12-2012, 12:09 PM
Bericht: #17
RE: Albert Mann
(25-12-2012 10:49 AM)Bert schreef:  Pinot Gris Grand Cru Furstentum 2007

Alweer een klassewijn van Mann.
Citrus, tip ananas, caramel en honingraten in de neus.
Mooi samenspel van licht zoet, fris en zuur en lange afdronk.
Zo lekker, je wil steeds meer en meer en verlangt naar dat volgende glas.
Fles was dan ook veel te snel uit....

Bij welk gerecht werd hij geschonken, Bert?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
25-12-2012, 12:34 PM
Bericht: #18
RE: Albert Mann
bij de aperitiefhapjes (die hoofdzakelijk op basis van gerookte zalm, garnalen,
salade, meloen,... waren)

Bibere humanum est, ergo bibamus.
17-03-2013, 08:17 PM
Bericht: #19
RE: Albert Mann
(25-12-2012 10:49 AM)Bert schreef:  Pinot Gris Grand Cru Furstentum 2007

Alweer een klassewijn van Mann.
Citrus, tip ananas, caramel en honingraten in de neus.
Mooi samenspel van licht zoet, fris en zuur en lange afdronk.
Zo lekker, je wil steeds meer en meer en verlangt naar dat volgende glas.
Fles was dan ook veel te snel uit....

Ik drink nu de 2008 en wat Bert zegt klopt. Schitterende wijn met puntje zoet.
Zuren en frisheid zijn FORMIDABEL applaus !
29-04-2013, 02:27 PM
Bericht: #20
RE: Albert Mann
Dit weekend de Riesling Cuvée Albert 2011 gedronken in Icho, Japans restaurant in Parijs. Bijzonder aangename wijn. Heel veel frisse zuren, lekker fruitig. Is op voor je het weet...
22-09-2013, 01:09 PM
Bericht: #21
RE: Albert Mann
Schlossberg 2010

Gisteren deze Riesling Gd Cru gedronken bij een schoteltje van Lotte en geplette aardappeltjes met andijvie. Eigenlijk nog te jong, maar best te genieten. Neus niet zo expressief maar wat een wijn toch. Mineraal, rijpe appeltjes en peren, enorm vif !

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-01-2016, 08:33 PM
Bericht: #22
RE: Albert Mann
Gewurztraminer Grand Cru Steingrubler 2011

Meteen weer mooie neus met lychee, candij, citrus en pannenkoek.
Gelijkaardig aan de Pinot Gris, maar die was iets guller.
Ook hier een mooi samenspel van licht zoet, fris & zuur en lange afdronk.
Perfecte aperitief- of dessertwijn.
Sluit de fles tijdig af en zet ze weg of je ledigt ze op een goed uur, of max. twee...

Bibere humanum est, ergo bibamus.
12-04-2016, 05:53 PM
Bericht: #23
RE: Albert Mann
Albert Mann Muscat 2014

Soms denk je: een grote naam, een goed huis, dat kan feitelijk niet mislopen!
Onlangs nog van Vince gelezen " een goede muscat is moeilijk te vinden". Vince, je hebt gelijk man!
Af en toe heb ik zin in een lekker muscatje en na de goede ervaringen met Léon Boesch zag ik dat men op Klassewijnen Colruyt ook de Muscat van Albert Mann ingedaan had. Het domein Albert Mann is toch een grote naam en men maakt er heel mooie wijnen. Maar deze muscat is voor mij niet echt een openbaring. Scherp, onevenwichtig, heel veel bitters en groenig. Als je muscat drinkt moet je onmiddellijk dat druivige, dat krokante, knisperige typische muscataroma en smaak hebben. Voor mij ontbreekt dit helemaal en is dit een afknapper voor € 13,59.


Ga naar locatie: