Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leeuwin Estate, Art Series, Cabernet Sauvignon
20-04-2011, 10:33 AM
Bericht: #1
Leeuwin Estate, Art Series, Cabernet Sauvignon
Leeuwin Estate, Art Series, Cabernet Sauvignon 2000

Soms heb je zo van die wijnen die al je verwachtingen overtreffen. Dit was er zeker zo eentje. Wine Spectator gaf hem amper 83, onze vriend Bob 89. Ik geef hem véél meer. Niks vermoeiend, niks overextractie. Pure finesse en complexiteit. Heerlijk zwart fruit, zwarte drop, lichte eucalyptus toets. Voor mij een dikke 94 waard.

Leuk detail: was een kelderrest bij Ad Bibendum. Maw, niet enkel rommel ginder bij de koopjes!! Ikke spijt dat ik er maar 2 heb gekocht.
25-09-2011, 07:21 PM
Bericht: #2
Leeuwin Estate, Prelude Vineyards Chardonnay
Was een expirimentje... wat doet een aussie chardo na een tijdje fles?:-)
Het was dus de 2003... mooi opengekomen, schone zuurkes en elegant.... echt goed man!! Fris en topneus.... zelfs mokka en het hout dat er jong inzat is bijna volledig weg.
Trouwens dit weekend geleerd dat er door een of andere reactie tijdens wijnmaken een geur kan tevoorschijn komen die een hint naar hout zou geven... is een caramelgeur die helemaal niets met hout te maken heeft... zo zie je maar:-) thank you LM!

Wine is sunlight , held together by water !
25-09-2011, 07:29 PM
Bericht: #3
RE: Leeuwin Estate, Prelude Vineyards Chardonnay
(25-09-2011 07:21 PM)Venne schreef:  Trouwens dit weekend geleerd dat er door een of andere reactie tijdens wijnmaken een geur kan tevoorschijn komen die een hint naar hout zou geven... is een caramelgeur die helemaal niets met hout te maken heeft... zo zie je maar:-) thank you LM!

Exclamation Las onlangs ook ergens dat caramel niet altijd van het hout moet komen. Is volgens mij ook de reden dat bvb Domaine des Tours (wijn zonder houtlagering) soms toetsen van caramel vertoont!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-09-2011, 08:44 PM
Bericht: #4
RE: Leeuwin Estate, Art Series, Cabernet Sauvignon
Da's héél interessante materie !

Buvez du vin et vivez joyeux !
10-07-2012, 04:21 PM
Bericht: #5
RE: Leeuwin Estate, Art Series, Cabernet Sauvignon
Heb nog eens 2000 cab art series opengedaan: anticlimax: gekurkt! Mijn septische put kan er maar happy mee zijn.
10-05-2013, 10:32 PM
Bericht: #6
RE: Leeuwin Estate, Art Series, Cabernet Sauvignon
heb vanavond de leeuwin estate , prelude vineyards 2002 geopend ( cabernet en merlot), gekocht en geproefd bij de eindelotenreeks ad bibendum voor 8€50 ipv +/- 21 €

kleur: matig intens, waterrand , evolutie merkbaar
geur: tertiair, chocolade, humus, cederhout en nog een beetje cassis in de achtergrond
smaak: zachte uitgerijpte wijn, mals ,kruiden en de lichte chocoladeachtige toets komt terug; geen krachtpatser noch alcoholvloed; middellange afdronk ; is op zijn retour maar is nog lekker
voor die prijs heb ik niet te klagen
22-06-2013, 02:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-06-2013 om 02:43 PM door Franzo.)
Bericht: #7
RE: Leeuwin Estate, Art Series, Cabernet Sauvignon
Leeuwin Estate Art Series Chardonnay 2004
Domein dat vooral bekend is geraakt om zijn chardonnay's, niet goedkoop maar overladen met topscores.
Om het kort te stellen: fantastische wijn, van de beste witte die mijn keelgat al mocht verwelkomen (al is dat niet zo een heel straffe referentie). In de neus allesbehalve Nieuwe Wereld, helemaal niet de overeikte aroma's waarvoor ik op voorhand vreesde. Van alles en nog wat gaande (meloen, lichte toast, limoen, mineraal...) maar allemaal heel subtiel en mooi geïntegreerd. Blijft ook evolueren.
In de mond vettig, mineraal en knapperig tegelijkertijd. Rijp mondgevoel, maar zeker voldoende zuren om alles in balans te houden. Lange afdronk. Super.[/u]
22-06-2013, 07:40 PM
Bericht: #8
RE: Leeuwin Estate, Art Series, Cabernet Sauvignon
Topwijn idd. Matig hout dat mooi verweven was, niet te boterig, niets storend tropisch overrijp, mooie zuurtjes. Had in eerste instantie zelfs geen chardonnay gevoel. Deed me wat denken aan een witte Pessac Blush
23-06-2013, 11:54 AM
Bericht: #9
RE: Leeuwin Estate, Art Series, Cabernet Sauvignon
Ik gebruik de Leeuwin Estate, Art Series, Riesling geregeld tijdens mijn wijnlessen. Ook jong (3-4 jaar) al zeer pétrol-achtig. De stelling dat riesling sneller pétrol krijgt naarmate het seizoen warmer is, gaat hier zeker op. Onlangs trouwens hetzelfde gemerkt in Portugal. In de Alentejo proefde ik een wijn met 20% riesling uit 2011, en die had ook al een behoorlijk nafte-toets...


Ga naar locatie: