Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TORRES, Mas la Plana, Penedès
25-04-2011, 10:46 AM
Bericht: #1
TORRES, Mas la Plana, Penedès
Gisteren de 2003 opengetrokken van de meest prestigieuze wijn van Torres.
Niet verwonderlijk voor Penedès is het een 100 % cabernet sauvignon.

Gelet op de buitentemperatuur gisterenmiddag (+25 ° C) de wijn rechtstreeks uit de wijnfrigo (11° C) gehaald en opengetrokken.

Rand begon lichtjes granaatrood te kleuren maar alles oogde nog meer dan gezond.
Zelfs rechtstreeks uit de wijnkast een prachtig parfum, cassis, leer, tikkeltje animaal, wat mineraals en vooral: bijzonder fris, niets overrijp (waar ik voor vreesde gelet op jaargang).
Complexe smaakaanzet met meer cassis en mineralen, wat bloed, en op het einde een vurig alcoholstaartje maar ik vond het nog net binnen de perken.

Lekker! Door mijn vrouwke verleden jaar uit de Torres-winkel in Barçelona gekocht (was 1e en tot nu toe enige keer dat zij ooit een wijn gekocht heeft voor mij, maar t was er wel boenk op).
Weet niet of die in België te vinden is.
(volgens enkele sites is de algemene winkelprijs circa 32 Euro).

Ik kan me volledig aansluiten bij nonkel bob (91/100) en Winespectator (90/100).


Bijlagen Afbeeldingen
   
25-04-2011, 09:28 PM
Bericht: #2
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
100% CB, straf. Komt dat zoveel voor in Penedes?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-04-2011, 10:29 PM
Bericht: #3
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
Yep Jo, de twee streken in Spanje die koploper zijn in Franse druiven (voornamelijk cab-s en merlot) zijn Penedès en Navarra.

Zie bv als je meer wilt weten over Penedès: http://www.dopenedes.es

Misschien krijg je in die streken niet echt "Spaanse" wijnen, maar de kwaliteit is er de laatste jaren echt van een algemeen hoog niveau. Zeker Navarra vind ik levert steevast prijs/kwaliteit goeie wijnen aan circa 15-20 Euro.
De instapgamma's van Navarra vind ik daarentegen eerlijk gezegd vaak te pover...
Laat ons zeggen dat voor de beide regio's geldt: zodra je iets meer geeft, krijg je er een veelvoud aan kwaliteit van terug.
02-05-2011, 10:45 PM
Bericht: #4
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
Hey Roeland, tof om jullie te leren kennen gisteren!

Wine is sunlight , held together by water !
14-09-2011, 10:09 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-09-2011 om 10:53 AM door koen.)
Bericht: #5
RE: TORRES, Mas la Plana 2001
Gisteren de 2001 gekocht en soldaat gemaakt, onmiddellijk na het openen een mooie, stevige neus: veel rijp fruit (kersen, bramen, cassis), leer, champignons ... vrij complexe en evoluerende neus. Een goed begin. In de mond confituur, velours, vettig, mondvullend. Mist een tikkeltje fraicheur om helemaal top te zijn. Lange afdronk. Naarmate ie warmer wordt, wordt ie vlakker (zowel in neus als de mond) en komt de alcohol (14°) sterker opzetten. Heb de fles dan eventjes in de frigo gezet en amai wat een verschil ... vergelijkend geproefd met het "warme" glas van 't vrouwtje en het is duidelijk, deze wijn mag je niet te warm serveren. Fris een 90-91 waard, warm eerder een 88-89.

Trouwens heb weer een goede daad verricht, de opbrengst van de verkoop gaat volledig naar 1212 ... en met 6 flesjes hebben Filip en ik mooi gesponsord Big Grin en tegelijk een mooie deal gedaan 45€ per twee flessen en ik geloof dat er nog voorradig zijn bij D-side, avenue L Mommaerts 24, 1140 Brussels (02/730 06 11). Op te pikken aan de receptie.

BTW: zit in een originele houten kist met een schuifdeksel (nog nooit gezien voor 6 flessen, wel al als cadeauverpakking voor eentje)

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
17-09-2011, 10:27 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-09-2011 om 10:39 AM door FYFY.)
Bericht: #6
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
45 euro voor 2 flessen is niet veel (zie DLL: http://nl.delhaizewineworld.com/F-10002-...a-plana#), maar ik denk niet dat je de 2001 nog lang moet laten liggen. Mijn (persoonlijk) kistje van 6 van 2005 laat ik hier nog mooi efkes liggen. Misschien moet ik dat los fleske binnenkort eens opentrekken...

Redelijk wat wijnen (boven de 10 à 12 euro) van Torres Spanje en Chili zitten trouwens in houten kistjes alhoewel ze daar ook omwille van milieuredenen van af aan het stappen zijn.

Dit is trouwens niet de meest prestigieuze wijn van Torres, de Grans Muralles (http://nl.delhaizewineworld.com/F-10002-...-muralles) ligt nog wat hoger van niveau en natuurlijk ook van prijs. Heb ik zelf nog niet geproefd... flesje nog een vijftal jaar laten liggen.
06-05-2021, 09:02 AM
Bericht: #7
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
Vreemd dat niemand zich de laatste tien jaar om deze wijn bekommerd heeft. Maar goed, intussen is het wellicht al meer dan een decennium geleden dat ik deze wijn zelf nog eens dronk...

Toch een prestatie, hoor, die Mas La Plana (2016), die ik in het voorjaar kocht om gisteren voor mijn verjaardag open te doen. Torres slaagt er toch in om cabernet-sauvignon een Spaanse slag te geven (of moet ik zeggen Catalaanse?). Mooi geconcentreerd, donker, kruidig, maar ook met zacht rood fruit, niks tanninebitter, volledig verteerd hout, rondeur met ruggengraat als het ware. Mij zal je deze wijn niet ouder laten worden (enfin, 'k had maar één fles gekocht), zodat je elk spoor van sletigheid kan vermijden.

Jammer dat Torres zichzelf met zijn Sangre de Torro en zijn Vina Sol tot supermarktniveau gedegradeerd heeft, maar hier zitten we toch in een beter (wat te duur, ja) segment en misschien moet ik ook na vele jaren eens opnieuw een Gran Coronas proberen.
06-05-2021, 09:11 AM
Bericht: #8
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
(06-05-2021 09:02 AM)Rik Martens schreef:  Vreemd dat niemand zich de laatste tien jaar om deze wijn bekommerd heeft. Maar goed, intussen is het wellicht al meer dan een decennium geleden dat ik deze wijn zelf nog eens dronk...

Toch een prestatie, hoor, die Mas La Plana (2016), die ik in het voorjaar kocht om gisteren voor mijn verjaardag open te doen. Torres slaagt er toch in om cabernet-sauvignon een Spaanse slag te geven (of moet ik zeggen Catalaanse?). Mooi geconcentreerd, donker, kruidig, maar ook met zacht rood fruit, niks tanninebitter, volledig verteerd hout, rondeur met ruggengraat als het ware. Mij zal je deze wijn niet ouder laten worden (enfin, 'k had maar één fles gekocht), zodat je elk spoor van sletigheid kan vermijden.

Jammer dat Torres zichzelf met zijn Sangre de Torro en zijn Vina Sol tot supermarktniveau gedegradeerd heeft, maar hier zitten we toch in een beter (wat te duur, ja) segment en misschien moet ik ook na vele jaren eens opnieuw een Gran Coronas proberen.

Proficiat met je 50 lentes Big Grin

Ps:
Sleterigheid= er zit sleet op
Sletterigheid= is slettig, goedkoop, easy, banaal.

Je bedoelde wel degelijk de sleet? Want die Spanjaarden durven nogal eens sletterig te zijn...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-05-2021, 09:19 AM
Bericht: #9
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
Sleterigheid? Oei, ik dacht dat deze juist bewaarkracht zou hebben, daarom ligt mijn 2010 al een tijdje in de kelder. Niet te lang wachten dus...
06-05-2021, 09:23 AM
Bericht: #10
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
(06-05-2021 09:19 AM)Fre schreef:  Sleterigheid? Oei, ik dacht dat deze juist bewaarkracht zou hebben, daarom ligt mijn 2010 al een tijdje in de kelder. Niet te lang wachten dus...

Hopelijk was t sletterigheid!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-05-2021, 09:42 AM
Bericht: #11
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
Niet met nen ouwe mens z'n voeten spelen, hé, Jo. Heb ik drie keer mijn tekst opnieuw gelezen en ik zie toch enkel "sletigheid" staan, hoor.

Maar goed, passons, zoals we dat met die "50" destijds gedaan hebben.

Wat ik bedoelde was, dat de wijn op zijn vijfde jaar helemaal naar mijn tand is en dat ik de persoonlijke ervaring heb, dat een fles van een vijftiental jaren oud me destijds te oud voorkwam. Maar, het blijft natuurlijk een kwestie van eigen smaak. Helemaal versleten zal de wijn na zoveel jaar nog niet zijn, een beetje gepensioneerd sletterig, dat wel.
06-05-2021, 07:16 PM
Bericht: #12
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
Ik lees je post Rik en denk ook bij mezelf waarom is het zo lang geleden dat ik Torres heb gedronken. Ik heb dat gedronken toen ik net begon met wijn (waarschijnlijk de door jou genoemde supermarkt flessen). Daarna links laat liggen. Waarschijnlijk is het wijnhuis toch te groot geworden.

Naja, in ieder geval een trigger om me er weer eens in te gaan verdiepen.
06-05-2021, 08:24 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-05-2021 om 09:03 PM door Rik Martens.)
Bericht: #13
RE: TORRES, Mas la Plana, Penedès
Het restantje van gisteren. Nu iets aandachtiger aan het proeven en nog steeds content. Iets meer vlier (een beetje in de stijl van de CS uit de nieuwe wereld) en veel blonde tabak. Nog steeds een mooi evenwicht en alle hoekjes afgerond. Dat laatst misschien iets té?
... en eindigend op gestoofde krieken.


Ga naar locatie: