Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Les Chemins d Orient Pécharmant
23-05-2011, 08:50 PM
Bericht: #1
Les Chemins d Orient Pécharmant
Pécharmant, net onder Bergerac. Dé top van de streek voor mij.
Op 366 hectare, men noemt 'm de Saint-Emilion van de Bergeracois’
Het zijn karakter-wijnen, dankzij de bodem, ligging en de lage rendementen.
(max rendement: 45 hl/ha).
Bodem: Klei- silicium zand.

Les Chemins de l ' Orient 2008

Gemaakt door Dr Régis Lansade, ex arts-zonder-grenzen die z'n hemel verdiende in Afghanistan.

In juli 2010 kwamen we (zonder afspraak) aan op het domein, men was net de 2008 aan het bottelen. Uiteraard mochten we proeven, alsook de 2007. Lekker, die 07, maar 2008 was superieur, meer concentratie, krokant, fraicheur, perfect evenwicht.

50 % Merlot, 25 % Cabernet Sauvignon , 20 % Cabernet Franc, 5 % Malbec. (deze cépages zijn verplicht in pécharmant)
4 tot 18 maand lagering in eiken vaten (afh van het millésime). Rotatie van drie jaar voor de eiken vaten (elk jaar dus +- 30% nieuw)

Deze avond een fles 2008 geopend (om mijn vrouwtje te troosten die wat lijdt onder het werk--de gevolgen van de meedogenloze verangelsaksisering van de bedrijven -)

Heerlijk gewoon. Net een topBordeaux. Schitterend zwart fruit, zoethout, peper, nieuw leder. Fantastische zuren die de wijn ruggengraat geven, mooi omring door zwart fruit, kruiden en rijpe tannines. Té jong,natuurlijk, maar nu al zo mooi en evenwichtig.

17 euro op het domein, spijt dat ik er slechts drie durfde vragen (flessen waren nog niet geëtiketteerd)

91/100

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-05-2011, 09:16 PM
Bericht: #2
RE: Les Chemins d Orient Pécharmant
Maakt me nieuwsgiering. Dat is een appellatie die ik niet proefondervindelijk ken, enkel van den theorie.

Amaai, houtlagering van 4 tot 18 maanden ! Dus die wijnen verschillen enorm in stijl dan van jaar tot jaar, of heb ik het mis ?
23-05-2011, 09:56 PM
Bericht: #3
RE: Les Chemins d Orient Pécharmant
Neeje, ik was mis... 14 tot 18 maanden, sorry! Rolleyes

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-05-2011, 10:55 PM
Bericht: #4
RE: Les Chemins d Orient Pécharmant
... die verdomde "gezonde stad" toch... :-)

Wine is sunlight , held together by water !
26-08-2023, 03:04 PM
Bericht: #5
RE: Les Chemins d Orient Pécharmant
(23-05-2011 08:50 PM)vinejo schreef:  Pécharmant, net onder Bergerac. Dé top van de streek voor mij.
Op 366 hectare, men noemt 'm de Saint-Emilion van de Bergeracois’
Het zijn karakter-wijnen, dankzij de bodem, ligging en de lage rendementen.
(max rendement: 45 hl/ha).
Bodem: Klei- silicium zand.

Les Chemins de l ' Orient 2008

Gemaakt door Dr Régis Lansade, ex arts-zonder-grenzen die z'n hemel verdiende in Afghanistan.

In juli 2010 kwamen we (zonder afspraak) aan op het domein, men was net de 2008 aan het bottelen. Uiteraard mochten we proeven, alsook de 2007. Lekker, die 07, maar 2008 was superieur, meer concentratie, krokant, fraicheur, perfect evenwicht.

50 % Merlot, 25 % Cabernet Sauvignon , 20 % Cabernet Franc, 5 % Malbec. (deze cépages zijn verplicht in pécharmant)
4 tot 18 maand lagering in eiken vaten (afh van het millésime). Rotatie van drie jaar voor de eiken vaten (elk jaar dus +- 30% nieuw)

Deze avond een fles 2008 geopend (om mijn vrouwtje te troosten die wat lijdt onder het werk--de gevolgen van de meedogenloze verangelsaksisering van de bedrijven -)

Heerlijk gewoon. Net een topBordeaux. Schitterend zwart fruit, zoethout, peper, nieuw leder. Fantastische zuren die de wijn ruggengraat geven, mooi omring door zwart fruit, kruiden en rijpe tannines. Té jong,natuurlijk, maar nu al zo mooi en evenwichtig.

17 euro op het domein, spijt dat ik er slechts drie durfde vragen (flessen waren nog niet geëtiketteerd)

91/100

Anderhalf decennium later nog 1 flesje teruggevonden.
Zonder etiket dus geen idee meer welke cuvee.

In 2015 verkocht Regis Lansade zijn domein en is ondertussen oenoloog en adviseert ondermeer “Mes petits Vignerons.”
Het leven passeert.

De wijn is behoorlijk bruin.
Donker fruit, chocolade, kruidnagel in de neus.
In de mooi mond versmolten, beetje belegen wel. Nog wat tannines voelbaar naar het einde toe, mss wel een kenmerk van 2008 in de streek.
Gedronken met in gedachten de mooie herinneringen van een gezinsreis naar de Cahorsstreek in 2010.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: