Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Emiliana, Chili, Colchagua Valley
04-01-2010, 09:54 PM
Bericht: #1
Emiliana, Chili, Colchagua Valley
Hoewel ik al een viertal jaren heb geproefd van deze wijn (hij is courant verkrijgbaar in elke Colruyt), was het recent de 2008 die ik geproefd heb.

Emiliana, Adobe, Carmenère, Chili 2008
Colruyt - 5,25 €

Deze rode wijn komt dus uit de Colchagua Valley in Midden-Chili die samen met de Cachapoal Valley de Rapel Valley vormt. De Colchagua Valley is misschien wel dé topregio voor de krachtige intense vlezige Chileense wijnen maar ook voor de absolute top-icoonwijnen uit Chili (vooral dan uit bv. de subzone Apalta waar o.a. de icoonwijn Clos Apalta van komt van het huis Casa Lapostolle)

Aan de herkomstregio zullen we bij deze wijn dus alvast niets kunnen verwijten...

Maar, dat moet ook allerminst, want, alooo, wat een mooi stukske wijn voor zo weinig geld !

Intense zwoele neus van rijp zwart (bramen) en blauw (bosbessen) fruit.
Veel chocola en pralinnekes ook. In de mond pakken sappig kauwfruit, in toom gehouden door mooie zuren en sappige rijpe tannines. Mooie (ietwat alcoholrijke) afdronk.

(89/100)

Deze score lijkt misschien onverantwoord hoog, maar zo'n een lekkere complexloze wijn, aan zo een mierenprijs én, nog belangrijker: wetend dat hier vele 100.000-en flessen van de band van rollen, awel, chapeau.
Ge moet het maar doen zeg ik dan. Vandaar de genereuze score.

Voor mij persoonlijk de beste rode wijn in de Belgische supermarkten onder de 6 €.


Bijlagen Afbeeldingen
   
04-01-2010, 10:47 PM
Bericht: #2
RE: Emiliana, Adobe, Carmenère, Chili, Colchagua Valley
Een aantal jaren geleden al eens gedronken en ik herinner me nog dat ik dat idd ook zeer goed vond voor de prijs... Moet hem dringend nog eens kopen!
05-01-2010, 11:49 AM
Bericht: #3
RE: Emiliana, Adobe, Carmenère, Chili, Colchagua Valley
mijn ervaring is dat in de "low-budget" categorie (zeg tot 8 euro ofzo) de Chileense wijnen de toppers zijn qua prijs/kwaliteit verhouding.
Zal bij mijn volgende Colruyt-passage ook eens eentje moeten meenemen
12-08-2010, 08:56 PM
Bericht: #4
RE: Emiliana, Adobe, Carmenère, Chili, Colchagua Valley
Inderdaad schitterende wijn voor de prijs.
Jaargang 2009, die nu in winkels beschikbaar is, vind ik echter minder geslaagd (niet slecht, maar niet meer "mmmm")
12-08-2010, 11:07 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-08-2010 om 06:05 PM door vinejo.)
Bericht: #5
RE: Emiliana, Adobe, Carmenère, Chili, Colchagua Valley
tekst verwijderd wegens puur reclame.
vinejo
04-10-2015, 10:13 PM
Bericht: #6
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
Coyam (2011?)

deze wijn blind gekregen. Direct stoof de cassis uit het glas. Beetje eucalyptus ook. Wat later wat koffie, houttoets. Zeer expressieve neus, en toch niet vermoeiend. In de neus nog frisser dan in de mond. Zeer verleidelijk zwart fruit. Vol maar niet zwaar. Een wijn waar ik van kan blijven drinken.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
04-10-2015, 11:33 PM
Bericht: #7
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
(04-10-2015 10:13 PM)Olivier schreef:  Coyam (2011?)

deze wijn blind gekregen. Direct stoof de cassis uit het glas. Beetje eucalyptus ook. Wat later wat koffie, houttoets. Zeer expressieve neus, en toch niet vermoeiend. In de neus nog frisser dan in de mond. Zeer verleidelijk zwart fruit. Vol maar niet zwaar. Een wijn waar ik van kan blijven drinken.

Inderdaad 2011. Ooit de 2003 gekocht bij Divino, was toen zeer aangenaam verrast van de complexitteit van deze Chileen. Momenteel te koop bij Klassewijnen.

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...weten.html

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-10-2015, 02:58 PM
Bericht: #8
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
(04-01-2010 09:54 PM)Roeland V schreef:  Maar, dat moet ook allerminst, want, alooo, wat een mooi stukske wijn voor zo weinig geld !

Voor mij persoonlijk de beste rode wijn in de Belgische supermarkten onder de 6 €.

Volmondig mee eens !
(cfr topic Casa Mayor)
07-10-2017, 01:27 PM
Bericht: #9
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
(04-10-2015 10:13 PM)Olivier schreef:  Coyam (2011?)

deze wijn blind gekregen. Direct stoof de cassis uit het glas. Beetje eucalyptus ook. Wat later wat koffie, houttoets. Zeer expressieve neus, en toch niet vermoeiend. In de neus nog frisser dan in de mond. Zeer verleidelijk zwart fruit. Vol maar niet zwaar. Een wijn waar ik van kan blijven drinken.

Deze week in de les de 2012 uitgeschonken, slechts een half glaasje gedronken maar zeer genoten. In die mate dat ik deze wijn in t weekend eens op t gemak wou herproeven.
Ik opende echter de 2011 ipv de 2012.
Prachtige neus, mooi beschreven hierboven door Olivier. Ik voeg er nog munt en chocolade aan toe.
Ook in de mond heel evenwichtig en, jawel, fris.
Complex dus in aroma s en mondgevoel, enkel in de afdronk laat deze 2011 het wat afweten, hier vond ik de 2012 toch nog een stukje sterker.
However, deze wijn aan een 17 euro (10% korting) blijft voor mij PQ een toppertje.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-03-2019, 02:33 PM
Bericht: #10
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
Zondag had ik een kadoflesje mee voor Jan tgv de Heevieproeverij. Een Gaussen 2007. Maar ik had een back up flesje mee voor mocht Jan de 2007 al in de kelder hebben. Toen ik de back up onthulde was er hoongelach van enkele Bandolofielen. Haha, een Gaussen of nen Chilleen, de keuze is snel gemaakt.
Hmm, onderschat de Chilleen niet, antwoordde ik, een 95 van Suckling!
Het hoongelach versterkte nog. Tongue

Enfin, Suckling of niet, ik vind deze Coyam van het beste wat men in Chili maakt. Biologisch en sustainable dan nog.
Dus maandagavond de fles die terug meekwam dan maar zelf geopend.
Immediate pleasure. Braambes, cassis, vanille,...maar alles zeer mooi gemodereerd. In de mond sappig en fris, heel mooi evenwicht.
Toch was de wijn nog lekkerder op dag twee, iets wat ik bij Coyam al eerder merkte. Zachter nog, mooier afgerond, minder pushy. Smooth maar niet simpel.
De 2015 staat nu in Klassewijnen, mocht ik plaats en budget hebben ik bestel een doosje.
91

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-04-2019, 12:07 PM
Bericht: #11
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
Chillenen, uitvinders van het chillen!
20-05-2021, 08:11 PM
Bericht: #12
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
(07-10-2017 01:27 PM)vinejo schreef:  
(04-10-2015 10:13 PM)Olivier schreef:  Coyam (2011?)

deze wijn blind gekregen. Direct stoof de cassis uit het glas. Beetje eucalyptus ook. Wat later wat koffie, houttoets. Zeer expressieve neus, en toch niet vermoeiend. In de neus nog frisser dan in de mond. Zeer verleidelijk zwart fruit. Vol maar niet zwaar. Een wijn waar ik van kan blijven drinken.

Deze week in de les de 2012 uitgeschonken, slechts een half glaasje gedronken maar zeer genoten. In die mate dat ik deze wijn in t weekend eens op t gemak wou herproeven.
Ik opende echter de 2011 ipv de 2012.
Prachtige neus, mooi beschreven hierboven door Olivier. Ik voeg er nog munt en chocolade aan toe.
Ook in de mond heel evenwichtig en, jawel, fris.
Complex dus in aroma s en mondgevoel, enkel in de afdronk laat deze 2011 het wat afweten, hier vond ik de 2012 toch nog een stukje sterker.
However, deze wijn aan een 17 euro (10% korting) blijft voor mij PQ een toppertje.

Vorige week nog eens zo n 2011 geopend, nu pas aan t laatste van de fles bezig, niks oxidatie, nog steeds even hedonistisch, een goede Bordeaux maar sappiger en minder tannines, meer fruit, misschien wat makkelijker maar zeker evenveel genot.
Niet meer verkrijgbaar bij Klassewijnen zag ik.
Alweer een toppertje die ze kwijt spelen.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-06-2022, 04:42 PM
Bericht: #13
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
Vanavond de Coyam 2018 van dit wijnhuis in het glas.
Een blend van maar liefst 8 verschillende soorten druivenrassen.
Wijn recht uit de wijnkelder 1 uurtje op voorhand geopend.
Prachtige inktzwarte kleur met paars randje.
Neus van rood en zwart fruit, bosbes, cassis, koffie, lichte houttoets, eucalyptus (munt) en chocolade.
In de mond rood en zwart fruit, mooie evenwichtige en frisse wijn waar ik niet genoeg van kan krijgen.
Wat een afdronk ook, die blijft maar komen.
P/K topper.
Dik verdiende 92! cheers

Save water drink wine!
20-06-2022, 06:31 PM
Bericht: #14
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
(20-06-2022 04:42 PM)Benz schreef:  Vanavond de Coyam 2018 van dit wijnhuis in het glas.
Een blend van maar liefst 8 verschillende soorten druivenrassen.
Wijn recht uit de wijnkelder 1 uurtje op voorhand geopend.
Prachtige inktzwarte kleur met paars randje.
Neus van rood en zwart fruit, bosbes, cassis, koffie, lichte houttoets, eucalyptus (munt) en chocolade.
In de mond rood en zwart fruit, mooie evenwichtige en frisse wijn waar ik niet genoeg van kan krijgen.
Wat een afdronk ook, die blijft maar komen.
P/K topper.
Dik verdiende 92! cheers

Mooi beschreven, heel herkenbaar. Ondanks de kracht toch zeer digest he, die wijn.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-06-2022, 06:39 PM
Bericht: #15
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
(20-06-2022 06:31 PM)vinejo schreef:  
(20-06-2022 04:42 PM)Benz schreef:  Vanavond de Coyam 2018 van dit wijnhuis in het glas.
Een blend van maar liefst 8 verschillende soorten druivenrassen.
Wijn recht uit de wijnkelder 1 uurtje op voorhand geopend.
Prachtige inktzwarte kleur met paars randje.
Neus van rood en zwart fruit, bosbes, cassis, koffie, lichte houttoets, eucalyptus (munt) en chocolade.
In de mond rood en zwart fruit, mooie evenwichtige en frisse wijn waar ik niet genoeg van kan krijgen.
Wat een afdronk ook, die blijft maar komen.
P/K topper.
Dik verdiende 92! cheers

Mooi beschreven, heel herkenbaar. Ondanks de kracht toch zeer digest he, die wijn.

Idd. ondanks de power zo soepel fris en evenwichtig zacht in de mond dat je er niet genoeg kan van krijgen, meteen van bijbesteld ook! Wink

Save water drink wine!
20-06-2022, 06:54 PM
Bericht: #16
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
(20-06-2022 06:39 PM)Benz schreef:  
(20-06-2022 06:31 PM)vinejo schreef:  
(20-06-2022 04:42 PM)Benz schreef:  Vanavond de Coyam 2018 van dit wijnhuis in het glas.
Een blend van maar liefst 8 verschillende soorten druivenrassen.
Wijn recht uit de wijnkelder 1 uurtje op voorhand geopend.
Prachtige inktzwarte kleur met paars randje.
Neus van rood en zwart fruit, bosbes, cassis, koffie, lichte houttoets, eucalyptus (munt) en chocolade.
In de mond rood en zwart fruit, mooie evenwichtige en frisse wijn waar ik niet genoeg van kan krijgen.
Wat een afdronk ook, die blijft maar komen.
P/K topper.
Dik verdiende 92! cheers

Mooi beschreven, heel herkenbaar. Ondanks de kracht toch zeer digest he, die wijn.

Idd. ondanks de power zo soepel fris en evenwichtig zacht in de mond dat je er niet genoeg kan van krijgen, meteen van bijbesteld ook! Wink

Ah, hij zit terug in het assortiment.!
En nog steeds aan dezelfde prijs, nice.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-06-2022, 07:04 PM
Bericht: #17
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
(20-06-2022 06:54 PM)vinejo schreef:  
(20-06-2022 06:39 PM)Benz schreef:  
(20-06-2022 06:31 PM)vinejo schreef:  
(20-06-2022 04:42 PM)Benz schreef:  Vanavond de Coyam 2018 van dit wijnhuis in het glas.
Een blend van maar liefst 8 verschillende soorten druivenrassen.
Wijn recht uit de wijnkelder 1 uurtje op voorhand geopend.
Prachtige inktzwarte kleur met paars randje.
Neus van rood en zwart fruit, bosbes, cassis, koffie, lichte houttoets, eucalyptus (munt) en chocolade.
In de mond rood en zwart fruit, mooie evenwichtige en frisse wijn waar ik niet genoeg van kan krijgen.
Wat een afdronk ook, die blijft maar komen.
P/K topper.
Dik verdiende 92! cheers

Mooi beschreven, heel herkenbaar. Ondanks de kracht toch zeer digest he, die wijn.

Idd. ondanks de power zo soepel fris en evenwichtig zacht in de mond dat je er niet genoeg kan van krijgen, meteen van bijbesteld ook! Wink

Ah, hij zit terug in het assortiment.!
En nog steeds aan dezelfde prijs, nice.

Idd. 19,95 de fles, en ook de 2019 is net binnen zag ik! Wink

Save water drink wine!
21-06-2022, 09:23 PM
Bericht: #18
RE: Emiliana, Chili, Colchagua Valley
(20-06-2022 04:42 PM)Benz schreef:  Vanavond de Coyam 2018 van dit wijnhuis in het glas.
Een blend van maar liefst 8 verschillende soorten druivenrassen.
Wijn recht uit de wijnkelder 1 uurtje op voorhand geopend.
Prachtige inktzwarte kleur met paars randje.
Neus van rood en zwart fruit, bosbes, cassis, koffie, lichte houttoets, eucalyptus (munt) en chocolade.
In de mond rood en zwart fruit, mooie evenwichtige en frisse wijn waar ik niet genoeg van kan krijgen.
Wat een afdronk ook, die blijft maar komen.
P/K topper.
Dik verdiende 92! cheers

Op dag 2 komt hij zowaar nog beter voor de dag, wat ik ook wel ergens verwachte.
De neus neigt nog meer naar zwart fruit zoals pruimen, tabbak, chocolade en ook wat zoethout.
En dan die afdronk jongens die is enorm lang.
Deze wijn gaat op dag 2 verdorie richting 93 score wat P/K wel heel straf is! cheers

Save water drink wine!


Ga naar locatie: