Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Labet, Cotes de jura
25-08-2011, 09:10 PM
Bericht: #1
Domaine Labet, Cotes de jura
Fleur de savagnin 2007. De handelaar was zeker dat dit non ouillé was en hij zat er compleet naast. Niet oxidatief dus...maar wel lekker! notig, honing, bloemekes. Doet me sterk denken aan sommige chenins en aan de prachtige witte wijnen van Weingut Am Stein. Het exotische van de sylvaner en de witte pinots moet hier wel wat plaatsmaken voor de natte keldergeur van de Jura....Anders maar toch zeer mooi !
25-08-2011, 09:43 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Verkoopt Jantje van Portovino ook geen Labet?

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-08-2011, 09:57 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
TG ook:-)

Wine is sunlight , held together by water !
28-08-2011, 04:18 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Tiens, Kris, ik heb deze wijn vorige week blind in het glas gekregen (de schenker is je niet onbekend), dit is wat ik noteerde:
Honing, broodkruim, gerookte toets, bloemetjes en abrikoos
In de mond zeer puur en evenwichtig.
Bijzonder mooie wijn!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-08-2011, 04:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-08-2011 om 04:51 PM door doc.)
Bericht: #5
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Meebrengen is de message !
Deed dit domein effe niet, ...man , er is nog zoveel te doen in Jurassic, we deden een paar "kleinere" domeinen ipv de grote toppers. Macle sloegen we ook over , te koop via 1jour,... we gingen langs bij Gahier en Vandelle,... waarover later meer...

Buvez du vin et vivez joyeux !
28-08-2011, 09:51 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
@Jo , was eigenlijk de Fleur de Chardonnay 2007. Was een mooie wijn maar ik was verbaasd van de moderne(re) stijl. De wijnen die ik al geproefd heb van dit domaine waren iets klassieker gevinifieerd.
28-08-2011, 10:49 PM
Bericht: #7
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
(28-08-2011 09:51 PM)Kempie schreef:  @Jo , was eigenlijk de Fleur de Chardonnay 2007. Was een mooie wijn maar ik was verbaasd van de moderne(re) stijl. De wijnen die ik al geproefd heb van dit domaine waren iets klassieker gevinifieerd.

Ah, ik had zelfs niet op de "savagnin" gelet in Kris zijn eerste post - stond wel degelijk chardonnay op mijn notes..
PQ toch wel een toppertje

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-02-2012, 10:45 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Fleur de Marne "En Chalasse" 2004
Goud kleureke, marianeuzeke. Ola, dit is mooi... typische "jura"agrumes, hout is weg.
Wat vettig maar mooie fraicheur, mineralig... schitterend!!
Staat 3 dagen open en kan er gerust nog een paar weken tegen... remember KK? Of was je toen meer met Zusje Labet bezig?:-)

Wine is sunlight , held together by water !
20-02-2012, 11:49 PM
Bericht: #9
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Idd, zusje Labet had een langere afdronk
21-02-2012, 12:32 PM
Bericht: #10
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
(20-02-2012 11:49 PM)Kempie schreef:  Idd, zusje Labet had een langere afdronk

applaus

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-06-2012, 09:34 PM
Bericht: #11
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Fleur de Chardonnay 2009
Is wat de basiscuvée van Labet maar al zo lekker en waarschijnlijk om jonger te drinken dan zijn andere cuvées!
Eerste moment nog wat gesloten dus 2 tal uurkes in de karaf gedaan. Dan mooi opengekomen, agrumes en de typische chardo geur uit de jura. Mooie zuurkes en brede lekkere afdronk.
Nog een kletske voor dag 2 en nu is hij op zijn top.
Ook een mooie om kennis te maken met de jura chardo's!

Wine is sunlight , held together by water !
08-12-2015, 07:16 PM
Bericht: #12
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Dit weekend per toeval enkele wijnen kunnen proeven van dit domein .
Fleur de savagnin , chardonnay - savagnin , chardonnay du hasard en nog enkele andere .
Is goed spul , wel niet goedkoop .
25-04-2017, 08:57 PM
Bericht: #13
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Chardonnay - Savagnin een vin de voile nen 11 of nen 12.(Shoot me)

Heeft dit weekend de eer gekregen om de voile au vent te vergezellen Big Grin .

En wat een begeleider !

Fruit check , zuren check , harmonie check .
Een plaatje dat klopt .
Deze zijn nu pas op dronk .
En dit is dan nog één van de lagere cuvées ...

Van alle jura wijnen heeft deze wijnmaker bij mij een zitje op de eerste bank .
Nog geen geen enkele wijn heeft me teleurgesteld !

Aan de duurdere kant ,
Maar zijn centen waard ...
29-07-2019, 08:56 AM
Bericht: #14
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Labet is mijn favoriete gebied in de Jura. Ik zou het zelfs boven Ganevat en Tissot rangschikken vanwege zijn consistentie. Ik kreeg de kans om gisteren een van mijn eerste gekochte flessen te drinken: De Koningin 2008. De wijn is nog jong, recht, zeer complex, met rokerige tonen, beboterde, bloemen, steen. Het is lang, energiek. excellent
29-07-2019, 09:08 AM
Bericht: #15
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Dan ben je al even aan het sparen toch.
De koningin welke cuvée is dat dan juistwatte
29-07-2019, 12:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-07-2019 om 12:35 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #16
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
(29-07-2019 09:08 AM)Smaakatleet schreef:  Dan ben je al even aan het sparen toch.
De koningin welke cuvée is dat dan juistwatte

Ik zou denken de cuvée "La Reine" van Labet natuurlijk!


Bijlagen Afbeeldingen
   
29-07-2019, 08:44 PM
Bericht: #17
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
(29-07-2019 08:56 AM)Zoltek schreef:  Labet is mijn favoriete gebied in de Jura. Ik zou het zelfs boven Ganevat en Tissot rangschikken vanwege zijn consistentie. Ik kreeg de kans om gisteren een van mijn eerste gekochte flessen te drinken: De Koningin 2008. De wijn is nog jong, recht, zeer complex, met rokerige tonen, beboterde, bloemen, steen. Het is lang, energiek. excellent

In november gaan we er een bezoekje brengen.
Votre beau CR du Reine me fait deja saliver Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-06-2020, 06:32 AM
Bericht: #18
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
    enkele jaren dit domein aan het volgen en nog nooit een mindere ervaring gehad.

Deze is een blend van Chardonnay en Savagnin ( een lokale druif) wordt gemaakt non-ouille ( oxidatieve opvoeding) bij openen direct de geur van geroosterde cashew noten en gekonfijte citroen. De wijn een tijdje laten open komen dus in contact met o2.
En ja hoor deze kreeg een extra dimensie.
Veel mooi wit steenfruit een beetje granny Smith en de nootjes waren van de partij.

Een klein bittertje van de gekonfijte citroen.
Zuren die perfect verweven zitten in het middenpalet.
En een ellenlange afdronk!
Dit is echt the good stuff.
Geweldig op zichzelf, maar hemels met een stukje kaas of een vegetarisch gerechtje met peterselie wortel en andere geroosterde groenten.
Als je houdt van oxidatieve dranken, type sherry dan gaat dit je zeker kunnen bekoren.
Deze 2015 kwam nog wat jong over het eerste uur. Maar genieten tot de laatste druppel...
13-06-2020, 10:21 AM
Bericht: #19
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
(13-06-2020 06:32 AM)Smaakatleet schreef:  enkele jaren dit domein aan het volgen en nog nooit een mindere ervaring gehad.

Deze is een blend van Chardonnay en Savagnin ( een lokale druif) wordt gemaakt non-ouille ( oxidatieve opvoeding) bij openen direct de geur van geroosterde cashew noten en gekonfijte citroen. De wijn een tijdje laten open komen dus in contact met o2.
En ja hoor deze kreeg een extra dimensie.
Veel mooi wit steenfruit een beetje granny Smith en de nootjes waren van de partij.

Een klein bittertje van de gekonfijte citroen.
Zuren die perfect verweven zitten in het middenpalet.
En een ellenlange afdronk!
Dit is echt the good stuff.
Geweldig op zichzelf, maar hemels met een stukje kaas of een vegetarisch gerechtje met peterselie wortel en andere geroosterde groenten.
Als je houdt van oxidatieve dranken, type sherry dan gaat dit je zeker kunnen bekoren.
Deze 2015 kwam nog wat jong over het eerste uur. Maar genieten tot de laatste druppel...

Dju, deze stond op onze short list bij ons Jura bezoek maar we zijn er niet binnen geraakt...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-06-2020, 11:09 AM
Bericht: #20
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Zou deze ook graag eens bezoeken.
Let wel op Jo, zijn wijnen hebben tijd nodig.
Dit was een instapper en het was kantje boordje.
15-08-2020, 09:58 AM
Bericht: #21
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
En Chalasse 2016 van Labet.
Direct de karaf in en na een kleine twintig minuten begon het feest.

Wat een dijk van een wijn, klassieke grote Chardonnay!
Boter, volle wijn met een dikke gelaagde structuur en toch zo verfijnd door de prachtige zuren. De wijn is ook zeer dynamisch in de mond, weer wat fruit dan beetje mineralen dan het toetsje van het hout en alles is gewoon onder spanning, complex!
Lange afdronk krijg je er gratis bij.

Magnifique!
93/100
16-08-2020, 04:02 PM
Bericht: #22
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Bedankt voor deze note. Dit domein staat al lang op mijn whishlist. Waar kocht je deze en wat betaalde je er voor?
16-08-2020, 04:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-08-2020 om 04:59 PM door Smaakatleet.)
Bericht: #23
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Was een fles op restaurant denk rond 65 ongeveer.
Maar kan het niet meer zeggen exact.

Dit wordt verdeelt door Altrovino.
17-10-2020, 02:42 PM
Bericht: #24
RE: Domaine Labet, Cotes de jura
Pinot noir 2018.
Zoekt nog wat zijn plooi het eerste halfuur.
Maar na een uurtje is het feest goed gang!
Een warmere Pinot, gekenmerkt door de jaargang.
Toch voldoende zuren, schoon sappig fruit en ietsje kloeker dann we gewoon zijn van Labet.
Maar ja 18 was een heel warm jaar.
Desalniettemin 91/100 volgende fles binnen 5 jaar.


Fleur 2016
Ik had tegen mezelf gezegd hier van te blijven.
Gelukkig toch flessen genoeg om er eentje van te kraken.
Lekker op dag 1 hetzelfde verhaal op dag 2.
Op dag 7 heel lekker!
Een perfecte mix tussen houtlagering, kokos, citroen ( zuurtjes) en mineraal.
Waw more please!!
91-92/100


Ga naar locatie: