Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Mouscaillou, Limoux
22-10-2011, 08:08 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-10-2011 om 08:09 PM door doc.)
Bericht: #1
Domaine Mouscaillou, Limoux
Blanc 2008

Dit is een "vin prometteur" , hier zal met enkele jaren geduld een schitterend resultaat uit komen. Ik dronk vroeger de 2005 en 2006. Schitterende chardo's met uitstekende zuurdrempel.
Deze 08 is absoluut te vroeg, maar ik moest hem eens proeven. Onmiddellijk na het openen een aardse mineraliteit van jewelste, hoog in zuren, nog witgeel maar zal heel traag verouderen. Nog ingetogen fruitexpressies van groene appel, peer en perzik.
De wijngaarden (2 percelen) bevinden zich op 400 m hoogte onder het alziend oog van de Pyreneeën, rijping op demi-muids van 1 tot 10 jaar. 11 mdn sur lies. Bio.
Killer !

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-10-2011, 05:05 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Mouscaillou, Limoux
(22-10-2011 08:08 PM)dr_magooo schreef:  Blanc 2008

Dit is een "vin prometteur" , hier zal met enkele jaren geduld een schitterend resultaat uit komen. Ik dronk vroeger de 2005 en 2006. Schitterende chardo's met uitstekende zuurdrempel.
Deze 08 is absoluut te vroeg, maar ik moest hem eens proeven. Onmiddellijk na het openen een aardse mineraliteit van jewelste, hoog in zuren, nog witgeel maar zal heel traag verouderen. Nog ingetogen fruitexpressies van groene appel, peer en perzik.
De wijngaarden (2 percelen) bevinden zich op 400 m hoogte onder het alziend oog van de Pyreneeën, rijping op demi-muids van 1 tot 10 jaar. 11 mdn sur lies. Bio.
Killer !

Someone is excited here!applausapplaus Zeer leuk om te lezen, je zou er bijna stante pede een pallet van bestellen Wink
27-10-2011, 01:18 AM
Bericht: #3
RE: Domaine Mouscaillou, Limoux
De jeugdige aardsheid verdwijnt wel na een dagje in het glas. Ik blijf ervan overtuigd dat deze wijn na enkele jaren geduld héél wat meer complexiteit gaat opleveren. Momenteel, veel te jong maar ik proefde de evolutie van het domein tussen 2005 en nu.
Gaan meer en meer de bio- toer op maar het blijven wel "gevinifieerde" wijnen. Geen sapje uit de grond in een tonnetje. Geduld met dit beestje dus, zal volgens mij prachtig worden !

Buvez du vin et vivez joyeux !
28-10-2011, 12:01 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-10-2011 om 12:03 AM door doc.)
Bericht: #4
RE: Domaine Mouscaillou, Limoux
Vandaag nog een paar slokjes kunnen drinken jawel. En alles staat nog rechtop ! Schitterend na 5 dagen koelkast.

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-11-2011, 09:02 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Mouscaillou, Limoux
Chardonnay 2007. Neus direct na ingieten zeeeer mineraal, komt dan schitterend open met achtereenvolgens peer, boenwas, apotheker, marsepein,....zeer complexe neus die rieslinggewijs tintelt tussen de ogen. Mooie zuren, hout in balans en afdronk die me deed denken aan de Sancerre van Boulay. olala hoe lekker is dit !
27-11-2011, 07:14 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Mouscaillou, Limoux
(26-11-2011 09:02 PM)Kris schreef:  Chardonnay 2007. Neus direct na ingieten zeeeer mineraal, komt dan schitterend open met achtereenvolgens peer, boenwas, apotheker, marsepein,....zeer complexe neus die rieslinggewijs tintelt tussen de ogen. Mooie zuren, hout in balans en afdronk die me deed denken aan de Sancerre van Boulay. olala hoe lekker is dit !

Schoon beschreven, Kris, en slaat exact de nagel op de kop. Ik had eigenlijk een soort Jura-gewaarwording toen ik hem proefde...mineraal, boenwas, zuren... zouden eigenlijk eens een inspanning moeten doen er een paar heerlijk te laten ouderen...

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-11-2011, 07:27 PM
Bericht: #7
RE: Domaine Mouscaillou, Limoux
(27-11-2011 07:14 PM)dr_magooo schreef:  
(26-11-2011 09:02 PM)Kris schreef:  Chardonnay 2007. Neus direct na ingieten zeeeer mineraal, komt dan schitterend open met achtereenvolgens peer, boenwas, apotheker, marsepein,....zeer complexe neus die rieslinggewijs tintelt tussen de ogen. Mooie zuren, hout in balans en afdronk die me deed denken aan de Sancerre van Boulay. olala hoe lekker is dit !

Schoon beschreven, Kris, en slaat exact de nagel op de kop. Ik had eigenlijk een soort Jura-gewaarwording toen ik hem proefde...mineraal, boenwas, zuren... zouden eigenlijk eens een inspanning moeten doen er een paar heerlijk te laten ouderen...

Allez jong, wat een toeval, Gaetan schonk vrijdagavond (blind) een chardonnay van de veiling Toques et Clochers (Limoux) uit... 1992!! Ik dacht aan een topBourgogne uit pakweg '99. Lang geleden dat ik bij t zien van t etiket nog zo van mijn stoel ben geblazen (wist niet eens dat Limoux 100% chardonnay mocht zijn..Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-01-2014, 11:05 AM
Bericht: #8
Domaine Mouscaillo, Limoux
(Bericht naar deze plek verplaatst, met dank aan Doc)

Een bijzonder klein domein van nog geen 5 ha in de aop Limoux, aop waar men schuimwijnen maakt van de mauzac en, zoals in de aanpalende Cabardes en Malepere, ook rode blends met (naast de Zuidelijke druiven)ook cabernet en merlot.
We dronken echter een witte wijn van dit huis, de chardonnay 2008
Een licht strogele kleur, in de neus wit fruit, appel, citrus, gerookte toets. De mond heeft een mooie vulling maar de moelleux wordt prachtig ondersteund door frisse zuren. De proever herkende blind de chardonnaydruif, hoewel het deze wijn zeker niet het boterachtige had dat vele Bourgognes kenmerkt.
Geen enkele aanwijzing dat deze wijn zo Zuidelijk gemaakt wordt ( zoals je soms wel hebt met platte vin de pays d Oc - chardonnays).
Ik durf dit blind zelfs gerust naast een Puligny plaatsen.
Alweer een aanrader uit het schitterende gamma van Portovino.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
24-01-2020, 06:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-01-2020 om 06:35 PM door Thierry Debaisieux.)
Bericht: #9
RE: Domaine Mouscaillou, Limoux
Domaine de Mouscaillo Limoux 2015.
Chardonnay (80 %), Chenin, Mauzac Blanc.

De neus heeft aroma's van citrus, perzik, amandel en hints van abrikoos.
De mond is geconcentreerd en fris. Hij heeft volume en lengte, hij heeft smaken van wit fruit op een achtergrond van delicate bitterheid. De prachtige zuurgraad draagt bij aan het gevoel van balans, geeft een indruk van spanning en verlengt de afdronk met delicate bittertjes.

Domaine de Mouscaillo Limoux 2017

Ik heb een voorkeur voor dit 2017.
De neus is complexer, hij heeft aroma's van citroen, sinaasappelschil en bloemen op een delicate achtergrond van amandel. De mond is geconcentreerd en vol met een zeer licht vet. Hij heeft een mooie zuurgraad met citrus en gele fruitsmaken. Hij is evenwichtig en lang. Hij heeft een afdronk die met zijn delicate bitterheid charmeert.

Van harte.
Thierry Debaisieux
08-02-2020, 04:47 PM
Bericht: #10
RE: Domaine Mouscaillou, Limoux
k heb weer een Domaine de Mouscaillo Blanc 2015 gedronken.
De neus staat op wit fruit, hij heeft bloemige accenten. Hij doet me aan appel, meidoorn en peer nuances denken.
De mond is fris en elegant, met een mooie materie en zuurgraad met witte fruitsmaken. Deze evenwichtige wijn is aangenaam en heeft een lange afdronk.

Van harte.
Thierry Debaisieux


Ga naar locatie: