Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
09-11-2011, 01:44 PM
Bericht: #1
Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
Haut-Coustias '07 Cairanne :

Wat een wijn! Doet mij wat aan het topgamma van Santa Duc denken. Veel alcohol, maar ook structurerende zuren. Hedonistisch.. En na een volle dag in de koelkast met vacuvin, nog altijd zeer genietbaar. Neus niet al te plat, en nu mooi versmolten in de mond. Niveau: Châteauneuf uit de betere middenmoot.

Druivensamenstelling: 60 mourvèdre, 20 syrah, 20 grenache.
24 maanden op foudres. Wijnstokken gemiddeld 70 jaar oud. 30 hl/ha

Geschiedenis: Vignerons de père en fils depuis 300 ans, dix générations se sont succédées sur le même vignoble depuis André Alary en 1692. Frédéric et François Alary ont repris l'exploitation en 1984 et exploitent 25 ha sur les coteaux de Saint Martin dont l'oratoire, construit au milieu des vignes, a donné le nom au domaine.

Bob: I reviewed the 2007 Cotes du Rhone-Villages Cairanne Haut-Coustias in issue 181, but I had it twice over the last few months, and I was blown away by it, rating it even higher than the lofty score it received last year. Moreover, it is a late-released wine, so hopefully, readers will be able to find a bottle or two. This dense ruby/purple-colored Cairanne (which includes a lot of Mourvedre intermixed with Grenache and Syrah) offers up big, sweet aromas of black raspberries, kirsch, pepper, roasted meats, and bouquet garni. Full-bodied and dense with exceptional purity and seemingly more texture, depth, and length than I remember from last year (and it was impressive then), this 2007 has developed into a big time sleeper of the vintage. It should drink well for 5-6 years.

This is one of the most highly respected estates in the southern Rhone. Almost every insider speaks of l’Oratoire Saint-Martin, run by Frederic and Francois Alary, as an example of a perfectly managed, impeccably manicured vineyard as well as meticulous winemaking.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
09-11-2011, 02:42 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
(09-11-2011 01:44 PM)Matten schreef:  Niveau: Châteauneuf uit de betere middenmoot.

Jammer genoeg ook qua prijs dacht ik?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-11-2011, 03:30 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-11-2011 om 03:39 PM door Mt.)
Bericht: #3
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
20 euro. Voor de '09 17.30 bij Grandry. Mocht er Châteauneuf op het etiket gestaan hebben, we sprongen een gat in de lucht.. Maarrr, iets wat me al langer stoort aan sommige (vele) Rhônes: veel alcohol,veel zoete materie. Niet de stijl Charvin, maar eerder de stijl van Les deux Rhônes.
Al ben ik zeer benieuwd naar hun witte Haut Coustias Wink.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
09-11-2011, 05:49 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-11-2011 om 05:50 PM door doc.)
Bericht: #4
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
"Maarrr, iets wat me al langer stoort aan sommige (vele) Rhônes: veel alcohol,veel zoete materie."

Da's de reden waarom ik naar het noorden trok ... ik trek wel eens iets open voor je !Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
09-11-2011, 06:41 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
Maar om eerlijk te zijn 2007 is niet echt een "typisch" jaar ... dat zoete zit er in 't zuiden altijd wel een beetje in maar werd in 2007 toch serieus uitvergroot. En 't noorden daarvoor moet de portefeuille toch net weer iets groter zijn [Afbeelding: not-tagged-smiley-10094.gif]

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
09-11-2011, 06:51 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
Portefeuille groter misschien maar daarom moet er niet meer in zitten zunne... voor 20 euro vind je daar ook schoon marchandise Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
09-11-2011, 06:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-11-2011 om 06:56 PM door Mt.)
Bericht: #7
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
Dat zoete en alcoholische heeft mij eigenlijk al meerdere keren gestoord, los van het jaar. Ik vond net dat heel wat wijnen van de jaargang '07 goede zuren hadden, maar inderdaad dus ook veel zoet, rijp fruit en suiker/alcohol. Moeilijk om te maskeren. Na twee glazen ben je al loom...
(09-11-2011 05:49 PM)dr_magooo schreef:  "Maarrr, iets wat me al langer stoort aan sommige (vele) Rhônes: veel alcohol,veel zoete materie."

Da's de reden waarom ik naar het noorden trok ... ik trek wel eens iets open voor je !Cool

thumbsup
(Nog altijd niet echt gewonnen voor noordelijke Rhône..)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
28-12-2011, 01:18 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
Domaine Oratoire St Martin BLANC 2009 (Cairanne)

Rijp wit fruit, banaan, lichte fumé toets, later mineraliteit.
Mollig (bijna vettig) in de mond, de agrumetoets (appelsien en pompelmoes) houdt de wijn nét fris genoeg. Toch misten we wat spanning in deze wijn, waarschijnlijk zal in koelere jaren de zuurbalans zorgen voor een evenwichtiger geheel.

87/100

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-12-2011, 03:31 PM
Bericht: #9
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
(28-12-2011 01:18 PM)vinejo schreef:  Domaine Oratoire St Martin BLANC 2009 (Cairanne)

Rijp wit fruit, banaan, lichte fumé toets, later mineraliteit.
Mollig (bijna vettig) in de mond, de agrumetoets (appelsien en pompelmoes) houdt de wijn nét fris genoeg. Toch misten we wat spanning in deze wijn, waarschijnlijk zal in koelere jaren de zuurbalans zorgen voor een evenwichtiger geheel.

87/100

Dat is een gegeven dat me bij sommige witte Rhones ook al is opgevallen. Meestal zijn de iets koelere jaren beter voor dit type wijn.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
28-12-2011, 03:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-12-2011 om 03:46 PM door doc.)
Bericht: #10
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
Was cuvée Haut-Coustias (Rousanne 40, Marsanne 40 , Grenache blanc 10, Clairette 10) miste inderdaad wat spanning. Klein bittertje op 't eind. Koelere jaren...inderdaad. Miste ik ook wat bij enkele witte Bouroggnes 2009 die ik proefde. Is trouwens ook een eigenschap bij sommige witte Loires uit 2005.

Buvez du vin et vivez joyeux !
17-08-2012, 01:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-08-2012 om 01:08 PM door Mt.)
Bericht: #11
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
2009 Domaine de l’Oratoire Saint Martin Cairanne Haut Coustias Blanc:

Opnieuw de witte Haut-Coustias '09 aan het proeven. Opnieuw een tegenvaller (mist structuur en bouquet. Leek bij het eerste glas wel op een minder geslaagde biowijn). Bob was nog niet wakker toen hij de vergelijking met een Hermitage maakte (Wat we op de proeverij "Matten meets Venne" proefden, kwam in vergelijking met deze wijn uit een ander melkwegstelsel):

WA #197 (Oct 2011), Review by Robert Parker, Rating 92
An absolute revelation as well as an incredible sleeper of the vintage is the 2009 Cotes du Rhone-Villages Cairanne Haut Coustias Blanc, a blend of 40% Marsanne, 40% Roussanne and 20% Clairette aged in demi-muids. Behaving like a sensational white Hermitage, it possesses a medium gold color and aromas of honeysuckle, candle wax, rose petals and exotic tropical fruit. Full-bodied and dense with decent acidity as well as an unctuous texture, this is a nearly over the top dry white that can be matched with relatively intense dishes. Enjoy it over the next several years. Probably the reference point for high quality Cairanne, this excellent estate has received many fine reviews from me in the past.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
23-03-2014, 02:48 PM
Bericht: #12
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
Domaine Oratoire St Martin Cairanne 2011
Een kwamen redelijk wat mooie wijnen voorbij op de laatste les van onze cursus "Degustatie Franse wijnen".
Deze Cairanne 2011 was er een van. Dank aan Didier om deze fles te schenken.
Pruimenrode kleur met lila rand. Rood fruit, mineraal, kruiden (munt), beetje gist ook in de neus. Verder peper, garrigue, grafiet.
Sappige wijn, rond met toch een mooie frisheid. Tannines komen laat het plaatsje compleeet maken. Blijft lang natalmen, waarbij de tannines in de afdronk een mooie rol spelen.
Ik gaf 90+. Krijgt een Coup de coeur in G. Hachette 2014.
23-03-2014, 09:28 PM
Bericht: #13
RE: Domaine Oratoire St Martin (Cairanne)
idd goed huis. Onlangs Haut Coustias 2008 rood, zeer lekker en kon voor een N-Rhône doorgaan. Haut Coustias wit is volgens mij geen wijn om in een proeverij te steken. Eerder een wijn waarvan het laatste glas het beste is.


Ga naar locatie: