Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
WAARDEBEPALING
27-11-2011, 02:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-11-2011 om 02:38 PM door doc.)
Bericht: #1
WAARDEBEPALING
NILSON schreef:

Hallo beste wijn(kenners)liefhebbers,
Ik heb een vraagje aan jullie, vorige week kreeg ik 2flessen Bourgognewijn in mijn bezit. Het etiket was van de ene fles niet meer zo goed leesbaar, maar toch heb ik de naam kunnen terugvinden op het net.
De naam is Jean-Pierre Mugneret 1976 uit de Cote D'Or.
Ik vind van deze wijnbouwer alleen flessen terug uit 4 verschillende wijnjaren, maar niets van 1976..
Kan iemand me hierover iets laten weten wat de waarde ervan is ?Smile

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-11-2011, 02:47 PM
Bericht: #2
RE: WAARDEBEPALING
Onmogelijk te beantwoorden, als je niet alle informatie geeft. Als het generieke bourgogne is, dan vrees ik dat deze flessen richting gootsteen zullen verdwijnen (altijd eerst eens ruiken, natuurlijk, en misschien ook eens voorzichtig proeven). Jean-Pierre Mugneret is geen onbekend domein en heeft ook heel wat grands crus in zijn productie. Geef eens alles op, wat er op het etiket staat, dan weten we meer.
Wat 1976 betreft: een heel heet jaar (ik was die zomer bij het leger en heb bij diverse corvees nogal wat zweet gelaten, zelfs met een "sigarettenpauze" om de 15 minuten), dat deugd deed aan de bourgognes in het algemeen. Maar na vijfendertig jaar zijn we natuurlijk op onze hoede. De laatste bourgogne 1976 die ik dronk, moet een behoorlijk lekkere Corton geweest zijn, maar dat is intussen meer dan twaalf jaar geleden...
27-11-2011, 03:01 PM
Bericht: #3
RE: WAARDEBEPALING
Vorige week een generieke Cotes du Rhone opengetrokken (twee flessen zelfs) uit 1976. En wonderlijk maar waar: zéér lekkere wijn, tertiair uiteraard, heel licht oxidatief (nootjes) maar totaal niet uit elkaar gevallen, eerder harmonieus zelfs in de mond.
Dus, het oogstjaar in gedachten, wie weet zijn die Bourgognes ook nog niet versleten...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-11-2011, 03:36 PM
Bericht: #4
RE: WAARDEBEPALING
Ge moet een beetje chance hebben ook.
In deze is mijn klassieke voorbeeld: Morgon 1976 van Georges Dubœuf in de "Major"-editie. Blind voorgeschoteld aan de mede-lectoren van onze confrerie en door niemand herkend als zijnde beaujolais, maar door iedereen als "goede wijn" geapprecieerd, de meesten dachten aan oude bourgogne of noordelijke Rhône en niemand dacht aan Gamay.

Een zelfde wijn, van het jaar 1975, uit dezelfde partij, ging de gootsteen in.
1975 was in die regio dan ook een perfect rotjaar.

Het verhaal is ook alweer een paar jaar oud, dus "houdt geen garanties in voor de toekomst".
28-11-2011, 02:56 PM
Bericht: #5
RE: WAARDEBEPALING
(27-11-2011 03:01 PM)vinejo schreef:  Vorige week een generieke Cotes du Rhone opengetrokken (twee flessen zelfs) uit 1976. En wonderlijk maar waar: zéér lekkere wijn, tertiair uiteraard, heel licht oxidatief (nootjes) maar totaal niet uit elkaar gevallen, eerder harmonieus zelfs in de mond.

fijn om te horen Smile wel erg : de rest van dat lot is nu al vermengd met de Markebeek vrees ik

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
28-11-2011, 06:27 PM
Bericht: #6
RE: WAARDEBEPALING
(28-11-2011 02:56 PM)Kris G schreef:  
(27-11-2011 03:01 PM)vinejo schreef:  Vorige week een generieke Cotes du Rhone opengetrokken (twee flessen zelfs) uit 1976. En wonderlijk maar waar: zéér lekkere wijn, tertiair uiteraard, heel licht oxidatief (nootjes) maar totaal niet uit elkaar gevallen, eerder harmonieus zelfs in de mond.

fijn om te horen Smile wel erg : de rest van dat lot is nu al vermengd met de Markebeek vrees ik

Toch die Bourgognes van 69 ook niet hoop ik...?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-11-2011, 06:36 PM
Bericht: #7
RE: WAARDEBEPALING
(28-11-2011 06:27 PM)vinejo schreef:  
(28-11-2011 02:56 PM)Kris G schreef:  
(27-11-2011 03:01 PM)vinejo schreef:  Vorige week een generieke Cotes du Rhone opengetrokken (twee flessen zelfs) uit 1976. En wonderlijk maar waar: zéér lekkere wijn, tertiair uiteraard, heel licht oxidatief (nootjes) maar totaal niet uit elkaar gevallen, eerder harmonieus zelfs in de mond.

fijn om te horen Smile wel erg : de rest van dat lot is nu al vermengd met de Markebeek vrees ik

Toch die Bourgognes van 69 ook niet hoop ik...?

ik denk het wel eigenlijk, in elk geval zelf niks gekocht en de rest was meer dan waarschijnlijk kleurstof voor de Markebeek Confused (zal er beetje vanaf hangen of het huis al verkocht is of niet, reden van verkoop kelder was een verhuis)

het leven is te kort om slechte wijn te drinken


Ga naar locatie: