Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Espresso...machines
19-12-2011, 06:14 PM
Bericht: #1
Espresso...machines
Misschien niet helemaal op zijn plaats hier maar ik veronderstel dat sommige hier ook wel een goede espresso kunnen waarderen en dus thuis ook een goede espressomachine (met dus koffiebonen, geen pads of andere toestanden) hebben.

Ik ben van plan om er eindelijk ééntje aan te schaffen (heb er nog geen gehad) en ben dus de verschillende merken aan het vergelijken (Jura, Saeco/Philips, Delonghi, ...). Met welk toestel/merk hebben jullie goede ervaringen?

Qua design hou ik wel van de Jura toestellen, en ook wel sommige Saeco toestellen. Maar de smaak/warmte van de koffie primeert natuurlijk...
19-12-2011, 06:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-12-2011 om 06:36 PM door Mt.)
Bericht: #2
RE: Espresso...machines
Tja, machines met pads zou ik niet per definitie afschrijven. Een goedkopere oplossing met mooi resultaat is Nespresso. Te vergelijken met de real stuff? Ongelijke strijd, maar zeker niet slecht. In veel cafés en restaurants te lande die wel zo'n echt toestel hebben krijg je geen goede espresso. (vergelijk dat maar eens als je in Italië bent) Het voordeel van Nespresso is dat hun espresso's iets genuanceerder van smaak zijn, vind ik.

Nu, veel ben je niet met mijn uitleg. Zeker zo'n toestel kopen, zal ik ook ooit eens doen Wink.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
19-12-2011, 06:32 PM
Bericht: #3
RE: Espresso...machines
Ik heb thuis het toestel Oh van Rombouts met pads en de Senseo en ben meer tevreden van de Senseo al bestaan er wel nog veel betere toestellen. Wordt dagelijks hier gebruikt.
19-12-2011, 09:12 PM
Bericht: #4
RE: Espresso...machines
Ik heb thuis een inbouwmachien van Miele, veel te duur voor wat het is, maar wel goede koffie, mits goede bonen en goeie afstelling
19-12-2011, 09:27 PM
Bericht: #5
RE: Espresso...machines
sinds 2 tal jaar heb ik de instapmachine van Saeco, de 'Odea go'
Perfect! gewoon goeie bonen indoen en je hebt heerlijke espresso!!
19-12-2011, 09:38 PM
Bericht: #6
RE: Espresso...machines
Alvast bedankt voor de reacties!

Nespresso vind ik wel OK qua smaak. Toestel is een pak goedkoper, de pads daarentegen niet. Ik vind ook dat de koffie niet superwarm er uit komt (wat ik wel heel graag heb).

Senseo & Oh zijn van smaak al een heel pak minder, en ook niet warm genoeg naar mijn goesting.

@ Barre en Hugel: welke bonen gebruiken jullie?
19-12-2011, 09:57 PM
Bericht: #7
RE: Espresso...machines
ik vind het absoluut jammer dat mensen nog voor nespresso gaan, zeker wijnkenners... het blijft een industrieel produkt en er zijn zoveel goede koffiebranderijen die topprodukten branden. zoek gewoon een goed espressomachientjes die de juiste druk en temp kan houden en experimenteer met verse koffies...

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
20-12-2011, 01:17 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-12-2011 om 01:17 AM door barre.)
Bericht: #8
RE: Espresso...machines
Bij voorkeur Arabica, van tanzania liefst, heb daar familie...
Maar door den band van de Colruyt, al vind ik die niet allemaal even goed (graindor is da zeker)
Vroeger veel van Rom, is wel ok
20-12-2011, 11:23 AM
Bericht: #9
RE: Espresso...machines
(20-12-2011 01:17 AM)barre schreef:  Bij voorkeur Arabica, van tanzania liefst, heb daar familie...
Maar door den band van de Colruyt, al vind ik die niet allemaal even goed (graindor is da zeker)
Vroeger veel van Rom, is wel ok

behoort bij de beste koffiebranderijen van europa imho en als je het uitrekent nog goedkoper dan nestlé :-)
http://www.vivasara.be/documents/viva-sa...ml?lang=nl

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
20-12-2011, 02:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-12-2011 om 03:05 PM door Johan_Vdd.)
Bericht: #10
RE: Espresso...machines
Al enkele jaren een Siemens (volautomatisch model - zo goed als geen onderhoud aan). Zeer tevreden.

Op deze site vind je heel wat informatie rond toestellen, koffie, bereiding e.d.m.

http://www.goldencoffeebox.nl/

[/quote]
behoort bij de beste koffiebranderijen van europa imho en als je het uitrekent nog goedkoper dan nestlé :-)
http://www.vivasara.be/documents/viva-sa...ml?lang=nl
[/quote]

Tnx voor de link.

Van thee kennen ze blijkbaar echter niet veel. Water voor Sencha opwarmen tot 100° C 1234
20-12-2011, 11:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-12-2011 om 10:27 PM door Venne.)
Bericht: #11
RE: Espresso...machines
Toestel is idd belangrijk maar geef daar voor huisgebruik toch niet teveel geld aan uit.
Een goede afstelling (kijk hoe de koffie doorloopt) en zeker goede bonen die je zelf lekker vindt.
Focus je niet teveel op Arabica, zogezegd de beste boon en als uw mélange dan nog 100% arabica is zou het de beste koffie geven... nee dus. Er is veel betere robusta als arabica. Als je dan toch top wil zoek dan gewassen Arabica uit Zuid America met ook wat Robusta in van bv Afrika. Er zijn bonen van €4 tot €2000 de kg, keuze genoeg:-)

Zou wel graag eens weten welke bonen jullie drinken en aan welke prijs jullie dit kopen.

BTW , koffie proeven is hetzelfde als wijn proeven.... maar er zijn weinig plaatsen waar het goed gedaan wordt.

Viva Sara is idd goed... ook wel te wijten aan de reclame die het krijgt via Peter Hernou.
Rom is ook ok... als Leuvenaar moet je dat zeker proeven eh:-)

MOD ; verplaats maar of zeg stop als het niet kan op dit Forum

Wine is sunlight , held together by water !
20-12-2011, 11:26 PM
Bericht: #12
RE: Espresso...machines
Ik vroeg me al af wanneer je iets ging posten :-), ik vind het een interessante topic, ken er niets van, maar ik volg het van dichtbij !

Buvez du vin et vivez joyeux !
21-12-2011, 11:51 AM
Bericht: #13
RE: Espresso...machines
Go, Venne, Go!
We kunnen alleen maar bijleren! Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-12-2011, 09:58 PM
Bericht: #14
RE: Espresso...machines
bonen:

ambachtelijk: vandekerckhove in gent (brabantdam): http://www.vdkkoffie.be

supermarkt: Kimbo van Beyers is ook wel heel goed
21-12-2011, 10:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-12-2011 om 10:38 PM door Venne.)
Bericht: #15
RE: Espresso...machines
Awel , ik zal eens een koffiedegustatie doen:-)
Vdk , ola ... ze hebben kopi luwak, kzou eens willen weten wat dat de kg kost. Ook Blue Mountain... zit ook verschil op hoor.. krijgen blauwe kleur door tragere rijping en op hogere hoogtes... maar ja elke Clos Vougeot is ook niet even lekker maar toch bijna even duur:-)
En... om te leren moet ge proeven!! :-)

Wine is sunlight , held together by water !
02-01-2012, 01:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-01-2012 om 01:43 PM door nco.)
Bericht: #16
RE: Espresso...machines
thank you voor alle reacties & tips! Ondertussen een Jura Ena 7 gekocht, en ik moet zeggen - agent Cooper citerend - : damn good coffee! Smile
02-01-2012, 01:54 PM
Bericht: #17
RE: Espresso...machines
(02-01-2012 01:42 PM)nco schreef:  - agent Cooper citerend - : damn good coffee! Smile

En dan nog een Palmer Champagne drinken met ouwejaar... ! ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-01-2012, 02:33 PM
Bericht: #18
RE: Espresso...machines
(02-01-2012 01:54 PM)vinejo schreef:  
(02-01-2012 01:42 PM)nco schreef:  - agent Cooper citerend - : damn good coffee! Smile

En dan nog een Palmer Champagne drinken met ouwejaar... ! ;-)

Het één sluit het ander niet uit, beide gedronken en goed bevonden Smile
02-01-2012, 02:45 PM
Bericht: #19
RE: Espresso...machines
(02-01-2012 02:33 PM)nco schreef:  
(02-01-2012 01:54 PM)vinejo schreef:  
(02-01-2012 01:42 PM)nco schreef:  - agent Cooper citerend - : damn good coffee! Smile

En dan nog een Palmer Champagne drinken met ouwejaar... ! ;-)

Het één sluit het ander niet uit, beide gedronken en goed bevonden Smile

(Laura Palmer...)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-01-2012, 07:48 PM
Bericht: #20
RE: Espresso...machines
NCO , welke bonen gebruik je?

Wine is sunlight , held together by water !
02-01-2012, 08:39 PM
Bericht: #21
RE: Espresso...machines
Lange tijd nespresso-machine gebruikt met de bijhorend pads, maar werd een dure affaire! Dan toch maar een Espresso-machine gekocht van Delonghi.
Koffiebonen probeer ik ook steeds te kopen bij aan ambachtelijke branderij... Al weet ik dat vele koffiewinkeltjes industrieel gebrande bonen verkopen.
Kwaliteit van het water is ook niet te onderschatten, het water dat ik gebruik is steeds door een Britta-filter gepasseerd. Hoe zachter het water, hoe meer kans op een mooi schuimlaagje.
02-01-2012, 09:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-01-2012 om 09:31 PM door nco.)
Bericht: #22
RE: Espresso...machines
(02-01-2012 02:45 PM)vinejo schreef:  (Laura Palmer...)

Mijn frank was duidelijk niet gevallen Blush
@ Venne: diegene die ik bij het machine kreeg Smile. Was een tijdelijke actie waarbij je gratis 6 Bodum glazen, voor 1 jaar gratis kalkfilters en 1 zak bonen kreeg. Op de zak staat "Caffe Con Amore" en "Originele Siciliaanse melange volgens traditie gebrand" en meer is er niet te vinden op de zak. 18,5 euro voor 1 kg. Verwachtte er niet te veel van wegens gratis gekregen, maar eerlijk is eerlijk, de koffie is lekker, mooi schuimlaagje (ik heb natuurlijk nog geen groot referentiekader). Bedoeling is sowieso om telkens van merk te veranderen in het beging... Er ziet hier trouwens in de buurt een ambachtelijk brander (Mokapi in Laakdal), iemand goede ervaringen mee?
02-01-2012, 11:50 PM
Bericht: #23
RE: Espresso...machines
Geen ervaring met Mokapi maar zoals bij wijnen ... proeven is de boodschap. Zou die Maragogype eens proberen.
Gaat wel een verschil zijn met uw huidige bonen want Italiaanse koffie is meestal donkerder gebrand.
Succes met uw koffiezoektocht!

Wine is sunlight , held together by water !


Ga naar locatie: