Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
René Bouvier
28-12-2011, 09:59 PM
Bericht: #1
René Bouvier
Marsannay blanc, Le Clos 2007

Domein uit de "Golden gate" van de Cotes des Nuits.
Zowel de gewone als de malolactische gisting gebeurt op eiken vaten. Daarna nog 12-18 maanden rijping op kleine barriques.

Intens strogeel kleur. De neus evolueert enorm. Bij aanvang zuiver asperges in boter, vanille. Een uurtje later meer rokerigheid, natte steen. Vervolgens abrikoos in een romig bedje. Jawel, plots deed deze chardonnay me aan een viognier denken!
Enfin, boeiende (en heerlijke) neus dus.

En ook in de mond spreekt deze wijn énorm aan. En ook hier evolutie. Zijn de zuren in het begin zeer prominent (en hebben we zelfs een vluchtige toets), na een tijdje wordt de wijn vettiger en perfect evenwichtig. In de afdronk krijgen we terug de gerookte toets.

Wat een pure voltreffer, gekocht in kelderresten Colruyt (van 19 naar 11tal euro, koopje van het jaar voor mij! )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-04-2012, 06:55 PM
Bericht: #2
RE: René Bouvier
Weer een flesje geopend, zeer intens geel, nu énorm honing in de neus, nog steeds veel moelleux maar fris in de mond.
Wanneer zulke wijntjes bereikbaar blijven (en dat zullen ze altijd doen) moeten we echt niet panikeren voor Chinezen en allerhande andere kapers op onze wijnkust...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-04-2012, 07:19 PM
Bericht: #3
RE: René Bouvier
Interessant! Santé! (Welke Marsannay gaf je die keer met KK erbij?)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
10-04-2012, 07:26 PM
Bericht: #4
RE: René Bouvier
(10-04-2012 07:19 PM)Matten schreef:  Interessant! Santé! (Welke Marsannay gaf je die keer met KK erbij?)

Olivier Guyot, ook een toppertje in deze aoc die voor mij PQ quasi onklopbaar is (zeker ook voor rood in grote jaren: KOPEN!)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-05-2012, 09:28 PM
Bericht: #5
RE: René Bouvier
Vannacht om 00 uur nog opgestaan om een fles Clos 2007 uit de diepvries te halen... Erin gestoken om 10 minuutjes af te koelen en dan vergeten, klinkt dat bekend..? Rolleyes
Kurk was eruit gesprongen, gelukkig geen glasbreuk.
Vandaag geproefd, valt toch wat tegen hoor. Evenwicht is zoek, lijkt nu ook wel wat geoxideerd. Geen idee of het effectief door de vriesbehandeling komt, zou ook kunnen dat de wijn dringend moet gedronken worden...
(en terwijl ik dit schrijf drink ik nog een slokje en verhip... t begint echt te smaken..! )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-05-2012, 09:35 PM
Bericht: #6
RE: René Bouvier
Santé ! Beetje vreemd gedrag om 's nachts nog een fles in uw diepvries te steken Big Grin, kon je niet slapen Jo ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-05-2012, 09:56 PM
Bericht: #7
RE: René Bouvier
(30-05-2012 09:28 PM)vinejo schreef:  Vannacht om 00 uur nog opgestaan om een fles Clos 2007 uit de diepvries te halen... Erin gestoken om 10 minuutjes af te koelen en dan vergeten, klinkt dat bekend..? Rolleyes
Kurk was eruit gesprongen, gelukkig geen glasbreuk.
Vandaag geproefd, valt toch wat tegen hoor. Evenwicht is zoek, lijkt nu ook wel wat geoxideerd. Geen idee of het effectief door de vriesbehandeling komt, zou ook kunnen dat de wijn dringend moet gedronken worden...
(en terwijl ik dit schrijf drink ik nog een slokje en verhip... t begint echt te smaken..! )

Je bent niet alleen. Al meer dan één keer gebeurt met gebroken fles.
( dit geeft je een paar uur werk)taz
Of dat de wijn er beter uitkomt na bevriezing zou ik zeker niet zeggen.
Dit is niet te vergelijken met bv een zelfgemaakte soep en sausen of bv klaargemaakte Vlaamse carbonaten die na ontdooiing dikwijls een meer versmolten smaak geven.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
30-05-2012, 10:02 PM
Bericht: #8
RE: René Bouvier
(30-05-2012 09:56 PM)don quichotte schreef:  
(30-05-2012 09:28 PM)vinejo schreef:  Vannacht om 00 uur nog opgestaan om een fles Clos 2007 uit de diepvries te halen... Erin gestoken om 10 minuutjes af te koelen en dan vergeten, klinkt dat bekend..? Rolleyes
Kurk was eruit gesprongen, gelukkig geen glasbreuk.
Vandaag geproefd, valt toch wat tegen hoor. Evenwicht is zoek, lijkt nu ook wel wat geoxideerd. Geen idee of het effectief door de vriesbehandeling komt, zou ook kunnen dat de wijn dringend moet gedronken worden...
(en terwijl ik dit schrijf drink ik nog een slokje en verhip... t begint echt te smaken..! )

Je bent niet alleen. Al meer dan één keer gebeurt met gebroken fles.
( dit geeft je een paar uur werk)taz
Of dat de wijn er beter uitkomt na bevriezing zou ik zeker niet zeggen.
Dit is niet te vergelijken met bv een zelfgemaakte soep en sausen of bv klaargemaakte Vlaamse carbonaten die na ontdooiing dikwijls een meer versmolten smaak geven.

Dit overkomt mij enkel met cristallekes ! Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
31-05-2012, 09:00 AM
Bericht: #9
RE: René Bouvier
Ik heb zo'n frakske voor in de diepvries te steken en dan is de wijn op 10 minuten ook afgekoeld. Heel handig en minder gevaarlijk Smile

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face


Ga naar locatie: