Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bourgogne versus New Zeeland
29-12-2011, 12:40 PM
Bericht: #1
Bourgogne versus New Zeeland
Van een 2de kerstdiner onder vrienden gebruik gemaakt om 2 pinot noir's naast elkaar te zetten (voor de volledigheid: ben wijnhandelaar, maar heb geen van beiden in mijn gamma): 2008 Drift Pinot Noir uit Borough Nieuw Zeeland en de Charmes-Chambertin GC van negociant Javouhey 2005 (ooit gekocht op locatie).
Wat bleek: de vrouwen vielen voor de Nieuw-Zeelander (4 op 5) en de mannen voor de Bourgogne (5 op 7). De 2 zijn zeer verschillend: de Drift is zeer fruitig en wat floraaal met zijdezachte taninnen, dus geen spoor van leder of herfsttoetsen die we wel aantroffen in de CC, maar ook hier superzachte taninnen en eveneens mooie zachte zuren zoals in de Drift.
Zelf heb ik beiden graag, maar de kist Drift is eerder een genietwijn, terwijl ik (de weinige resterende) CC eerder bij een maaltijd inzet.
29-12-2011, 01:56 PM
Bericht: #2
RE: Bourgogne versus New Zeeland
Zeer interessant!
Nieuwe wereld PN is dus vrouwelijker, kan daar best inkomen.
Hadden ze geen last van een lichte zoeterigheid?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-12-2011, 02:21 PM
Bericht: #3
RE: Bourgogne versus New Zeeland
het fruit is sowieso wat meer 'snoepjes' achtig, maar de wijn was toch netjes droog.
30-12-2011, 02:29 AM
Bericht: #4
RE: Bourgogne versus New Zeeland
Hoe was de prijsverhouding ? Bourgogne niet meer complexiteit, structuur om niet te zeggen terroir ? Interessant duo....

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-12-2011, 11:44 AM
Bericht: #5
RE: Bourgogne versus New Zeeland
technisch was de Bourgogne zeker complexer, heeft meer onderbouw, ...maar dat was voor het 'het testpanel' niet altijd doorslaggevend blijkbaar. De Drift was rond de €18, de CC... €47 (gekocht in 2006).


Ga naar locatie: