Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tollot-Beaut
07-02-2012, 11:48 PM
Bericht: #1
Tollot-Beaut
Savigny-Champ-Chevrey 2004 Premier Cru

Deze avond met Gerten uitgelebberd.

Savigny-Champ-Chevrey is een monopole van Tollot Beaut.

Weelderig aroma, eerst vooral animaal (Bourgondisch putje), dan rood fruit en verweven mineraliteit. In de mond perfect versmolten, evenwicht in alle geledingen, zacht en behoorlijk lang. Eindigde eerst wat hard, met een stukje kaas erbij werd dit euvel totaal verholpen.

Bourgogne 2004 is het minst gereputeerde jaar in dit decennium maar deze wijn bewijst dat er wel degelijk poeplekker spul is gemaakt.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-02-2012, 01:09 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-02-2012 om 01:12 AM door doc.)
Bericht: #2
RE: Tollot-Beaut
Leg 's uit Tollot-Beaut is dat een groep domeinen ? Mmm 2004, ik durfde die Chambertin van Trapet toch niet kopen hoor. Kocht toen die 08, uiteraard te jong.

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-02-2012, 08:46 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-02-2012 om 08:46 AM door Mt.)
Bericht: #3
RE: Tollot-Beaut
Burghound over de Chambertin '04 van Trapet Wink: Deeply pitched aromas of warm earth, spice, game, smoke, crushed herb and pure dark berry fruit aromas perfectly complement the powerfully built yet refined flavors that are taut, muscular and focused. There is no excess here as it seems as though everything is in perfect harmony. No, it isn't quite as elegant as the Latricières but it compensates with more concentration, depth and length. This is absolutely a top tier 2004.
Tasted: Jan 01, 2007 Score: 92 Drink: 2012+

De Morey 1er cru '04 van Dujac was ook goed hoor. Ik liet mindere jaargangen in Bourgogne sowieso met rust, maar zal mijn mening moeten herzien.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
08-02-2012, 09:49 AM
Bericht: #4
RE: Tollot-Beaut
thumbsup Misschien toch te overwegen dan...

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-02-2012, 11:24 AM
Bericht: #5
RE: Tollot-Beaut
(07-02-2012 11:48 PM)vinejo schreef:  Savigny-Champ-Chevrey 2004 Premier Cru

Deze avond met Gerten uitgelebberd.

Savigny-Champ-Chevrey is een monopole van Tollot Beaut.

Weelderig aroma, eerst vooral animaal (Bourgondisch putje), dan rood fruit en verweven mineraliteit. In de mond perfect versmolten, evenwicht in alle geledingen, zacht en behoorlijk lang. Eindigde eerst wat hard, met een stukje kaas erbij werd dit euvel totaal verholpen.

Bourgogne 2004 is het minst gereputeerde jaar in dit decennium maar deze wijn bewijst dat er wel degelijk poeplekker spul is gemaakt.

Zeer interessant. Weinig ervaring met Savigny. ALtijd schrik om te lichte en zurige wijnen tegen te komen..

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
08-02-2012, 10:23 PM
Bericht: #6
RE: Tollot-Beaut
ik heb de kans gehad om die Chambertin 04 van Trapet te drinken en ik kan zeggen: lekkerrrrrr zelle ! ik geef niet zo veel om jaargangen in Bourgogne, eerder om producenten en hun track record.
08-02-2012, 10:30 PM
Bericht: #7
RE: Tollot-Beaut
(08-02-2012 10:23 PM)Roeland V schreef:  ik heb de kans gehad om die Chambertin 04 van Trapet te drinken en ik kan zeggen: lekkerrrrrr zelle ! ik geef niet zo veel om jaargangen in Bourgogne, eerder om producenten en hun track record.

Leerzame notes hier ! Jammer dat het zo'n duur flesje is natuurlijk, anders kocht ik er direct ééntje. Alhoewel ik zelf geen echte puntenstaarder ben, hoeveel gaf jij Roeland ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-02-2012, 10:32 AM
Bericht: #8
RE: Tollot-Beaut
ik heb die Chambertin 2004 op het domein zelf (Trapet) gedronken met de dame des huizes. ik heb toen geen punten gegeven maar hij was geweldig.

De Chambertin 2006 van Trapet heb ik in september gedronken en die heb ik 96/100 gegeven.

Buitengewone wijn... en voor mij één van de allerbeste bourgognes die ik ooit dronk.
15-02-2012, 11:15 PM
Bericht: #9
RE: Tollot-Beaut
(15-02-2012 10:32 AM)Roeland V schreef:  ik heb die Chambertin 2004 op het domein zelf (Trapet) gedronken met de dame des huizes. ik heb toen geen punten gegeven maar hij was geweldig.

De Chambertin 2006 van Trapet heb ik in september gedronken en die heb ik 96/100 gegeven.

Buitengewone wijn... en voor mij één van de allerbeste bourgognes die ik ooit dronk.

Ik dronk een week terug in een restaurant in St-Martens-Latem, een 100% Chardonnay van Tollot-Beaut (2008, als ik me niet vergis) die me echt beviel/verraste (vandaar dat ik de naam noteerde). Echt puur genot

Bibere humanum est, ergo bibamus.
11-11-2016, 12:21 PM
Bericht: #10
RE: Tollot-Beaut
Beaune 1 cru, clos du roy, 2009
voor zo'n rijp jaar verrassend licht en subtiel, aroma's van aardbei en rode bes, in de mond heel evenwicht, op finesse, een licht mineralige onderbouw, zachte textuur. "Had" deze wijn de 2de dag bereikt zo hij misschien aromatisch wat expressiever en breder kunnen worden zijn. Ik vermoed daarom dat hij pas de top zal bereiken binnen 3 à 5 jaar
Score 92+

Vermoedelijk had Roeland de witte chardonnay, ik beaam dat die heel mooi is, gedronken in restaurant de Oude schuur in Latem. "Goedkoper" kan je bourgogne moeilijk drinken op restaurant, prijs ex-domein maal 2 (de patron bezoekt minstens 5 keer per jaar zijn bevriende wijnbouwers, allemaal topdomeinen)

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
25-02-2017, 10:01 PM
Bericht: #11
RE: Tollot-Beaut
Savigny les Beaunes, 1 cru Lavières, 2007

weinig meer te vertellen dat dit een typische geëvolueerde pinot is met sous bois, zuurtjes, en licht rood fruit, maar weinig complex met een korte afdronk. Ik heb al veel beter geproefd in 2007.
Absoluut geen 1 cru niveau, wel dat van een correcte villages: 87

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
12-03-2018, 10:51 PM
Bericht: #12
RE: Tollot-Beaut
Savigny les Beaune, 1 cru Lavières, 2006

eerste dag, prachtige florale neus, de mond echter nogal streng, wel rijp mondgevoel, fles wijselijk opzijgezet
de 2de dag: volledig op zijn fruit, cassis, mooi verweven houttoets, rijp, veel materie, deed enorm denken aan een Haut Médoc

komt het dan toch nog goed met dat vermaledijde 2006...?

de laatste tijd ervaar ik dat pinot noir na 10 tot 15 jaar vaak nog volledig op z'n fruit kan zitten, nauwelijks tertiair

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
12-03-2018, 11:25 PM
Bericht: #13
RE: Tollot-Beaut
(12-03-2018 10:51 PM)Vince schreef:  Savigny les Beaune, 1 cru Lavières, 2006

eerste dag, prachtige florale neus, de mond echter nogal streng, wel rijp mondgevoel, fles wijselijk opzijgezet
de 2de dag: volledig op zijn fruit, cassis, mooi verweven houttoets, rijp, veel materie, deed enorm denken aan een Haut Médoc

komt het dan toch nog goed met dat vermaledijde 2006...?

Ik twijfel toch als ik lees dat hij aan een Haut Medoc doet denken, dan koop je mss beter een Haut Medoc aan de helft van de prijs. Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-03-2018, 06:49 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-03-2018 om 06:53 PM door Smaakatleet.)
Bericht: #14
RE: Tollot-Beaut
(12-03-2018 10:51 PM)Vince schreef:  Savigny les Beaune, 1 cru Lavières, 2006

eerste dag, prachtige florale neus, de mond echter nogal streng, wel rijp mondgevoel, fles wijselijk opzijgezet
de 2de dag: volledig op zijn fruit, cassis, mooi verweven houttoets, rijp, veel materie, deed enorm denken aan een Haut Médoc

komt het dan toch nog goed met dat vermaledijde 2006...?

de laatste tijd ervaar ik dat pinot noir na 10 tot 15 jaar vaak nog volledig op z'n fruit kan zitten, nauwelijks tertiair

Domaine Chevillon-Chezeaux Nuits St. Georges1er Cru Aux Champs Perdrix 2006 een dik jaar geleden geschonken.
En deze was zeer mooi!

Heb je nog veel 2006 liggen Vince?
Anders zou het wel eens een goed moment zijn om dit verder uit te pluizen.Big Grin


Ga naar locatie: