Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodega Francois Lurton (Mendoza, Argentinië)
11-03-2012, 04:58 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-03-2012 om 10:36 AM door Somers.)
Bericht: #1
Bodega Francois Lurton (Mendoza, Argentinië)
Gran Lurton, Corte Friulano, 2008

De Lurtons hebben overal ter wereld wijngaarden, dus ook in Mendoza, Argentinië. Ze stellen me zelden teleur moet ik zeggen en ook deze Corte Friulano is een schot in de roos.
De naam van de wijn verwijst uiteraard naar Friuli in Italië en is dan ook gemaakt van typische Friuli druiven: Sauvignon vert (tokay friulano als ik me niet vergis) (70%), Pinot Gris (20%), Chardonnay (8%) en ook Torrontes (2%) komt er bij kijken (de percentages zijn die van de 2009, ben niet 100% zeker dat die voor de 2008 ook kloppen). Deels is de wijn opgevoed op kleine eiken vaten (100l) Aan de smaak te oordelen zeker nieuwe vaten Smile

Hout in de neus dus (vanille toets), maar ook mango, rijpe perzik, abrikoos, peer en hints van bloemetjes.

Zelfde fruit terug in de mond, ondersteund door een geweldig goed geïntegreerde aciditeit, die de wijn een geweldige afdronk geeft. Een afdronk met het hele pallet van smaken dat terugkomt en met retronasaal terug de vanille en de houttoets. (90)

Heb hem gedronken bij stevige polenta, met broccoli en spinazie, parmezaan, spekjes en zalmmoot. Goeie combi, maar niet zaligmakend.


Ga naar locatie: