Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Petrolo, Torrione, IGT Toscana
03-04-2012, 12:39 PM
Bericht: #1
Petrolo, Torrione, IGT Toscana
Vorig weekend (24/3) fles Torrione 2005 geopend. 100% Sangiovese.

Wijn komt van domein Petrolo in Toscane (dat buiten de gekende appellatie's valt). Ze maken (nu) 3 wijnen, waarvan de Torrione de "instapwijn" is (aan huidige prijs van 25 € voor jaargang 2008 een vreemde term, maar in vergelijking met de andere 2 wijnen wel correct: - een pure Merlot "Galatrona", de (prijzen)hemel ingeprezen door de usual suspects, maar wel terecht - en een 100% Sangiovese "selectie" "La Boggina", modern maar zeer duur).

Zeer mooi op dronk, diepe, donkere kleur (soms zelfs met paarse schijn). Wat vreemd overkomt, want Sangiovese kan wel licht zijn.

Aroma's van zwart fruit en kers, wat tabak erachter. Mooi versmolten, maar toch zeer geconcentreerd (de Toscaanse '05s zijn soms wat dun - iets minder jaar). Deze heeft dit echter niet. Echtgenote vond hem wat "zwaar", maar ik denk dat ze naar de concentratie verwijst.

Door de concentratie ook duidelijk anders dan Chianti Classico's. Mooi versmolten.

Kan nog 3-4 jaar mee, maar zal denk ik niet meer verbeteren. Mijn geduld is beloond (4 jaar pollekes afgebleven).

Voor mij 91.

Vinogan(s)
20-08-2012, 09:20 AM
Bericht: #2
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
Gisteren opnieuw flesje 2005 gekraakt. Weerom top!
20-08-2012, 04:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-08-2012 om 04:56 PM door Mt.)
Bericht: #3
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
De Petrolo proefde ik ook ooit (2008) en vond dit ook zeer goed en aanbevelenswaard. Dat "zware", rijpe, geconcentreerde herken ik.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
16-12-2012, 01:55 PM
Bericht: #4
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
Volgende fles 05. Consistent met vorige nota's.

Vinogan(s)
06-05-2013, 09:44 AM
Bericht: #5
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
Zaterdag de 05 in het glas. Eigenlijk zelfde commentaar als voorheen. Het interessante is nu dat deze werd gedronken naast Nobile Boscarelli 06 en Argiano brunello 04. Leuk om te vergelijken.

De Torrione is wat zwoeler en exotischer dan de Nobile. Zeer goed, maar komt daardoor wat internationaler over dan de Nobile en iets minder fris. Zoals gezegd is de Torrione anders qua additionele druivensamenstelling. Hoewel velen hem typeren als 100% sangiovese is dit niet het geval (dit werd me ook bevestigd door de mensen van Petrolo zelf op de Giro bij Licata, terwijl de website van Licata zelf nog altijd 100% sangiovese vermeld). Er zit een beetje (afhankelijk van het jaar 10/15%) merlot in (afgekeurde Galatrona zegt men), wat voor mij een deel het verschil verklaart.

De kleur is bovendien al een weggever: een veel donkerder kleur dan de brunello, ook deels omwille van de andere druivensamenstelling.
06-05-2013, 02:10 PM
Bericht: #6
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
(06-05-2013 09:44 AM)Vinogan(s) schreef:  Zaterdag de 05 in het glas. Eigenlijk zelfde commentaar als voorheen. Het interessante is nu dat deze werd gedronken naast Nobile Boscarelli 06 en Argiano brunello 04. Leuk om te vergelijken.

De Torrione is wat zwoeler en exotischer dan de Nobile. Zeer goed, maar komt daardoor wat internationaler over dan de Nobile en iets minder fris. Zoals gezegd is de Torrione anders qua additionele druivensamenstelling. Hoewel velen hem typeren als 100% sangiovese is dit niet het geval (dit werd me ook bevestigd door de mensen van Petrolo zelf op de Giro bij Licata, terwijl de website van Licata zelf nog altijd 100% sangiovese vermeld). Er zit een beetje (afhankelijk van het jaar 10/15%) merlot in (afgekeurde Galatrona zegt men), wat voor mij een deel het verschil verklaart.

De kleur is bovendien al een weggever: een veel donkerder kleur dan de brunello, ook deels omwille van de andere druivensamenstelling.

Ging hier net vragen wat die afgekeurde galatrona was maar zie dat het over een 100%-merlot cuvee gaat... ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-05-2013, 02:22 PM
Bericht: #7
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
(06-05-2013 02:10 PM)vinejo schreef:  Ging hier net vragen wat die afgekeurde galatrona was maar zie dat het over een 100%-merlot cuvee gaat... ;-)

die buiten mijn budget ligt banghead

Heb zonet gezien dat de '11 die in voorverkoop kan besteld worden nu al rond de 90 € zit. Wetende dat jaargang 05 "nog maar" 65 € was banghead
27-04-2015, 10:58 AM
Bericht: #8
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
Zaterdag de 2006 Torrione in het glas. Komt ook overeen met hierboven.

Dadelijk bij openen was ie wel niet te genieten: onevenwichtig en alcohol veel te dominant.

Na een 2-tal uren open herstelde de wijn zich echter volledig.

Moderne wijn ("smooth"), hoewel de sangiovese toch nog voldoende herkenbaar is. Ik blijf fan. Denk dat deze toch nog 2-3 jaar top is. 89-90

Vinogan(s)
27-04-2015, 04:56 PM
Bericht: #9
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
(27-04-2015 10:58 AM)Vinogan(s) schreef:  Zaterdag de 2006 Torrione in het glas. Komt ook overeen met hierboven.

Dadelijk bij openen was ie wel niet te genieten: onevenwichtig en alcohol veel te dominant.

Na een 2-tal uren open herstelde de wijn zich echter volledig.

Moderne wijn ("smooth"), hoewel de sangiovese toch nog voldoende herkenbaar is. Ik blijf fan. Denk dat deze toch nog 2-3 jaar top is. 89-90

Vinogan(s)

Mijn doos 2010 dan maar weer heel ver weg stoppen? Nu is 2010 misschien wel iets sneller en meer toegankelijk dan 2006. Ik vind 2006 in Toscane een echt bewaarjaar, zowat alle (betere) wijnen die ik uit dit jaar dronk waren tot op heden ofwel potdicht ofwel nog naarstig zoekende naar het juiste evenwicht.
27-04-2015, 05:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-04-2015 om 05:08 PM door Vinogan(s).)
Bericht: #10
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
Ik denk dat de 2010 toch een redelijk breed drinkvenster zal hebben. Heb dit in mijn eigen lijstje gezet op 16-22.

Maar moet bekennen dat ik nog geen Torrione 2010 geproefd heb.

Ik bedoelde eigenlijk dat ik denk dat de 06 de komende 3 jaar op zn best is. Hij is al mooi op dronk hoor.
27-04-2015, 07:00 PM
Bericht: #11
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
(27-04-2015 05:06 PM)Vinogan(s) schreef:  Ik denk dat de 2010 toch een redelijk breed drinkvenster zal hebben. Heb dit in mijn eigen lijstje gezet op 16-22.

Maar moet bekennen dat ik nog geen Torrione 2010 geproefd heb.

Ik bedoelde eigenlijk dat ik denk dat de 06 de komende 3 jaar op zn best is. Hij is al mooi op dronk hoor.

Ik heb als drinkvenster 2015+ - 2020 genoteerd staan. Binnenkort misschien eens eentje in de karaf gieten...
09-11-2015, 01:07 PM
Bericht: #12
RE: Petrolo, Torrione, IGT Toscana
(27-04-2015 10:58 AM)Vinogan(s) schreef:  Zaterdag de 2006 Torrione in het glas. Komt ook overeen met hierboven.

Moderne wijn ("smooth"), hoewel de sangiovese toch nog voldoende herkenbaar is. Ik blijf fan. Denk dat deze toch nog 2-3 jaar top is. 89-90

Vinogan(s)

Ook nu zondag idem.


Ga naar locatie: