Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jacques Puffeney
08-06-2012, 11:20 PM
Bericht: #1
Jacques Puffeney
Vin Jaune 2003

Hemels genot, ox neusje waar je eigenlijk blijft aan ruiken. Walnootjes, boenwas...Jacques maakt z'n VJ in een frisse stijl met heel veel finesse. Ook Michel Gahier is hier als leerling van Jacques een volgeling in die stijl. Gelegen te Montignies-les-Arzures op een steenworp van Tissot. Flesje die een paarmaanden in de kelder kan blijven staan. Zelfs die 1969 van de Fruitière is nu nog goed ! Dateert van de Jura tasting...

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-06-2012, 11:21 PM
Bericht: #2
RE: Jacques Puffeney
(08-06-2012 11:20 PM)dr_magooo schreef:  Vin Jaune 2003

Hemels genot, ox neusje waar je eigenlijk blijft aan ruiken. Walnootjes, boenwas...Jacques maakt z'n VJ in een frisse stijl met heel veel finesse. Ook Michel Gahier is hier als leerling van Jacques een volgeling in die stijl. Gelegen te Montignies-les-Arzures op een steenworp van Tissot. Flesje die een paar maanden in de kelder kan blijven staan. Zelfs die 1969 van de Fruitière is nu nog goed ! Dateert van de Jura tasting...

watte Straf dat ge daar zo lang hebt kunnen afblijven! ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-06-2012, 11:24 PM
Bericht: #3
RE: Jacques Puffeney
(08-06-2012 11:21 PM)vinejo schreef:  
(08-06-2012 11:20 PM)dr_magooo schreef:  Vin Jaune 2003

Hemels genot, ox neusje waar je eigenlijk blijft aan ruiken. Walnootjes, boenwas...Jacques maakt z'n VJ in een frisse stijl met heel veel finesse. Ook Michel Gahier is hier als leerling van Jacques een volgeling in die stijl. Gelegen te Montignies-les-Arzures op een steenworp van Tissot. Flesje die een paarmaanden in de kelder kan blijven staan. Zelfs die 1969 van de Fruitière is nu nog goed ! Dateert van de Jura tasting...

watte Straf dat ge daar zo lang hebt kunnen afblijven! ;-)

Gij hebt er ook ééntje hè, al open gedaan ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-06-2012, 11:29 PM
Bericht: #4
RE: Jacques Puffeney
(08-06-2012 11:24 PM)dr_magooo schreef:  
(08-06-2012 11:21 PM)vinejo schreef:  
(08-06-2012 11:20 PM)dr_magooo schreef:  Vin Jaune 2003

Hemels genot, ox neusje waar je eigenlijk blijft aan ruiken. Walnootjes, boenwas...Jacques maakt z'n VJ in een frisse stijl met heel veel finesse. Ook Michel Gahier is hier als leerling van Jacques een volgeling in die stijl. Gelegen te Montignies-les-Arzures op een steenworp van Tissot. Flesje die een paarmaanden in de kelder kan blijven staan. Zelfs die 1969 van de Fruitière is nu nog goed ! Dateert van de Jura tasting...

watte Straf dat ge daar zo lang hebt kunnen afblijven! ;-)

Gij hebt er ook ééntje hè, al open gedaan ?

Ba nee gij, ik kan daar afblijven hoor!
Wist niet dat het deze (2003) was, thanks again Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-06-2012, 11:31 PM
Bericht: #5
RE: Jacques Puffeney
(08-06-2012 11:29 PM)vinejo schreef:  
(08-06-2012 11:24 PM)dr_magooo schreef:  
(08-06-2012 11:21 PM)vinejo schreef:  
(08-06-2012 11:20 PM)dr_magooo schreef:  Vin Jaune 2003

Hemels genot, ox neusje waar je eigenlijk blijft aan ruiken. Walnootjes, boenwas...Jacques maakt z'n VJ in een frisse stijl met heel veel finesse. Ook Michel Gahier is hier als leerling van Jacques een volgeling in die stijl. Gelegen te Montignies-les-Arzures op een steenworp van Tissot. Flesje die een paarmaanden in de kelder kan blijven staan. Zelfs die 1969 van de Fruitière is nu nog goed ! Dateert van de Jura tasting...

watte Straf dat ge daar zo lang hebt kunnen afblijven! ;-)

Gij hebt er ook ééntje hè, al open gedaan ?

Ba nee gij, ik kan daar afblijven hoor!
Wist niet dat het deze (2003) was, thanks again Smile

Kun jij eens omrijden deze zomer voor de 04 , ga u eeuwig dankbaar zijn, alhoewel ik zit wschl dichter bij .. Dijon...applaus

Buvez du vin et vivez joyeux !
09-06-2012, 12:12 AM
Bericht: #6
RE: Jacques Puffeney
(08-06-2012 11:21 PM)vinejo schreef:  
(08-06-2012 11:20 PM)dr_magooo schreef:  Vin Jaune 2003

Hemels genot, ox neusje waar je eigenlijk blijft aan ruiken. Walnootjes, boenwas...Jacques maakt z'n VJ in een frisse stijl met heel veel finesse. Ook Michel Gahier is hier als leerling van Jacques een volgeling in die stijl. Gelegen te Montignies-les-Arzures op een steenworp van Tissot. Flesje die een paar maanden in de kelder kan blijven staan. Zelfs die 1969 van de Fruitière is nu nog goed ! Dateert van de Jura tasting...

watte Straf dat ge daar zo lang hebt kunnen afblijven! ;-)

Ik was vergeten dat dat fleske met nog een restantje (1969) in m'n kelder stond...er zat nog een bodempje in en .. verdorie nog heel lekker !

Buvez du vin et vivez joyeux !
09-06-2012, 05:52 PM
Bericht: #7
RE: Jacques Puffeney
(09-06-2012 12:12 AM)dr_magooo schreef:  
(08-06-2012 11:21 PM)vinejo schreef:  
(08-06-2012 11:20 PM)dr_magooo schreef:  Vin Jaune 2003

Hemels genot, ox neusje waar je eigenlijk blijft aan ruiken. Walnootjes, boenwas...Jacques maakt z'n VJ in een frisse stijl met heel veel finesse. Ook Michel Gahier is hier als leerling van Jacques een volgeling in die stijl. Gelegen te Montignies-les-Arzures op een steenworp van Tissot. Flesje die een paar maanden in de kelder kan blijven staan. Zelfs die 1969 van de Fruitière is nu nog goed ! Dateert van de Jura tasting...

watte Straf dat ge daar zo lang hebt kunnen afblijven! ;-)

Ik was vergeten dat dat fleske met nog een restantje (1969) in m'n kelder stond...er zat nog een bodempje in en .. verdorie nog heel lekker !

Ik ben erg onder de indruk geraakt van Vin Jaune wijnen tijdens een Juraproeverij, maar ik merkte tegelijk dat er aanzienlijk verschil is in kwaliteit. In juli ben ik in de Jura. Ik zit met twee vragen: hoelang kan je zo'n Vin Jaune die open is nog in de koelkast of zo bewaren? En, laten wijnbouwers in de Jura hun Vin Jaune gemakkelijk aan bezoekers proeven?
09-06-2012, 06:34 PM
Bericht: #8
RE: Jacques Puffeney
(09-06-2012 05:52 PM)de populist schreef:  
(09-06-2012 12:12 AM)dr_magooo schreef:  
(08-06-2012 11:21 PM)vinejo schreef:  
(08-06-2012 11:20 PM)dr_magooo schreef:  Vin Jaune 2003

Hemels genot, ox neusje waar je eigenlijk blijft aan ruiken. Walnootjes, boenwas...Jacques maakt z'n VJ in een frisse stijl met heel veel finesse. Ook Michel Gahier is hier als leerling van Jacques een volgeling in die stijl. Gelegen te Montignies-les-Arzures op een steenworp van Tissot. Flesje die een paar maanden in de kelder kan blijven staan. Zelfs die 1969 van de Fruitière is nu nog goed ! Dateert van de Jura tasting...

watte Straf dat ge daar zo lang hebt kunnen afblijven! ;-)

Ik was vergeten dat dat fleske met nog een restantje (1969) in m'n kelder stond...er zat nog een bodempje in en .. verdorie nog heel lekker !

Ik ben erg onder de indruk geraakt van Vin Jaune wijnen tijdens een Juraproeverij, maar ik merkte tegelijk dat er aanzienlijk verschil is in kwaliteit. In juli ben ik in de Jura. Ik zit met twee vragen: hoelang kan je zo'n Vin Jaune die open is nog in de koelkast of zo bewaren? En, laten wijnbouwers in de Jura hun Vin Jaune gemakkelijk aan bezoekers proeven?

Vin Jaune heb ik zonder problemen kunnen proeven. Open in koele kelder of in frigo voor maanden...

Buvez du vin et vivez joyeux !
10-06-2012, 02:06 PM
Bericht: #9
RE: Jacques Puffeney
Puff laat ze in ieder geval proeven... eigenlijk bijna iedereen die ik bezocht heb liet VJ proeven.

Wine is sunlight , held together by water !
10-06-2012, 02:08 PM
Bericht: #10
RE: Jacques Puffeney
(10-06-2012 02:06 PM)Venne schreef:  Puff laat ze in ieder geval proeven... eigenlijk bijna iedereen die ik bezocht heb liet VJ proeven.

Puff zegt niet veel maar al z'n flessen staan wel open ! Ik bezocht hem twee keer en de laatste keer was hij toch bijzonder amicaal ! Zal aan Mrs gelegen hebben wschl Wink Hij houdt wel niet van Nederlanders.

Buvez du vin et vivez joyeux !
10-06-2012, 03:02 PM
Bericht: #11
RE: Jacques Puffeney
(10-06-2012 02:08 PM)dr_magooo schreef:  
(10-06-2012 02:06 PM)Venne schreef:  Puff laat ze in ieder geval proeven... eigenlijk bijna iedereen die ik bezocht heb liet VJ proeven.

Puff zegt niet veel maar al z'n flessen staan wel open ! Ik bezocht hem twee keer en de laatste keer was hij toch bijzonder amicaal ! Zal aan Mrs gelegen hebben wschl Wink Hij houdt wel niet van Nederlanders.

't Is gewoon een schatje!
19-07-2012, 10:20 PM
Bericht: #12
RE: Jacques Puffeney
Ik had op onze Rhonereis wat flesjes mee voor s avonds in onze gite, één daarvan was de Trousseau van Puffeney, Les Berangeres 2009.
Nog maar net uitgeschonken weerklonken de ooohhs en de aaaahs al in het voorgeborchte van de Hermitageheuvel.
Een hele fijne wijn. Zeer mooi rood fruit. Wat een finesse. Mijn proefkonijnen waren lyrisch maar konden de wijn moeilijk thuisbrengen. Hij diende ook niet te worden thuisgebracht, ze mochten m opdrinken ter plaatse. Rolleyes Enfin, hun best guess ging dan maar richting Bourgogne. Maar dan wel een hele goéie Bourgogne, stipuleerde E.
Deze wijn haalde in de RVF de eerste plaats in hun Jura-degustatie. En dat deed hij ook op onze "derde-avond-degustatie" in de schaduw van de Côte Rôtie...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-07-2012, 10:37 PM
Bericht: #13
RE: Jacques Puffeney
(19-07-2012 10:20 PM)vinejo schreef:  Ik had op onze Rhonereis wat flesjes mee voor s avonds in onze gite, één daarvan was de Trousseau van Puffeney, Les Berangeres 2009.
Nog maar net uitgeschonken weerklonken de ooohhs en de aaaahs al in het voorgeborchte van de Hermitageheuvel.
Een hele fijne wijn. Zeer mooi rood fruit. Wat een finesse. Mijn proefkonijnen waren lyrisch maar konden de wijn moeilijk thuisbrengen. Hij diende ook niet te worden thuisgebracht, ze mochten m opdrinken ter plaatse. Rolleyes Enfin, hun best guess ging dan maar richting Bourgogne. Maar dan wel een hele goéie Bourgogne, stipuleerde E.
Deze wijn haalde in de RVF de eerste plaats in hun Jura-degustatie. En dat deed hij ook op onze "derde-avond-degustatie" in de schaduw van de Côte Rôtie...

Dronk 'm ook op het domein. Fluwelige trousseau met veel toekomst. Ik denk één van z'n beste millésimes voor deze cuvée.
Zeer bescheiden natuurmens van weinig woorden. Heeft het niet erg op Hollanders ;-)

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-07-2012, 10:42 PM
Bericht: #14
RE: Jacques Puffeney
Kreuners: zooooo jooong:-) 07 een tijdje geleden gedronken en ga toch nog een jaartje of 3 wachten.
Dank voor de tips voor de 09

Wine is sunlight , held together by water !
19-07-2012, 11:24 PM
Bericht: #15
RE: Jacques Puffeney
(19-07-2012 10:42 PM)Venne schreef:  Kreuners: zooooo jooong:-) 07 een tijdje geleden gedronken en ga toch nog een jaartje of 3 wachten.
Dank voor de tips voor de 09

Ik vond toen de 2009 ook al heel verleidelijk. En inderdaad nog zo jong. Fenolisch zeer rijp.

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-08-2012, 10:40 PM
Bericht: #16
RE: Jacques Puffeney
Les Berangeres 2009. Recht uit de fles was ik er nie wild van MAAAAR na een half uurtje geeft deze trousseau zich helemaal. Fris, subtiel, soepel. Onweerstaanbaar als de fles naast u staat (zoals nu) maar toch ne wijn dieje op de zondagse barbeque met noenke jos en tant nicol verloren loopt....
19-08-2012, 12:17 AM
Bericht: #17
RE: Jacques Puffeney
Justen uitleg, zo elegant en afwachtende wijn, beetje tijd nodig....
Ik laat ze nog een beetje op fles:-)
krijg inneens goesting in zijne chardo

Wine is sunlight , held together by water !
19-08-2012, 11:04 AM
Bericht: #18
RE: Jacques Puffeney
Ik ga die nog jaren laten liggen, maar juist, kan nu al vlotjes wegvloeien ! Ik heb er een aantal meegebracht omdat ik het zo'n schone wijn vond.

Buvez du vin et vivez joyeux !
07-07-2013, 01:17 PM
Bericht: #19
RE: Jacques Puffeney
Savagnin 2008, deze is deels oxidatief opgevoed. Molliger dan de meeste savagnins en tegelijkertijd zeer crispy. Citrus, nootjes en pickelchips in de neus. Zeer lange afdronk met curry en terug nootjes. Wijn die er voor mij uit springt door de schitterende balans tussen het hout en de oxidatieve toetsen, de molligheid en fraicheur. JP does it again !
17-07-2013, 05:41 PM
Bericht: #20
RE: Jacques Puffeney
(19-07-2012 10:20 PM)vinejo schreef:  Ik had op onze Rhonereis wat flesjes mee voor s avonds in onze gite, één daarvan was de Trousseau van Puffeney, Les Berangeres 2009.
Nog maar net uitgeschonken weerklonken de ooohhs en de aaaahs al in het voorgeborchte van de Hermitageheuvel.
Een hele fijne wijn. Zeer mooi rood fruit. Wat een finesse. Mijn proefkonijnen waren lyrisch maar konden de wijn moeilijk thuisbrengen. Hij diende ook niet te worden thuisgebracht, ze mochten m opdrinken ter plaatse. Rolleyes Enfin, hun best guess ging dan maar richting Bourgogne. Maar dan wel een hele goéie Bourgogne, stipuleerde E.
Deze wijn haalde in de RVF de eerste plaats in hun Jura-degustatie. En dat deed hij ook op onze "derde-avond-degustatie" in de schaduw van de Côte Rôtie...

Puffeney, Les Berangeres 2011
Strange, hier eerder een Rhone-neus dan een Bourgogne aroma. Nochtans dacht Vee eerst aan de pinot noir van Agapé, maar toen ik de Des Tours en vooral de Charvin connectie maakte kon ze zich ook vinden in het grenachegevoel. De wijn heeft ook wel wat van de Fixin van Moniot. hij vertoont kruidige garrigue- toetsen die na walsen overgaan in een mooie grafietgeur. In de mond evenwichtig en fris (met toch een bepaalde vlezigheid), de kruiden overheersen. Zuren zorgen voor een mooie spanning naar het einde toe. De afdronk kenmerkt zich door de typische bio-crezootsmaken.
Heel lekkere wijn, meegebracht door een goede ziel (15 euro op domein) die niet blown away was door de degustatie bij Puffeney ( wel door de prijzen zei hij, hoewel ik deze Berengeres zeer fair geprijsd vind).
90

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
16-04-2015, 10:32 PM
Bericht: #21
RE: Jacques Puffeney
Les Berangeres 2010, Trousseau. Op D1 vrij dicht, D2 al beter maar toch beduidend minder lekker als de 2009. Blij dat ik tijdens mijn laatste passage de koffer goed volgestoken heb. Hij liet me toen zijne pn proeven en deze was hemels en eigenlijk niet meer te koop, toch eentje kunnen meekrijgen. Ik heb toen wel moeten beloven dat ik niet uit Nederland kwam, want da zijn duidelijk zijn beste vrienden niet...
22-12-2016, 06:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-12-2016 om 06:06 PM door JohanU.)
Bericht: #22
RE: Jacques Puffeney
Savagnin 2009 Puffeney
Het was reeds lang geleden dat we Puffeney bezocht hebben en daar deze savagnin gekocht hebben (Neen we zijn geen Hollanders maar Belgen)
Deze wijn had nog niets van zijn frisheid verloren nog veel mooie zuurtjes in de mond en de nootjes die bleven maar doorgaan ......
Ik had deze savagnin ingezet bij een kaasplank. Voor mij tot op heden de beste brede wijn kaas combinatie.
23-12-2016, 09:58 AM
Bericht: #23
RE: Jacques Puffeney
(22-12-2016 06:04 PM)JohanU schreef:  Savagnin 2009 Puffeney
Het was reeds lang geleden dat we Puffeney bezocht hebben en daar deze savagnin gekocht hebben (Neen we zijn geen Hollanders maar Belgen)
Deze wijn had nog niets van zijn frisheid verloren nog veel mooie zuurtjes in de mond en de nootjes die bleven maar doorgaan ......
Ik had deze savagnin ingezet bij een kaasplank. Voor mij tot op heden de beste brede wijn kaas combinatie.

Dag Johan, bedankt om nu ook actief deel te nemen aan t forum. Smile
Jura-wijnen zijn inderdaad dankbaar om bij kaasschoteld te serveren. Zeker in wit zoals je stelde, en ik zou zelfs durven veronderstellen (want nog nooit uitgeprobeerd) dat ook de rode plaatselijke wijnen een goede match kunnen zijn (vooral dan de poulsard).

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-12-2016, 11:22 AM
Bericht: #24
RE: Jacques Puffeney
(23-12-2016 09:58 AM)vinejo schreef:  
(22-12-2016 06:04 PM)JohanU schreef:  Savagnin 2009 Puffeney
Het was reeds lang geleden dat we Puffeney bezocht hebben en daar deze savagnin gekocht hebben (Neen we zijn geen Hollanders maar Belgen)
Deze wijn had nog niets van zijn frisheid verloren nog veel mooie zuurtjes in de mond en de nootjes die bleven maar doorgaan ......
Ik had deze savagnin ingezet bij een kaasplank. Voor mij tot op heden de beste brede wijn kaas combinatie.

Dag Johan, bedankt om nu ook actief deel te nemen aan t forum. Smile
Jura-wijnen zijn inderdaad dankbaar om bij kaasschoteld te serveren. Zeker in wit zoals je stelde, en ik zou zelfs durven veronderstellen (want nog nooit uitgeprobeerd) dat ook de rode plaatselijke wijnen een goede match kunnen zijn (vooral dan de poulsard).

Welcome indeed! cheers

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-12-2016, 02:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-12-2016 om 02:58 PM door Smaakatleet.)
Bericht: #25
RE: Jacques Puffeney
http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/50983

Mss oud nieuws , maar vond het de moeite waard om eens te vermelden .
28-12-2016, 10:15 PM
Bericht: #26
RE: Jacques Puffeney
(28-12-2016 02:57 PM)gertjeuh schreef:  http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/50983

Mss oud nieuws , maar vond het de moeite waard om eens te vermelden .

Ik plak het hier toch even, echt wel relevant (en koop nù alles wat ke kan vinden van Puffenney)



With the turn of the new year, Jacques Puffeney, the patriarch of French Jura wine, will bring his 52-year career to a close.

“On Jan. 1, I will retire,” Puffeney, 69, said in his 17th-century cellars below his home in Montigny-les-Arsures. “I don’t have a child who wants to carry on. That’s how it is. C’est la vie.”

Puffeney, a staunch traditionalist who for many has been the white-bearded face of the Arbois appellation and Jura in general, told Wine Spectator that 2014 was his final vintage. He will continue to tend to vintages in barrel or bottle in his cellars—the last wines he’ll produce—while leasing most of his vineyards to the Burgundy producer Marquis d’Angerville for its Domaine de Pélican label.

“Jacques Puffeney is a grand vigneron,” lamented winemaker and neighbor Michel Gahier who had bid unsuccessfully to rent Puffeney’s vines. “We will lose an image of the Jura and a bit of terroir in this affair.”

The son of a vineyard worker, Puffeney and his father began working little more than an acre of vines in 1962; Puffeney started bottling wines in the 1964 vintage and soon won acclaim. Though Puffeney has never traveled overseas, in the past 20 years his wines developed a loyal American following, with demand outstripping supply of just over 800 cases annually in the U.S. (about 40 percent of his total production).

“My heart is broken,” said Neal Rosenthal, who imports Puffeney’s wines to the U.S. “He was one of the Jura’s best traditional producers. It’s sad to lose this great tradition and heritage.”

Puffeney, whose two daughters were never involved in the domaine and were not interested in taking over, said he would have preferred a solution that would have kept his 15-acre domaine intact, but no plan could meet both his own needs and comply with the restrictions of French law.

An immediate sale of everything would have come with a huge tax bill, and Puffeney insisted on keeping his stock of non-released vintages. French laws not only restrict how much vineyard land a retired winemaker can cultivate (less than 1 acre) and how much he can earn, but also restrict the sharing of winery space. The only solution in the end was to lease the vineyards to a winemaker who already had its own brand and cellars.

About 11 acres of Puffeney's vineyards—a traditional Jura mix of white Savagnin and Chardonnay as well as red Trousseau, Poulsard and Pinot Noir—will be leased to the Burgundy producer Marquis d’Angerville, which has been expanding its small Jura holdings after having purchased Puffeney’s neighbor, Château de Chavanes in 2012.

Guillaume d’Angerville of Marquis d’Angerville said Puffeney’s retirement is “a big loss for the Jura.” But d’Angerville added, “It is quite something for us to have part of his legacy in the form of his vineyards.”

The lease brings d’Angerville/Pélican's Jura vineyards to about 35 acres used to make Burgundy-style wines. As yet, Domaine de Pélican does not make any traditional Jura oxidative whites for which Puffeney was best known—including the Jura’s Sherry-like Savagnin vin jaune (yellow wine) aged at least six years in barrels under flor, a layer of naturally forming oxidative yeast.

In addition to finishing the wines in his cellar, Puffeney will cultivate a tiny plot of vines for personal consumption and will consult with his nephew and winemaker Frédéric Puffeney, to whom he has given 2 acres of vines.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-08-2020, 05:26 PM
Bericht: #27
RE: Jacques Puffeney
Cuvée Sasha 2012 dernier Vin Blanc.
Toch wel een feestje dit!
Amai niet, zeer grote Jura wijn.
Zeer blij dit gedronken te hebben.
Eentje die van de bucket list mag, spijtig dat de man geen wijnen meer maakt.
03-08-2020, 08:09 PM
Bericht: #28
RE: Jacques Puffeney
(03-08-2020 05:26 PM)Smaakatleet schreef:  Cuvée Sasha 2012 dernier Vin Blanc.
Toch wel een feestje dit!
Amai niet, zeer grote Jura wijn.
Zeer blij dit gedronken te hebben.
Eentje die van de bucket list mag, spijtig dat de man geen wijnen meer maakt.

Savagnin? Oxidatief?
Maakt geen wijn meer maar Gahier en Aviet uit dezelfde gemeente maken wijnen van hetzelfde niveau. Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-08-2020, 07:30 AM
Bericht: #29
RE: Jacques Puffeney
(03-08-2020 08:09 PM)vinejo schreef:  
(03-08-2020 05:26 PM)Smaakatleet schreef:  Cuvée Sasha 2012 dernier Vin Blanc.
Toch wel een feestje dit!
Amai niet, zeer grote Jura wijn.
Zeer blij dit gedronken te hebben.
Eentje die van de bucket list mag, spijtig dat de man geen wijnen meer maakt.

Savagnin? Oxidatief?
Maakt geen wijn meer maar Gahier en Aviet uit dezelfde gemeente maken wijnen van hetzelfde niveau. Wink

Inderdaad een savagnin oxidatief.
Er zat zelfs een scheutje vin jaune in.
Was een zeer mooie wijn.
Bedankt voor de tips.

Jura het blijft toch iets speciaal.
19-06-2021, 07:51 AM
Bericht: #30
RE: Jacques Puffeney
Trousseau Arbois les Berangères 2011
Gisteren midden in de Cote de Nuits deze wijn besteld. Vloeken in de kerk. Hoewel, de wijn had wel iets Bourgondisch. Een schot in de roos van onze meestersommelier Vince. Blijkbaar zou dit het laatste jaar zijn van de godfather van de Jura.
Een enorme finesse. Een koele Des Tours werd geopperd. En inderdaad. De combinatie van zachte elegantie, rijp rood fruit en een fantastische gelaagdheid maken deze wijn enorm boeiend en complex. Ook in de mond enorm zuiver, fijn en complex. De wijn was ook perfect op dronk. Zonder twijfel mijn mooiste Trousseau.


Ga naar locatie: