Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
16-07-2012, 11:35 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-07-2012 om 03:42 PM door koen.)
Bericht: #1
Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
"Vele generaties lang reeds bewerkt de familie Arena wijngaarden in Patrimonio, in het noorden van Corsica. Met veel respect voor het werk van zijn vader en grootvader is Antoine Arena er met de steun van zijn echtgenote Marie in geslaagd uit te groeien tot één van de beste wijnbouwers van het eiland. Sinds enkele jaren geeft hij beetje bij beetje de fakkel door aan zijn zonen : Jean-Baptiste in de wijngaard en Antoine-Marie in de kelder. Hun 14 ha wijngaarden zijn gelegen in de enige zone op Corsica die een ondergrond heeft van uitsluitend kalk. De druivenstokken (Vermentino en Bianco gentile voor wit, Niellucio voor rood en Muscat à petits grains voor zoet) werden altijd volledig biologisch bewerkt en sinds enkele jaren zelfs biodynamisch. Ook het wijnmaken in de kelder gebeurt volledig natuurlijk, er wordt ook geen enkele wijn gefilterd noch geklaard. Het resultaat : mineralig frisse terroirwijnen die de naam dragen van het perceel (Carco, Grotte di Sole en Morta Maio) of de druif (Bianco gentile en Muscat) waarvan ze afkomstig zijn."

Carco 2005, 100% Niellucciu, al van bij de eerste neus ben ik geïntrigeerd, man ruikt dit lekker. Rood fruit, lichtjes animaal dat later naar fijn leer gaat, vlees, een minerale toets. In de mond zijn er schitterende zuurtjes waardoor de wijn een mooi fris mondgevoel krijgt (vergelijkbaar met de betere Noordelijke Rhone), middenpallet met wat rood fruit, fijne tannines die volledig versmolten zijn, en een frisse afdronk. Heart 92

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
16-07-2012, 02:17 PM
Bericht: #2
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
(16-07-2012 11:35 AM)koen schreef:  "Vele generaties lang reeds bewerkt de familie Arena wijngaarden in Patrimonio, in het noorden van Corsica. Met veel respect voor het werk van zijn vader en grootvader is Antoine Arena er met de steun van zijn echtgenote Marie in geslaagd uit te groeien tot één van de beste wijnbouwers van het eiland. Sinds enkele jaren geeft hij beetje bij beetje de fakkel door aan zijn zonen : Jean-Baptiste in de wijngaard en Antoine-Marie in de kelder. Hun 14 ha wijngaarden zijn gelegen in de enige zone op Corsica die een ondergrond heeft van uitsluitend kalk. De druivenstokken (Vermentino en Bianco gentile voor wit, Niellucio voor rood en Muscat à petits grains voor zoet) werden altijd volledig biologisch bewerkt en sinds enkele jaren zelfs biodynamisch. Ook het wijnmaken in de kelder gebeurt volledig natuurlijk, er wordt ook geen enkele wijn gefilterd noch geklaard. Het resultaat : mineralig frisse terroirwijnen die de naam dragen van het perceel (Carco, Grotte di Sole en Morta Maio) of de druif (Bianco gentile en Muscat) waarvan ze afkomstig zijn."

Carco 2005, al van bij de eerste neus ben ik geïntrigeerd, man ruikt dit lekker. Rood fruit, lichtjes animaal dat later naar fijn leer gaat, vlees, een minerale toets. In de mond zijn er schitterende zuurtjes waardoor de wijn een mooi fris mondgevoel krijgt (vergelijkbaar met de betere Noordelijke Rhone), middenpallet met wat rood fruit, fijne tannines die volledig versmolten zijn, en een frisse afdronk. Heart 92

Mooie TN, koen die naar meer info doet verlangen. Waar gekocht?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
16-07-2012, 02:38 PM
Bericht: #3
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
Nog nooit een Corsicaanse wijn geproefd, al een paar jaar dat ik mezelf voorneem het eens te doen. Bovenstaande TN bevestigt het vermoeden dat er mooie pareltjes te ontdekken zijn !

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-07-2012, 03:39 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-07-2012 om 03:44 PM door koen.)
Bericht: #4
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
(16-07-2012 02:38 PM)dr_magooo schreef:  al een paar jaar dat ik mezelf voorneem het eens te doen.
applaus grooot gelijk, maar ik zou zolang toch niet wachten.

Ben ook fan van zijne witte

@Carl, dedeze tijdens opruiming bij Melotte, geloof niet dat Arena nog in zijn gamma zit. Wordt ook elk jaar via 1jour1vin aangeboden

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
16-07-2012, 03:43 PM
Bericht: #5
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
(16-07-2012 03:39 PM)koen schreef:  
(16-07-2012 02:38 PM)dr_magooo schreef:  al een paar jaar dat ik mezelf voorneem het eens te doen.

applaus grooot gelijk, maar ik zou zolang toch niet wachten

@Carl, deze tijdens opruiming bij Melotte, geloof niet dat Arena nog in zijn gamma zit. Wordt ook elk jaar via 1jour1vin aangeboden

thank you

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
16-07-2012, 04:40 PM
Bericht: #6
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
(16-07-2012 11:35 AM)koen schreef:  Carco 2005, 100% Niellucciu, al van bij de eerste neus ben ik geïntrigeerd, man ruikt dit lekker. Rood fruit, lichtjes animaal dat later naar fijn leer gaat, vlees, een minerale toets. In de mond zijn er schitterende zuurtjes waardoor de wijn een mooi fris mondgevoel krijgt (vergelijkbaar met de betere Noordelijke Rhone), middenpallet met wat rood fruit, fijne tannines die volledig versmolten zijn, en een frisse afdronk. Heart 92

Ongelooflijk maar waar, zal wel al eens een Corsicaan gedronken hebben op één of andere proeverij maar heb nog nooit een fles in huis gehad... watte
Is een wijnstreek die me nochtans énorm interesseert.
Arena krijgt ook wel heel goede critics op LPdV.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
16-07-2012, 10:30 PM
Bericht: #7
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
Schoon wijnlandje en leuke druifjes.... :-)
Die Reserve de Président van de Cora was al dik in orde!

Wine is sunlight , held together by water !
17-07-2012, 08:42 AM
Bericht: #8
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
(16-07-2012 04:40 PM)vinejo schreef:  Ongelooflijk maar waar, zal wel al eens een Corsicaan gedronken hebben op één of andere proeverij maar heb nog nooit een fles in huis gehad... watte
Is een wijnstreek die me nochtans énorm interesseert.
Arena krijgt ook wel heel goede critics op LPdV.

Niet de gemakkelijkste streek om in België te vinden natuurlijk, heb net eens gecheckt ... 9 cuvées heb ik liggen van 6 domeinen ... probleem is dat ze idealiter toch wat jaren kelderrust nodig hebben. De Morta Maio 2008 van Arena die we op één van de Leuven-Brussel tastings gedronken hebben, was nog veel te jong. Corsica heeft trouwens schitterende witte wijnen met de Vermentinu, de Bianco Gentile en de Muscat (die laatste van "horen" lezen, zelf nog niet gedronken)

Allé ik ken het thema van de volgende tasting al Wink en 1 jour1vin zal goei zaken doen

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
17-07-2012, 06:12 PM
Bericht: #9
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
(17-07-2012 08:42 AM)koen schreef:  
(16-07-2012 04:40 PM)vinejo schreef:  Ongelooflijk maar waar, zal wel al eens een Corsicaan gedronken hebben op één of andere proeverij maar heb nog nooit een fles in huis gehad... watte
Is een wijnstreek die me nochtans énorm interesseert.
Arena krijgt ook wel heel goede critics op LPdV.

Niet de gemakkelijkste streek om in België te vinden natuurlijk, heb net eens gecheckt ... 9 cuvées heb ik liggen van 6 domeinen ... probleem is dat ze idealiter toch wat jaren kelderrust nodig hebben. De Morta Maio 2008 van Arena die we op één van de Leuven-Brussel tastings gedronken hebben, was nog veel te jong. Corsica heeft trouwens schitterende witte wijnen met de Vermentinu, de Bianco Gentile en de Muscat (die laatste van "horen" lezen, zelf nog niet gedronken)

Allé ik ken het thema van de volgende tasting al Wink en 1 jour1vin zal goei zaken doen

thumbsup
(die van Colruyt heb ik ook nog niet geproefd, Domaine Vico - iemand?)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-07-2012, 11:24 PM
Bericht: #10
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
en hier komt deze avond een Clos Poggiale binnenvallen, thank you Kris
Qua wit is de BG idd top koen!

Wine is sunlight , held together by water !
18-07-2012, 11:04 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-07-2012 om 11:05 AM door koen.)
Bericht: #11
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
Poggiale heeft nog een plezant witje (allé voor sommige onder ons toch), rood nog niet gedronken

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-12-2012, 02:17 PM
Bericht: #12
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
Opnieuw een Carco 2005 gedronken en 't blijft verdorie lekker, ik had deze keer minder dat frisse gevoel en de wijn was wat meer droogtrekkend in de afdronk. Op basis van deze fles een down rating naar 90 maar ben nog steeds fan.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
12-12-2013, 01:32 PM
Bericht: #13
RE: Antoine Arena, Patrimonio, Corsica
CARCO 2005, blijft intrigerend, zalig neuzeke, fris in de mond, diepgang, nog steeds zeer fijne droogtrekkende tannines. Gaat de weg op van een Noordelijke Rhone .... 2 overblijvende flesjes laat ik nog enkele jaren liggen

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....


Ga naar locatie: