Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domein De Wijngaardsberg, Nederlands Limburg
18-10-2012, 05:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-10-2012 om 05:45 PM door de populist.)
Bericht: #1
Domein De Wijngaardsberg, Nederlands Limburg
Domein De Wijngaardsberg Auxerrois 2011, Limburgse landwijn (Nederland)
Mooie geel-grijze kleur, neus: zeer floraal (witte bloemen), mineraal (natte kiezel), verfrissend citrustoetsje (citroen-pompelmoes, zelfs duidelijk mandarijntjes), mengeling van perzik en appel, geen aromatische neus, meer subtiele fijne geuren door elkaar, neus die mij in de cave onmiddellijk al boeide (nu thuis aan het herproeven). In de mond: ronde aanzet, sappig (mond volgt neus: perzik-appel) , weer die minerale toetsen, voldoende spanning, nooit naakte zuren, bloemig tot in de finale, zéér zachte bitters (licht pompelmoes) die de wijn beet geven, het zijn die bitters precies die dat "minerale" karakter wat meegeven. Gemiddelde afdronk, zuren trillen na, dat heb ik graag. De neus is voor mij écht genuanceerd en gevarieerd (heb ik daar een beetje asperge ook?). Loepzuiver en prachtig evenwicht van begin tot einde. Eerder een lichte wijn natuurlijk qua body, ik begrijp dat dit inderdaad perfect past bij asperges, maar niet met botersaus (denk ik), eerder gebakken in wat olijfolie. Een stijl van wijn die mij herinnert aan typische Savoiewijnen, de betere Jacquères en Altesse. Alle miskende druiven omdat ze eerder gaan naar finesse, subtiliteit dan naar smaakvolume.
Auxerrois (natuurlijke kruising Gouais Blanc-Pinot) is dé druif waarmee Nederlands Limburg zich wil profileren en ik begrijp volledig waarom. Jules Nijst, wijnbouwer van Domein De Wijngaardsberg, is écht een kei in zijn vak. Ook zijn Chardonnay is goed, zijn Pinot Noir, gerijpt op barriques, is gewoon uitzonderlijk goed (en dit zegt een niet PN-liefhebber, op de rand van overtuigd te worden, door, bij God, een Nederlandse wijn).
18-10-2012, 05:30 PM
Bericht: #2
RE: Domein De Wijngaardberg Auxerrois 2011, Limburgse landwijn (Nederland)
Te koop in België ?

Filip R
18-10-2012, 05:47 PM
Bericht: #3
RE: Domein De Wijngaardberg Auxerrois 2011, Limburgse landwijn (Nederland)
(18-10-2012 05:30 PM)Filip Ragolle schreef:  Te koop in België ?
Moet ik es navragen, 't is natuurlijk net over de grens, uit Leuven 50 minuten rijden.
08-07-2019, 01:35 PM
Bericht: #4
RE: Domein De Wijngaardsberg, Nederlands Limburg
Vorige zaterdag een van de grootste verrassingen in mijn wijnleven meegemaakt...
Het begon nog redelijk gewoon, met een schuimwijn, De Wijngaardsberg 2016 blanc de blancs.
De fraicheur spatte uit glas, appel en wat peer, in mond droog maar toch een zekere romigheid, agrume in de afdronk. Een mooie bubbel die we in Belgie plaatsten of wie weet een cremant de Bourgogne. Het bleek een Nederlander te zijn, die ok was bij de Coquilles met appel en dragonazijn bieslook maar die echt boven zich uitsteeg bij de fijne aspergepuntjes met oosterse dressing.

Maar een aantal gerechtjes en wijnen later kregen we een rode wijn in het glas die onmiddelijk deed denken aan een pinot noir. Of nee, t is te aromatisch en te rijp, een spatburgunder! Dit doet énorm denken aan een wijn uit de stal van Duitslands mooiste, Julia Bertram. Maar neen, C zegt t is wel een pinot noir maar geen Duitser. Een Oostenrijker, mooie Nieuwzeelander, Amerikaan? Nope.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-02-2022, 11:27 AM
Bericht: #5
RE: Domein De Wijngaardsberg, Nederlands Limburg
Afgelopen vrijdag kreeg ik een wijn blind in het glas.

De kleur was redelijk licht voor een rode wijn, duidelijk ook al een beetje evolutie. In de neus vallen meteen kersen op, in combinatie met iets mineraals.

Ook in de mond een combinatie van fruit (kers en wat framboos) en bosgrond - herfstbladeren. De wijn is licht van textuur, zelfs 'gouleyant', mogelijk deels door een niet al te hoog alcoholpercentage.

Van alle wijnen die ik geproefd heb komt dit het dichtst in de buurt van de d'Hellekapelle pinot noir; deze wijn is wel ietsje donkerder van kleur, en zit een tikkeltje minder op het fruit, de bosgrond is meer aanwezig. Ik gok op een pinot noir uit de Lage Landen.

Het blijkt de pinot noir 2017 van De Wijngaardsberg te zijn. Erg smakelijk. 12,5 procent alcohol heeft deze jaargang en dat bevalt erg. Ga ik zelf zeker ook aanschaffen, benieuwd wat een warmer jaar zoals 2018 met deze wijn doet.


Bijlagen Afbeeldingen
   
06-02-2022, 03:08 PM
Bericht: #6
RE: Domein De Wijngaardsberg, Nederlands Limburg
Amai, sterk dat je dit geraden hebt!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
06-02-2022, 06:31 PM
Bericht: #7
RE: Domein De Wijngaardsberg, Nederlands Limburg
(06-02-2022 03:08 PM)Olivier schreef:  Amai, sterk dat je dit geraden hebt!

Haha, daar was ik ook wel fier op. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik wijnkelder van de schenker best goed ken. En pinot noir uit België en Nederland is ook redelijk makkelijk te herkennen.
06-02-2022, 06:48 PM
Bericht: #8
RE: Domein De Wijngaardsberg, Nederlands Limburg
(06-02-2022 06:31 PM)troisetoiles schreef:  
(06-02-2022 03:08 PM)Olivier schreef:  Amai, sterk dat je dit geraden hebt!

Haha, daar was ik ook wel fier op. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik wijnkelder van de schenker best goed ken. En pinot noir uit België en Nederland is ook redelijk makkelijk te herkennen.
Goh ja, ik weet niet. Mooie toekomst, daar ben ik van overtuigd.
06-02-2022, 07:21 PM
Bericht: #9
RE: Domein De Wijngaardsberg, Nederlands Limburg
(06-02-2022 06:48 PM)BartS schreef:  Goh ja, ik weet niet. Mooie toekomst, daar ben ik van overtuigd.

Helemaal eens hoor, vind hem nu al erg te genieten trouwens.


Ga naar locatie: