Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
10-11-2012, 08:20 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-11-2012 om 09:22 AM door de populist.)
Bericht: #1
WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
EEN ONTMOETING MET HET HUIS JEAN MILAN.

Drie jaar geleden verbleven mijn vriend en ik op het domein Jean Milan in Oger. Ik koester de herinnering aan het ontbijt met een gekookt eitje en een Blanc de Blancs. De avond ervoor waren we uit eten gegaan in Epernay (wat een lelijke stad was me dat). De dame des huizes had ons een elektronisch apparaatje meegegeven om bij terugkeer de poort tot het binnenplein te openen. Ze drong erop aan de naam te onthouden van de hond die op het erf waakte. Bij het binnenkomen moesten we zo snel mogelijk zijn naam roepen en dan zou hij rustig in zijn hondenkot blijven (hij gromde die nacht wel vervaarlijk, maar hij bleef inderdaad zitten). Ik herinner mij ook een merkwaardige scène in het restaurantje in Epernay. We werden door het personeel erg brutaal ontvangen (een discussie rond de plaats waar we konden zitten). De brutaliteit was er zo over dat we in een slappe lach schoten van ongeveer tien minuten. We bleven omdat we moe waren.

De wijnen van het domein Jean Milan spraken mij indertijd zeer aan, vooral de houtgerijpte Brut Reserve. Henri en zijn zoon Jean leerden Champagne maken van het befaamde Champagne-huis Krug. De familie Milan bezit zes hectare eigen wijngaarden maar ze kopen ook wat druiven van andere telers in de Grand Cru streek Oger. De Brut Reserve wordt op traditionele wijze (pre-INOX periode) in eiken vaten vergist, bij Milan op meerjaarse Meursault-pièces (228 liter). Het huis KRUG had hen dat voorgedaan: al hun champagnes worden op eik gefermentereerd. Dit draagt bij tot de fameuze 'goût de Krug'. De Milan Reserve-wijn ligt een half jaar tot een jaar op eik en rijpt minimum vier jaar sur lattes. De gebruikte basiswijnen van de meest recente Reserve komen van druiven uit de oogst 2006 en 2007; 100% Chardonnay, we zitten immers in de Côte de Blancs.

Het huis Milan staat dit weekend op de Foire de Vins in Planckendael/Mechelen. Twee goede redenen voor mij om er naartoe te trekken: ik wil hun wijnen nog es herproeven en ik zit zonder Champagne. Gisteren stond ik er, om 14h, het beginuur. De proeverij ging niet door tussen de bonobo's; place to be was een zaal vlak bij parking 1.

De Milan-wijnen die er voor mij uitsprongen, waren de Brut Special (een zeer strakke extra-Brut, 17,50 euro) en, zoals verwacht, de Brut Reserve (22 euro). Van de BRUT GRANDE RESERVE 1864 had ik meer verwacht, wel heel verfijnd maar een te korte afdronk.

Vandaag gedronken, gisteren geproefd: de JEAN MILAN BRUT RESERVE:

Zeer fijne pareling, mooie citrusgele kleur. De neus heeft zachte brioche en toast, limoen en limoenschil, wat 'kalkige' mineraliteit. Rijke en subtiele, terughoudende geur. De aanzet in de mond is heerlijk zacht, naast citrus is er ook perzik en van begin tot einde dat minerale reliëf , kalkachtige toetsen die de smaak een fijne, boeiende, zelfs spannende 'karteling' meegeven. De eikfermentatie doet de smaak van de wijn glanzen, de wijn is er ronder door zonder strakheid te verliezen. Licht filmend en strak tegelijk, dat vind ik de kwaliteit van deze wijn. Prachtige zuiverheid en alle elementen blijven in de lange afdronk met elkaar spelen. Echt top. Een jaar of twee rijping zal de wijn, volgens de wijnbouwer (de dochter was aanwezig), goed doen en ik ben akkoord. Er is een likje vanille merkbaar die nog niet helemaal in het geheel versmolten is. Maar dat is eigenlijk gevit.

Chardonnay, de druif is mijn vriend niet, maar in deze gedaante mag hij elke dag langskomen. Er zijn weinig schuimwijnen die de kwaliteit van Champagne kunnen overtreffen, dat is wat ik ervan denk. Wat een prachtige wijnstreek is dit toch! De Milan Reserve heb ik (maar) 22 euro betaald! Ik hoop dat ze volgend jaar naar België terugkeren.

"Hoe is het met jullie hond?", vroeg ik bij het afscheid van de dochter van Jean Milan. "Wel, we hebben nu een andere, één die veel vriendelijker is." Gelukkig maar.
11-11-2012, 12:23 PM
Bericht: #2
RE: WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
(10-11-2012 08:20 PM)de populist schreef:  Er zijn weinig schuimwijnen die de kwaliteit van Champagne kunnen overtreffen, dat is wat ik ervan denk.

Voor mij een waarheid als een koe. Of als een hond zo je wil.
(nice story- hard gelachen met je oordeel over de stad Epernay! Big Grin )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-11-2012, 03:06 PM
Bericht: #3
RE: WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
idd champagne rules!
11-11-2012, 04:07 PM
Bericht: #4
RE: WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
Mooi verhaal hoor ! Nog niet in Epernay geweest, weinig uitnodigend zo te lezen :-)
De chardonnay geen vriend ? Geen witte Bourgogne voor u ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-11-2012, 04:32 PM
Bericht: #5
RE: WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
(11-11-2012 04:07 PM)doc schreef:  Mooi verhaal hoor ! Nog niet in Epernay geweest, weinig uitnodigend zo te lezen :-)
De chardonnay geen vriend ? Geen witte Bourgogne voor u ?
Ik ga d'er mijn geld toch niet aan geven Doc. Mijn centjes gaan naar andere wijnen. Als ik mag kiezen tussen een klasse Vin Jaune en een klasse Bourgogne, ik twijfel geen fractie van een seconde... Om maar een voorbeeld te geven.
11-11-2012, 04:40 PM
Bericht: #6
RE: WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
Gisteravond nog eens de BBF, schuimwijn van Tissot geproefd...52 maanden sur lattes, pure Chardonnay,...typerend Jura neusje, lekker !!

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-11-2012, 05:17 PM
Bericht: #7
RE: WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
(11-11-2012 04:40 PM)doc schreef:  Gisteravond nog eens de BBF, schuimwijn van Tissot geproefd...52 maanden sur lattes, pure Chardonnay,...typerend Jura neusje, lekker !!
Aha, dat zou ook wel es heel fijn kunnen zijn. Ik ken het niet.
11-11-2012, 05:25 PM
Bericht: #8
RE: WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
(11-11-2012 05:17 PM)de populist schreef:  
(11-11-2012 04:40 PM)doc schreef:  Gisteravond nog eens de BBF, schuimwijn van Tissot geproefd...52 maanden sur lattes, pure Chardonnay,...typerend Jura neusje, lekker !!
Aha, dat zou ook wel es heel fijn kunnen zijn. Ik ken het niet.

Ik bracht een paar flesjes mee van het domein. Pas gezien dat hij ook verkocht wordt bij cuvée te Brugge. NIET goedkoop +24 euro...

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-11-2012, 07:42 PM
Bericht: #9
RE: WEINIG SCHUIMWIJNEN OF WIJNEN TOUT COURT DIE AAN CHAMPAGNE KUNNEN TIPPEN!
(11-11-2012 05:25 PM)doc schreef:  Ik bracht een paar flesjes mee van het domein. Pas gezien dat hij ook verkocht wordt bij cuvée te Brugge. NIET goedkoop +24 euro...

Niet goedkoop idd, maar vond m wel Champagnekwaliteit (deze wél dus ;-) )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: