Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Saint-Amant
26-11-2012, 11:49 AM
Bericht: #1
Domaine Saint-Amant
La Borry 2005

Ik bezocht dit domein deze zomer (was trouwens een tip van iemand hier op het forum, gertt als ik me niet vergis. Het domein ligt schilderachtig mooi in Suzette, op het einde van slingerachtige weg op meer dan 500meter hoogte (met zicht op de Mt Ventoux en een zeer knap zicht in Suzette op de Dentelles de Montmirail).

Het domein maakt zeer lekkere witte ( vooral viognier) en rode wijnen. Ik dronk dit weekend de La Borry 2005, een blend van 90% viognier en 10% roussanne. Het markante is dat we een doos van 6 flessen cadeau gekregen na onze bestelling. De verwachtingen waren dan ook eerder laag (een volledige doos cadeau geven, een viogner van 8 Euro van 7 jaar oud, ...)

Ik heb nog niet zo heel veel Viogniers gedronken maar dit blijkt echter een zeer leuke wijn te zijn! Duidelijk geëvolueerd en een wijn met karakter. Complexe neus met lichte abrikoos en perzik, florale toetsten, licht vegetale toetsen en bij momenten ook een rokerige mineraliteit. Het meest verbazingwekkend waren nog zijn zuren: fijn en meer dan voldoende nog aanwezig. Mooie afdronk ook met een licht bittertje. Ik dronk dit over 3 dagen en vond zelfs dat hij beter was op de 2de en 3de dag...

Als de andere rode en witte wijnen die ik daar kocht ook op dit niveau presteren...

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
26-11-2012, 05:53 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Saint-Amant
(26-11-2012 11:49 AM)nco schreef:  La Borry 2005
Het markante is dat we een doos van 6 flessen cadeau gekregen na onze bestelling.

Het leuke lot van een supersympathiek koppel...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-11-2012, 05:56 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Saint-Amant
(26-11-2012 05:53 PM)vinejo schreef:  
(26-11-2012 11:49 AM)nco schreef:  La Borry 2005
Het markante is dat we een doos van 6 flessen cadeau gekregen na onze bestelling.

Het leuke lot van een supersympathiek koppel...

Blush

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
26-11-2012, 08:04 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Saint-Amant
(26-11-2012 11:49 AM)nco schreef:  La Borry 2005

Ik bezocht dit domein deze zomer (was trouwens een tip van iemand hier op het forum, gertt als ik me niet vergis. Het domein ligt schilderachtig mooi in Suzette, op het einde van slingerachtige weg op meer dan 500meter hoogte (met zicht op de Mt Ventoux en een zeer knap zicht in Suzette op de Dentelles de Montmirail).

Het domein maakt zeer lekkere witte ( vooral viognier) en rode wijnen. Ik dronk dit weekend de La Borry 2005, een blend van 90% viognier en 10% roussanne. Het markante is dat we een doos van 6 flessen cadeau gekregen na onze bestelling. De verwachtingen waren dan ook eerder laag (een volledige doos cadeau geven, een viogner van 8 Euro van 7 jaar oud, ...)

Ik heb nog niet zo heel veel Viogniers gedronken maar dit blijkt echter een zeer leuke wijn te zijn! Duidelijk geëvolueerd en een wijn met karakter. Complexe neus met lichte abrikoos en perzik, florale toetsten, licht vegetale toetsen en bij momenten ook een rokerige mineraliteit. Het meest verbazingwekkend waren nog zijn zuren: fijn en meer dan voldoende nog aanwezig. Mooie afdronk ook met een licht bittertje. Ik dronk dit over 3 dagen en vond zelfs dat hij beter was op de 2de en 3de dag...

Als de andere rode en witte wijnen die ik daar kocht ook op dit niveau presteren...

Blij dat het jou bevalt; inderdaad top adres;droomligging , goei ontvangst met een typisch frans hijgend vrouwtje; na elke zin een soort geil hijgend geluid...en ja de wijnen zijn ook goedSlurp
26-11-2012, 11:38 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Saint-Amant
(26-11-2012 08:04 PM)gertt schreef:  goei ontvangst met een typisch frans hijgend vrouwtje; na elke zin een soort geil hijgend geluid...

HEY Gertt, grappig, ik herkén dat!!! Is me ook al een paar keer opgevallen!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-12-2012, 01:40 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-12-2012 om 01:42 AM door don quichotte.)
Bericht: #6
RE: Domaine Saint-Amant
Deze avond als aperitief: Saint Amant La Borry 2011.
Bescheiden en fragiele neus, iets aards en stofferig; aanzet en smaak doet me aan pompelmoes denken.
Afdronk mooie bittertje ondersteunt door lichte zuren. Een wijn die het moet hebben van finesse en evenwicht en niet van kracht. Subtiele fraîcheur; nu te drinken.
Moet volgens mij heel goed gaan met asperges.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
02-12-2012, 10:00 AM
Bericht: #7
RE: Domaine Saint-Amant
@don; dan zulle het Chileense asperges zijn...
23-09-2014, 10:43 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Saint-Amant
La Tabardonne 2010

Blend van 90% viognier en 10% roussanne, 12 maanden vatrijping (geen nieuwe vaten) sur lies.

Dit is, voor zover ik weet, de top cuvée in wit van dit domein (La Borry is de instapwijn). Heb hier zeer van genoten. Mooi aromatisch, floraal, wit/geel fruit en ook zeer mooi kruidige toetsen. Zeer evenwichtig en intens, en vooral ook zeer mooi zuurtjes (de ligging tot op 500m hoogte doet hier zijn ding). De eikopvoeding laat zich merken maar is hier wel, wat mij betreft, zeer mooi geïntegreerd. Mooie lange afdronk... Genieten!

15 Euro, ter plaatse gekocht.

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
14-11-2016, 08:57 PM
Bericht: #9
RE: Domaine Saint-Amant
Dit weekend de 'La Tabardonne' 2014 gedronken. Combinatie van 90% Viognier en 10% Roussanne. Best niet té koud drinken, hij komt pas helemaal tot zijn recht eens hij even in het glas zit. Boordevol smaken en lange afdronk.

De 2011 en 2013 hebben we deze zomer op het domein gedronken maar de 2014 stak er toch boven uit.

Voor mij ook de meerprijs waard ten opzichte van hun andere witte cuvee 'La Borry'.
15-11-2016, 03:40 PM
Bericht: #10
RE: Domaine Saint-Amant
(14-11-2016 08:57 PM)bartv schreef:  Dit weekend de 'La Tabardonne' 2014 gedronken. Combinatie van 90% Viognier en 10% Roussanne. Best niet té koud drinken, hij komt pas helemaal tot zijn recht eens hij even in het glas zit. Boordevol smaken en lange afdronk.

De 2011 en 2013 hebben we deze zomer op het domein gedronken maar de 2014 stak er toch boven uit.

Voor mij ook de meerprijs waard ten opzichte van hun andere witte cuvee 'La Borry'.

Gaat dit dan richting 20 euro op domein, Bart?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-11-2016, 04:22 PM
Bericht: #11
RE: Domaine Saint-Amant
(15-11-2016 03:40 PM)vinejo schreef:  
(14-11-2016 08:57 PM)bartv schreef:  Dit weekend de 'La Tabardonne' 2014 gedronken. Combinatie van 90% Viognier en 10% Roussanne. Best niet té koud drinken, hij komt pas helemaal tot zijn recht eens hij even in het glas zit. Boordevol smaken en lange afdronk.

De 2011 en 2013 hebben we deze zomer op het domein gedronken maar de 2014 stak er toch boven uit.

Voor mij ook de meerprijs waard ten opzichte van hun andere witte cuvee 'La Borry'.

Gaat dit dan richting 20 euro op domein, Bart?

Ach, zie nu van NCO dat ie in 2014 15 euro moest kosten.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-11-2016, 05:45 PM
Bericht: #12
RE: Domaine Saint-Amant
De rode wijnen van dit domeinen zijn trouwens ook zeer te pruimen, zeker na wat jaren kelderrust. Ze zijn helaas allemaal op op. Ik zal nog eens toevallig een vakantie moeten plannen in die buurt...

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
16-11-2016, 10:36 AM
Bericht: #13
RE: Domaine Saint-Amant
Idd 15€ voor de Tabardonne.

@Nco: dus de Grangeneuve 2013 van hun kan ik gerust nog even laten liggen?
16-11-2016, 11:31 AM
Bericht: #14
RE: Domaine Saint-Amant
(16-11-2016 10:36 AM)bartv schreef:  Idd 15€ voor de Tabardonne.

@Nco: dus de Grangeneuve 2013 van hun kan ik gerust nog even laten liggen?

Ja, geen probleem, ik heb mijn laatste 2010 dit jaar gedronken en was zeker niet versleten, integendeel zelfs. In mijn persoonlijke notities vond ik ergens een bewaarpotentieel terug van 10 jaar (maar zal wel van jaar tot jaar afhangen).

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
11-05-2017, 08:47 AM
Bericht: #15
RE: Domaine Saint-Amant
(23-09-2014 10:43 PM)nco schreef:  La Tabardonne 2010

Blend van 90% viognier en 10% roussanne, 12 maanden vatrijping (geen nieuwe vaten) sur lies.

Dit is, voor zover ik weet, de top cuvée in wit van dit domein (La Borry is de instapwijn). Heb hier zeer van genoten. Mooi aromatisch, floraal, wit/geel fruit en ook zeer mooi kruidige toetsen. Zeer evenwichtig en intens, en vooral ook zeer mooi zuurtjes (de ligging tot op 500m hoogte doet hier zijn ding). De eikopvoeding laat zich merken maar is hier wel, wat mij betreft, zeer mooi geïntegreerd. Mooie lange afdronk... Genieten!

15 Euro, ter plaatse gekocht.

Gisteren bij een collega gaan eten die 2 jaar geleden op mijn aanraden (via dit geweldige forum uiteraardTongue) dit domein bezocht heeft.
Ze vonden toen de ontvangst en het domein op zich super. Best wat ingeslagen zei ze 2 jaar geleden.

Gisteren daar dus gaan eten en jawel bij het voorgerecht haalt de gastheer La Tabardonne 2010 boven.
Ik had hier nog geen wijnen van geproefd maar deze witte was wel een schot in de roos.
Bovenstaande TN gaat nog altijd op. Zeer mooi en nog zeker niet versleten, nog een mooie fraicheur zelfs. NCO maakt ook melding van een bewaarpotentieel van 10j, awel ik kan dit geloven.

Net nog eens even op de site gekeken. De 2015 zit nog steeds aan 15 euro.
Ik heb deze tip nog eens aan iemand gegeven die eind deze maand misschien gaat. Awel van mij krijgt hij een bestelling mee in ruil voor de tip Smile


Ga naar locatie: