Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
03-02-2013, 12:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-02-2013 om 01:18 PM door de populist.)
Bericht: #1
ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Voordat ik aan mijn nieuwe Wine Tale begin, nog iets over alcoholverslaving en wat poëzie.

Deze morgen zette een tweet van Danielle de Bos mij aan het denken. Ze schrijft, zoals steeds openhartig, dat alcoholvrije wijn de toekomst is van alle wijn.

Wat de achtergrond is van deze stelling weet ik niet. Maar als psychotherapeut kan ik dagelijks vaststellen hoe alcohol het leven van mensen in beslag kan nemen. Hoe mensen alles wat hun dierbaar is, niet zonder hartverscheurende pijn, opgeven, loslaten, opblazen voor een drupje alcohol. In het schrijven over wijn wordt hier nauwelijks een woord over gerept. Ongenuanceerde standpunten over het complexe medische thema van gezondheid van wijn (cf 'Wijnreis door mijn lichaam' van Harold Hamersma) zijn schering en inslag. Als reactie tegen demonisering van wijn zijn ze begrijpbaar. Maar verslaving, da's iets anders. En wie schrijft daar een wijntekst over? En wat zou de allesdoordringende wijnindustrie daarvan vinden? Als je gezondheidsrisico's wil nemen met je lichaam, dat is je eigen zaak. Maar door verslaafd te worden, ondermijn je niet alleen je eigen leven maar de levens van iedereen die je nabij is.

Aandachtigheid op dat vlak is belangrijk en laat ons niet vergeten: sommige mensen zijn vanuit genetische constitutie kwetsbaarder aan verslaving dan anderen, naast vele andere factoren die tot de ziekte bijdragen.

Enfin, dat houdt niet tegen dat ik deze week in een poëtische bui ben (dag van de poëzie is net voorbij). In alles wat mooi is in het leven, schuilen risico's en wil je alle risico's vermijden, dan leef je niet. Alcohol mag voor mij in de wijn blijven. Alcohol is, zoals ik al eens schreef, het diepste geheim van de wijn. Eén van de grootste gezondheidsrisico's van de mens (bv op vasculaire stoornissen) is vereenzaming, verlies van verbinding met anderen. Wellicht is dit het meest destructieve van de alcoholverslaving, de vereenzaming. Naast de dodelijke destructie van dat tere menselijke lichaam.

A Drinking Song

Wine comes in at the mouth
And love comes in at the eye;
That's all we shall know for truth
Before we grow old and die.
I lift the glass to my mouth,
I look at you, and I sigh.

William Butler Yeats

(Drinklied

Langs de mond komt de wijn.
De liefde door het oog.
Da's al waarvan we zeker zijn
Aan het einde van 's levens boog.
Ik steek het glas in de lucht.
Ik kijk jou aan, en ik zucht.)

(Uit: Met jou open ik oude nachten van René Smeets)
04-02-2013, 03:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2013 om 03:09 PM door koen.)
Bericht: #2
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Ik heb hier ook al zitten over nadenken en ik denk dat ik toen tot de volgende (mij zeer goed uitkomende) conclusie gekomen was: een wijn- of een alcoholverslaving zijn twee volkomen verschillende begrippen ... soms vallen ze samen maar meestal niet.

Alcoholvrije wijn .... zoals bij alles eerst ne keer proeven hé ....

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-02-2013, 03:19 PM
Bericht: #3
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Ik sluit mij hierbij aan. Heb mij gisteren gek gezocht naar een sketch van een komiek (ik weet niet meer welke) die eigenlijk het punt probeert te maken dat wijn niet echt geschikt is als "alcoholistendrank 1e keus", maar het is me niet gelukt.

Zijn conclusie was ook dezelfde...

Ik denk dat het "alcohol-effect" (veel) minder uitgesproken is bij wijn, men gaat eerder naar andere dranken grijpen als men zo snel (en goedkoop) mogelijk dronken wil worden - denk ik dan toch. Tenzij men goedkope brol drinkt, maar zelfs dan zou ik toch denken dat er smakelijker alternatieven zijn :-)
04-02-2013, 04:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2013 om 04:23 PM door doc.)
Bericht: #4
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Ik kwam vorig jaar bij een wijnhandel een klant tegen, sympathieke gepensioneerde leraar chemie, die me vertelde dat hij enkel dure flessen kocht om z'n kelder mee te vullen en om er zo voor te zorgen dat hij niet teveel dronk. 't Is maar hoe je het bekijkt. Big Grin

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-02-2013, 04:38 PM
Bericht: #5
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Het stelt me ietwat gerust dat ik liever water drink dan slechte wijn, maar waarschijnlijk zullen er wel wat weken op een jaar zijn dat ik boven de 21 glazen uitkom, en dat wordt dacht ik als problematisch ervaren ...

Ik probeer wel om minstens 2 alcoholvrije dagen per week in te lassen, maar het gebeurt wel eens dat ik op die dagen 1 biertje drink voor de tv.

De grootste moeilijkheid voor mij is om te stoppen met drinken na het eten. Ik kan bijvoorbeeld moeilijk tv kijken zonder daarbij iets te drinken (of eten) en als er dan nog een kwart fles overblijft, gaat die er vaak aan (zelfs als ik alleen ben), zeker als het een goed programma is of een interessante voetbalmatch.

Ik bedenk dan maar dat ik niet rook, normaal eet, geen sloten koffie naar binnen giet, zelden sterke drank drink, ...

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
04-02-2013, 04:49 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2013 om 04:54 PM door Bram80.)
Bericht: #6
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Daar valt inderdaad wel iets voor te zeggen. De zachtmoedige vrolijkheid na enkele glazen wijn kan eens leuk zijn, maar wie louter op zoek is naar de alcoholische roes, is wellicht beter (en goedkoper) af met Cara-pils of porto van den Aldi. Niet dat ik het wil aanmoedigen...

Edit: ik vind het inderdaad ook moeilijk om een niet-alcoholisch alternatief te vinden voor 's avonds. Zoete frisdranken zeggen me weinig (behalve een schweppes op tijd en stond), voor koffie is het dan te laat en een mens drinkt ook niet het ene spa'tje na het andere... Hoe doen jullie dat?
04-02-2013, 05:10 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2013 om 05:12 PM door de populist.)
Bericht: #7
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 03:09 PM)koen schreef:  Ik heb hier ook al zitten over nadenken en ik denk dat ik toen tot de volgende (mij zeer goed uitkomende) conclusie gekomen was: een wijn- of een alcoholverslaving zijn twee volkomen verschillende begrippen ... soms vallen ze samen maar meestal niet.

Alcoholvrije wijn .... zoals bij alles eerst ne keer proeven hé ....

Koen, ik denk dat dit argument geen geldig argument is, ik ken alcoholisten die vooral "into wine" waren, nu Korsakoff zijn. Maar ik vind het wel es interessant om in kaart te brengen welke (voor mij voorlopig drog-) redenen worden gebruikt om een teveel aan en vooral een afhankelijkheid aan wijndrinken te vergoeilijken. Binnenkort heb ik een afspraak met een psychiater, hoofd van een ontwennings- en behandelingsafdeling voor alcoholisme om hierover te spreken en ook es te zien wat er van literatuur voorhanden is. Ik had dezelfde reflex als jou maar wil dat ook in vraag stellen (en probeer zelf te letten op matig gebruik, geen fles per dag bijvoorbeeld). To be continued...
04-02-2013, 05:47 PM
Bericht: #8
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Ik spreek enkel voor mezelf, maar mij gaat het vooral om de smaak - als ze alcoholvrije wijn kunnen maken die dezelfde smaaksensaties teweegbrengt, ook goed hoor.

Bon, elk "middel" kan misbruikt worden hè, 't is maar hoe je er mee omgaat. Zo win je altijd. Vergeet niet dat teveel water drinken ook dodelijk is :-)
04-02-2013, 05:51 PM
Bericht: #9
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 05:47 PM)Vinogan(s) schreef:  Ik spreek enkel voor mezelf, maar mij gaat het vooral om de smaak - als ze alcoholvrije wijn kunnen maken die dezelfde smaaksensaties teweegbrengt, ook goed hoor.

Bon, elk "middel" kan misbruikt worden hè, 't is maar hoe je er mee omgaat. Zo win je altijd. Vergeet niet dat teveel water drinken ook dodelijk is :-)

Zo zie ik het ook! Ik zoek ook niet de bedwelming op, heb dat niet nodig om leute te maken. Wat ik wel merk is dat alcohol ontstressend werkt na een drukke dag waarvan je helemaal opgedraaid bent, dat effect durf ik wel opzoeken. En dan wel es opletten dat de hele fles er niet aan gaat! Er zijn ook andere manieren om met stress om te gaan natuurlijk, maar als ge bek af thuis komt...
04-02-2013, 05:58 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2013 om 05:59 PM door koen.)
Bericht: #10
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Doen Stefaan, ben benieuwd.

De reden dat ik dit (voor mij) als 2 verschillende begrippen beschouw is waarschijnlijk arbritair. Redenen waarom ik into wine ben:
- lekker (het drinken op zich dus, intens genieten met of zonder gelijkgestemden, momentje van rust dat je inlast)
- passie (het lezen, het vertellen, het opzoeken, het technische aspect, de filosofie van de wijnmaker, terroir en vinificatie)
- nieuwsgierig (het zoeken naar nieuwe domeinen, uitwisselen van flessen, vergelijken binnen de appellaties of erbuiten, .....)

Ook hier normaal 2 dagen per week alcoholvrij (hetgeen sommige weken al wat beter lukt dan andere Rolleyes )

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-02-2013, 06:07 PM
Bericht: #11
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 05:58 PM)koen schreef:  Doen Stefaan, ben benieuwd.

De reden dat ik dit (voor mij) als 2 verschillende begrippen beschouw is waarschijnlijk arbritair. Redenen waarom ik into wine ben:
- lekker (het drinken op zich dus, intens genieten met of zonder gelijkgestemden, momentje van rust dat je inlast)
- passie (het lezen, het vertellen, het opzoeken, het technische aspect, de filosofie van de wijnmaker, terroir en vinificatie)
- nieuwsgierig (het zoeken naar nieuwe domeinen, uitwisselen van flessen, vergelijken binnen de appellaties of erbuiten, .....)

Ook hier normaal 2 dagen per week alcoholvrij (hetgeen sommige weken al wat beter lukt dan andere Rolleyes )

Dit is wat ik al weet over alcoholvrije dagen: hebben geen positief effect op het lichaam, bv recuperatie van lever of zo. Men raadt dat wel aan om verslaving bij jezelf te detecteren... Als het je echt niet meer lukt om een dag door te komen zonder, dan is er een probleem.
04-02-2013, 06:25 PM
Bericht: #12
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 06:07 PM)de populist schreef:  Dit is wat ik al weet over alcoholvrije dagen: hebben geen positief effect op het lichaam, bv recuperatie van lever of zo. Men raadt dat wel aan om verslaving bij jezelf te detecteren... Als het je echt niet meer lukt om een dag door te komen zonder, dan is er een probleem.

Hier ben ik nog meer benieuwd naar: al meer dan eens gelezen dat 2 alcoholvrije dagen positief zijn?


Algemeen wordt aangenomen dat de veilige grens voor alcoholgebruik voor een gezonde persoon ligt op 21 glazen per week voor een man en 14 voor een vrouw, met een maximum van respectievelijk vier of twee glazen per dag en met minstens twee alcoholvrije dagen per week.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-02-2013, 06:27 PM
Bericht: #13
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Wow, wat een interessante gesprekken hier! De zachtmoedige vrolijkheid van Bram, het biertje bij TV,... allemaal zeer herkenbaar Wink
Voor mij een graadmeter:
Blijft er soms wel eens een fles halfleeg staan?
JA --> dan is dit omdat je ze niet echt lekker vond en het de moeite niet vindt om ze nog leeg te drinken --> goed teken!
NEE--> dan heb je een probleem en drink je vooral voor de roes....

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-02-2013, 06:30 PM
Bericht: #14
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 06:27 PM)vinejo schreef:  Wow, wat een interessante gesprekken hier! De zachtmoedige vrolijkheid van Bram, het biertje bij TV,... allemaal zeer herkenbaar Wink
Voor mij een graadmeter:
Blijft er soms wel eens een fles halfleeg staan?
JA --> dan is dit omdat je ze niet echt lekker vond en het de moeite niet vindt om ze nog leeg te drinken --> goed teken!
NEE--> dan heb je een probleem en drink je vooral voor de roes....

Ik heb momenteel een fles of 6 halfleeg thuis staan, geen enkel probleem dus.
Mor a kluchtje wè Big Grin
04-02-2013, 06:32 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2013 om 06:32 PM door koen.)
Bericht: #15
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 06:30 PM)de populist schreef:  [Ik heb momenteel een fles of 6 halfleeg thuis staan, geen enkel probleem dus.
Mor a kluchtje wè Big Grin

Ik kom af Cool is uw probleem zeker verdwenen

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-02-2013, 06:34 PM
Bericht: #16
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 06:07 PM)de populist schreef:  Dit is wat ik al weet over alcoholvrije dagen: hebben geen positief effect op het lichaam, bv recuperatie van lever of zo. Men raadt dat wel aan om verslaving bij jezelf te detecteren... Als het je echt niet meer lukt om een dag door te komen zonder, dan is er een probleem.

Eind vorig jaar moest ik omwille van medicatie 10 dagen alcoholvrij door het leven.
Ik moet eerlijk bekennen: dat was niet gemakkelijk. Vooral dag 3 en 4 waren zwaar, naar het einde toe had ik er minder last van.
Maar ik miste vooral: het proeven, het bezig zijn met wijn, erover nadenken, verwoorden. Of maak ik mezelf dat nu wijs?
04-02-2013, 06:53 PM
Bericht: #17
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Iemand die hartstochtelijk bezig is met wijn; lezen, proeven, drinken,.... geraakt verslaafd of afhankelijk...hier ben ik zeker van. Natuurlijk zijn er gradaties, maar drang is passie.... Ook typisch is dit ontkennen; ik niet, de rest wel.
04-02-2013, 07:05 PM
Bericht: #18
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Wat ik ook al te weten gekomen ben:

Spreiden van de drank over de dag (glaasje als aperitief), twee bij eten 's middags, twee bij de TV s' avonds) of de glazen gewoon na elkaar opdrinken, dat maakt blijkbaar geen enkel verschil, dixit mijn kameraad-geneesheer.
04-02-2013, 07:35 PM
Bericht: #19
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 06:53 PM)gertt schreef:  Iemand die hartstochtelijk bezig is met wijn; lezen, proeven, drinken,.... geraakt verslaafd of afhankelijk...hier ben ik zeker van. Natuurlijk zijn er gradaties, maar drang is passie.... Ook typisch is dit ontkennen; ik niet, de rest wel.

wijnverslaafd ja ...

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-02-2013, 07:54 PM
Bericht: #20
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Ik kies voor de korte pijn. Eén maand per jaar alcoholvrij door het leven, meestal februari (= kortste maand van het jaar!).
Zolang dat vlot lukt, vermoed ik dat ik geen alcoholprobleem heb...
Is wel niet eenvoudig, vooral bij sociale evenementen of bij een lekkere maaltijd. Lekker eten met een glaasje plat water is voor mij toch een maaltijd waar iets aan ontbreekt.
04-02-2013, 08:29 PM
Bericht: #21
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 07:54 PM)Jo schreef:  Ik kies voor de korte pijn. Eén maand per jaar alcoholvrij door het leven, meestal februari (= kortste maand van het jaar!).
Zolang dat vlot lukt, vermoed ik dat ik geen alcoholprobleem heb...
Is wel niet eenvoudig, vooral bij sociale evenementen of bij een lekkere maaltijd. Lekker eten met een glaasje plat water is voor mij toch een maaltijd waar iets aan ontbreekt.

Jo, drink je dan niet in maart extra veel?
04-02-2013, 08:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2013 om 08:53 PM door doc.)
Bericht: #22
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Dit is en blijft een zeer simpele maar goede test om aan vroegtijdige triage te doen/ om ergens mee te beginnen dus. Uiteraard is dit een zeer subjectieve test en is deze ook wat afhankelijk van jouw eigen psychologische kenmerken.

Maar lees ook eens de verdere info op de site (zie link) hieronder. Enige belangrijke nuancering vind je daar ! Blijkbaar is er toch behoefte aan Wink Definitie en kenmerken van "Alcholisme" zeker lezen. Jullie mogen allen gerustgesteld zijn ! Maar laat het nooit zover komen en spreek erover !

De CAGE-Test (resultaten hoeven niet op het forum gepost te worden Confused)

Deze bestaat uit een aantal eenvoudige vragen aan de gebruiker die zeer snel eventuele alcoholafhankelijkheid of alcoholmisbruik aan het licht kunnen brengen, of althans een goede indicatie geven voor verder onderzoek. Deze 4 vraagjes kunnen menigeen de ogen openen. Daarentegen wordt deze test als veel minder agressief ervaren dan wanneer u iemand zonder meer bv. zou vragen ‘Heeft u een alcoholprobleem?’ of ‘Drinkt u (té) véél?’ De ‘CAGE’ (C = cutdown; A = annoyed; G = guilty en E = eye-opener) omvat de volgende vragen:

Heeft u ooit al eens het gevoel gehad uw alcoholgebruik te moeten minderen? (= cutdown).
Heeft u zich ooit verveeld of beschaamd of geërgerd gevoeld over opmerkingen van anderen over uw alcoholgebruik)? (= annoyed).
Heeft U zich ooit schuldig gevoeld over iets wat u gedaan heeft toen u gedronken had? (= guilty).
Heeft u ooit ’s ochtends alcohol gedronken om zich rustiger te voelen of om minder last te hebben van trillende handen of misselijkheid? (eye-opener).


Verdere info hier dus: Tongue

http://gezondheidsgids.org/welzijn/alcoholisme

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-02-2013, 09:09 PM
Bericht: #23
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 08:38 PM)doc schreef:  Dit is en blijft een zeer simpele maar goede test om aan vroegtijdige triage te doen/ om ergens mee te beginnen dus. Uiteraard is dit een zeer subjectieve test en is deze ook wat afhankelijk van jouw eigen psychologische kenmerken.

Maar lees ook eens de verdere info op de site (zie link) hieronder. Enige belangrijke nuancering vind je daar ! Blijkbaar is er toch behoefte aan Wink Definitie en kenmerken van "Alcholisme" zeker lezen. Jullie mogen allen gerustgesteld zijn ! Maar laat het nooit zover komen en spreek erover !

De CAGE-Test (resultaten hoeven niet op het forum gepost te worden Confused)

Deze bestaat uit een aantal eenvoudige vragen aan de gebruiker die zeer snel eventuele alcoholafhankelijkheid of alcoholmisbruik aan het licht kunnen brengen, of althans een goede indicatie geven voor verder onderzoek. Deze 4 vraagjes kunnen menigeen de ogen openen. Daarentegen wordt deze test als veel minder agressief ervaren dan wanneer u iemand zonder meer bv. zou vragen ‘Heeft u een alcoholprobleem?’ of ‘Drinkt u (té) véél?’ De ‘CAGE’ (C = cutdown; A = annoyed; G = guilty en E = eye-opener) omvat de volgende vragen:

Heeft u ooit al eens het gevoel gehad uw alcoholgebruik te moeten minderen? (= cutdown).
Heeft u zich ooit verveeld of beschaamd of geërgerd gevoeld over opmerkingen van anderen over uw alcoholgebruik)? (= annoyed).
Heeft U zich ooit schuldig gevoeld over iets wat u gedaan heeft toen u gedronken had? (= guilty).
Heeft u ooit ’s ochtends alcohol gedronken om zich rustiger te voelen of om minder last te hebben van trillende handen of misselijkheid? (eye-opener).


Verdere info hier dus: Tongue

http://gezondheidsgids.org/welzijn/alcoholisme

thank you doc voor deze uitgebreide en diepgaande informatie. Rest mij alleen nog volgende link mee te geven
http://www.aavlaanderen.org/Cool
en de telefoonnummers van ons beider privépraktijk applaus
Santé
04-02-2013, 09:33 PM
Bericht: #24
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 08:29 PM)de populist schreef:  
(04-02-2013 07:54 PM)Jo schreef:  Ik kies voor de korte pijn. Eén maand per jaar alcoholvrij door het leven, meestal februari (= kortste maand van het jaar!).
Zolang dat vlot lukt, vermoed ik dat ik geen alcoholprobleem heb...
Is wel niet eenvoudig, vooral bij sociale evenementen of bij een lekkere maaltijd. Lekker eten met een glaasje plat water is voor mij toch een maaltijd waar iets aan ontbreekt.

Jo, drink je dan niet in maart extra veel?

Dan starten de lente-degustaties en ben ik wel graag van de party!
05-02-2013, 12:10 AM
Bericht: #25
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(04-02-2013 08:38 PM)doc schreef:  Dit is en blijft een zeer simpele maar goede test om aan vroegtijdige triage te doen/ om ergens mee te beginnen dus. Uiteraard is dit een zeer subjectieve test en is deze ook wat afhankelijk van jouw eigen psychologische kenmerken.

Maar lees ook eens de verdere info op de site (zie link) hieronder. Enige belangrijke nuancering vind je daar ! Blijkbaar is er toch behoefte aan Wink Definitie en kenmerken van "Alcholisme" zeker lezen. Jullie mogen allen gerustgesteld zijn ! Maar laat het nooit zover komen en spreek erover !

De CAGE-Test (resultaten hoeven niet op het forum gepost te worden Confused)

Deze bestaat uit een aantal eenvoudige vragen aan de gebruiker die zeer snel eventuele alcoholafhankelijkheid of alcoholmisbruik aan het licht kunnen brengen, of althans een goede indicatie geven voor verder onderzoek. Deze 4 vraagjes kunnen menigeen de ogen openen. Daarentegen wordt deze test als veel minder agressief ervaren dan wanneer u iemand zonder meer bv. zou vragen ‘Heeft u een alcoholprobleem?’ of ‘Drinkt u (té) véél?’ De ‘CAGE’ (C = cutdown; A = annoyed; G = guilty en E = eye-opener) omvat de volgende vragen:

Heeft u ooit al eens het gevoel gehad uw alcoholgebruik te moeten minderen? (= cutdown).
Heeft u zich ooit verveeld of beschaamd of geërgerd gevoeld over opmerkingen van anderen over uw alcoholgebruik)? (= annoyed).
Heeft U zich ooit schuldig gevoeld over iets wat u gedaan heeft toen u gedronken had? (= guilty).
Heeft u ooit ’s ochtends alcohol gedronken om zich rustiger te voelen of om minder last te hebben van trillende handen of misselijkheid? (eye-opener).


Verdere info hier dus: Tongue

http://gezondheidsgids.org/welzijn/alcoholisme

Wow, bij deze test zit ik 100 % safe... applaus

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-03-2013, 06:55 PM
Bericht: #26
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
Zoals aangekondigd langsgegaan bij collega-psychiater van een afdeling voor verslaving. Wat heb ik bijgeleerd.

-Eén glaasje per avond systematisch al genoeg om een minder diepe slaap te hebben.
-Wijn is wel degelijk een dikmaker en je krijgt er bij grote hoeveelheden als man tetjes van (iets hormonaals)
-Feit dat je geen ontwenningsverschijnselen hebt als je eens een dag of een maand niks drinkt, wil niet zeggen dat ge niet verslaafd zijt. De helft van de verslaafden vertoont geen ontwenningsverschijnselen
-Van alleen wijn kunt ge wel degelijk verslaafd worden, sterke drank is daarvoor niet nodig
-Moeilijk te voorspellen op welk orgaansysteem teveel alcohol een negatief effect zal hebben, hangt af van persoonlijke gevoeligheden
-Alcohol belangrijke factor bij borstkanker (bij vrouwen of zeldzamer, mannen met tetjes)
-Alcohol (belangrijkste 'helende' element in wijn) heeft effectief gezondheidseffecten, maar met mate en afhankelijk van hoe uw systeem het verdraagt
-De rest ben ik vergeten (beginnende Korsakov?)
-Ik ga es proberen om het op 1 à 2 glazen per dag te houden.
21-03-2013, 07:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-03-2013 om 07:09 PM door doc.)
Bericht: #27
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(21-03-2013 06:55 PM)de populist schreef:  Zoals aangekondigd langsgegaan bij collega-psychiater van een afdeling voor verslaving. Wat heb ik bijgeleerd.

-Eén glaasje per avond systematisch al genoeg om een minder diepe slaap te hebben.
-Wijn is wel degelijk een dikmaker en je krijgt er bij grote hoeveelheden als man tetjes van (iets hormonaals)
-Feit dat je geen ontwenningsverschijnselen hebt als je eens een dag of een maand niks drinkt, wil niet zeggen dat ge niet verslaafd zijt. De helft van de verslaafden vertoont geen ontwenningsverschijnselen
-Van alleen wijn kunt ge wel degelijk verslaafd worden, sterke drank is daarvoor niet nodig
-Moeilijk te voorspellen op welk orgaansysteem teveel alcohol een negatief effect zal hebben, hangt af van persoonlijke gevoeligheden
-Alcohol belangrijke factor bij borstkanker (bij vrouwen of zeldzamer, mannen met tetjes)
-Alcohol (belangrijkste 'helende' element in wijn) heeft effectief gezondheidseffecten, maar met mate en afhankelijk van hoe uw systeem het verdraagt
-De rest ben ik vergeten (beginnende Korsakov?)
-Ik ga es proberen om het op 1 à 2 glazen per dag te houden.

Big Grin Succes ! 'k Zal 's zien of ik tetjes krijg,... hmm mijn madame, zou ze teveel wijn drinken ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
21-03-2013, 07:18 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-03-2013 om 07:19 PM door koen.)
Bericht: #28
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(21-03-2013 07:04 PM)doc schreef:  
(21-03-2013 06:55 PM)de populist schreef:  Zoals aangekondigd langsgegaan bij collega-psychiater van een afdeling voor verslaving. Wat heb ik bijgeleerd.

-Eén glaasje per avond systematisch al genoeg om een minder diepe slaap te hebben.
-Wijn is wel degelijk een dikmaker en je krijgt er bij grote hoeveelheden als man tetjes van (iets hormonaals)
-Feit dat je geen ontwenningsverschijnselen hebt als je eens een dag of een maand niks drinkt, wil niet zeggen dat ge niet verslaafd zijt. De helft van de verslaafden vertoont geen ontwenningsverschijnselen
-Van alleen wijn kunt ge wel degelijk verslaafd worden, sterke drank is daarvoor niet nodig
-Moeilijk te voorspellen op welk orgaansysteem teveel alcohol een negatief effect zal hebben, hangt af van persoonlijke gevoeligheden
-Alcohol belangrijke factor bij borstkanker (bij vrouwen of zeldzamer, mannen met tetjes)
-Alcohol (belangrijkste 'helende' element in wijn) heeft effectief gezondheidseffecten, maar met mate en afhankelijk van hoe uw systeem het verdraagt
-De rest ben ik vergeten (beginnende Korsakov?)
-Ik ga es proberen om het op 1 à 2 glazen per dag te houden.

Big Grin Succes ! 'k Zal 's zien of ik tetjes krijg,... hmm mijn madame, zou ze teveel wijn drinken ?

FOTO applaus van alle vier als 't kan ... d'er moet toch een objectieve controlepersoon zijn in dit experimentje Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
21-03-2013, 07:36 PM
Bericht: #29
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
(21-03-2013 07:18 PM)koen schreef:  
(21-03-2013 07:04 PM)doc schreef:  
(21-03-2013 06:55 PM)de populist schreef:  Zoals aangekondigd langsgegaan bij collega-psychiater van een afdeling voor verslaving. Wat heb ik bijgeleerd.

-Eén glaasje per avond systematisch al genoeg om een minder diepe slaap te hebben.
-Wijn is wel degelijk een dikmaker en je krijgt er bij grote hoeveelheden als man tetjes van (iets hormonaals)
-Feit dat je geen ontwenningsverschijnselen hebt als je eens een dag of een maand niks drinkt, wil niet zeggen dat ge niet verslaafd zijt. De helft van de verslaafden vertoont geen ontwenningsverschijnselen
-Van alleen wijn kunt ge wel degelijk verslaafd worden, sterke drank is daarvoor niet nodig
-Moeilijk te voorspellen op welk orgaansysteem teveel alcohol een negatief effect zal hebben, hangt af van persoonlijke gevoeligheden
-Alcohol belangrijke factor bij borstkanker (bij vrouwen of zeldzamer, mannen met tetjes)
-Alcohol (belangrijkste 'helende' element in wijn) heeft effectief gezondheidseffecten, maar met mate en afhankelijk van hoe uw systeem het verdraagt
-De rest ben ik vergeten (beginnende Korsakov?)
-Ik ga es proberen om het op 1 à 2 glazen per dag te houden.

Big Grin Succes ! 'k Zal 's zien of ik tetjes krijg,... hmm mijn madame, zou ze teveel wijn drinken ?

FOTO applaus van alle vier als 't kan ... d'er moet toch een objectieve controlepersoon zijn in dit experimentje Wink

Hèhè, heb je een loupe ? Net gecheckt, alles ok !

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-03-2013, 12:41 AM
Bericht: #30
RE: ALCOHOLVERSLAVING EN POËZIE
1 a 2 glazen of 1 a 2 flessen per dag?

Wine is sunlight , held together by water !


Ga naar locatie: