Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Openen van oude wijnen
02-03-2013, 03:23 PM
Bericht: #1
Openen van oude wijnen
"En dan komt er nog zo n cliché..."

Lees verder via deze link : Cool

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-wijn.html

cheers

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2013, 09:35 PM
Bericht: #2
RE: Openen van oude wijnen
Mooi beschreven Jo.
Stond er even bij stil ; zeker bij de laatste alinea.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
03-03-2013, 05:28 PM
Bericht: #3
RE: Openen van oude wijnen
plezant om lezen
03-03-2013, 05:52 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-03-2013 om 05:53 PM door Mt.)
Bericht: #4
RE: Openen van oude wijnen
Yep! Was dat niet die proeverij die ik moest laten schieten aaarggl?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
03-03-2013, 06:10 PM
Bericht: #5
RE: Openen van oude wijnen
(03-03-2013 05:52 PM)Matten schreef:  Yep! Was dat niet die proeverij die ik moest laten schieten aaarggl?

Ik vrees van wel... Maar troost u, heb nog mooie dingen over van dat lot en ze delen jouw lotsbestemming Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-03-2013, 09:39 PM
Bericht: #6
RE: Openen van oude wijnen
Hola, klinkt plechtig en lekker cheers!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
04-03-2013, 10:59 AM
Bericht: #7
RE: Openen van oude wijnen
(03-03-2013 06:10 PM)vinejo schreef:  Ik vrees van wel... Maar troost u, heb nog mooie dingen over van dat lot en ze delen jouw lotsbestemming Wink

You mean: "down the drain"? Wink
04-03-2013, 03:21 PM
Bericht: #8
RE: Openen van oude wijnen
(04-03-2013 10:59 AM)Vinogan(s) schreef:  
(03-03-2013 06:10 PM)vinejo schreef:  Ik vrees van wel... Maar troost u, heb nog mooie dingen over van dat lot en ze delen jouw lotsbestemming Wink

You mean: "down the drain"? Wink

As 4 us all... Sad ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-03-2013, 10:10 PM
Bericht: #9
RE: Openen van oude wijnen
De manier van serveren haalde het beste uit elke fles. Ik copypaste dit stukje van de blog, en dat hangt nu in m'n kelder ! thank you Jo !

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-03-2013, 11:56 PM
Bericht: #10
RE: Openen van oude wijnen
(04-03-2013 10:10 PM)doc schreef:  De manier van serveren haalde het beste uit elke fles. Ik copypaste dit stukje van de blog, en dat hangt nu in m'n kelder ! thank you Jo !

Wow, I m honoured... cheers

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-03-2013, 10:34 AM
Bericht: #11
RE: Openen van oude wijnen
(04-03-2013 11:56 PM)vinejo schreef:  
(04-03-2013 10:10 PM)doc schreef:  De manier van serveren haalde het beste uit elke fles. Ik copypaste dit stukje van de blog, en dat hangt nu in m'n kelder ! thank you Jo !

Wow, I m honoured... cheers

Terecht .... probeer maar eens overzichtelijke info te vinden over hoe je "een" fles het beste opent .... voor bordeaux (en aanverwanten) weten we het nu ... nu nog de rest.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
05-03-2013, 12:24 PM
Bericht: #12
RE: Openen van oude wijnen
(04-03-2013 10:10 PM)doc schreef:  De manier van serveren haalde het beste uit elke fles. Ik copypaste dit stukje van de blog, en dat hangt nu in m'n kelder ! thank you Jo !

Ik was dat ook al van plan!applaus

Blij dat er terug een beetje activiteit op de blog is - altijd met heel veel plezier gelezen! Go Jo!

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
06-03-2013, 05:55 PM
Bericht: #13
RE: Openen van oude wijnen
(02-03-2013 03:23 PM)vinejo schreef:  "En dan komt er nog zo n cliché..."

Lees verder via deze link : Cool

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-wijn.html

cheers
Jo, veel dank voor de decanteertip voor oude wijn, het klinkt aannemelijk (zeker omdat je al een teugje drinkt en daarmee meer ruimte-oppervlakte maakt voor langzame zuurstofinname)
Don's en ook jouw opmerking over de emotionele waarde van oude rode wijn is zeker ook erg belangrijk en mee te nemen in het geheel. Wijn is emotie, herinnering, ... Je moet er inderdaad wat voor zijn, voor die tertiaire aroma's en dat "tertiaire evenwicht", misschien zelfs een leerproces doorgaan, maar ik merk in mijn omgeving evengoed dat mensen met ervaring met oude wijnen de weg terug nemen, naar meer primair fruit etc. Enfin, goed dat je mensen nieuwsgierig maakt naar iets dat inderdaad curieus is en veel plezier kan geven. De vraag blijft natuurlijk: wie heeft zo'n oude flessen en als je ze nu wil aankopen, is het al dat geld wel waard (es voorproeven zit er hier niet bij hé). Mijn ervaring met oude rode wijnen is dubbel: af en toe fantastisch en memorabel (zelfs beste rode wijn-ervaring ever), maar vaak ook maar zo zo, vermoeide wijn die naar zijn ultieme evenwicht gaat, namelijk naar zijn dood. Naar necrofilie moeten we niet echt streven, vind ik, is zelfs moeilijk aan te lerenWink
07-03-2013, 12:59 AM
Bericht: #14
RE: Openen van oude wijnen
(06-03-2013 05:55 PM)de populist schreef:  
(02-03-2013 03:23 PM)vinejo schreef:  "En dan komt er nog zo n cliché..."

Lees verder via deze link : Cool

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-wijn.html

cheers
Jo, veel dank voor de decanteertip voor oude wijn, het klinkt aannemelijk (zeker omdat je al een teugje drinkt en daarmee meer ruimte-oppervlakte maakt voor langzame zuurstofinname)
Don's en ook jouw opmerking over de emotionele waarde van oude rode wijn is zeker ook erg belangrijk en mee te nemen in het geheel. Wijn is emotie, herinnering, ... Je moet er inderdaad wat voor zijn, voor die tertiaire aroma's en dat "tertiaire evenwicht", misschien zelfs een leerproces doorgaan, maar ik merk in mijn omgeving evengoed dat mensen met ervaring met oude wijnen de weg terug nemen, naar meer primair fruit etc. Enfin, goed dat je mensen nieuwsgierig maakt naar iets dat inderdaad curieus is en veel plezier kan geven. De vraag blijft natuurlijk: wie heeft zo'n oude flessen en als je ze nu wil aankopen, is het al dat geld wel waard (es voorproeven zit er hier niet bij hé). Mijn ervaring met oude rode wijnen is dubbel: af en toe fantastisch en memorabel (zelfs beste rode wijn-ervaring ever), maar vaak ook maar zo zo, vermoeide wijn die naar zijn ultieme evenwicht gaat, namelijk naar zijn dood. Naar necrofilie moeten we niet echt streven, vind ik, is zelfs moeilijk aan te lerenWink

Had hier een bijzonder interessant en prachtig verwoord antwoord geschreven Big Grin maar ben t kwijt... Soms vervelend werken met de Ipad taz
Inderdaad een leerproces, t ging oa over de vergelijking met lezen, je begint met Vandersteen en Nys, via Cauvin en Hubinon naar Reiser, Bourgeon en Larson.
En de dood als ultieme evenwicht... Mooi, maar ik blijf dan liever nog enige tijd serieus onevenwichtig ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: