Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor de Elzas?
20-03-2013, 10:24 PM
Bericht: #1
Tips voor de Elzas?
Ik plan binnenkort een uitstapje naar de Elzas (Ribeauvillé). Iemand ervaring met wijndomeinen in die streek? Goede plaatsen om iets te eten?

Bedankt alvast voor info.
24-03-2013, 02:46 PM
Bericht: #2
RE: Tips voor de Elzas?
Ik ga daar ieder jaar naartoe. Een goede referentie vind ik Vincent Stoeffler in Barr: http://www.vins-stoeffler.com/

Zeker een aanrader!! Een bio-boer met heerlijke wijnen. Hij heeft ook enkele grand crus. De crémant vind ik trouwens ook zeer te pruimen. De milésimme 2008 kan voor mijn part met gemak de concurrentie aan met de Champagne-streek...

PS: Barr is trouwens een zeer mooi dorpje...
25-03-2013, 10:59 PM
Bericht: #3
RE: Tips voor de Elzas?
Pierre Sparr: compleet gamma en kwaliteit. je gaat er zeker je goesting vinden.

en deze tip: Kleé frères in Katzenthal. Microproducent. 10.000 fl/jaar denk ik. maakt garagewijn (slechts 5 oude foudres), biologische getint. topkwaliteit aan topprijs. 3 broers die de wijngaarden van hun vader met liefde verderzetten.
26-03-2013, 12:45 AM
Bericht: #4
RE: Tips voor de Elzas?
ik ga al 20 jaar naar de elzas en om eerlijk te zijn ; bij sparr zou ik niet gaan , is ondertussen verkocht aan de cooperatieve van beblenheim ; het basisgamma is echt de moeite niet waard want aangekochte druiven , het eigen gamma overstijgt de middelmaat niet doch is degelijk te noemen : groot wijnhuis met winkel in kaysersberg
vroeger kon je sparr kopen in colruyt collishop


aanraders: louis sipp in ribeauvillé = een vakman, uitstekende riesling kirchberg de ribeauvillé, droog , krachtig en petrolétoets, kunnen vlot 10 jaar ouderen ; wel een groter domein

kleiner domein met een zeer mooi proeflokaal en verfijnde wijnen , maar geen krachtpatsers= mittnacht freres in hunawihr : riesling rosacker is de moeite , ook pinot gris muehlforst

zoek je meer kracht , rijpheid
bott-geyl beblenheim ( is ook al wat duurder)
meyer-fonné katzenthal

beide domeinen hebben verschillende grand cru percelen zodat je enkele rieslings naast elkaar kan vergelijken

algemeen : koop niet het jaartal 2009 : wijnen missen fraicheur en precisie,

eten : beblenheim :au bouc bleu = klein restaurant , steeds reserveren, mevrouw komt uit gascogne en meneer uit de elzas : dit levert fijne originele combinaties
zellenberg: auberge du froehn , de betere weinstub met lekkere streekgerechten
26-03-2013, 12:54 AM
Bericht: #5
RE: Tips voor de Elzas?
(26-03-2013 12:45 AM)peter schreef:  kleiner domein met een zeer mooi proeflokaal en verfijnde wijnen , maar geen krachtpatsers= mittnacht freres in hunawihr : riesling rosacker is de moeite , ook pinot gris

Toevallig een b&B geboekt binnenkort in Hunawihr, ga zeker eens langs. thank you voor de tip.
( Sparr hebben ze nog steeds bij Colruyt dacht ik, schonk onlangs de Gewurtz 2007, wijn was oke maar gewurtz is niet echt mijn druif)

Ps Hebben ze domaine Colruyt niet in de Spar?
woeha


Rolleyes
pardon.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-03-2013, 07:34 AM
Bericht: #6
RE: Tips voor de Elzas?
Bedankt voor de tips!
26-03-2013, 02:48 PM
Bericht: #7
RE: Tips voor de Elzas?
Ook nog een tip: Domaine Schoffit in Colmar. Zeer goede wijnen, en zeer bekend om hun (duurdere) Rangen de Thann...
26-03-2013, 07:24 PM
Bericht: #8
RE: Tips voor de Elzas?
Voor mij is Tav. Alsacienne in Ingersheim ook een aanrader.
Franse keuken en een zeer mooie wijnkaart.
Maximilien in Zellenberg is ook zeer lekker(1* Michelin)
De broers van de chef runnen Dom. Eblin-Fuchs in Zellenberg.
Lekkere,Eerlijke wijnen.
Dan heb je nog winstub du Sommelier in Bergheim.
Prijs/kwaliteit zeer lekker en ook een mooie wijnkaart.
Wijnboeren:Laurent Barth,Eric Rominger,Muré Clos Saint Landelin,Dom. du Manoir Clos du Letzenberg.
26-03-2013, 09:18 PM
Bericht: #9
RE: Tips voor de Elzas?
Ik kocht bij sparr enkel riesling 2008. Deze stak er toen wel bovenuit in vgl met rest vh gamma. Kreeg troUwens 3* in guide hachette, terecht volgens mij.

Ik kocht er toen ook nog edelzwicker (in L flessen), die mij ook charmeerde.

De andere wijnen konden me toen niet speciaal overtuigen, maar zeker deze aankoop niet betreurd!
03-04-2013, 09:05 PM
Bericht: #10
RE: Tips voor de Elzas?
Johan, als je er nog bent, zeker bezoeken:
Domaine Agapé te Riquewihr. Schitterende kerel en zeer knappe wijnen.
Ook Louis Sipp te Ribeauvillé is top.
Bott Geyl te Bebenheim, biodynamisch, fruitiger dan Sipp ( is mineraler) maar zeer zuivere wijnen.
Niet te missen om te eten: La Taverne Alsacienne te Ingersheim. Zeer lekkere entrecote en een fabuleuze wijnkaart (dronk er een Volnay van Comtes Lafon aan 9 euro t glas - je kon er ook Trevallon 97 drinken a 63 euro de fles, of Rayas 2003 aan 160 euro. Fonsalette 60 euro. Tempier Tourtine 60 euro. Een glas Cornas 2009 van Guyot a 9,5 euro. Enfin, ge moet er meer dan één keer passeren ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-04-2013, 09:52 PM
Bericht: #11
RE: Tips voor de Elzas?
Nogmaals bedankt voor de tips. Ik trek er binnen enkele weken naartoe. Dat geeft me tijd om een en ander te bestuderen (de tips zijn erg talrijk).
25-04-2013, 06:15 PM
Bericht: #12
RE: Tips voor de Elzas?
Ik bezocht uiteindelijk Louis Sipp te Ribeauvillé (sympathiek ontvangen) en kocht er de Riesling GC Kirchberg & Osterberg in een verticaal pakket. Ik bezocht daarnaast ook Meyer-Fonné te Katzenthal. Opnieuw vriendelijk ontvangen. De verschillende Riesling GC 2011 vond ik er bijzonder geslaagd.
Misschien nog een tip voor een gewone maaltijd te Riquewihr: Le relais des moines. We dronken er de Jean Ziegler Pinot Gris GC Sporen 2001 (d.i. blijkbaar de broer van de chef, zoals we later mochten vernemen), die ons wel kon bekoren. Helaas alles in GC was uitverkocht op het domein. Men is volop bezig om de 2012 te bottelen.
Op de terugweg sprongen we overigens nog eens binnen bij Dom. de la Goulotte (IGP Meuse): P/Q crémant en eaux-de-vie van fruit, evenals vin gris voor de liefhebbers.


Ga naar locatie: