Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sloveense scouting en vanalles rood
12-04-2013, 10:46 PM
Bericht: #1
Sloveense scouting en vanalles rood
Gisteren een paar wijn lovers samengebracht, waaronder ook forumleden Carl en de Populist. Om te helpen bij het scouten. Van mogelijk nieuwe Sloveense aanwinsten voor het gamma. Op het programma stonden eerst 7, daarna 8 en uiteindelijk 9 Sloveense witte (een rekbaar begrip in dit geval Smile ) wijnen die ik aan een proef wou onderwerpen. Met als doel er toch een 2-tal over te houden. Goeie, maar ook commercieel interessante.
Na de witte mocht iedereen naar believen een rode meebrengen en delen.
Hier een kort verslag:

1. Gomila Chardonnay 2009.
Uit Stajerska. Tegenvaller. Herinnerde hem mij veel levendiger en minder alcoholisch. Zeer vlak. Citrus in geur en smaak. Beetje appel ook. Zeer eenvoudig en opvallend bitter. 2de dag is er iets zeer vreemd aan de hand: de wijn ruikt naar kaneel en speculaaskruiden (gaat er na 2 minuten in het glas wel weer uit). En appel. De citrus en de extreme bitterheid van dag 1 is er uit. Maar er komt niet meteen iets anders in de plaats. Blijft wat alcoholisch ook. 80

2. Jamsek Pinela 2010
Vipava vallei. Lokale varieteit die zeer fruitige, vlotjes drinkende wijnen moet opleveren. Matig tot strak in zuren ook normaal. En hij doet wat er van hem verwacht wordt: zeer fruitig (fruitsalade!) en mooi ondersteunende zuren. Bittertje ook, mineraliteit. Tikje ziltig merk ik op dag 2. Een vrij breed uitwaaierende wijn in de mond in tegenstelling tot zijn vrij gesloten neus (wit steenfruit en kouwe steen). Op dag 2 geen evolutie. Toch niet verkeerd vind ik voor op een zonnige dag op een terras. 85

3. Saksida Pinot Gris, 2010
Of Sivi Pinot zo u wil. In de neus veel kruidigheid, wat gist, agrumes. Kwam me als vrij typische pinot gris over (omdat ik het wist uiteraard Smile ) Maar ook anderen kwamen spontaan op Pinot Gris. In de mond herinner ik mij vooral een storend alcohol gevoel. En een overdaad aan bitterheid. Op dag 2 is dat een overdaad aan groene, frisse kruiden geworden. Een smaak die ook lang in de afdronk blijft hangen. Een interessante evolutie. Een verbetering op dag 2 duidelijk. 80 - 83

4. Steyer, Cuvee 8, 2011
Blend van Chardonnay, Ranina, Sauvignon, Pinot blanc en gris, gewurz, riesling en welschriesling. En ondanks deze veelheid aan zeer uiteenlopende druiven (chardonnay en riesling, iemand?) slaagt de maker erin dit tot een uitermate harmonieus geheel te smelten! Pompelmoes, mandarijntjes, florale toets in de neus. Aromatisch indeed. In de mond zeer droge aanzet, mineraliteit, wit steenfruit, peer. Op dag 2 is er nog weinig terug te vinden van het bittertje dat hij op dag 1 wel had. Licht kruidig/ziltig in de afdronk. Zeer zuiver. Zou een aanwinst zijn. 87

5. Dveri Pax, Laski Riesling (droog) 2010
Een wijn die ik als 'veel beter' in gedachten had. Behoorlijk wat CO2 die wel verdween na en tijdje. Opvallend licht van kleur. Vrij gesloten neus, ook op dag 2. Kruidigheid prominent aanwezig. Agrumes ook. Vreemde afdronk, zeker op dag 2. Valt niet meteen weg, maar valt wel plat. Mogelijk iets mis met de fles? 81

6. Sutor, Malvazija 2009
Top wijnmaker uit Vipava vallei. Deze Malvazija is een wijn die tijd nodig heeft wist ik uit ervaring. Die had ik hem deze keer niet gegeven. Direct uit de fles in het glas was deze wijn dan ook geen hoogvlieger op dag 1 (iemand vond hem anders wel er zo ver over qua hout dat het weer interessant werd Cool ). Overheersend en storend hout in neus en zeker ook in mond dus. Alcohol ook. Was dit de wijn die ik enkele maanden geleden nog bejubelde? Dag 2 dan maar: hout in de neus is uiteraard niet verdwenen maar verfijnd. In de mond is nu alles wel veel meer versmolten! Oxidatief toetsje (rijpe appel), honing, kruidigheid!, abrikozentaartje (zou dit ook heel goed bij gaan vermoed ik Slurp ), lychee, ... Genoeg fraicheur. Geeft zich op dag 2 veel meer prijs dan op dag 1. Deze wijn moet na opening meteen de karaf in voor enkele uren. 79 - 89

7. Tilia, Nostra 2009
Deze blend van de lokale druiven Pinela en Zelen (waar meestal frisse, zomerse, weinig complexe terraswijntjes van wordt gemaakt) heeft ettelijke maanden gerijpt op hout. And it shows! Gerookt, vanille, chocolade zelfs. "Wood overkill" denk je meteen, zeker op dag 1. In de mond echter op dag 2: vrij frisse aanzet. Fruitig ook (steenfruit, lychee, appel) In de afdronk komt de vanille toets terug. En iets notig. Zeer subtiel allemaal. In tegenstelling tot dag 1 waar enkel de vanille overheerste van neus tot afdronk. Een wijn die ook duidelijk tijd nodig heeft. Karaferen lijkt me aan te raden. Of een dag laten staan. 80 - 87

8. Batic, Zaria 2010
Oranje wijn van een cult huis in de Vipava vallei. Biodynamisch gelijk de neten. 7 druiven (met als hoofddruif opnieuw de lokale Pinela), samen gepland op 1 perceel. Samen geoogst, samen gegist (op schil) in open vaten. Met respect voor de maanstanden Gek?. Maar ondanks mijn tegenkantingen tegen de hocuspocus van de biodynamie, kan ik ook nu weer niet anders dan vaststellen dat de wijn die ze er mee maken van een waanzinnig hoog niveau is. Zeker op dag 2 na 24 uur in een karaf te hebben gestaan (zonder mij evenwel druk te maken om de maan) Eerste indruk: aromatisch! Bloemetjes en een geur die ik enkel kan omschrijven als 'Asian Kitchen' (gember o.a.) Volgens mij een serieuze scheut muscat erin. In de verte wat appelsienzesten, maar het fruitsap-achtige van dag 1 (appelsien, mango) is er zo goed als uit. Poeierdroge aanzet (denk sherry) maar behoorlijk vol en zelfs romig in de mond. En een licht tannine gevoel. Het fruitige heeft duidelijk plaatsgemaakt voor het oxidatievere en notige. Rijpe appel dus ook. Uitermate zijdezachte en subtiele afdronk die lang en filmend blijft hangen. Klasse! Maar duur... 87 - 90

9. Zorz, Zelen 2011
Als laatste eentje als poging om de stijgende lijn van de houtopvoeding te breken. En een geslaagde poging! Een Zelen (plaatselijke variëteit gekend om zijn grassigheid en matige zuren) van de kleine wijnmaker Zorz (de kapkes op de 'z' ontbreken, maar spreek uit als George) Slechts 15.000 flessen brengt hij op de markt. De andere 60.000 liter zijn voor de verkoop 'op den tap' (mensen komen met een lege jerrycan en gaan met een volle weer terug) Niet herproefd op dag 2 wegens op miraculeuze verdwenen. De notities van dag 1 vermelden grassig, boterig, matige fraicheur, evenwicht, mineraliteit en als laatste: lekker! Smile Mogelijke aanwinst! 85

En dan de rode, toen het notities nemen niet helemaal werd opgevolgd duidelijk Blush Het zal dus bij korte impressies blijven.

9b: Graham Beck - Shiraz 2004: kurk...

10. Colombo Cornas 2010
Fruitig (aardbei) en mooi in balans. Toffe wijn. En zeker geen Carignan met maceration carbonique Cool 85

11. C9dP Charvin 2005
Caramel, kaneel. Tot spijt van wie het benijdt vond ik dit echt niks. Veel hout en alcohol en een quasi onbestaande afdronk. De meningen waren hierover verdeeld (tistezeggen: ik vond het maar niks, de rest vond het meer dan ok Smile ) 81 (ps: dag 2 iemand?)

12. Mirabella, Nero d'Ombra 2007 (stil en rood uit Franciacorta)
Fraicheur, diepte, lengte, fruit, tertiare toetsen, ... voor mij een van de verrassingen van de avond! Alleen spijtig van dat afschuwelijke etiket. 90

13. Douloufakis, Syrah, Kreta.
Nog een verrassing! Niemand kwam op Syrah. Mooie balans, lekker vol, heerlijke winterwijn. 88

14. Chateau Labory, Fronsac 1982
Over the top. Nog wel tannine en fraicheur. Maar geen fruit en ook geen aangename tertiaire toetsen. Schraal eigelijk. 81

15. Rainero, castello di meleto 2004
Uitsmijter 1 en een gesmaakte! Nu op dronk. Krachtig, soepel, evenwichtig. Mooi! (en ik weet een adreske waar hij momenteel in superpromotie voor 19 euro op de kop kan getikt worden, feel free to pm me! Wink ) 90

16. Dr. Burklin-Wolf, Ruppertsberger Auslese
Uitspijter 2 en de ideale zoet-zure afsluiter. Kindermoord eigelijk maar voor mij nu al wauw! 90

Tegen 1h30 iedereen buiten gekeerd na een meer dan geslaagde avond!

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
13-04-2013, 02:18 AM
Bericht: #2
RE: Sloveense scouting en vanalles rood
Mooi verslag!
Maar Charvin 2005 veel hout? Die wijn heeft geen splinter hout gezien nochtans.... Denk dat de Slovenen al teveel in je bloed zaten Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-04-2013, 09:25 AM
Bericht: #3
RE: Sloveense scouting en vanalles rood
(13-04-2013 02:18 AM)vinejo schreef:  Mooi verslag!
Maar Charvin 2005 veel hout? Die wijn heeft geen splinter hout gezien nochtans.... Denk dat de Slovenen al teveel in je bloed zaten Wink

Ouch.... daaaaaag geloofwaardigheid! Dju toch Blush Bijtende tannines dan? Confused
Toch vond ik het niks. Volgende keer wat langer laten luchten? Of op dag 2 en 3 nog eens proberen?

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
13-04-2013, 09:57 AM
Bericht: #4
RE: Sloveense scouting en vanalles rood
(13-04-2013 09:25 AM)Somers schreef:  
(13-04-2013 02:18 AM)vinejo schreef:  Mooi verslag!
Maar Charvin 2005 veel hout? Die wijn heeft geen splinter hout gezien nochtans.... Denk dat de Slovenen al teveel in je bloed zaten Wink

Ouch.... daaaaaag geloofwaardigheid! Dju toch Blush Bijtende tannines dan? Confused
Toch vond ik het niks. Volgende keer wat langer laten luchten? Of op dag 2 en 3 nog eens proberen?

Bijtende tannines zou me toch verwonderen voor grenache. Wat die druif wél kan hebben is idd een caramel-touch, vandaar waarschijnlijk je link naar het hout. De wijnen van Reynaud (Des Tours en co) hebben dat ook soms. Volia, uw geloofwaardigheid meteen terug. Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-04-2013, 10:19 AM
Bericht: #5
RE: Sloveense scouting en vanalles rood
Yep karamel. Ik denk altijd aan praliné. Dat stoorde mij de laatste keer dat ik de 2005 proefde (vorig jaar). Toen wel lange afdronk hoor, ook niet echt bijtend maar het zoete puntje kon mij niet bekoren.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
13-04-2013, 01:19 PM
Bericht: #6
RE: Sloveense scouting en vanalles rood
(12-04-2013 10:46 PM)Somers schreef:  4. Steyer, Cuvee 8, 2011
Blend van Chardonnay, Ranina, Sauvignon, Pinot blanc en gris, gewurz, riesling en welschriesling. En ondanks deze veelheid aan zeer uiteenlopende druiven (chardonnay en riesling, iemand?) slaagt de maker erin dit tot een uitermate harmonieus geheel te smelten! Pompelmoes, mandarijntjes, florale toets in de neus. Aromatisch indeed. In de mond zeer droge aanzet, mineraliteit, wit steenfruit, peer. Op dag 2 is er nog weinig terug te vinden van het bittertje dat hij op dag 1 wel had. Licht kruidig/ziltig in de afdronk. Zeer zuiver. Zou een aanwinst zijn. 87

8. Batic, Zaria 2010
Oranje wijn van een cult huis in de Vipava vallei. Biodynamisch gelijk de neten. 7 druiven (met als hoofddruif opnieuw de lokale Pinela), samen gepland op 1 perceel. Samen geoogst, samen gegist (op schil) in open vaten. Met respect voor de maanstanden Gek?. Maar ondanks mijn tegenkantingen tegen de hocuspocus van de biodynamie, kan ik ook nu weer niet anders dan vaststellen dat de wijn die ze er mee maken van een waanzinnig hoog niveau is. Zeker op dag 2 na 24 uur in een karaf te hebben gestaan (zonder mij evenwel druk te maken om de maan) Eerste indruk: aromatisch! Bloemetjes en een geur die ik enkel kan omschrijven als 'Asian Kitchen' (gember o.a.) Volgens mij een serieuze scheut muscat erin. In de verte wat appelsienzesten, maar het fruitsap-achtige van dag 1 (appelsien, mango) is er zo goed als uit. Poeierdroge aanzet (denk sherry) maar behoorlijk vol en zelfs romig in de mond. En een licht tannine gevoel. Het fruitige heeft duidelijk plaatsgemaakt voor het oxidatievere en notige. Rijpe appel dus ook. Uitermate zijdezachte en subtiele afdronk die lang en filmend blijft hangen. Klasse! Maar duur... 87 - 90

10. Colombo Cornas 2010
Fruitig (aardbei) en mooi in balans. Toffe wijn. En zeker geen Carignan met maceration carbonique Cool 85

11. C9dP Charvin 2005
Caramel, kaneel. Tot spijt van wie het benijdt vond ik dit echt niks. Veel hout en alcohol en een quasi onbestaande afdronk. De meningen waren hierover verdeeld (tistezeggen: ik vond het maar niks, de rest vond het meer dan ok Smile ) 81 (ps: dag 2 iemand?)

16. Dr. Burklin-Wolf, Ruppertsberger Auslese
Uitspijter 2 en de ideale zoet-zure afsluiter. Kindermoord eigelijk maar voor mij nu al wauw! 90
Ik selecteerde de wijnen die ikzelf interessant vond. Die oranje wijn echt waw, die geef ik 91 en een bekroning voor meest originele wijn- , de Cornas was best ok al dacht ik dat het Grenache was, zo'n lichte kleur (17 euro is wel te duur), Charvin 2005 vond ik GEWELDIG en scoorde die 92 (wat een diepte, mineraliteit, wat aards, kruiden, ik had geen last van alcohol, noch hout, ik vond het een C9dP (blind geraden) op finesse en lengte gemaakt, minder op breedte of zwoel fruit, mooie tannine) en last but not least die Auslese: magnifiek. Nog es dank Tim!
13-04-2013, 01:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-04-2013 om 01:35 PM door doc.)
Bericht: #7
RE: Sloveense scouting en vanalles rood
Indrukwekkende tasting daar in het Verre Oosten, goed bezig mannen ! cheers
Bij Charvin trouwens geen of beperkte éraflage...

Buvez du vin et vivez joyeux !
13-04-2013, 01:43 PM
Bericht: #8
RE: Sloveense scouting en vanalles rood
(13-04-2013 01:34 PM)doc schreef:  Indrukwekkende tasting daar in het Verre Oosten, goed bezig mannen ! cheers
Bij Charvin trouwens geen of beperkte éraflage...

Solly doc, wij in velle Oosten u niet zo goed velstaan Tongue

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
14-04-2013, 12:15 PM
Bericht: #9
RE: Sloveense scouting en vanalles rood
Batic Zaria, dag 3. Het oxidatieve is weer verdwenen vreemd genoeg. Terug veel meer fruit in de neus en mond. Zeer vreemd. Maar nog steeds speciaal. En lekker Smile

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)


Ga naar locatie: