Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
13-04-2013, 12:07 PM
Bericht: #1
Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
Gisterenavond graag ingegaan op een uitgenodiging door Marc en Rudi van Vrienden van de Riesling (http://vriendenvanderiesling.wordpress.com/) om samen met wat andere wijnfreaks (Jelle, de populist, Vinejo en Gerd) oude Duitse rieslings te komen proeven in een doodlopende straat in een voorstad van Antwerpen.
De toon werd bij aankomst (een kwartier te laat, nogmaals mijn excuses Marc en Rudi) meteen gezet met het uitschenken van het aperitief Koehler-Ruprecht Sekt Riesling Brut 2002 : Mooi geëvolueerde kleur, lichte nootjesimpressie, citruszeste en acaciahoning. Schuimwijn die blijkbaar 5 jaar op foeder verblijft en denkelijk nadien nog 5 jaar sur lattes blijft waardoor je een heel vineus gevoel krijgt eens de belletjes verdwenen zijn. 90+
Vervolgens gingen we naar de proeftafel om volledig in de Duitse Rielsings te worden ondergedompeld. Ze volgden mekaar in een vlot tempo op. Eerst werden er 2 wijnen naast mekaar uitgeschonken die een link hadden :
Weegmuller Herreletten 2007 (Pfalz) : Heel open neus, kruidig, mineraliteit, gebrand, citrus, fijnere stijl. Lang in de mond. 88+
Weegmuller Herrenletten 2008 (Pfalz): Snoeperige geur, appelsien, geprononceerde zuren, steenfruit, curry. Zowaar een Elzasgevoel. 91
Ondanks het feit dat 2008 als het mindere jaar beschouwd wordt tov 2007 was hier de 2008 veel breder en dieper (deels door wat toevoeging van gebotrytiseerde druiven volgens Gerd).
Molitor Zeltinger Sonnenuhr Riesling Kabinett Trocken 2005 (Moezel) : Animaal, petrolé, wit fruit, kaaskorst, wat onzuiver en iets van planten in de mond. Valt volledig weg in de mond. Foutief? 79 - Gekocht als kelderrest in de Carrefour (slechte bewaarcondities)wat misschien de verklaring kan zijn voor het mindere presteren van deze anders wel goede producent.
Christmann Koningsbach Riesling Trocken 2003 (Pfalz) : Mineraal, snoeperig, zeer kruidig, wat weinig zuren, appelsien alsook pompelmoesbitter, eerder vlak (zuidelijke streek, Baden?) 87 – Mooie wijn maar door het atypische jaar niet meteen als Riesling te bestempelen.
Toni Jost Bacharacher Hahn Riesling Spätlese Trocken 1998 (Mittelrhein) : Honing, tropische fruitsalade, olie, veel vulling maar ook veel zuren, gebrand. 90+ - We zitten terug noordelijker op blauwe leisteen. Een jaar met veel zuren (dixit Gerd) maar toch ook heel veel materie aanwezig in deze wijn. Voor mij één van de wijnen van de avond.
Dr Crusius Traisen Rotenfels Spätlese Trocken 1996 (Nahe) : Plantaardig (broccoli), gerookt, munt, (te) hoge zuren, animaal, licht kruidig. 83 – Subtopdomein uit de Nahe die eerder bekend staan voor hun edelzoete wijnen en die met deze droge wijn niet echt wisten te scoren bij mij.
Am Stein Innere Leiste GG 2006 (Franken) : Kalk, mineraal, wit fruit, gerookt, bloemen, zeer lang in de mond. 91 – Wijn waarin alles heel fijntjes aanwezig was en niets teveel. Eerder fragiele wijn en deze kon niet ieders goedkeuring wegdragen maar de mijn e echt wel. Top
Bert Simon Serriger Würtzberg riesling Kabinett 1990 (Saar) : Kaaskorst, blonde tabak, chemisch, boenwas, nootjes, honing, champignons, gebak, licht zoete impressie in de mond. 89+ - Ondertussen reeds teloor gegane eerder bescheiden producent die evenwel duidelijk maakt dat in grote jaren de kleine jongens ook mooie dingen kunnen maken. Met dank aan de populist
Na al het witte geweld mocht er ook wel eens iets roods op tafel komen en dus duikelden vinejo en ikzelf nog wat meegebrachte schatten op. Eerst was vinejo aan de beurt :
Pibarnon 1998 (Bandol) : Evolutie in de kleur, gerookt, licht alcoholisch, Rood fruit, lichte kruidigheid, licht uitdrogende stevige tannines, koffie. 89+ - De Cultuurschok kon niet groter zijn na de fragiele, soms breekbare Rieslings een beest uit Bandol. De tannines beten nog serieus na 15 jaar. Waar eindigt dit…
Philippe Alliet Vieilles Vignes 2009 (Chinon) : Volfruitige neus, mooie houtopvoeding, veel zuren, kruidigheid, toegankelijke stijl. 90 – Een wijn in een moderner jasje dan de vorige die meer het oergevoel aansprak. Een wat gedistingeerdere heer met nog een mooie toekomst voor zich. Evenwel al zeer benaderbaar.
Om toch niet teveel de touch met de eigenlijke degustatie te verliezen was er ondertussen een heerlijke kaasschotel op tafel verschenen van een Waalse kaasmeester uit Bassenge die werkelijk een zeer mooie selectie kazen presenteerde. Deze kaas begeleide het laatste deel van de degustatie wanneer de zoetere exemplaren op tafel verschenen :
Willi Schaefer Graach Domprobst Spätlese 2006 (Moezel) : Petrolé, mineraliteit, rozijntjes. 91 - Een wijn die eigenlijk wat jong geslachtofferd werd maar al een goede combo vormde met veel van de kazen op de plank hoewel de blauwgeaderde niet helemaal matchte.
Dr Crusius Traisen rotenfels Riesling Spätlese 2003 (Nahe) : Veel concentraat en bestanddelen in deze wijn, pikante toets, kruidig, mineraliteit, citrus. 93 – Wijn die nog een zeer lange weg te gaan heeft en ondanks het feit dat 2003 zeer warm was toch nog een mooie zuurbalans bezit.

Als conclusie zou ik zowel Marc als Rudi (en niet te vergeten hun lieftallige eega’s die ons de hele avond gezelschap hebben willen houden) willen bedanken voor deze zeer mooie selectie rieslings van veelal hoog niveau alsook de medeproevers die van deze avond weer een onvergetelijke degustatie hebben weten te maken. Bedankt.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
13-04-2013, 01:58 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-04-2013 om 02:28 PM door Venne.)
Bericht: #2
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
Vanaf welke leeftijd noem je een wijn oud? Of hangt dat af van het soort wijn? Een bandol van 10 jaar is eigenlijk nog jong , idem voor ne vin jaune. Als ik een 2003 opendoe lijkt me de wijn nog jong want 2003 lijkt precies nog gisteren... maar tis wel al een wijn van 10 jaar oud.
Knappe degustatie precies!

Wine is sunlight , held together by water !
13-04-2013, 02:38 PM
Bericht: #3
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
(13-04-2013 12:07 PM)carl schreef:  Gisterenavond graag ingegaan op een uitgenodiging door Marc en Rudi van Vrienden van de Riesling (http://vriendenvanderiesling.wordpress.com/) om samen met wat andere wijnfreaks (Jelle, de populist, Vinejo en Gerd) oude Duitse rieslings te komen proeven in een doodlopende straat in een voorstad van Antwerpen.
De toon werd bij aankomst (een kwartier te laat, nogmaals mijn excuses Marc en Rudi) meteen gezet met het uitschenken van het aperitief Koehler-Ruprecht Sekt Riesling Brut 2002 : Mooi geëvolueerde kleur, lichte nootjesimpressie, citruszeste en acaciahoning. Schuimwijn die blijkbaar 5 jaar op foeder verblijft en denkelijk nadien nog 5 jaar sur lattes blijft waardoor je een heel vineus gevoel krijgt eens de belletjes verdwenen zijn. 90+
Vervolgens gingen we naar de proeftafel om volledig in de Duitse Rielsings te worden ondergedompeld. Ze volgden mekaar in een vlot tempo op. Eerst werden er 2 wijnen naast mekaar uitgeschonken die een link hadden :
Weegmuller Herreletten 2007 (Pfalz) : Heel open neus, kruidig, mineraliteit, gebrand, citrus, fijnere stijl. Lang in de mond. 88+
Weegmuller Herrenletten 2008 (Pfalz): Snoeperige geur, appelsien, geprononceerde zuren, steenfruit, curry. Zowaar een Elzasgevoel. 91
Ondanks het feit dat 2008 als het mindere jaar beschouwd wordt tov 2007 was hier de 2008 veel breder en dieper (deels door wat toevoeging van gebotrytiseerde druiven volgens Gerd).
Molitor Zeltinger Sonnenuhr Riesling Kabinett Trocken 2005 (Moezel) : Animaal, petrolé, wit fruit, kaaskorst, wat onzuiver en iets van planten in de mond. Valt volledig weg in de mond. Foutief? 79 - Gekocht als kelderrest in de Carrefour (slechte bewaarcondities)wat misschien de verklaring kan zijn voor het mindere presteren van deze anders wel goede producent.
Christmann Koningsbach Riesling Trocken 2003 (Pfalz) : Mineraal, snoeperig, zeer kruidig, wat weinig zuren, appelsien alsook pompelmoesbitter, eerder vlak (zuidelijke streek, Baden?) 87 – Mooie wijn maar door het atypische jaar niet meteen als Riesling te bestempelen.
Toni Jost Bacharacher Hahn Riesling Spätlese Trocken 1998 (Mittelrhein) : Honing, tropische fruitsalade, olie, veel vulling maar ook veel zuren, gebrand. 90+ - We zitten terug noordelijker op blauwe leisteen. Een jaar met veel zuren (dixit Gerd) maar toch ook heel veel materie aanwezig in deze wijn. Voor mij één van de wijnen van de avond.
Dr Crusius Traisen Rotenfels Spätlese Trocken 1996 (Nahe) : Plantaardig (broccoli), gerookt, munt, (te) hoge zuren, animaal, licht kruidig. 83 – Subtopdomein uit de Nahe die eerder bekend staan voor hun edelzoete wijnen en die met deze droge wijn niet echt wisten te scoren bij mij.
Am Stein Innere Leiste GG 2006 (Franken) : Kalk, mineraal, wit fruit, gerookt, bloemen, zeer lang in de mond. 91 – Wijn waarin alles heel fijntjes aanwezig was en niets teveel. Eerder fragiele wijn en deze kon niet ieders goedkeuring wegdragen maar de mijn e echt wel. Top
Bert Simon Serriger Würtzberg riesling Kabinett 1990 (Saar) : Kaaskorst, blonde tabak, chemisch, boenwas, nootjes, honing, champignons, gebak, licht zoete impressie in de mond. 89+ - Ondertussen reeds teloor gegane eerder bescheiden producent die evenwel duidelijk maakt dat in grote jaren de kleine jongens ook mooie dingen kunnen maken. Met dank aan de populist
Na al het witte geweld mocht er ook wel eens iets roods op tafel komen en dus duikelden vinejo en ikzelf nog wat meegebrachte schatten op. Eerst was vinejo aan de beurt :
Pibarnon 1998 (Bandol) : Evolutie in de kleur, gerookt, licht alcoholisch, Rood fruit, lichte kruidigheid, licht uitdrogende stevige tannines, koffie. 89+ - De Cultuurschok kon niet groter zijn na de fragiele, soms breekbare Rieslings een beest uit Bandol. De tannines beten nog serieus na 15 jaar. Waar eindigt dit…
Philippe Alliet Vieilles Vignes 2009 (Chinon) : Volfruitige neus, mooie houtopvoeding, veel zuren, kruidigheid, toegankelijke stijl. 90 – Een wijn in een moderner jasje dan de vorige die meer het oergevoel aansprak. Een wat gedistingeerdere heer met nog een mooie toekomst voor zich. Evenwel al zeer benaderbaar.
Om toch niet teveel de touch met de eigenlijke degustatie te verliezen was er ondertussen een heerlijke kaasschotel op tafel verschenen van een Waalse kaasmeester uit Bassenge die werkelijk een zeer mooie selectie kazen presenteerde. Deze kaas begeleide het laatste deel van de degustatie wanneer de zoetere exemplaren op tafel verschenen :
Willi Schaefer Graach Domprobst Spätlese 2006 (Moezel) : Petrolé, mineraliteit, rozijntjes. 91 - Een wijn die eigenlijk wat jong geslachtofferd werd maar al een goede combo vormde met veel van de kazen op de plank hoewel de blauwgeaderde niet helemaal matchte.
Dr Crusius Traisen rotenfels Riesling Spätlese 2003 (Nahe) : Veel concentraat en bestanddelen in deze wijn, pikante toets, kruidig, mineraliteit, citrus. 93 – Wijn die nog een zeer lange weg te gaan heeft en ondanks het feit dat 2003 zeer warm was toch nog een mooie zuurbalans bezit.

Als conclusie zou ik zowel Marc als Rudi (en niet te vergeten hun lieftallige eega’s die ons de hele avond gezelschap hebben willen houden) willen bedanken voor deze zeer mooie selectie rieslings van veelal hoog niveau alsook de medeproevers die van deze avond weer een onvergetelijke degustatie hebben weten te maken. Bedankt.

Dank alweer aan Carl voor dit mooie verslagje! De commentaren zijn zeer precies en ik ga akkoord met zowat alle scores (met uitzondering van de 1990er, waar ik niet echt van overtuigd was)
En uiteraard héél veel dank aan de Vrienden van de Riesling voor de hele mooie en boeiende avond.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-04-2013, 03:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-04-2013 om 03:11 PM door doc.)
Bericht: #4
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
Ook hier terug spektakel ! Alliet is grote klasse, zeker in 09.
Mooi verslag, Carl ! Geluk met het examen trouwens !thumbsup

Buvez du vin et vivez joyeux !
13-04-2013, 03:15 PM
Bericht: #5
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
Geweldig verslag van een geweldige avond.
Voor de liefhebbers: de kazen kwamen van bij kaasmeester 'Freddy', de derde keer dat we de match met riesling aangaan, en de derde keer dat zijn advies er pal op is.
http://www.freddyfromages.be/?page_id=64
Merci voor het loepzuivere verslag, Carl. Bedankt aan alle aanwezigen voor de top-sfeer.
Ik begin al te denken aan een vervolg. applaus
(13-04-2013 01:58 PM)Venne schreef:  Vanaf welke leeftijd noem je een wijn oud? Of hangt dat af van het soort wijn? Een bandol van 10 jaar is eigenlijk nog jong , idem voor ne vin jaune. Als ik een 2003 opendoe lijkt me de wijn nog jong want 2003 lijkt precies nog gisteren... maar tis wel al een wijn van 10 jaar oud.
Knappe degustatie precies!
Terechte opmerking, Venne.
De degustatie pastte in het thema op onze blog, waaraan we de overkoepelende term 'Oude riesling' hebben toegedicht.
Ik denk dat de meeste rieslings gisteren niet blij zouden zijn als iemand ze 'oud' zou hebben genoemd.
Wat nog maar eens aantoont dat die wijnen, mits aanwezigheid van intrinsieke kwaliteit en goed bewaard, een lang leven zijn weggelegd.
13-04-2013, 05:15 PM
Bericht: #6
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
(13-04-2013 03:15 PM)Marc schreef:  Ik begin al te denken aan een vervolg. applaus
Marc, al ge ooit es een proeverij van oude Rieslings wilt, dan kan ik daar mijn bijdrage leveren. Ik heb nogal wat wijnen uit begin de jaren '80 en veel van het jaar 1990. Wel allemaal Saar en Moezel. Hier betreed je werkelijk een nieuwe wereld van smaken én daar moet je, zoals Jo bijvoorbeeld, wel even aan wennen. Zo omschreef ik de typische verouderingsaroma's van Riesling, ook "Firne" genoemd, ooit:

"In oudere Rieslings vind je een combinatie van heel wat fijne en mooie verouderde geuren: gekonfijte en gedroogde vruchten (gedroogde abrikozen, rozijnen), nootjes (amandel), wat aardse geuren (zoals humus, onderhout), ook zeker honing en boenwas, iets olie-achtigs, en vaak ook kruidigheid of hars. Soms komt hier wat petrolé bij, maar niet noodzakelijk. Eigenlijk is Firne een droog-vegetale geur, die associaties oproept met zwarte thee, noten en champignons en die naarmate de primaire fruitige geuren afnemen, steeds meer naar voren komt in de wijn. Deze vertoont dan een toenemende astringentie en bitterheid van smaak".

Aanvullend met met smaakervaringen sedert toen: ook lactische elementen komen vaak voor (en hebben niks met malo te maken) en tabak.

Voor mij waren er maar twee wijnen die Firne hadden, de Jost en de Bert Simon (die het wel fel had, niet gemakkelijk, maar I like that!).
13-04-2013, 06:31 PM
Bericht: #7
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
Dat aanbod sla ik niet af, Stefaan.
Het verraste me dat er gisteren zo weinig wijnen al echt veroudering vertoonden.
Dus graag, want de rieslings in ons keldertje zijn nog niet van leeftijd, en als ik daar op moet wachten, ben ik zelf al wel van leeftijd Cool
Bedankt voor het voorstel, we houden contact.
14-04-2013, 12:44 AM
Bericht: #8
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
(13-04-2013 06:31 PM)Marc schreef:  .........
Dus graag, want de rieslings in ons keldertje zijn nog niet van leeftijd, en als ik daar op moet wachten, ben ik zelf al wel van leeftijd Cool
................

Tegen wie zeg je het.Wink
Gisteren nog wat Riesling besteld die me eens zeer goed zou kunnen overleven.Cool

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
14-04-2013, 10:54 AM
Bericht: #9
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
Hey don, joske's riesling?
Marc, ben ook een poging aant doen om wat riesling te laten liggen, nie makkelijk:-)

Wine is sunlight , held together by water !
14-04-2013, 08:42 PM
Bericht: #10
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
Nu ook op de Riesling-blog : http://vriendenvanderiesling.wordpress.c...pril-2013/
14-04-2013, 10:01 PM
Bericht: #11
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
(14-04-2013 10:54 AM)Venne schreef:  Hey don, joske's riesling?
....................
Yes, for sure.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
15-04-2013, 07:33 PM
Bericht: #12
RE: Oude riesling in de schaduw van Antwerpen
Knap verslag, Carl! Mooie tasting aldaar!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)


Ga naar locatie: