Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wijntrip Bordeaux
17-04-2013, 11:49 AM
Bericht: #1
Wijntrip Bordeaux
Hallo

Binnenkort vertrek ik met enkele vrienden naar de Bordeauxstreek voor een wijnreis van 4 dagen.

Kunnen jullie enkele chateaux aanbevelen...of enkele do's en don'ts meegeven zodat we niet gelyncht worden door de plaatselijke bevolking...?

Als jullie interessant Frans wijnjargon weten dat terstond Michel Rolland met een mond vol tanden en lichtjes verdwaasd zou achterlaten...mag je het ook gerust delen!

Alvast bedankt!

Ruben

"...vino viejo y los viejos amigos son suficientemente..."
17-04-2013, 02:45 PM
Bericht: #2
RE: Wijntrip Bordeaux
Ik denk dat Michel Rolland heel blij zal zijn als je met hem wil praten over micro-oxigénation ;-)
17-04-2013, 04:28 PM
Bericht: #3
RE: Wijntrip Bordeaux
Best op voorhand reserveren. Sommige grote Chateaux zijn betalend, maar andere geven gratis een rondleiding. In de Guide Hachette staat alle info voor een bezoekje. Of op t web natuurlijk. Ik zou zeker enkele grote Chateaux aandoen ( Brane Cantenac bvb, is zeker mogelijk, of Montrose, Lagrange, waarom niet Pontet Canet - of champs de Treilles van JM Comme en zijn vrouw. ), de Moulis met Chasse en Poujeaux, maar er zijn ook interessante kleinere domeinen. Chateau Cornelie ( Patrick grisard) in de Ht Medoc zal je zeker vriendelijk ontvangen - de wijnen worden er ieder jaar beter.
In St Emilion is Grand Pontet mss interessant, vriendelijke eigenaars. Troplong Mondot, indrukEkkend qua installatie. Cts de Francs Puygueraud natuurlijk. Misschien moet je eens naar Thienpont Etikhove bellen om te vragen welk huis van de familie je kan bezoeken, ben zeker dat hij je zal helpen ( en mss in VCCertan binnenloodsen). Cotes de Bourg, proberen bij Bunan? In Lussac bij de Belgische eigenaars van Ch de Lussac. Eventueel gewoon kleinere Bordeauxwijnen die je goed vond aanschrijven voor een afspraak, kan zeer goed meevallen ( bvb Marjosse, L Isle Fort, Le Pin Beausoleil,..). Of het domein van Derononcourt, Domaine de l A. Of dat van Michel Rolland Rolland Maillet... Wink .. Enfin, mogelijkheden genoeg, en als ze gewaar worden dat het gaat om een aantal jonge enthousiaste wijnBelgen zullen ze jullie wel goed ontvangen.
Als ik nog op iets kom post ik t wel later

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-04-2013, 10:32 PM
Bericht: #4
RE: Wijntrip Bordeaux
(17-04-2013 04:28 PM)vinejo schreef:  Best op voorhand reserveren. Sommige grote Chateaux zijn betalend, maar andere geven gratis een rondleiding. In de Guide Hachette staat alle info voor een bezoekje. Of op t web natuurlijk. Ik zou zeker enkele grote Chateaux aandoen ( Brane Cantenac bvb, is zeker mogelijk, of Montrose, Lagrange, waarom niet Pontet Canet - of champs de Treilles van JM Comme en zijn vrouw. ), de Moulis met Chasse en Poujeaux, maar er zijn ook interessante kleinere domeinen. Chateau Cornelie ( Patrick grisard) in de Ht Medoc zal je zeker vriendelijk ontvangen - de wijnen worden er ieder jaar beter.
In St Emilion is Grand Pontet mss interessant, vriendelijke eigenaars. Troplong Mondot, indrukEkkend qua installatie. Cts de Francs Puygueraud natuurlijk. Misschien moet je eens naar Thienpont Etikhove bellen om te vragen welk huis van de familie je kan bezoeken, ben zeker dat hij je zal helpen ( en mss in VCCertan binnenloodsen). Cotes de Bourg, proberen bij Bunan? In Lussac bij de Belgische eigenaars van Ch de Lussac. Eventueel gewoon kleinere Bordeauxwijnen die je goed vond aanschrijven voor een afspraak, kan zeer goed meevallen ( bvb Marjosse, L Isle Fort, Le Pin Beausoleil,..). Of het domein van Derononcourt, Domaine de l A. Of dat van Michel Rolland Rolland Maillet... Wink .. Enfin, mogelijkheden genoeg, en als ze gewaar worden dat het gaat om een aantal jonge enthousiaste wijnBelgen zullen ze jullie wel goed ontvangen.
Als ik nog op iets kom post ik t wel later

Zonder meer indrukwekkend lijstje en input applaus

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
18-04-2013, 10:55 PM
Bericht: #5
RE: Wijntrip Bordeaux
Toch wat te snel geweest, met Bunan bedoelde ik Fougas...
Niemand anders die tips heeft voor een bezoekje aan Bordeaux?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-04-2013, 08:46 AM
Bericht: #6
RE: Wijntrip Bordeaux
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1730.html

Hier vind je een verslag van Franzo over enkele bezoeken die we een tijdje geleden deden in Bordeaux. Was ook een eerste ervaring met bezoeken in Bordeaux. Missch heb je hier iets aan. Op http://www.medoc-wines.com vind je ook nuttige informatie, waaronder een te downloaden toeristisch gidsje met alle contactgegevens van de domeinen per appellatie en enkele adresjes om te eten en verblijven.
21-04-2013, 10:22 AM
Bericht: #7
RE: Wijntrip Bordeaux
Drie jaar terug deden we ook een Bordeauxtrip.
Te lezen in deze post en een 5-tal postjes erna:
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...u-vin.html

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-04-2013, 11:53 AM
Bericht: #8
RE: Wijntrip Bordeaux
Ferm bedankt voor alle tips! Ik had er nooit rekening mee gehouden dat we zouden moeten reserveren! Ik ben er volop mee bezig. Na de trip post ik een verslagje!!

Tot wijns!

"...vino viejo y los viejos amigos son suficientemente..."
07-02-2014, 12:45 PM
Bericht: #9
RE: Wijntrip Bordeaux
Voldoende input voor een tussenstop in Bordeaux, lijkt me. Enkele must do's (ben vooral op zoek naar de kleinere, minder toeristische domeinen) die jullie bovenaan jullie lijstje zouden plaatsen?

Thanks!
07-02-2014, 01:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-02-2014 om 03:18 PM door Ruben.)
Bericht: #10
RE: Wijntrip Bordeaux
Aanraders (na afspraak)

Chateau Haut Chaigneau - Lalande Pomerol (+aansluitend Chateau La Sergue, is ook van hen......heerlijke wijn!!!)

Chateau Puygueraud (Nicolas Thienpont): Côtes de Francs: enorm vriendelijk en persoonlijk onthaal (wij waren toen de enige bezoekers)

Chateau de la Rivière - Fronsac: enorm mooi domein, gigantische kelder/catacomben (ettelijke kilometers) - nadeel: nogal toeristisch...

(We volgden de tip die hier boven reeds gegeven werd: Guide Hachette kopen en dat als gids gebruiken. De Coup de Coeur - wijnen zijn vaak van kleinere domeinen en vallen goed mee in prijs.)

Chateau Haut Peychez - Fronsac: Via de guide hachette gevonden terwijl we rondreden, gebeld en 15min later waren we er. Met voorsprong onze beste ervaring! Ontvangen door Eric Ravat die net van zijn veld kwam, struise kerel, handen als kolenschoppen en een lach die wijn verkoopt! We mochten er alles degusteren en zijn coup de coeurs vulden onze koffer nagenoeg volledig.



ruben

"...vino viejo y los viejos amigos son suficientemente..."
07-02-2014, 10:07 PM
Bericht: #11
RE: Wijntrip Bordeaux
Château Haut Chaigneau, Château Puygueraud, Château de la Rivière , Chateau Haut Peychez.
Ruben, je bent goed bezig.
Vier domeinen die ieder wijnliefhebber die zichzelf respecteert eens moet gedronken hebben.
Wijnen die allemaal nog een zeer goede P/K verhouding hebben.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
08-02-2014, 11:49 PM
Bericht: #12
RE: Wijntrip Bordeaux
Thanks Ruben! Zal zeker minstens een van de 4 aandoen. Beloofd dat ik als wederdienst een kort verslagje zal schrijven!
11-02-2014, 04:26 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-02-2014 om 04:30 PM door Justin.)
Bericht: #13
RE: Wijntrip Bordeaux
Bordeaux, prachtige streek.

Waar precies zit je?

Wat wij zelf als leuk hebben ervaren is Planete Bordeaux.
Dit is een museum waarin van A tot Z het vinificatie proces wordt uitgelegd. Hierna kun je je neuskennis ophalen met diversiteit aan samples in buisjes waarbij je de geur moet raden. Erg leuk en vaak ook lastig om te doen. Na afloop kun je er nog voor kiezen om drie soorten wij te proeven (veelal Bordeaux Superieur).
De totale kosten zijn 5,- euro incl. wijnen.
Na het proeven kun je nog de "cave" in om zelf een leuke selectie samen te stellen tegen uitermate schappelijke prijzen. Van cremant tot kwalitatief goede Bordeaux Superieur, alles ligt er zo'n beetje.

Zie ook de website: http://www.planete-bordeaux.net/

Wat ik persoonlijk ook als aanrader willen meegeven is een bezoek aan Chateau Mouton Rothschild. Dit gaat wel via afspraak en er zijn kosten mee gemoeid.

Nadat je een filmpje hebt gezien van de familie Rothschild en al hun activiteiten in de wijnbusiness en een uitleg over het terroir hebt gekregen, word je binnengelaten in hun nieuwe vinificatiehal. Ook hier krijg je veel uitleg over de manier die Rothschild hanteert. Vervolgens doe je de diverse kelders aan waar de wijn op eikenhout ligt te rijpen, een bezoek aan het persoonlijke kunstmuseum van de familie Rothschild (zeer interessant, alles heeft betrekking op wijn, voorts ook alle originele schetsen van de etiketten), en ga je uiteindelijk de drie wijnen proeven welke de Rothschilds daar maken. Chateau D'Armailhac, Chateau Clerc Milon en Chateau Mouton Rothschild. De uitleg van de gids is bijzonder goed, alsmede de kennis van de wijnen.

Wij vonden de liefde voor het vak, de kennis en trots van het bedrijf indrukwekkend. We konden het echt voelen, alles draait daar om wijn, wijn, wijn en nog eens wijn. En als je dan toch in Pauillac bent en je wilt een goede lunch, eet dan bij Le Salamandre aan de weg bij het water. Verder is Pauillac natuurlijk als streek prachtig en eigenlijk een must see.

Ik zie dat er verder al een hoop suggesties zijn gedaan.
Pontet Canet zou ik zeker bezoeken, Clerc Milon is ook het bezoeken waard. Ligt ook nog eens allemaal op een steenworp van elkaar vandaan. Grand Puy Lacoste Slurp

Wat ook leuk om te bezoeken is, is het plaatsje Margaux en gelijknamig Chateau. Verschrikkelijk veel kleine caves, overal proeverijen en mooie flessen wijn. Let wel op de prijs, het is niet overal even aantrekkelijk.
11-02-2014, 10:28 PM
Bericht: #14
RE: Wijntrip Bordeaux
(11-02-2014 04:26 PM)Justin schreef:  Bordeaux, prachtige streek.

Waar precies zit je?

Wat wij zelf als leuk hebben ervaren is Planete Bordeaux.
Dit is een museum waarin van A tot Z het vinificatie proces wordt uitgelegd. Hierna kun je je neuskennis ophalen met diversiteit aan samples in buisjes waarbij je de geur moet raden. Erg leuk en vaak ook lastig om te doen. Na afloop kun je er nog voor kiezen om drie soorten wij te proeven (veelal Bordeaux Superieur).
De totale kosten zijn 5,- euro incl. wijnen.
Na het proeven kun je nog de "cave" in om zelf een leuke selectie samen te stellen tegen uitermate schappelijke prijzen. Van cremant tot kwalitatief goede Bordeaux Superieur, alles ligt er zo'n beetje.

Zie ook de website: http://www.planete-bordeaux.net/

Wat ik persoonlijk ook als aanrader willen meegeven is een bezoek aan Chateau Mouton Rothschild. Dit gaat wel via afspraak en er zijn kosten mee gemoeid.

Nadat je een filmpje hebt gezien van de familie Rothschild en al hun activiteiten in de wijnbusiness en een uitleg over het terroir hebt gekregen, word je binnengelaten in hun nieuwe vinificatiehal. Ook hier krijg je veel uitleg over de manier die Rothschild hanteert. Vervolgens doe je de diverse kelders aan waar de wijn op eikenhout ligt te rijpen, een bezoek aan het persoonlijke kunstmuseum van de familie Rothschild (zeer interessant, alles heeft betrekking op wijn, voorts ook alle originele schetsen van de etiketten), en ga je uiteindelijk de drie wijnen proeven welke de Rothschilds daar maken. Chateau D'Armailhac, Chateau Clerc Milon en Chateau Mouton Rothschild. De uitleg van de gids is bijzonder goed, alsmede de kennis van de wijnen.

Wij vonden de liefde voor het vak, de kennis en trots van het bedrijf indrukwekkend. We konden het echt voelen, alles draait daar om wijn, wijn, wijn en nog eens wijn. En als je dan toch in Pauillac bent en je wilt een goede lunch, eet dan bij Le Salamandre aan de weg bij het water. Verder is Pauillac natuurlijk als streek prachtig en eigenlijk een must see.

Ik zie dat er verder al een hoop suggesties zijn gedaan.
Pontet Canet zou ik zeker bezoeken, Clerc Milon is ook het bezoeken waard. Ligt ook nog eens allemaal op een steenworp van elkaar vandaan. Grand Puy Lacoste Slurp

Wat ook leuk om te bezoeken is, is het plaatsje Margaux en gelijknamig Chateau. Verschrikkelijk veel kleine caves, overal proeverijen en mooie flessen wijn. Let wel op de prijs, het is niet overal even aantrekkelijk.

Waar ik precies in Bordeaux zit, weet ik nog niet. We doen een soort van road trip door Spanje & Portugal en keren terug via Bordeaux. Klinkt allemaal aantrekkelijk. Zal 's alle voorstellen naast elkaar zetten...
12-02-2014, 12:57 AM
Bericht: #15
RE: Wijntrip Bordeaux
(07-02-2014 01:06 PM)Ruben schreef:  Aanraders (na afspraak)

Chateau Haut Chaigneau - Lalande Pomerol (+aansluitend Chateau La Sergue, is ook van hen......heerlijke wijn!!!)

Chateau Puygueraud (Nicolas Thienpont): Côtes de Francs: enorm vriendelijk en persoonlijk onthaal (wij waren toen de enige bezoekers)

Chateau de la Rivière - Fronsac: enorm mooi domein, gigantische kelder/catacomben (ettelijke kilometers) - nadeel: nogal toeristisch...

(We volgden de tip die hier boven reeds gegeven werd: Guide Hachette kopen en dat als gids gebruiken. De Coup de Coeur - wijnen zijn vaak van kleinere domeinen en vallen goed mee in prijs.)

Chateau Haut Peychez - Fronsac: Via de guide hachette gevonden terwijl we rondreden, gebeld en 15min later waren we er. Met voorsprong onze beste ervaring! Ontvangen door Eric Ravat die net van zijn veld kwam, struise kerel, handen als kolenschoppen en een lach die wijn verkoopt! We mochten er alles degusteren en zijn coup de coeurs vulden onze koffer nagenoeg volledig.



ruben

Hier vreemd nieuw over Chateau de La Riviere
http://blogs.tijd.be/wijntijd/2014/01/zu...deaux.html
Amai!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-02-2014, 11:38 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-02-2014 om 11:40 AM door koen.)
Bericht: #16
RE: Wijntrip Bordeaux
Inderdaad filmmateriaal, trouwens in Frankrijk liep er zo'n film-serie "Sang de la vigne" (gebaseerd op een boeken reeks geloof ik) over een oenoloog die als een soort detective intriges en moordzaken in het wijnbouwersmilieu probeerde op te lossen. Elke aflevering werd er een andere wijnstreek in de picture gezet. Entertainement en goed om het "echte" frans op te frissen.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
12-05-2014, 02:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-05-2014 om 03:12 PM door Justin.)
Bericht: #17
RE: Wijntrip Bordeaux
Wij gaan deze zomervakantie wederom richting Bordeaux.

Ben daarom volop bezig diverse chateaux aan te schrijven met het verzoek tot een bezoek.
De volgende chateaux heb ik inmiddels bevestiging van binnen dat ze op afspraak kunnen worden bezocht:

Pauillac:
- Pontet Canet
- Grand Puy Lacoste
- Clerc Milon
- Pichon Longueville Comtesse de Lalande
- Lynch Bages
- Duhart Milon

Margaux:
- Chateau Palmer
- Chateau Giscours
- Chateau Dauzac
- Chateau Siran
- Brane Cantenac

Saint-Estephe
- Montrose

Pessac Leognan:
- Haut Brion
- La Mission Haut Brion

Saint-Emilion
- Figeac
- Troplong Mondot

Lalande de Pomerol
- Haut Chaigneau

Fronsac
- Haut Peychez

De volgende chateaux heb ik aangeschreven maar tot op heden nog geen respons van mogen ontvangen:

Pauillac:
- Lynch Moussas
- Grand Puy Ducasse

Saint-Julien
- Leoville Las Cases
- Lagrange

Saint-Emilion
- Cheval Blanc
- Chateau Angelus
- Chateau Pavie

Pomerol
- La Croix Saint Georges

Hebben jullie nog tips voor bepaalde streken waar ik eigenlijk niet veel chateaux heb om te bezoeken? Het hoeft absoluut niet top of the bill te zijn qua naam en faam, als het maar goede wijn is en de moeite om te bezoeken. Of raden jullie bijv. bezoek aan een bepaald Chateau af?

Alvast dank!
16-09-2014, 09:26 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-09-2014 om 09:49 AM door Justin.)
Bericht: #18
RE: Wijntrip Bordeaux
Hallo iedereen,

Zoals beloofd in het Pichon Comtesse topic, een klein verslagje van de Chateaux die wij hebben bezocht tijdens onze vakantie in Bordeaux.
De wijnen welke wij tijdens de proeverij hebben gedronken en daadwerkelijk de moeite waard waren zal ik bespreken in het daarvoor bestemde topic. Ik zal per bezoek een bericht maken, dit i.v.m. het fotolimiet. Ik hoop niet dat dit een probleem is?

Hieronder onze agenda:

Maandag 25 augustus
- Chateau Haut Brion & La Mission Haut Brion
- Chateau Palmer
Dinsdag 26 augustus
- Chateau Pavie
Vrijdag 29 augustus
- Chateau Figeac
Zaterdag 30 augustus
- Chateau Giscours
Maandag 1 september
- Chateau Grand Puy Lacoste
Dinsdag 2 september
- Chateau Montrose
Woensdag 3 september
- Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande
- Chateau Pichon Longueville Baron
Donderdag 4 september
- Chateau Pontet Canet
- Chateau Lagrange
Vrijdag 5 september
- Chateau Lynch Bages

Als eerste zijn wij dus naar Chateau Haut Brion en La Mission Haut Brion gegaan. Dit was vanuit het Chateau een gecombineerde visit. Allereerst bezochten wij Haut Brion, waarna het bezoek werd afgesloten bij La Mission. We kregen o.a. de nieuwe VAT room te zien en de kelder die de komende periode verbouwd gaat worden. Tevens was er een barrelmaker bezig met de barrels voor de 2014 oogst. Uiteraard ook een glimp van het prachtige Chateau zelf. Ontvangst en begeleiding was goed en gastvrij. De dame sprak uitstekend Engels. We kregen uitleg over het proces van wijnmaken en dan specifiek de benadering van Chateau Haut Brion. Wat bijvoorbeeld echt afwijkend is van andere Chateaux, is dat Haut Brion het assembleren van de wijn al doet voordat het in de barrels wordt gestopt.

Haut Brion
   
Het Chateau
   
Het vloeibare goud
   
Branders voor het toasten van de barrels
   
Aansluitend dus naar La Mission Haut Brion, waar we in principe een zelfde soort rondleiding kregen. Hier werd echter iets meer over het terroir verteld en de specifieke verschillen tussen Haut Brion en La Mission.

La Mission
   

Als afsluiter een degustatie van zowel Haut Brion als La Mission.
Beiden de 2007. Mijn persoonlijke voorkeur ging uit naar de Haut Brion waar mijn partner meer neigde naar de La Mission.

Haut brion
   
La Mission
   

Kort verslagje over de proeverij komt in het daarvoor bestemde topic.

Conclusie over dit bezoek moet wel zijn dat het zeker de moeite waard is om dit Chateau te bezoeken. Gastvrijheid, goede uitleg en bovendien gratis. Daar kunnen andere chateaux nog iets van leren (Mouton Rothschild, Pavie) die exorbitante bedragen vragen voor een visit.

Aansluitend hadden wij een afspraak bij Chateau Palmer, het was dus nog een stukje rijden vanuit Pessac naar Margaux. Palmer was uiteraard niet te missen op de weg naar Margaux toe. Een prachtig statig Chateau en voor iedereen wel herkenbaar denk ik.

Ook hier een zeer gastvrij onthaal door een vriendelijke dame. We kregen wat uitleg over het terroir, waarom Palmer eigenlijk wat "afwijkende" wijnen maakt dan het gros in Margaux, de VAT room, kelders en de tuinen. Vanaf de parkeerplaats van Palmer was Chateau Margaux goed te zien. Hieronder wat foto's van Palmer (helaas net als Haut Brion van telefoonkwaliteit).

Palmer
   
Het vloeibare goud
   

(Vervolg in het volgende bericht)
Uiteindelijk ook hier afsluitend een degustatie (wat rot).
We kregen twee wijnen voorgezet, Alter Ego de Palmer 2008 en Chateau Palmer 2004.

Alter Ego
   
Palmer
   

Mijn vriendin koos uiteindelijk voor de Alter Ego als de favoriet (ze houdt niet erg van de wat sterkere rode wijn) en mijn voorkeur ging duidelijk uit naar de Palmer.

Conclusie is hier dat dit bezoek ook zeker de moeite waard is. Vriendelijke ontvangst, veel kennis en leuk om te horen dat Palmer ook bezig is om volledig bio-dynamisch wijn te gaan produceren.
Ook hier een gratis bezoek en proeverij, top! Tip, sla Margaux zelf over voor lunch, in ieder geval bij Restaurant Le Savoie. Het is schrikbarend duur en het eten is niet om over naar huis te schrijven.
16-09-2014, 10:09 AM
Bericht: #19
RE: Wijntrip Bordeaux
Tof verslag, dit vraagt om meer

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
16-09-2014, 10:33 AM
Bericht: #20
RE: Wijntrip Bordeaux
Vervolgens op de dinsdag naar Chateau Pavie.
Ik wil hier eigenlijk niet te veel woorden aan vuil maken.
Het is een prachtig complex, erg modern en gloedje nieuw.
De ontvangst, rondleiding en het bedrag wat ik achteraf kon afrekenen zorgden er bij mij voor dat het ook gelijk de laatste slok Pavie was in mijn leven. In onze ogen werkelijk schandalig.
We stonden binnen een halfuur weer buiten en in totaal 50 euro lichter. Ter degustatie kregen we de 2006 te proeven.

Aangezien de volgende afspraak pas vrijdag was hebben we tussentijds twee dagen in Saint Emilion doorgebracht. Wat een heerlijk en prachtig dorpje is dit toch. Ongelooflijk veel wijnzaken. We hebben tevens twee keer uitstekend gegeten (lunch en diner) bij Hostellerie de Plaisance. Absoluut een aanrader om daar te gaan eten en ook nog eens een prachtig uitzicht over Saint Emilion vanaf het terras. Dit restaurant heeft zijn twee michelensterren verloren door het vertrekken van de chef begin dit jaar, echter is de nieuwe chef zodanig bekwaam dat wij verwachten dat deze twee sterren zo weer terug zijn. De wijnen mogen alleen wel iets goedkoper op de kaart.

Saint Emilion
   

Vrijdag hadden we een afspraak bij Chateau Figeac, toch wel mijn favoriet uit Saint Emilion. De Figeac stijl staat mij erg aan.
Voor de tour moest 15,- euro betaald worden wat ik dan wel weer iets overdreven vind, maar goed.
De tour was uitgebreid en ieder onderdeel van het wijnmaak proces werd duidelijk uitgelegd. Goed, het meeste weet je als wijnliefhebber al wel, maar het blijft toch altijd een interessant verhaal, zeker als deze met passie gedeeld wordt. Figeac kenmerkte zichzelf vooral in het ontbreken van moderne apparatuur vonden wij. Geen moderne VAT room, geen strak ogende kelders en geen poespas. We kregen ook nog de prive kelder van de familie te zien, welke erg indrukwekkend was. Naast hun eigen wijnen (er lag een Figeac 2005 Imperial zo voor het grijpen Slurp) ook diverse wijnen en champagnes van andere Chateaux. De kelder was werkelijk waar gigantisch.

We kregen de Petit Figeac en Chateau Figeac 2011 aangeboden ter degustatie. Ook hier koos mijn vriendin voor de tweede wijn, daar waar ik voor de Figeac ging. Proefnotitie volgt in het Figeac topic voor zover mogelijk met drie a vier slokken.

Figeac
   

Ik zou zeker aanraden om Figeac aan te doen, alleen al omdat de wijn zo lekker is. Mannelijker zou ik de wijn willen noemen, mannelijker dan het gros in Saint Emilion.

Zaterdag verkasten wij van locatie (eerst Saint Phillipe de Aguilhe), nu naar Saint Julien waar wij nog een week zouden vertoeven. Op de heenweg pakten wij Chateau Giscours mee. In de weekenden kun je hier een vrije tour doen en loop je zelf over het terrein heen. De tour is vrij beperkt en je ziet niet echt de faciliteiten. Naderhand een proeverij van in totaal vier wijnen. Chateau Giscours 2009 en 2004 en La sirene de Giscours 2009 en 2004.
Proefnotitie volgt ook.

Uitsnede van de bodem van Giscours:
   
16-09-2014, 10:45 AM
Bericht: #21
RE: Wijntrip Bordeaux
Super!! Kweet alleen nie ofdat ik alles wel wil lezenSmile.
Ik krijg alleen maar zin om zelf naar ginder af te reizen, en das momenteel nog niet aan de ordeSad...
Maar blijf vooral posten ik lees met veel plezierapplaus
16-09-2014, 11:06 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-09-2014 om 11:32 AM door Justin.)
Bericht: #22
RE: Wijntrip Bordeaux
Vanaf nu is de kwaliteit van de foto's wat beter, heb gelukkig nu wel mijn spiegelreflex meegenomen haha! Blush

Goed, de maandag! Een dag waar ik persoonlijk erg naar uitkeek daar we toch wel een favoriet van mij gingen bezoeken, namelijk Grand Puy Lacoste.

Eenmaal aangekomen werden we vriendelijk ontvangen en werd ons verzocht even geduld te hebben, de dame die de visit zou doen zou binnen een paar minuten komen. Enfin, na anderhalve minuut was de betreffende dame er al en gingen we na het voorstellen direct naar buiten. De dame vroeg of het goed was dat ze wat vertelde over de geschiedenis van het chateau, wat wij uiteraard erg interessant vonden. Bij het vertellen viel onze mond eigenlijk open, het bleek dat we met de dochter van de eigenaar te maken hadden, mevrouw Emeline Borie. Super! Ik had al een zwak voor het Chateau m.b.t. de wijn, maar nu ook voor de familie. Ze was open, bijzonder vriendelijk, gastvrij en we mochten letterlijk alles bekijken. Het was erg persoonlijk. We werden zelfs toegelaten tot de privekelder van de familie en stonden op centimeters afstand van flessen GPL uit 1944! Ze vertelde dat haar ouders van alle belangrijke gebeurtenissen een behoorlijke voorraad hadden, zoals bijv. de 1979 vanwege hun trouwdag. Uniek dit bezoek, zo zou ik het willen omschrijven. Ze zijn ook nog een van de weinigen die op het Chateau zelf wonen, wat natuurlijk hartstikke leuk is! Na de uitgebreide tour een degustatie met drie wijnen te weten Lacoste Borie 2011 (2e wijn) Haut Batailley 2011 en Grand Puy Lacoste 2011. Proefnotitie volgt.
Mijn vriendin ging uiteraard weer voor de Lacoste Borie, daar waar ik weer voor de GPL ging.
Vervolgens kreeg ik nog een aantal posters mee netjes in karton verpakt voor in mijn wijnkelder van het grondgebied van Chateau Grand Puy Lacoste. We namen afscheid en mevrouw Borie zei dat we altijd welkom waren voor nog een bezoek. Heb ook nog haar visitekaartje gekregen met het oog op het bestellen van wijn. Ook dit bezoek was gratis. Hieronder wat foto's van dit geweldige Chateau en dito bezoek, absoluut een aanrader! We Heart Grand Puy Lacoste, even more!

Grand Puy Lacoste
   
Stukje kelder (jaloers!)
   
Grand Puy Lacoste
   
GPL 2011
   
De dinsdag, op naar Montrose. Makkelijk aan te rijden vanaf Saint Julien. Tip, volg niet de weg naar Saint Estephe via Pauillac langs Mouton Rothschild, Lafite Rothschild en uiteindelijk Cos d'Estournel, maar sla rechtsaf voordat je het spoor over gaat in Pauillac en pak dan de tweede afslag links. Zo rij je parallel aan de Gironde aan tussen de Gironde en de olieterminal in en kom je direct uit op de weg naar Montrose. Anders rij je vreselijk om via Saint Estephe.

Aangekomen bij Montrose moesten we even wachten op de dame die onze visit zou begeleiden. Het was een indrukwekkend complex, modern maar klassiek ogend. Alle gebouwen waren vrij nieuw en gerenoveerd, maar wel in de stijl zoals het vroeger was wist de dame ons te vertellen. Zeer indrukwekkende VAT room en een nog indrukwekkendere kelder. Echt fantastisch mooi, misschien wel de mooiste die we hebben gezien tijdens onze vakantie. Helaas ook hier weer een telefoonfoto.

De kelder
   

Hier geen degustatie helaas, verder zaten er ook geen kosten aan verbonden. Ik zou Montrose zeker even aandoen, het complex is echt indrukwekkend.
16-09-2014, 12:53 PM
Bericht: #23
RE: Wijntrip Bordeaux
Woensdag, weer een bezoek waar ik toch wel naar uitkeek, Pichon Longueville Comtesse de Lalande. De buren van Chateau Latour en Pichon Longueville Baron, maar toch drie compleet verschillende wijnen.

Aangekomen bij het Chateau, ook hier weer een persoonlijke ontvangst. De dame in kwestie vertelde al dat ze niet veel bezoeken doen en zodra er iemand komt, dat ze dit voornamelijk persoonlijk willen houden. Wat ons betreft de juiste insteek! We gingen direct naar de tuin achter het Chateau om een overview te krijgen van het land met daarachter gelegen de Gironde. Het is direct gelegen aan het grondgebied van Chateau Latour. Leuk om te zien was dat ze druk bezig waren met het ploegen. Dit doen ze nog met bruikmaking van paarden, echt geweldig om te zien en voor ons zeker een pluspunt voor Pichon Comtesse. Ook Latour doet dit trouwens. Aangekomen in de VAT room zagen we toch een afwijkend type roestvrijstalen tank voor de fermentatie. Meer kegelvormig dan normaliter cilindrisch. De vrouw legde uit dat dit was om wat zachtere tannines te krijgen. Zouden ze dit met cilindrische tanks doen, krijg je hardere tannines. Na het bezoek aan de kelders van Pichon en het sorteergedeelte zijn we naar een prachtige proefruimte gegaan met uitzicht op Latour en de Gironde. Werkelijk waar magnifiek.
We kregen maarliefst drie wijnen te proeven, Reserve de la Comtesse 2013 (vers van de "tap"), Pichon Comtesse 2013 (eveneens vers van de "tap") en Pichon Comtesse 2010. Het proefverslag valt al te lezen in het topic van Pichon incl. de foto's van de flessen. Mooie ervaring waarbij mijn vriendin uiteraard weer ging voor de Reserve en ik mijzelf in de zevende hemel waande met de 2010. Wat spectaculair goed. Na deze proeverij en wat gesprekken over wijn met onze gastvrouw hebben we afscheid genomen en ook hier werd opgemerkt dat we altijd welkom waren als we in de buurt waren. Altijd leuk om te horen zulke gastvrijheid. Absolute aanrader, alleen luidt het devies wel om ruim van te voren een afspraak te maken.

Het prachtige Chateau
   
Chateau Latour
   
VAT room
   
Optische selectiesysteem & vibratietafels voor de selectie van druiven
   
De glazen stonden al te wachten op ons Slurp
   
16-09-2014, 01:02 PM
Bericht: #24
RE: Wijntrip Bordeaux
beautiful

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
16-09-2014, 01:16 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-09-2014 om 01:24 PM door Justin.)
Bericht: #25
RE: Wijntrip Bordeaux
Tussendoor een tip voor het eten in Pauillac en omgeving.
Mocht het budget het toelaten bevelen wij van harte Cordeillan Bages aan voor zowel lunch en diner. Dit ligt vlak naast Chateau Lynch Bages aan de doorgaande weg. Een restaurant hotel (Relais & Chateaux) met een uitmuntende keuken (twee michelinsterren) en indrukwekkende wijnen, welke zelfs per glas worden geschonken. De lunch was uitstekend verzorgd en kon zelfs op verzoek binnen het uur geserveerd worden. Bij het diner aldaar kreeg ik bij de duif (hoofdgerecht) een glas Lagrange 2001 en die smaakte mij meer dan goed. Slurp
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om hun eigen wijn te drinken, het gelijknamige Chateau Cordeillan Bages welke wordt gevinificeerd bij Lynch Bages.

Verder hebben we ook prima gelunched bij Le Salamandre op de boulevard in Pauillac. Dit was ons vorig jaar ook al bevallen. Het enige terras in Pauillac wat altijd (bijna) vol zit.

Daarnaast voor het tanken, InterMarche gelegen in het centrum van Pauillac heeft eveneens een benzinepomp en deze is goedkoper dan de Total en Carrefour pomp welke aan de hoofdweg liggen zodra je Pauillac in rijdt (ter hoogte van de eerste rotonde).
16-09-2014, 02:21 PM
Bericht: #26
RE: Wijntrip Bordeaux
Na Pichon Comtesse in de ochtend stond ons na een lunch bij Cordeillan Bages Pichon Baron te wachten. Dit imposante Chateau is de trekpleister van de regio. Wanneer en hoe laat je er ook langs rijdt, er staan altijd mensen voor het Chateau foto's te maken.

Ook hier weer een tour door alle faciliteiten, prive-kelder en opslag van de wijnen welke liggen te rijpen op het altijd lekker ruikende Franse eikenhout. Naderhand een degustatie van hun wijn, Pichon Longueville Baron, dit keer de 2008. Tasting note volgt.

Het imposante chateau
   
Zwavel ontbranden in de vaten om een eventuele bacterie te doden.
   
Denk dat hier toch wel wat evolutie in te zien is, 1943!
   
16-09-2014, 03:49 PM
Bericht: #27
RE: Wijntrip Bordeaux
Wel Justin, met veel plezier je uitgebreid verslag gelezen!
Moet je trouwens nog bedanken voor de goeie tips die je me in het voorjaar hebt gegeven. Alle bezochte domeinen waren top!
16-09-2014, 04:15 PM
Bericht: #28
RE: Wijntrip Bordeaux
Laat ik maar beginnen met een foto, iedereen wel bekend denk ik zo:

   

Jawel, Chateau Pontet Canet, ook weer een bezoek waar ik naar uitkeek. Ik zal jullie niet vermoeien met ellenlange teksten over waar we allemaal zijn geweest en hoe de ontvangst was, in plaats daarvan zal ik kort wat neerzetten over de toch wel afwijkende manier van wijn maken die Pontet Canet gebruikt.
Bij Chateau Pontet Canet is geen roestvrijstaal te vinden. Dat gaat allemaal of in houten vinificatie vaten of in beton. De wijnzuren reageren op het beton, waardoor ze genoodzaakt zijn een stof/coating te gebruiken om er voor te zorgen dat het beton "verzadigd" is. Vervolgens kunnen de vaten gevuld worden. Daarnaast gebruiken ze 60% nieuw Frans eiken en 15% wordt hergebruikt. De overige 25% wordt gerijpt op speciale betonnen vaten, zie ook bijgevoegde foto.
Na alles gezien te hebben nog een uitstekende degustatie met een flesje Pontet Canet 2007. Wat rot. Slurp

Pontet Canet 2013 in de vaten
   
De afwijkende vaten, nergens anders gezien
   
Prive kelder van de familie Tesseron
   
Chateau Pontet Canet 2007
   
16-09-2014, 06:02 PM
Bericht: #29
RE: Wijntrip Bordeaux
Justin,
I think
I Heart you

Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
16-09-2014, 09:45 PM
Bericht: #30
RE: Wijntrip Bordeaux
Dank allen voor de positieve reacties!


Ga naar locatie: