Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Morgon, Domaine du petit Perou. (Bourgogne)
20-04-2013, 03:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-04-2013 om 07:09 PM door Nick Wood.)
Bericht: #1
Morgon, Domaine du petit Perou. (Bourgogne)
Alweer een wijn die ik met de zoekfunctie niet heb kunnen vinden, of zoek ik verkeerd?

Een rode Beaujolaiswijn waarvan ik een boel flessen heb, variërend in jaartal van 1995 tot en met 1999.

De eigenaar Roger Thevenet heb ik vanochtend aan de telefoon gehad en hij vertelde dat al zijn wijnen biologisch verbouwd/geproduceerd worden. Daarbij ook dat de jaren 1989, 1998, 2003 en 2009 de beste zijn die zijn domein heeft voortgebracht. Het is een Beaujolais uit het plaatsje Morgon.

Ambachtelijke familie, Domaine du Petit Perou heeft 11 ha, 9 Morgon en 2 Beaujolais. Een combinatie van oude cultuur en moderne technieken. Roger Thevenet ploegt nog steeds zijn wijngaarden in het voorjaar en de mest die wordt gebruikt is uitsluitend uit dierlijke mest of organische meststoffen. De druiven worden volledig handbewerkt. Het Domaine du Petit Perou biedt exceptionele Crus, aromatische, krachtige en vlezige wijnen.

Gisterenavond heb ik een fles uit 1998 na de maaltijd samen met goede vrienden geopend, ik kan niet anders zeggen dat het een krachtige wijn is.
Dieprood, volle smaak en volop geur.

Heerlijk in de mond, een soort van smaakexplosie waar je oorlelletjes van gaan tintelen. Niet wrang maar precies goed wat het zuurgehalte betreft. Met 13% alcohol is het een stevig wijntje.
Gaat prima samen met wild, tournedos en steak. Ook een gezellige avond met vrienden geeft hiermee iets speciaals.

Deze wijn is echt de moeite waard, in punten uitgedrukt: 90-92.

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
20-04-2013, 05:16 PM
Bericht: #2
RE: Morgon, Domaine du petit Perou. (Rhone)
(20-04-2013 03:55 PM)Nick Wood schreef:  Een rode Beaujolaiswijn waarvan ik een boel flessen heb, variërend in jaartal van 1995 tot en met 1999.
Nick, deze oudere Beaujolais zou ik ook wel es wilen proeven zu. Maar ik zou die Morgon-cru's toch niet classificeren als Rhônewijn (ook al ligt een stuk van Beaujolais in het Rhônedepartement) maar als Bourgogne.
20-04-2013, 05:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-04-2013 om 05:42 PM door Nick Wood.)
Bericht: #3
RE: Morgon, Domaine du petit Perou. (Rhone)
Aha, tja dat krijg je als je net begint hè. Hartelijk bedankt voor de tip, het is inderdaad meer een Bourgogne. Ik heb het aangepast.

Deze wijn is echt een aanrader maar ik moet er wel bijzeggen dat bijvoorbeeld jaargang 1996 niet zo goed smaakt als de 1998-er. De '96 is iets minder vol.

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
20-04-2013, 07:44 PM
Bericht: #4
RE: Morgon, Domaine du petit Perou. (Bourgogne)
Zo, heb dit naar t juiste forum verplaatst. Inderdaad, Bourgogne, vermits Beaujolais deel uitmaakt van deze regio.
Je zocht niet verkeerd, Nick deze wijn was nog niet besproken.
Ongelooflijk hé hoe goed een klasse Beaujolais kan ouderen...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-04-2013, 09:02 PM
Bericht: #5
RE: Morgon, Domaine du petit Perou. (Bourgogne)
Bedankt voor het verplaatsen!

Ik had nooit gedacht dat een beaujolais zo mooi kon worden, het is inderdaad een wijn die het nodig heeft om ouder te worden. Ik was blij verrast om zulk een aroma en (als je wilt) body mee te maken.

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
20-04-2013, 09:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-04-2013 om 09:07 PM door doc.)
Bericht: #6
RE: Morgon, Domaine du petit Perou. (Bourgogne)
(20-04-2013 09:02 PM)Nick Wood schreef:  Bedankt voor het verplaatsen!

Ik had nooit gedacht dat een beaujolais zo mooi kon worden, het is inderdaad een wijn die het nodig heeft om ouder te worden. Ik was blij verrast om zulk een aroma en (als je wilt) body mee te maken.

Niet elke Bojo kan dat, maar een cru en zeker Morgon, gewoon even afblijven...Mooi postje ! Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-04-2013, 10:54 PM
Bericht: #7
RE: Morgon, Domaine du petit Perou. (Bourgogne)
(20-04-2013 09:06 PM)doc schreef:  
(20-04-2013 09:02 PM)Nick Wood schreef:  Bedankt voor het verplaatsen!

Ik had nooit gedacht dat een beaujolais zo mooi kon worden, het is inderdaad een wijn die het nodig heeft om ouder te worden. Ik was blij verrast om zulk een aroma en (als je wilt) body mee te maken.

Niet elke Bojo kan dat, maar een cru en zeker Morgon, gewoon even afblijven...Mooi postje ! Cool

Naast Morgon zijn er ook vele Moulin à Vent's die behoorlijk kunnen ouderen.
Dronk zo ooit een Moulin à Vent rond de 20 jaar oud; om nooit te vergeten.
Heb van deze appelatie nog menig flesje van liggen als bewaarwijn

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: