Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Clos Saint Vincent - Bellet
09-05-2013, 09:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-05-2013 om 09:14 PM door Venne.)
Bericht: #1
Clos Saint Vincent - Bellet
De Rouge 2008
Yeah man , folle noire in full force
Of is het Jurancon Noir ? Sommeliers, help me eens... zonder de cursus terug te raadplegen eh :-)
Bellet dus... de meest intrigerende wijnstreek waar ik al geweest ben. Zie de andere verhalen op forum of blog
Dit is een druifje (samen met MVD) waar ik wel van hou.
Die neus is geweldig: verse krieken maar ook vette pralinen (beetje dien R topper uit de rhone zelfs). En paardenvlees volgens de madam.
Dit is nu pas op dronk en gaat nog een mooie evolutie tegemoet. ^
Zowat PN structuur en mooi bitterke..... spijtig genoeg is dit bijna nergens verkrijgbaar....
90 Folle en 10 grenache

Wine is sunlight , held together by water !
10-05-2013, 01:12 AM
Bericht: #2
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
(09-05-2013 09:11 PM)Venne schreef:  De Rouge 2008
Yeah man , folle noire in full force
Of is het Jurancon Noir ? Sommeliers, help me eens... zonder de cursus terug te raadplegen eh :-)
Bellet dus... de meest intrigerende wijnstreek waar ik al geweest ben. Zie de andere verhalen op forum of blog
Dit is een druifje (samen met MVD) waar ik wel van hou.
Die neus is geweldig: verse krieken maar ook vette pralinen (beetje dien R topper uit de rhone zelfs). En paardenvlees volgens de madam.
Dit is nu pas op dronk en gaat nog een mooie evolutie tegemoet. ^
Zowat PN structuur en mooi bitterke..... spijtig genoeg is dit bijna nergens verkrijgbaar....
90 Folle en 10 grenache

Dus toch folle noir? Geen braquet?
Waar gekocht trouwens? Want ik Heart Bellet

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-05-2013, 09:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-05-2013 om 09:13 PM door Venne.)
Bericht: #3
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
Opt domein eh.... met dien braven hond en 4X4 toegangsweg :-)
Braquet zit meer in de rosé

Wine is sunlight , held together by water !
10-07-2013, 11:42 AM
Bericht: #4
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
Ga deze komende week op het domein ontdekken! De Bellet die ik al geproefd heb deed mij naar meer verlangen!
11-07-2013, 10:08 AM
Bericht: #5
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
Leuke weg naar t domein en toffe ontvangst door wijnbouwer en zijnen braven hond! Laat maar weten hoe de wijnen waren. Ik was onder den indruk van zijn rosé

Wine is sunlight , held together by water !
22-08-2013, 01:32 PM
Bericht: #6
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
Clos St Vincent blanc 2011. Op het etiket staat biologisch, zelfs biodynamisch.
De vaandeldrager van de kleine aop Bellet (50tal ha)

Eerste dag: geopend, glas uitgeschonken. Verrassend bleekgeel, zelfs een groenige toets. In de neus vanille. Blind zou ik onmiddellijk Bourgogne zeggen. Ook in de mond domineert het hout, de wijn bevalt me matig. Ik zet m weg tot de volgene dag.
Tweede dag. Kleur bleef hetzelfde. Tongue
In de geur hebben we nu meer nuance. Er is fruit komen opdagen (peer, appel, ananas, Vee ruikt zelfs lychee. Een mooie minerale toets doet zelfs even aan riesling denken. Oosterse kruiden ook. Toch is het hout niet weg. De vanille maakt zijn wederoptreden, nu geflankeerd door een broodje toast.
De wijn is zacht en lang in de mond. Vol maar niet plat, wel krachtig. Het hout versmelt meer wanneer het volume mindert. Een mooi bittertje zorgt voor genoeg spanning. Zeer lange afdronk, met fruit en gerookte toets.
Momenteel vind ik dit moeilijk om (als apero) van te genieten. Toch smaakt de wijn beter naargelang de fles zich ledigt. Ik vermoed hier een groot potentieel. Vijf jaar extra zouden deze wijn deugd doen.
Tip voor wie dit nu wil drinken: een dag op voorhand openen en niet té koud schenken. In een degustatie (you never know ;-) ) zou ik deze wijn als laatste witte schenken. Tenzij er nog een Gio zou volgen Wink


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-08-2013, 10:02 PM
Bericht: #7
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
Omdat je deze tasting note zó voorzichtig neerpent, heb ik de indruk dat je schrijft over een wijn waarvan je dacht een mega-topper te zullen hebben, maar slechts een middenmoter kreeg?

Bibere humanum est, ergo bibamus.
23-08-2013, 09:02 AM
Bericht: #8
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
(22-08-2013 10:02 PM)Bert schreef:  Omdat je deze tasting note zó voorzichtig neerpent, heb ik de indruk dat je schrijft over een wijn waarvan je dacht een mega-topper te zullen hebben, maar slechts een middenmoter kreeg?

Misschien wel, voor 30 euro verwacht je toch een topwijn. En ben er nog niet helemaal uit of dit er één is.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-08-2013, 09:55 AM
Bericht: #9
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
Te jong? Wat laten rijpen tot het hout beter geïntegreerd is?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
23-08-2013, 01:24 PM
Bericht: #10
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
(23-08-2013 09:55 AM)Mt schreef:  Te jong? Wat laten rijpen tot het hout beter geïntegreerd is?

Ja, ik denk het wel. Net het laatste sipje uitgedronken, ik blijf wat op mijn honger zitten, zeker aan die prijs. Nu ja, een Meursault kost ook 30 euro of meer, maar je hebt Bourgognes aan 20 die even goed zijn he... ;-)
Ben zeer benieuwd naar de bevindingen van de Bellet tasting van zondag..!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-08-2013, 02:20 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-08-2013 om 02:21 PM door nicksn.)
Bericht: #11
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
(22-08-2013 01:32 PM)vinejo schreef:  Tip voor wie dit nu wil drinken: een dag op voorhand openen en niet té koud schenken. In een degustatie (you never know ;-) ) zou ik deze wijn als laatste witte schenken. Tenzij er nog een Gio zou volgen Wink

TongueTongue

heb de meeste wijnen al gedegusteerd en gerangschikt naar mijn idee. zaterdag voor slapengaan enkele al opentrekken. Rest zondagmorgen en dan snel nog kijken of de flights in evenwicht zijn. Eerste keer da ik proeverij als deze organiseer, tis wel leuk. Smile
12-07-2014, 09:44 AM
Bericht: #12
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
Le clos rouge 2007
Ik wou nog wat wachten maar wilde hem toch eens laten proeven aan wijnvriend K die wat flesjes kwam brengen.... ik zat bijna zonder
Folle noire is echt folle:-)
Neus van rijp rood fruit met een hele resem kruiden. In de mond een supperfinesse, zacht en zeer lang.
Prachtige wijn die rtd is maar gerust nog 5 jaar meekan

Wine is sunlight , held together by water !
11-04-2015, 04:19 PM
Bericht: #13
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
Rosé 2010
100% Braquet
Een wat meer oranjere zalmkleur en wat een complexe neus. Brioche , rozen en kruidigheid en en en en..... Hier kan je van blijven snuffelen en de uren open doen hem goed om nieuwe dingen te ontdekken. Dit is een schitterende (maaltijd) rosé die in mijn top 5 van mijn beste gedronken rosé's staat !

Wine is sunlight , held together by water !
11-04-2015, 04:34 PM
Bericht: #14
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
(11-04-2015 04:19 PM)Venne schreef:  Rosé 2010
100% Braquet
Een wat meer oranjere zalmkleur en wat een complexe neus. Brioche , rozen en kruidigheid en en en en..... Hier kan je van blijven snuffelen en de uren open doen hem goed om nieuwe dingen te ontdekken. Dit is een schitterende (maaltijd) rosé die in mijn top 5 van mijn beste gedronken rosé's staat !

Interesting !

Ik heb gisteren een Vivonne Rosé 2010 moeten weggieten. Volledig geoxideerd. Zal me leren om wijn te kopen in de groentenwinkel, zeker ;-)
11-04-2015, 04:57 PM
Bericht: #15
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
(11-04-2015 04:34 PM)Dave schreef:  
(11-04-2015 04:19 PM)Venne schreef:  Rosé 2010
100% Braquet
Een wat meer oranjere zalmkleur en wat een complexe neus. Brioche , rozen en kruidigheid en en en en..... Hier kan je van blijven snuffelen en de uren open doen hem goed om nieuwe dingen te ontdekken. Dit is een schitterende (maaltijd) rosé die in mijn top 5 van mijn beste gedronken rosé's staat !

Interesting !

Ik heb gisteren een Vivonne Rosé 2010 moeten weggieten. Volledig geoxideerd. Zal me leren om wijn te kopen in de groentenwinkel, zeker ;-)

Vivonne is Bandol dacht ik..? In dat geval, idd de fout vd groentewinkel Wink
Btw, Bellet is de enige die in rosé Bandol kan overtreffen...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-04-2015, 05:31 PM
Bericht: #16
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
(11-04-2015 04:57 PM)vinejo schreef:  
(11-04-2015 04:34 PM)Dave schreef:  
(11-04-2015 04:19 PM)Venne schreef:  Rosé 2010
100% Braquet
Een wat meer oranjere zalmkleur en wat een complexe neus. Brioche , rozen en kruidigheid en en en en..... Hier kan je van blijven snuffelen en de uren open doen hem goed om nieuwe dingen te ontdekken. Dit is een schitterende (maaltijd) rosé die in mijn top 5 van mijn beste gedronken rosé's staat !

Interesting !

Ik heb gisteren een Vivonne Rosé 2010 moeten weggieten. Volledig geoxideerd. Zal me leren om wijn te kopen in de groentenwinkel, zeker ;-)

Vivonne is Bandol dacht ik..? In dat geval, idd de fout vd groentewinkel Wink
Btw, Bellet is de enige die in rosé Bandol kan overtreffen...

Inderdaad, Bandol. Ik stond in de groentenwinkel, waar ze 1 rek met wijn en bier hebben en daartussen die Bandol-rosé (7 € dacht ik).

Dus gokje gewaagd, maar niet direct op het millésime gelet. Waarschijnlink stond die fles daar ook al een paar jaar rechtop: zal ook niet helpen...
12-04-2015, 11:08 AM
Bericht: #17
RE: Clos Saint Vincent - Bellet
Btw, Bellet is de enige die in rosé Bandol kan overtreffen...

Right! Palette ook:-)

Wine is sunlight , held together by water !


Ga naar locatie: