Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
table d'amis / kortrijk
31-05-2013, 10:02 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-08-2014 om 07:30 PM door shiraz.)
Bericht: #1
table d'amis / kortrijk
Table d’Amis / Kortrijk / Walle 184 / 8500 Kortrijk

Table d’Amis is een gezellig restaurant in Kortrijk, in de buurt van de E17 autosnelweg.
Ik heb Chef Matthieu Beudaert voor het eerst ontmoet tijdens de finale van hobbykok in 2004, die hij trouwens won en waar ondergetekende 3de werd, maar dit terzijde.
In een vorig leven was Matthieu kunsthistoricus maar na zijn overwinning bezocht hij restaurants in heel Europa om inspiratie op te doen. Hij is eerst gestart als thuiskok en traiteur , maar zijn grote droom was toch een eigen restaurant. Het restaurant opende zijn deuren in 2009 in de voormalige herberg Sint-Huybrechts van de gelijknamige brouwerij.
Reeds van in het begin kreeg hij lovende kritieken met steeds hogere punten in de GaultMillau en de Weekend Knack restaurantgids .Vorig jaar kreeg hij dan ook een welverdiende 1 ste Michelin ster.
Table D’Amis brengt een moderne versie van de klassieke keuken, geïnspireerd door een culinair verleden. Voor chef Beudaert en zijn team wordt de waarde van een product niet bepaald door zijn status of marktprijs, maar enkel door de smaak en toepassingen. Zijn gerechten zitten vol smaak en hij weet in elk bord een zekere spanning te leggen en zo voor een aangename verrassende smaakervaring te zorgen.
De zaal staat onder leiding van gastvrouw en sommelière Sofie Delbeke. De wijnkaart is zorgvuldig samengesteld met wijnen uit de klassieke en de nieuwe wereld met enkele regionale ontdekkingen.
Ik ben reeds een paar keer geweest en steeds weer weet hij mij te verrassen. Zeker een aanrader.
Om in de puntenschaal van ons forum te blijven: 95-99 Zei ik al dat ik gepassioneerd ben? Wel, dit restaurant is één van de redenen.

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
31-05-2013, 10:31 AM
Bericht: #2
RE: table d'amis / kortrijk
(31-05-2013 10:02 AM)shiraz schreef:  Table d’Amis / Kortrijk / Walle 184 / 8500 Kortrijk

Table d’Amis is een gezellig restaurant in Kortrijk, in de buurt van de E17 autosnelweg.
Ik heb Chef Matthieu Beudaert voor het eerst ontmoet tijdens de finale van hobbykok in 2004, die hij trouwens won en waar ondergetekende 3de werd, maar dit terzijde.
In een vorig leven was Matthieu kunsthistoricus maar na zijn overwinning bezocht hij restaurants in heel Europa om inspiratie op te doen. Hij is eerst gestart als thuiskok en traiteur , maar zijn grote droom was toch een eigen restaurant. Het restaurant opende zijn deuren in 2009 in de voormalige herberg Sint-Huybrechts van de gelijknamige brouwerij.
Reeds van in het begin kreeg hij lovende kritieken met steeds hogere punten in de GaultMillau en de Weekend Knack restaurantgids .Vorig jaar kreeg hij dan ook een welverdiende 1 ste Michelin ster.
Table D’Amis brengt een moderne versie van de klassieke keuken, geïnspireerd door een culinair verleden. Voor chef Beudaert en zijn team wordt de waarde van een product niet bepaald door zijn status of marktprijs, maar enkel door de smaak en toepassingen. Zijn gerechten zitten vol smaak en hij weet in elk bord een zekere spanning te leggen en zo voor een aangename verrassende smaakervaring te zorgen.
De zaal staat onder leiding van gastvrouw en sommelière Sofie Delbeke. De wijnkaart is zorgvuldig samengesteld met wijnen uit de klassieke en de nieuwe wereld met enkele regionale ontdekkingen.
Ik ben reeds een paar keer geweest en steeds weer weet hij mij te verassen. Zeker een aanrader.
Om in de puntenschaal van ons forum te blijven: 95-99 Zei ik al dat ik gepassioneerd ben? Wel, dit restaurant is één van de redenen.

Zeer verleidelijke introductie...
(Die finale van hobbykok, zijn daar beelden van...? ;-) )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
31-05-2013, 10:54 AM
Bericht: #3
RE: table d'amis / kortrijk
Hobbykok was voor het op tv kwam in handen van weekend knack. De eerste keer dat ik de finale zat was in 2004 en dat ging door in de hotelschool ter duinen in Koksijde en de tweede keer dat ik finale behaalde was 2 jaar later, dan was ik 2de, en dat ging door in Kokerello, een reeds ter ziele gegane voedingsbeurs in Gent. Daar zijn bij mijn weten geen beelden van.
http://www.smulweb.nl/artikelen/130579/H...4-update-4

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
31-05-2013, 02:53 PM
Bericht: #4
RE: table d'amis / kortrijk
allez jong, en dan krijg je wijn van Gallo... Het kon er blijkbaar niet van af.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
31-05-2013, 03:03 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-05-2013 om 03:37 PM door shiraz.)
Bericht: #5
RE: table d'amis / kortrijk
Je doet mee voor de eer he Wink
Ik was eigenlijk gegaan voor de riedel glazen

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
31-05-2013, 09:23 PM
Bericht: #6
RE: table d'amis / kortrijk
Hey Shiraz, bijzonder uitnodigende recensie. Wil ook al een tijdje eens bij Matthieu Beudaert gaan eten. Wat vind je van de prijszetting? Lijkt me niet goedkoop.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
01-06-2013, 11:05 AM
Bericht: #7
RE: table d'amis / kortrijk
Het is inderdaad niet goedkoop, maar liever 1 x heel lekker eten, dan 2x middelmatig. Plus hij heeft nu een ster en als je het vergelijkt met andere restaurants met één ster dan is hij zeker niet te duur.

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
07-06-2013, 11:50 AM
Bericht: #8
RE: table d'amis / kortrijk
Als je aangepaste wijnen neemt, krijg je dan 1glas per gang?
Prijzen zijn vergelijkbaar met mijn favoriet restaurant en ik ben ook vh principe beter 1keer lekker gaan eten dan 2 keer ne voze pasta met buchtwijn want dat kost evenveel :-)

Wine is sunlight , held together by water !
07-06-2013, 01:59 PM
Bericht: #9
RE: table d'amis / kortrijk
Bij iedere gang krijgt u een aangepaste wijn

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
07-06-2013, 02:12 PM
Bericht: #10
RE: table d'amis / kortrijk
Ah oké maar ik geloof dat status (1 ster) en prijzen nu gelijklopen. Wat voorheen niet helemaal het geval was. Enfin, prijzig dus. En hoe zijn de porties?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
07-06-2013, 03:34 PM
Bericht: #11
RE: table d'amis / kortrijk
http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/...49221.htm#
07-06-2013, 03:40 PM
Bericht: #12
RE: table d'amis / kortrijk
Interessant! Heb ook gelezen dat café Hoochie Coochie in Kortrijk stopt en dat de huidige chef van De Vitrine (Gent) er een nieuw restaurant zal openen.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
07-06-2013, 04:21 PM
Bericht: #13
RE: table d'amis / kortrijk
De porties zijn voor mij voldoende maar u overeten zal je daar niet doen, dan toch maar liever het bord pasta Wink

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil


Ga naar locatie: