Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Interview met Dr Rainer Jung
10-06-2013, 09:48 AM
Bericht: #1
Interview met Dr Rainer Jung
Liv-ex is niet zomaar een website en meneer Jung is niet de eerste de beste daarom deze link.
http://www.blog.liv-ex.com/liv-ex-interviews/

Enkele interessante punten,

We have not found any reasons to think that low temperatures have a negative impact on wine. There is little evidence to suggest that there is a significant impact on wine if it is stored at 10°C or 7°C, but it would be interesting to see whether this could increase shelf life.

A topic such as vibration is being discussed intensely. You can find many who say that it can negatively affect the wine but I am not aware that this has actually ever been scientifically researched. It’s not only amateurs that make this mistake: scientists sometimes tend to accept certain statements without second guessing them and this can obviously lead to confusion.

Verkopers van bewaarkasten zullen dit laatste punt niet graag horen.

In blind, we trust Cool
10-06-2013, 03:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-06-2013 om 03:07 PM door doc.)
Bericht: #2
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(10-06-2013 09:48 AM)fleer schreef:  Verkopers van bewaarkasten zullen dit laatste punt niet graag horen.

Interessant interview. Blijkbaar gebeuren er toch nog experimenten met wijn en temperaturen/licht enz.
Het zou voor sommigen wel wat kunnen uitsparen op energieverbruik.
In elk geval, ik heb geen bewaarkast. De kelder heeft een temperatuur die meeschommelt met de seizoenen ergens tussen 12° en 20° C.
De invloed van trillingen ? Ik stel me er ook wat vragen bij. Die moeten nogal uitgesproken zijn dan om problemen te veroorzaken ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
10-06-2013, 06:08 PM
Bericht: #3
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(10-06-2013 03:06 PM)doc schreef:  
(10-06-2013 09:48 AM)fleer schreef:  Verkopers van bewaarkasten zullen dit laatste punt niet graag horen.

Interessant interview. Blijkbaar gebeuren er toch nog experimenten met wijn en temperaturen/licht enz.
Het zou voor sommigen wel wat kunnen uitsparen op energieverbruik.
In elk geval, ik heb geen bewaarkast. De kelder heeft een temperatuur die meeschommelt met de seizoenen ergens tussen 12° en 20° C.
De invloed van trillingen ? Ik stel me er ook wat vragen bij. Die moeten nogal uitgesproken zijn dan om problemen te veroorzaken ?

Een wijnvriend van me legt dit uit door te wijzen op de estervorming (van de tannines oa) die zou worden verstoord door (zelfs minieme) trillingen. In principe lijkt het me wel mogelijk dat een wijn onder invloed van trillingen (lichtjes) anders zal verouderen maar persoonlijk maak ik me daar geen zorgen in...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-06-2013, 06:32 PM
Bericht: #4
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(10-06-2013 06:08 PM)vinejo schreef:  In principe lijkt het me wel mogelijk dat een wijn onder invloed van trillingen (lichtjes) anders zal verouderen maar persoonlijk maak ik me daar geen zorgen in...

Denk ik ook. Mocht het over eeuwenoude schilderijen in musea gaan, dan kan ik melden dat trillingen zonder enige twijfel nefast zijn. De picturale laag bladdert natuurlijk af. Enfin, doet niets ter zake Wink. Wijn kan tegen een stootje. Meer dan men waarschijnlijk denkt. Die schilderijen zijn bijvoorbeeld 500 jaar oud! Wij hoeven een wijn geen 100 jaar te laten rijpen he.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
10-06-2013, 11:20 PM
Bericht: #5
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(10-06-2013 09:48 AM)fleer schreef:  Liv-ex is niet zomaar een website en meneer Jung is niet de eerste de beste daarom deze link.
http://www.blog.liv-ex.com/liv-ex-interviews/

Enkele interessante punten,

We have not found any reasons to think that low temperatures have a negative impact on wine. There is little evidence to suggest that there is a significant impact on wine if it is stored at 10°C or 7°C, but it would be interesting to see whether this could increase shelf life.

A topic such as vibration is being discussed intensely. You can find many who say that it can negatively affect the wine but I am not aware that this has actually ever been scientifically researched. It’s not only amateurs that make this mistake: scientists sometimes tend to accept certain statements without second guessing them and this can obviously lead to confusion.

Verkopers van bewaarkasten zullen dit laatste punt niet graag horen.
thank you voor de link. De meest voor de hand liggende factor, namelijk temperatuur, blijkt de belangrijkste te zijn. Chemische processen gaan sneller met hogere temperatuur en blijkbaar gaat beschermend SO2 verloren en is er meer oxidatie. Allé, bewaarkastje op 15° zetten ipv op 11°, dat zal wel wat euro's uitsparen per jaar. Ik twijfel eraan om een nieuwe bewaarkast te kopen als deze kapot is. Temperatuur in mijn garage varieert van 14° in de winter tot 21° in de zomer.
11-06-2013, 12:49 PM
Bericht: #6
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(10-06-2013 11:20 PM)de populist schreef:  Temperatuur in mijn garage varieert van 14° in de winter tot 21° in de zomer.

Perfect voor 99% van je wijnen waarschijnlijk. Enkel voor die paar wijnen die je 20 jaar of meer wil laten liggen ( en wie doet dit nog? Je kan oude jaargangen van vele wijnen kopen aan deftige prijzen) heb je een kast nodig. Volgens mij hé...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-06-2013, 02:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-06-2013 om 03:01 PM door doc.)
Bericht: #7
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(11-06-2013 12:49 PM)vinejo schreef:  
(10-06-2013 11:20 PM)de populist schreef:  Temperatuur in mijn garage varieert van 14° in de winter tot 21° in de zomer.

Perfect voor 99% van je wijnen waarschijnlijk. Enkel voor die paar wijnen die je 20 jaar of meer wil laten liggen ( en wie doet dit nog? Je kan oude jaargangen van vele wijnen kopen aan deftige prijzen) heb je een kast nodig. Volgens mij hé...

Ik volg je daarin compleet. Hier al sinds 1997 ervaring met dezelfde kelder, schommelingen idem ongeveer (12-20°C). Enkel voor topflessen die je tot 30 jaar of langer wil bewaren heb je een kast nodig (ook volgens mijWink). Misschien een uitzondering voor niet-gesulfiteerde flessen ? Maar die drink je ook eerder veronderstel ik...

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-06-2013, 03:48 PM
Bericht: #8
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(11-06-2013 02:51 PM)doc schreef:  
(11-06-2013 12:49 PM)vinejo schreef:  
(10-06-2013 11:20 PM)de populist schreef:  Temperatuur in mijn garage varieert van 14° in de winter tot 21° in de zomer.

Perfect voor 99% van je wijnen waarschijnlijk. Enkel voor die paar wijnen die je 20 jaar of meer wil laten liggen ( en wie doet dit nog? Je kan oude jaargangen van vele wijnen kopen aan deftige prijzen) heb je een kast nodig. Volgens mij hé...

Ik volg je daarin compleet. Hier al sinds 1997 ervaring met dezelfde kelder, schommelingen idem ongeveer (12-20°C). Enkel voor topflessen die je tot 30 jaar of langer wil bewaren heb je een kast nodig (ook volgens mijWink). Misschien een uitzondering voor niet-gesulfiteerde flessen ? Maar die drink je ook eerder veronderstel ik...
Aha, de niet-gesulfiteerde wijnen. Daar heb ik ook een oplossing voor: die niet meer kopen om te bewaren (kans op bewaardeviaties is sowieso veel groter volgens mij). En wijnen 20 of 30 jaar bewaren, wie weet drink je die soort wijnen dan al niet meer graag en trekken uw kinderen, ingeval van eeuwige rust, er hun neus voor op.
11-06-2013, 06:00 PM
Bericht: #9
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(10-06-2013 03:06 PM)doc schreef:  
(10-06-2013 09:48 AM)fleer schreef:  Verkopers van bewaarkasten zullen dit laatste punt niet graag horen.

Interessant interview. Blijkbaar gebeuren er toch nog experimenten met wijn en temperaturen/licht enz.
Het zou voor sommigen wel wat kunnen uitsparen op energieverbruik.
In elk geval, ik heb geen bewaarkast. De kelder heeft een temperatuur die meeschommelt met de seizoenen ergens tussen 12° en 20° C.
De invloed van trillingen ? Ik stel me er ook wat vragen bij. Die moeten nogal uitgesproken zijn dan om problemen te veroorzaken ?

Ik maak me daar ook geen zorgen over.

In blind, we trust Cool
11-06-2013, 06:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-06-2013 om 06:39 PM door Innesto.)
Bericht: #10
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(10-06-2013 03:06 PM)doc schreef:  
(10-06-2013 09:48 AM)fleer schreef:  Verkopers van bewaarkasten zullen dit laatste punt niet graag horen.

Interessant interview. Blijkbaar gebeuren er toch nog experimenten met wijn en temperaturen/licht enz.
Het zou voor sommigen wel wat kunnen uitsparen op energieverbruik.
In elk geval, ik heb geen bewaarkast. De kelder heeft een temperatuur die meeschommelt met de seizoenen ergens tussen 12° en 20° C.
De invloed van trillingen ? Ik stel me er ook wat vragen bij. Die moeten nogal uitgesproken zijn dan om problemen te veroorzaken ?

Zelfde verhaal hier. Ik kreeg omtrent ooit van een wijnhandelaar, die een gezonde voorkeur heeft voor vrij natuurlijke wijnen, te horen dat goede wijn een natuurlijk product is en dus gerust mee kan leven met de seizoenen.

Wijnen zonder enige toevoeging van sulfiet kunnen bij te warme temperaturen (ik vermoed toch boven de 20°C) wel beginnen hergisten in de fles.
11-06-2013, 07:40 PM
Bericht: #11
RE: Interview met Dr Rainer Jung
(11-06-2013 06:38 PM)Innesto schreef:  
(10-06-2013 03:06 PM)doc schreef:  
(10-06-2013 09:48 AM)fleer schreef:  Verkopers van bewaarkasten zullen dit laatste punt niet graag horen.

Interessant interview. Blijkbaar gebeuren er toch nog experimenten met wijn en temperaturen/licht enz.
Het zou voor sommigen wel wat kunnen uitsparen op energieverbruik.
In elk geval, ik heb geen bewaarkast. De kelder heeft een temperatuur die meeschommelt met de seizoenen ergens tussen 12° en 20° C.
De invloed van trillingen ? Ik stel me er ook wat vragen bij. Die moeten nogal uitgesproken zijn dan om problemen te veroorzaken ?

Zelfde verhaal hier. Ik kreeg omtrent ooit van een wijnhandelaar, die een gezonde voorkeur heeft voor vrij natuurlijke wijnen, te horen dat goede wijn een natuurlijk product is en dus gerust mee kan leven met de seizoenen.

Wijnen zonder enige toevoeging van sulfiet kunnen bij te warme temperaturen (ik vermoed toch boven de 20°C) wel beginnen hergisten in de fles.

Pierre OVERNOY uit de Jura vindt dat ook trouwens, en dat is geen kleintje !

Buvez du vin et vivez joyeux !


Ga naar locatie: