Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
16-02-2010, 12:56 PM
Bericht: #1
Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
Heeft er iemand de wijnen van Domaine du Grand Mayne al geproefd ?

Ik heb deze recent ontdekt en qua prijs-kwaliteit verhouding één van de interessantste dingen die ik de laatste tijd geproefd heb: ze maken 2 witte (Sauvignon blanc) en 3 rode wijnen (hoofdzakelijk Merlot).

Je vind ze o.a. bij Wijnhandel Palms in St-Truiden. Als je de kans krijgt om ze te proeven: niet twijfelen !!!

http://www.domaine-du-grand-mayne.com
16-02-2010, 04:54 PM
Bericht: #2
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
Daar in het ZuidWesten worden inderdaad nog pareltjes gemaakt die bijna iet te evenaren zijn in PQ (onlangs nog de Braucol, Robert Plageoles, Gaillac, 2002, zie ook hier).
Die Duras, als er een wijnhandelaar in een meer beschaafd gebied de wijn invoert probeer ik 'm onmiddellijk Cool

ps: welkom Dave! Wink
17-02-2010, 09:59 AM
Bericht: #3
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
Thanks Vinejo,

Ik vind niet direct een handelaar in jullie buurt, dus misschien moeten we in de nabije toekomst nog eens een proeverijtje organiseren ;-))). Ik moet toch nog een paar flesjes Sociando '06 ophalen bij Tienne, dus waarom ni hé...

De Cuvée Révolution is echt ongelooflijk: 100% Merlot die gemaakt wordt met een speciale techniek waarbij de vaten regelmatig gedraaid worden. Kan mij op zich ni zo veel schelen hoe ze de wijn maken, als hij maar zo lekker is: Lekker vlezig in de mond en perfect evenwicht tussen (rood) fruit en vinnige zuren.

Groetjes

Dave
06-05-2013, 10:08 PM
Bericht: #4
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
Cuvée prestige 2007 Rood :

Serieuze puttekesgeur net na openen. Vrees het ergste. Overweeg het rampenplan te activeren. Maar dan riskeren de giftige gassen in het rioleringssysteem te belanden. Beter dus om een speciaal verwerkingsbedrijf in te schakelen (=yours truly).
Heel geëvolueerd van kleur, baksteenrode kleur. Net na openen nog vrij opvallende tannines, maar die verdwijnen snel. Met als resultaat een mooi versmolten wijn, zacht van smaak, maar toch nog voldoende zuren. Mist wat body om echt uitzonderlijk te zijn, maar is geslaagd.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
07-05-2013, 08:19 AM
Bericht: #5
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
(06-05-2013 10:08 PM)Olivier schreef:  Cuvée prestige 2007 Rood :

Serieuze puttekesgeur net na openen. Vrees het ergste. Overweeg het rampenplan te activeren. Maar dan riskeren de giftige gassen in het rioleringssysteem te belanden. Beter dus om een speciaal verwerkingsbedrijf in te schakelen (=yours truly).
Heel geëvolueerd van kleur, baksteenrode kleur. Net na openen nog vrij opvallende tannines, maar die verdwijnen snel. Met als resultaat een mooi versmolten wijn, zacht van smaak, maar toch nog voldoende zuren. Mist wat body om echt uitzonderlijk te zijn, maar is geslaagd.

Prijs-kwaliteit ook wel een toppertje: rond de 8 euro, niet ?

Waar heb je 'm gekocht ?
07-05-2013, 10:11 AM
Bericht: #6
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
ja, geloof inderdaad dat het rond die prijs zat. Vorig jaar gekocht op het domein. Heb toen ook nog wat wit en de Cuvée Révolution gekocht. Van die laatste ligt het in mijn herinneringen dat die nog wat moest liggen, was 2008 denk ik. Maar ga er binnenkort nog eens eentje proberen.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
07-05-2013, 10:35 AM
Bericht: #7
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
(07-05-2013 10:11 AM)Olivier schreef:  ja, geloof inderdaad dat het rond die prijs zat. Vorig jaar gekocht op het domein. Heb toen ook nog wat wit en de Cuvée Révolution gekocht. Van die laatste ligt het in mijn herinneringen dat die nog wat moest liggen, was 2008 denk ik. Maar ga er binnenkort nog eens eentje proberen.

De Révolution 2005 is absoluut geweldig, maar de 2008 heb ik eens geproefd bij een wijnhandelaar en dat was een ontgoocheling, dus die heb ik niet gekocht.
07-05-2013, 10:15 PM
Bericht: #8
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
2e dag : de wijn heeft zich mooi "gezet". De putjesgeur is verdwenen, en de wijn heeft een mooi evenwicht gevonden. Het gebrek aan body dat ik gisteren vermeldde, kan ik nu helemaal niet meer ontwaren. Mooie concentratie nu.

Interessante evolutie bij deze wijn. Had gedacht dat hij op zijn gat gevallen zou zijn, maar integendeel. Met dit in gedachten, inderdaad indrukwekkende P/K.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
19-05-2013, 08:27 PM
Bericht: #9
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
Cuvée des vendangeurs 2010 (wit)

Dit is een SB die op vaten gerijpt heeft. Ik herinner me op het domein dat ik de gewone SB lekker vond, maar niet uitzonderlijk, maar de Cuvée des vendangeurs vond ik toen wel geweldig. En dat kan ik nu volmondig bevestigen. Wat een mooie sauvignon. Heel klassiek van smaak, beetje streng zelfs, maar o zo fris, en vol vinnige zuren die deze wijn echt tot leven brengen. Het hout komt er op het einde een klein beetje door, op een functionele manier, geeft wat structuur en lengte.

Ik schat deze nog een stuk hoger in dan de rode, en die vond ik al heel goed. Voor 8€ toch wel geweldig...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
05-07-2013, 01:57 PM
Bericht: #10
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
Laatste flesje van de rode 2007 op aan het lurken. Toeme dit is toch lekker.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
05-07-2013, 02:47 PM
Bericht: #11
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
(05-07-2013 01:57 PM)Olivier schreef:  Laatste flesje van de rode 2007 op aan het lurken. Toeme dit is toch lekker.

't Wordt nog eens tijd voor ne Révolution 2005 ;-)
05-07-2013, 02:54 PM
Bericht: #12
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
ben beschikbaar moest je hulp nodig hebben Smile

Dan zet ik er de 2008 erbij. Misschien is die al wat geëvolueerd bij de laatste keer dat je die geprobeerd hebt. cheers

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
12-02-2014, 02:11 PM
Bericht: #13
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
Dit weekend nog eens ne Révolution 2005 bovengehaald (ter vervanging van de Menetou-Salon van Philippe Gilbert, die nogal licht uitviel bij het eten).

Weeral boenk-patat erop: Zwoele, rokerige neus met ook nog kruiden en beetje leer, bakken sappig fruit in de mond, maar mooi van structuur met nét voldoende zuren. Nog maar weinig sporen van veroudering, dus ik heb geen haast voor mijn laatste 2 flesjes.

De 2008 viel wat tegen, dus ik hoop dat de 2009 terug op niveau van de 2005 is.
12-02-2014, 04:47 PM
Bericht: #14
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
dat is ook toeval... Ik heb dit weekend mijn laatste witte gedronken (2010). En opnieuw bevestigd, zo fijn,mooie structuur, krokante zuren,... Spijtig dat ze op zijn. (edit : na topic eens te herlezen eens gekeken bij Wijnhandel Palms. Ze hebben er de Cuvée des Vendangeurs ook, aan 7,85€. Moet je echt eens proberen als je daar nog eens komt. P/K top voor mij)

Ik heb wel nog één fles Révolution 2008 liggen. Vorig jaar nog één van gedronken en was inderdaad niet top. Zal die fles eens opendoen op een moment dat de verwachtingen niet te hoog gespannen zijn. Wink

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
12-02-2014, 05:00 PM
Bericht: #15
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
(12-02-2014 04:47 PM)Olivier schreef:  dat is ook toeval... Ik heb dit weekend mijn laatste witte gedronken (2010). En opnieuw bevestigd, zo fijn,mooie structuur, krokante zuren,... Spijtig dat ze op zijn. (edit : na topic eens te herlezen eens gekeken bij Wijnhandel Palms. Ze hebben er de Cuvée des Vendangeurs ook, aan 7,85€. Moet je echt eens proberen als je daar nog eens komt. P/K top voor mij)

Ik heb wel nog één fles Révolution 2008 liggen. Vorig jaar nog één van gedronken en was inderdaad niet top. Zal die fles eens opendoen op een moment dat de verwachtingen niet te hoog gespannen zijn. Wink

Ik heb heel het assortiment al geproefd en de wijnen zijn allemaal zeer goed, inderdaad.
30-11-2014, 10:26 PM
Bericht: #16
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
Cuvée Révolution 2008

deze middag open getrokken bij de steak. Wat een plezier om nu te drinken zeg... Is mooi à point geworden! Bakken fruit, eerder zwart, in de aanzet cassis en zwarte kriekjes maar in de afdronk evolueert het naar rijpe bramen en komt er een mooi houttoetsje bij. De tannines zijn nog een klein beetje merkbaar, maar zijn rijp en zacht.
Kan waarschijnlijk nog even mee, maar ik vind dit nu zeer mooi! Nogmaals bevestiging dat 2008 zich nu mooi toont. Wel mijn laatste fles Sad

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
01-12-2014, 01:09 PM
Bericht: #17
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
(30-11-2014 10:26 PM)Olivier schreef:  Cuvée Révolution 2008

deze middag open getrokken bij de steak. Wat een plezier om nu te drinken zeg... Is mooi à point geworden! Bakken fruit, eerder zwart, in de aanzet cassis en zwarte kriekjes maar in de afdronk evolueert het naar rijpe bramen en komt er een mooi houttoetsje bij. De tannines zijn nog een klein beetje merkbaar, maar zijn rijp en zacht.
Kan waarschijnlijk nog even mee, maar ik vind dit nu zeer mooi! Nogmaals bevestiging dat 2008 zich nu mooi toont. Wel mijn laatste fles Sad

Aha ! Ik ben nog altijd enorm fan van de 2005, maar de 2008 heb ik niet gekocht (had mij niet kunnen overtuigen op een proeverij). Ik zal toch eens moeten binnenspringen bij Palms in Sint-Truiden (staat daar aan 15,60 €).
01-12-2014, 09:12 PM
Bericht: #18
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
(01-12-2014 01:09 PM)Dave schreef:  
(30-11-2014 10:26 PM)Olivier schreef:  Cuvée Révolution 2008

deze middag open getrokken bij de steak. Wat een plezier om nu te drinken zeg... Is mooi à point geworden! Bakken fruit, eerder zwart, in de aanzet cassis en zwarte kriekjes maar in de afdronk evolueert het naar rijpe bramen en komt er een mooi houttoetsje bij. De tannines zijn nog een klein beetje merkbaar, maar zijn rijp en zacht.
Kan waarschijnlijk nog even mee, maar ik vind dit nu zeer mooi! Nogmaals bevestiging dat 2008 zich nu mooi toont. Wel mijn laatste fles Sad

Aha ! Ik ben nog altijd enorm fan van de 2005, maar de 2008 heb ik niet gekocht (had mij niet kunnen overtuigen op een proeverij). Ik zal toch eens moeten binnenspringen bij Palms in Sint-Truiden (staat daar aan 15,60 €).

zeker eens een flesje proberen van die 2008. Ik vind hem die prijs waard!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
25-02-2018, 10:08 PM
Bericht: #19
RE: Domaine du Grand Mayne (Côtes de Duras)
Vanmiddag bij de rosbief, Cuvée Révolution 2008 (100% Merlot)

Heel mooi ! Het nieuwe hout is wel zeer duidelijk aanwezig, maar er staat zeker genoeg
fruitmaterie tegenover, genoeg zuren, mooi versmolten, goed evenwicht en lengte: Mooie wijn.

Dit zou weleens op zijn hoogtepunt kunnen zijn. De 2005 was nog net iets mooier, maar deze 2008 krijgt van mij toch vlotjes 90.

Gekocht bij Wijnhandel Palms (St-Truiden) aan 15,60 €


Ga naar locatie: