Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Steininger, Kamptal DAC
14-07-2013, 01:36 PM
Bericht: #1
Steininger, Kamptal DAC
De gewone Grüner Veltliner 2010 in het glas.

Mooie heldere kleur met groene 'flitsen'. Duidelijke mineraliteit in de neus (natte steen) Tikje vegetaal ook. Beetje venkel misschien? Verder ook peer lijkt me. Een frisse kruidigheid (munt) komt er na een tijdje ook duidelijk door
Frisse aanzet, met een aangename molligheid er rond. Vegetale komt er ook (niet storend) samen met de kruidigheid lekker door. Voldoende zuren, voldoende rondheid, mooi evenwicht. Beetje dipje naar het einde toe, maar de afdronk toont zich meer dan behoorlijk sterk om het een seconde of 5-6 vol te houden.
Mooie Oostenrijker! Volgens mij niet verkeerd bij wat asperges op z'n Vlaams.
Binnenkort hun reserve wijn eens proberen. De 2010 daarvan ligt al te wachten!

85/100

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
14-07-2013, 03:51 PM
Bericht: #2
RE: Steininger, Kamptal DAC
Gruner Veltliner, Kamptal Reserve, Loisiumweingarten 2010

Kon niet wachten Smile
De Reserve heeft ook dat groenige in het glas. Zelfde vegetaliteit, zelfde mineraliteit in de neus. Mooie fraicheur, mooie rondheid en mooi in evenwicht. Eigenlijk is dit de gewone Gruner Veltliner, maar zonder dipje en met een kleine vanille toetsje op het eind (een deel op hout opgevoed?) En ook heeft de reserve een fijn bittertje op het eind, wat de gewone gruner veltliner niet had. Iets agrumes achtig. Duidelijk meer af dan de 'gewone' deze wijn. Elegant en fijn. Aanrader!

89/100

ps: beiden gekocht bij Chateau en Co in Haacht.

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
14-07-2013, 08:51 PM
Bericht: #3
RE: Steininger, Kamptal DAC
Citaat:]Kon niet wachten
Smile

Heel herkenbaar!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
14-07-2013, 09:52 PM
Bericht: #4
RE: Steininger, Kamptal DAC
(14-07-2013 03:51 PM)Somers schreef:  Gruner Veltliner, Kamptal Reserve, Loisiumweingarten 2010

Kon niet wachten Smile Duidelijk meer af dan de 'gewone' deze wijn. Elegant en fijn. Aanrader!

Big Grin

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: