Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mittelbergheim : Rieffel, Rietsch, Haegi, Boeckel en Seltz
22-07-2013, 01:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-07-2013 om 01:46 PM door peter.)
Bericht: #1
Mittelbergheim : Rieffel, Rietsch, Haegi, Boeckel en Seltz
ik wens even dit mooie wijndorpje onder de aandacht te brengen: Mittelbergheim

in de Bas-Rhin, tegen Andlau ( Kreydenweiss als topwijnbouwer) en Barr ( Klipfel, Stoeffler...) gelegen , 30 km ten zuiden van Strasbourg
voor degenen die vanuit Basel huiswaarts keren en nog plaats hebben in de koffer, een ideale stopplaats want het dorpje ligt op slechts 2 km van de autostrade en heeft een mooie picknickplaats waar je kan genieten van het uitzicht van de grand Cru Zotzenberg, de enige GC die Sylvaner onder GC status mag vinifiëren.
Sylvaner: een goede terroir en een goede wijnmaker en je maakt er prachtige dingen mee die ik gerust al naargelang de stijl van de wijnmaker/wijnjaar wil blind plaatsen tussen een Sauvignon uit Sancerre, Gruner Veltliner en Oostenrijkse Riesling en ik denk dat je hem er niet uithaalt.

Zelf ben ik op blitzbezoek geweest bij Lucas Rieffel , op het einde van de hoofdstraat maar je kan ook je hartje ophalen bij Rietsch, Haegi, A. Seltz en E. Boeckel. dit dorp heeft een zeer homogene kwaliteit met jonge talentvolle wijnmakers die (voor wat betreft Lucas rieffel onder invloed van leermeester Ostertag te Epfig) op zoek zijn naar puurheid en precisie.

bij Rieffel kocht ik de Riesling Brandluft 2011: Brandluft is een terroir tussen Andlau en Mittelbergheim met kalk, klei en grind dat veel zon krijgt ( zie naam brandluft) met druiven die vlot tot rijping komen. En dat is aan deze wijn te zien = diepe strogele kleur, vrij intens en dik ook ; aroma's van rijpe steenvruchten, amandelen, beetje mineraliteit en geconfijte citroen ; in afdronk onmiddellijk ferm en vooral lekker vet, heel sappig. Is dit wel riesling vraag je u zelf af ? In het tweede gedeelte krijg je echter duidelijk opnieuw de rieslingtoetsen van geconfijte citroen , een heel klein beetje pétrolé en mineraliteit , een leuk verfissend bittertje en discrete zuren. Middellange afdronk. Kostprijs van deze wijn op domein = 8 € watte
Spotgoedkoop als je mij vraagt
Ik had deze wijn enkele weken geleden in België geproefd met een voorgerechtje van maatjes, tomaatjes en was toen ook al weggeblazen.

Ik heb ook nog de pinot blanc Veilles Vignes gekocht aan 6€ 50 maar nog niet geproefd. Deze wijn ontvangt regelmatig de loftrompet in het forum van la passion du vin.

ondertussen stak mijn koffer reeds vol dus er kon geen sylvaner Zotzenberg meer bij. Alleszins was de ontvangst vriendelijk, authentiek , een kerel waar je best bevriend zou kunnen worden.

Voor degenen die een ander domein zoeken in dit dorpje: Rietsch maakt strakke minerale wijnen : op een blinde pinot noir tasting enkele weken geleden zijn cuvee van 11€50 geproefd: rijp rood fruit, kruidigheid, snoeperigheid ,, blijft lang nazinderen : zeer goed gemaakt eveneens.

Ook van Haegi mocht ik al lekkere uitgebalanceerde wijnen proeven van de GC Zotzenberg.

Slotbemerking: wij zitten hier in het noordelijke gedeelte van de elzas: de wijnen zijn hier gemiddeld genomen wat strakker dan in het zuidelijk gedeelte...
23-07-2013, 11:25 AM
Bericht: #2
RE: Mittelbergheim : Rieffel, Rietsch, Haegi, Boeckel en Seltz
thank you voor deze mooie tips, Peter!
Wat je schrijft over de kwaliteiten van de sylvaner kan ik alleen maar bevestigen, t is een beetje de muscadet van de Elzas... ;-)
Die pinot noir blind, stond die naast Bourgognes? En was blind het verschil te merken?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-07-2013, 03:06 PM
Bericht: #3
RE: Mittelbergheim : Rieffel, Rietsch, Haegi, Boeckel en Seltz
Gisteren de Rieffel Pinot Blanc en de Rieffel Brandluft geproefd. Voor die prijs zeer mooi. De Pinot Blanc miste wel wat fraicheur, maar was evengoed zeer ok voor zijn geld. De Brandluft was een uitermate atypische Riesling, die zich eerst behoorlijk vol en vettig toont, maar naar het einde toe zijn aciditeit laat losbarsten. De afdronk is behoorlijk lang met voor mij wat subtiele toetsen vanille. Knap! (wel toegeven dat ze beiden werden geklopt door de Soalheiro Alvarinho 2012)

Waar een leveringske Borie La Vitarèle al niet toe kan leiden Smile

thank you Peter!

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
23-07-2013, 06:38 PM
Bericht: #4
RE: Mittelbergheim : Rieffel, Rietsch, Haegi, Boeckel en Seltz
Van Rietch heb ik Riesling liggen.
Niet slecht maar moet volgens mij wel onder doen voor de Riesling van bv. Josmeyer, Faller en Trimbach.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
23-07-2013, 10:08 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-07-2013 om 10:25 PM door peter.)
Bericht: #5
RE: Mittelbergheim : Rieffel, Rietsch, Haegi, Boeckel en Seltz
(23-07-2013 11:25 AM)vinejo schreef:  thank you voor deze mooie tips, Peter!
Wat je schrijft over de kwaliteiten van de sylvaner kan ik alleen maar bevestigen, t is een beetje de muscadet van de Elzas... ;-)
Die pinot noir blind, stond die naast Bourgognes? En was blind het verschil te merken?


wij hebben die avond 6 PN gedronken : 3 duitse ( gehring, adeneuer, Shelter winery) , versus 3 franse ( rietsch, marsannay clos du roy van fournier en morey st denis , clos des ormes van marchand dacht ik ) en dan nog een sancerre rouge en PN uit nieuw zeeland ( seresin) . Over wat goed en niet goed was: zelden een degustatie meegemaakt waar de meningen zo verdeeld waren.
(23-07-2013 06:38 PM)don quichotte schreef:  Van Rietch heb ik Riesling liggen.
Niet slecht maar moet volgens mij wel onder doen voor de Riesling van bv. Josmeyer, Faller en Trimbach.


volledig mee eens voor wat betreft Faller en Josmeyer waar elke wijn met veel precisie is gemaakt, maar je vergelijkt ook wijnen in een andere prijsklasse met elkaar ; de instapcuvé van josmeyer is snel 14 € terwijl je bij rietsch enz dan in het grand cru gamma zit. De brandluft riesling van rieffel zit aan 8 €.

Trimbach vind ik persoonlijk overroepen : zijn instapwijnen ( van aangekochte druiven ) zijn in mijn ogen middelmatig teren op de naam van het huis en zijn te duur voor wat ze te bieden hebben. Uitzondering is hier wel de clos st hune.
23-07-2013, 11:24 PM
Bericht: #6
RE: Mittelbergheim : Rieffel, Rietsch, Haegi, Boeckel en Seltz
(23-07-2013 10:08 PM)peter schreef:  
(23-07-2013 06:38 PM)don quichotte schreef:  Van Rietch heb ik Riesling liggen.
Niet slecht maar moet volgens mij wel onder doen voor de Riesling van bv. Josmeyer, Faller en Trimbach.


volledig mee eens voor wat betreft Faller en Josmeyer waar elke wijn met veel precisie is gemaakt, maar je vergelijkt ook wijnen in een andere prijsklasse met elkaar ; de instapcuvé van josmeyer is snel 14 € terwijl je bij rietsch enz dan in het grand cru gamma zit. De brandluft riesling van rieffel zit aan 8 €.

Trimbach vind ik persoonlijk overroepen : zijn instapwijnen ( van aangekochte druiven ) zijn in mijn ogen middelmatig teren op de naam van het huis en zijn te duur voor wat ze te bieden hebben. Uitzondering is hier wel de clos st hune.

Grotendeels mee eens. Josmeyer begint de prijzen ook te kennen.
En van Faller kunnen we beter zwijgen wat betreft hun prijskaartje.
Waar is de tijd dat ik deze wijn nog aankocht aan democratische prijzen.
Ook Zind-Humbrecht was toen nog haalbaar.Van deze laatste heb ik nog een paar oude Rieslings liggen.Uit respect ervoor durf ik er bijna niet aankomen.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
27-07-2013, 11:44 AM
Bericht: #7
RE: Mittelbergheim : Rieffel, Rietsch, Haegi, Boeckel en Seltz
JP Rietsch een paar keer ontmoet en is toch ne kerel die met zijn vak bezig is.
Zijn sylvaners zijn geweldig en PQ is Rietsch nen topper.

Wine is sunlight , held together by water !


Ga naar locatie: